Mac OS X Tiger - Spotlight pod drobnohledem (1) - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Informace

Mac OS X Tiger - Spotlight pod drobnohledem (1)

12. května 2005, 00.00 | Technologie Spotlight je jednou z hlavních novinek nového operačního systému Mac OS X 10.4. Spotlight vcelku zásadním způsobem mění přístup k datům a jejich vyhledávání v rámci Mac OS X a tak si celá tato technologie zaslouží trošku hlubší průzkum a vysvětlení, jak to celé vlastně funguje.

Technologie Spotlight je jednou z hlavních novinek nového operačního systému Mac OS X 10.4. Spotlight vcelku zásadním způsobem mění přístup k datům a jejich vyhledávání v rámci Mac OS X a tak si celá tato technologie zaslouží trošku hlubší průzkum a vysvětlení, jak to celé vlastně funguje.


Co je to Spotlight?

Technologie Spotlight přináší novou cestu v práci se soubory a daty, díky které můžeme z jednoho panelu prohledávat nejenom v názvech souborů uložených na pevném disku, ale i v obsahu dokumentů (Word, Excel, RTF, PDF a další), emailech, kontaktech, úkolech a v podstatě v čemkoliv, co Spotlight podporuje. Nutno podotknout, že Spotlight je především rychlý (v závislosti na počtu indexovaných souborů) a hodně návykový způsob vyhledávání, zvláště když nepatříte mezi jedince, kteří mají ve svých souborech absolutní pořádek. Takže když pak hledáte dokument, ve kterém se objevilo například slovo "tropopauza", ale nemáte nejmenší představu, v jaké složce by se měl daný dokument nacházet, Spotlight vám jej během pár chvil najde. A nejenom to, Spotlight umí prohledávat nejenom obsah dokumentů, ale i tzv. Meta-data. Meta-data jsou zjednodušeně řečeno doplňující informace nebo popis, který si soubor nese sebou a liší se dle druhu dokumentu. Například fotografie má ve svých Meta-datech uloženy informace o vzniku, použitém fotoaparátu, expozici, cloně, ISO a podobně. Na druhou stranu Meta-data Wordovského dokumentu obsahují zcela jiné informace (klíčová slova, tvůrce a podobně). Spotlight standardně podporuje všechny běžné typy souborů a umí s nimi pracovat. Navíc je způsob rozšířitelnosti Spotlightu zcela jednoduchý a probíhá pomocí instalace dodatečných pluginů, které můžete nalézt třeba přímo na stránkách apple.com.

Nedlouho po zahájení prodeje Tygra se na těchto stránkách objevily moduly pro OmniOutliner, Delicious Library, Corel Painter a další. Vývojáři třetích stran tak mohou připravit plugin pro dokumenty svých aplikací a "říci" Spotlightu, která Meta-data si z daného souboru má uložit do své databáze. Nutno podotknout, že v současnosti Spotlight neumí pracovat s databází programu Entourage - Spotlight je primárně zaměřen na zpracování dokumentů, zatímco Entourage pracuje s komplexnější databází, kterou Spotlight v současnosti neumí indexovat. Aplikace Mail samozřejmě funguje bez problémů a zrovna tak prohledávání Address Booku a iCalu, i když i ty pracují spíše s komplexnějšími daty než "jednoduchými" soubory, ale asi bychom se divili, kdyby Spotlight do Apple programů nebyl integrován.


Jak chytře hledat?

Ačkoliv se Spotlight dá považovat za rychlé řešení, velké množství výsledků jej zpomalují a uživatele zdržují. A to i tím, že seznam výsledku hledání neustále narůstá a uživatel má problém "uchopit" myší požadovaný soubor, který se postupně přesouvá níže a níže s tím, jak výsledků přibývá. Z toho důvodu je lepší již při zadání klíčového slova hledání omezit podle druhu (pokud jej samozřejmě uživatel zná).

Zde je vidět možnosti omezení hledání:
Aplikace
kind:application, kind:applications, kind:app

Kontakty
kind:contact, kind:contacts

Složky
kind:folder, kind:folders

Emaily
kind:email, kind:emails, kind:mail message, kind:mail messages

Události v kalendáři
kind:event, kind:events

Úkoly v kalendáři
kind:todo, kind:todos, kind:to do, kind:to dos

Obrázky
kind:image, kind:images

Filmy
kind:movie, kind:movies

Hudba
kind:music

Audio
kind:audio

PDF
kind:pdf, kind:pdfs

Předvolby
kind:system preferences, kind:preferences

Záložky (Oblíbené)
kind:bookmark, kind:bookmarks

Fonty
kind:font, kind:fonts

Prezentace
kind:presentations, kind:presentation

Konkrétní příklady
Vyhledávání jména 'Jan' v kontaktech pak může vypadat takto:

Jan kind:contact

hledání slova 'Tiger' v pdf dokumentu:

Tiger kind:pdf

Pokud budete hledat více slov pohromadě a chcete je hledat přesně v daném formátu, nezapomeňte je dát do uvozovek:

"Mac OS X" Kind:email

Hledání můžete mezit i datem:

date:this month (tento měsíc)
date:this week (tento týden)
date:this year (tento rok)
date:today (dnes)
date:yesterday (včera)

takže hledání výrazu "Mac OS X" v dnešním mailu bude vypadat:

"Mac OS X" kind:mail date:today

Předpokládám, že stejný postup bude muset být použit i v lokalizované verzi Tygra a nebude možno psát lokalizované termíny pro čas a druh, ale to je otázka spíše na český lokalizační tým.

Navíc lze ke každému souboru přidávat komentáře (při zobrazení informací - Jablíčko - I), které Spotlight samozřejmě také prohledává. Pokud například děláte na projektu, který se jmenuje "Videospot", můžete si všechny asociované soubory tímto komentářem pojmenovat a až příště budete hledat výraz "VideoSpot", Spotlight vám jako výsledek ukáže všechny takto okomentované soubory. A abyste to nemuseli provádět ručně, lze chytře použít Automator, který zvládne přidat komentáře všem souborům ve zvolené složce.


Logické operátory

Další informace o Spotlightu lze nalézt přímo na stránkách apple.com. Bohužel zde nikde není zdokumentováno, jak ve Spotlightu používat logické operátory a Spotlight se tak tváří, že s nimi pracovat neumí, což není pravda. Na první pohled to vypadá, že Spotlight zná pouze operátor AND, který nahrazuje mezera. Výraz 'iMac eMac' zadaný do vyhledávacího políčka je tak totožný s 'iMac AND eMac'

Pokud chcete použít operátor OR, musíte zadat 'iMac|eMac' a Spotlight nalezne výraz iMac nebo eMac nebo oba najednou.

Výraz 'iMac|eMac iPod' bude hledat iMac nebo eMac zároveň slovo iPod.

Jako poslední můžete využít operátor OR, který uděláte tímto způsobem:

'iMac(-eMac)' - dojde ke hledání slova iMac, ale zároveň nesmí být v daném dokumentu či jméně slovo eMac.

Informace o použití logických operátorů se objevil na tomto blogu.


Otázkou zůstává, proč nejsou tyto informace přímo na stránkách apple.com a uživatel se tak nemá možnost o používání logických operátorů více přímo od zdroje, t.j. společnosti Apple. A ještě jeden poznatek, nevím jak vy, ale nezvykl jsem si používat Spotlight jako launcher (i když na vyhledávání obsahu je nepřekonatelný), ale na spouštění aplikací pořád používám Quicksilver, který je rychlostně o úroveň jinde. Co vy?


Toto byl první díl miniseriálu o Spotlightu, i když jsem měl v plánu se dříve podívat na technické pozadí celé technologie, rozhodl jsem se nejdříve uvést pár triků a způsobů, jak chytře vyhledávat, než se dostaneme k samotnému jádru celé technologie.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Software  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Soubory

Autor: OC Muž

Založeno: 12.05.2005, 00:48
Odpovědí: 0

Spotlight prostě *neumí* pracovat s ničím jiným než souborem, a tím to končí.

Ovšem... Entourage, jen chtít, by mohla užívat týž trik, jako AdressBook nebo iCal: prostě se do Caches vygenerují pomocné soubory, jež obsahují jen ID každé zprávy – a takový soubor se pak zaindexuje namísto zprávy samotné. "Zobrazení souboru" pak samozřejmě zobrazí rovnou skutečnou zprávu (na základě jejího ID), a je to :)

Odpovědět na příspěvek

RE: Soubory

Autor: zoul Muž

Založeno: 12.05.2005, 08:27

To je ale takove nesikovne. Nevim kolik Entourage miva prohledavatelnych objektu, ale mit na disku radove stovky souboru jen kvuli provazani jedne aplikace a Spotlightu mi neprijde extra hezke.

Spis by to asi chtelo, aby indexovaci pluginy mohly nejak predkousat indexovany soubor na logicke bloky. Zmeni se databaze Entourage, rozjede se indexovani, indexovaci plugin strukture databaze rozumi a Spotlightu rekne "kdyby nekdo chtel klicove slovo prdel, pust Entourage s indexem 546". To by slo, ne?

Odpovědět na příspěvek

RE: Soubory

Autor: alles32 Muž

Založeno: 12.05.2005, 13:42

zdravim
kdys mluvime o entourage, u koleby jsem se setkal s tim, ze po promazani emailu (a vubec vsech informaci) zustane databazovy soubor porad stejne veliky. musel jsem ho jakymsi manualnim povelem zaktualizovat. nedovedu si predstavit, ze by se db aktualizovala po kazdym smazani emailu ci schuzky a predalo relevantni info spotlajtu. nebo by to asi dost zacloumalo s vykonem kompu.
pokud existuje nejaky automaticky rebuild ty databaze, tak o nem nevim, a rad se necham poucit.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Soubory

Autor: Kamil Muž

Založeno: 13.05.2005, 16:06

no to je prece bezne (hnusne:) chovani .. rebuild se vyvola po spusteni ent. s altem .. myslim

Odpovědět na příspěvek

Neviditelne subory

Autor: Peter Muž

Založeno: 12.05.2005, 00:51
Odpovědí: 0

Spotlight nevyhladava neviditelne subory a zlozky - neskutocny bug.

Odpovědět na příspěvek

RE: Neviditelne subory

Autor: OC Muž

Založeno: 12.05.2005, 01:06

Ee. Spotlight vyhledává cokoli, co se mu řekne. Co mu říká Finder, to je jiná věc -- komentovat ji nebudu, co si o Finderu myslím já, to všichni vědí :)))

Nicméně zrovna to, že defaultně Spotlight hledá jenom tam, kam běžný user vidí, to mi zrovna jako chyba nepřijde :))

Mimochodem -- nebudu to sem opisovat, ale *fakt* doporučuji přečíst si to povídání (nejen) o Spotlightu na Arstechnice od Siracusy –- je na to link někde v kraťasech už dávno, a je to opravdu *velmi* dobře napsané.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Neviditelne subory

Autor: Ataman Muž

Založeno: 12.05.2005, 04:06

ze bych vedel co si mysli kdo o Finderu to nevim. A jaksi mne to ani moc nezajima.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Neviditelne subory

Autor: ED Muž

Založeno: 12.05.2005, 10:02

Co je tedy spravna a "koser" nahrada finderu ?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Neviditelne subory

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 12.05.2005, 11:33

Poriadny filemanager v Cocoa. Napr. PathFinder, s tym ale nejdu niektore veci a neviem, ci spolupracuje s 10.4. Carbonovy Finder v OS X je proste paskvil :(

Asponze v 10.4 je kazde okno samostatny thread, v 10.3 stacilo vypnut pocitac, ktoreho sietovy disk bol namontovany na druhom a Finder sa nedal pouzit (koliesko). To same s nahladom na vacsi subor resp. film, ktoreho kodek QT nema.

V 10.4 sa to zlepsilo, ale je hanba, ze Apple presadzuje Cocoa a primarne rozhranie systemu je v Carbone…

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Neviditelne subory

Autor: antonín Muž

Založeno: 12.05.2005, 22:51

Pan Čada má úplně pravdu. Samozřejmě Spotlight je určen pro běžného uživatele a je to dobrá pomůcka. Operační systém OSX Tiger (GUI) je dělán (všechny OP od Appla) velmi přívětivě pro uživatele. Srovnejte např. Tigra se SUSE Novell 9.3. nebo Windows XP Server 2003, Solaris. Jestliže chceš býti odborník použij příkazový řádek resp. Terminal uvidíš všechno.

Antonín Berger

Odpovědět na příspěvek

RE: Neviditelne subory

Autor: Petr Hrncir Muž

Založeno: 12.05.2005, 14:20

No bug to samozrejme neni, ale pomerne jednoduse muzete Spotlightu rict, co vsechno ma indexovat: http://www.macosxhints.co
m/article.php?story=20050
50222125145

Odpovědět na příspěvek

entourage

Autor: standa Muž

Založeno: 12.05.2005, 07:52
Odpovědí: 0

pouzivat entourage na macu mi prijde jako naprosty nesmysl

Odpovědět na příspěvek

RE: entourage

Autor: paddy Muž

Založeno: 12.05.2005, 09:45

Mas pravdu, ale to se v tomhle clanku snad neresi, ne?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: entourage

Autor: Pavel Muž

Založeno: 12.05.2005, 10:57

neřeší, ale bohužel nic lepšího než entourage na applu zatím není :(

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: entourage

Autor: standa Muž

Založeno: 12.05.2005, 13:50

jake mate problemy s mailem ktery je v systemu?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: entourage

Autor: standa Muž

Založeno: 12.05.2005, 14:29

jake mate problemy s mailem ktery je v systemu?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: entourage

Autor: Jozo Muž

Založeno: 12.05.2005, 15:21

Treba ze se nepripoji na exchange server. kde ma firma ulozenou postu....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: entourage

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 12.05.2005, 15:41

Mail podporuje pripojenie na Exchange. To, ze to niekedy nie je mozne, za to sa treba podakovat niekomu inemu, nie Apple. ktoryy urobil maximum, aby to slapalo s uzavretym riesenim Microsoftu…
Jasne, zakaznika to nezaujima, ale do buducna by malo, ak nechce mat hlavu v smutku, az sa MS vykasle na podporu

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: entourage

Autor: standa Muž

Založeno: 12.05.2005, 15:50

jak rika jozo remen asi to neni chyba mailu ale i kdyby to neumel tak to neznamena ze je entourage lepsi spis je to pro vas bohuzel jedine reseni.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: entourage

Autor: Šedák Muž

Založeno: 12.05.2005, 17:48

Mail samozřejmě tahat poštu z entourage umí. Dělám to ve firmě dnes a denně. Kontaktujte svého administrátora, chyba bude v nastavení Exchange serveru.
Entourage je neuvěřitelná prasárna.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: entourage

Autor: Pavel Muž

Založeno: 12.05.2005, 18:00

např - při více účtech zapomíná nastavení účtů, dvě po sobě jdoucí zprávy oz jednoho zákazníka rozdělí jednu do přijaté, druhou do nevyžádané

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: entourage

Autor: nm Muž

Založeno: 13.05.2005, 19:26

Nic takoveho Mail bezne nedela. Problem nebude v Mailu jako takovem.

Odpovědět na příspěvek

indexovani

Autor: one Muž

Založeno: 12.05.2005, 08:48
Odpovědí: 0

mam dotazek - po instalaci tigera se automaticky vytvari indexace dat na systemovem disku - jak ale oindexovat data na externim disku, ktery jsem pripojil az posleze? diky za info ... snad jsem to napsal srozumitelne :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: indexovani

Autor: ivosh Muž

Založeno: 12.05.2005, 13:58

Vyzkoušejte toto http://veerle.duoh.com/

Odpovědět na příspěvek

RE: indexovani

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 12.05.2005, 14:23

Terminal a:
sudo mdimport -f /Volumes/nazovdisku

Odpovědět na příspěvek

logicke operatory

Autor: nm Muž

Založeno: 12.05.2005, 17:37
Odpovědí: 0

Kdyz uz se pise o operatorech, je neskutecna hloupost Apple, ze nelze dotazy zavorkovat pro ovlivneni poradi vyhodnocovani ("(X nebo Y) a Z" vs. "X nebo (Y a Z)"). Cely Spotlight to silne degraduje. Je to jako prodavat Ferrari s omezenim rychlosti na 30 km/h.
Stejnou pitomost uz provedli v Mailu u filtrovani zprav.

Odpovědět na příspěvek

RE: logicke operatory

Autor: Ondra Nekola Muž

Založeno: 12.05.2005, 23:03

Ale umí. Jen není zdokumentováno, jak to použít z UI, ale Spotlight jako takový to samozřejmě umí.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: logicke operatory

Autor: nm Muž

Založeno: 12.05.2005, 23:56

Funguje to, mate pravdu. Veril jsem te recenzi na Ars Technica a neproveril si to. Moje chyba.
Stale jsem ale neprisel na zadani presne fraze.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: logicke operatory

Autor: Kakaxa Muž

Založeno: 17.05.2005, 12:28

Poradí mi někdo, jak vyhledat v nějaké složce soubory obsahující slovo "logic", a zároveň i slovo "emagic"?
Diky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: logicke operatory

Autor: Petr Mara Muž

Založeno: 17.05.2005, 15:17

no stačí do spotlightu zadat:

logic emagic

mezera funguje jako AND ...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: logicke operatory

Autor: Kakaxa Muž

Založeno: 17.05.2005, 17:09

Aha :-)
To jo, to funguje,
jenže já to chci omezit na prohledávání pouze v názvu, ne v obsahu. A to nejde. Nebo jo?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: logicke operatory

Autor: Petr Mara Muž

Založeno: 17.05.2005, 17:49

Zítra by o tom měl vyjít článek :)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: