Zprávy o iPhonu: Nokia začala propagovat otevřenost a hackerům se podařilo oživit umrtvené odblokované telefony. (2.1.0.07) - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Periferie

Zprávy o iPhonu: Nokia začala propagovat otevřenost a hackerům se podařilo oživit umrtvené odblokované telefony. (2.1.0.07)

2. října 2007, 07.00 | Nokia začala propagovat otevřenost svých telefonů série N v reakci na nový firmware iPhonu, snaží se využít změněné mediální nálady vůči iPhonu a Applu. Nový firmware 1.1.1 proměnil mnohé odblokované a jinak upravované iPhony v mrtvé „cihly“, ale už se objevují postupy, jak je alespoň částečně oživit.

Dění kolem iPhonu nadále tvoří hlavně reakce na nový firmware 1.1.1, který vyřadil většinu hackerských úprav telefonu a především zrušil odblokování.

Nokia se chytá příležitosti

Svým firmwarem se Apple (a prozatím zřejmě celkem úspěšně) pokusil svůj telefon uzavřít před vnějšími zásahy. To pochopitelně vyvolalo dost odmítavé reakce, Web nyní plní vášnivé debaty zastánců a odpůrců tohoto kroku Applu.

Nokia propaguje otevřenost

Těchto debat využila také Nokia a spustila reklamní kampaň pod heslem„Open to anything.“ („Otevřené vůči všemu.“) Na svém novém webu věnovaném chytrým telefonům série N přišla s následujícím textem (v angličtině, zde uvádím jeho překlad): „Věříme, že nejlepší zařízení nemají žádná omezení. Proto jsme ponechali telefony Nokia Nseries otevřené. Otevřené aplikacím. Otevřené widgetům. Otevřené všemu. A tak pokračujte a vybavte si je. Je na vás, co budou dělat.“

Vedle tohoto webu Nokia o víkendu rozvěsila obdobné plakáty v New Yorku. Zobrazují otevřené visací zámky doprovázené texty „Telefony by měly být otevřené všemu“ a „Nejlepší zařízení nemají žádná omezení.“

Je naprosto jasné, na co Nokia míří, jinou věcí je, jaký bude mít tato kampaň účinek. Marketing Nokie by ovšem musel být naprosto neschopný, kdyby se takové situace nepokusil využít. Nokia by tak mohla ke svým telefonům přitáhnout alespoň část nespokojenců. (A vzhledem k velikosti amerického trhu to nemusí být úplně zanedbatelné počty, i když určitě nepůjde o žádné davy.)

Nový firmware a jeho účinky nadále zůstávají vděčným mediálním tématem, vývoj na této scéně vypadá zhruba takto:

Oficiální stanovisko Applu

Velké nadšení pochopitelně nevyvolal ani postoj Applu k umrtveným telefonům. Jeho mluvčí totiž poradila těm zákazníkům, jimž po aktualizaci na firmware 1.1.1 přestal telefon fungovat, aby si koupili nový. Celá odpověď mluvčí Jennifer Bowcockové zní takto: „Neschopnost používat telefon poté, co provedete neoprávněné úpravy, není pokryta zárukou iPhonu. Jestliže škoda vznikla vinou neschválené softwarové aplikace, jež zrušila platnost vaší záruky, měli byste si koupit nový iPhone.“

Většina právníků souhlasí s tím, že hackeři pouštějící se do úprav iPhonu musí počítat s rizikem včetně vyřazení přístroje z provozu a nemohou počítat se vstřícností Applu.

Pokusy o žalobu

Problém je ovšem v tom, že umrtvení (anglicky psaná média používají termín „bricking“, vyjadřující, že se iPhone změní v nefunkční těleso na způsob cihly) nepostihlo jenom majitele telefonů odblokovaných pro jiné operátory. Do stejných potíží se dostali i uživatelé, kteří si pouze doinstalovali některé další aplikace. A dokonce se objevují náznaky, že nový firmware umrtvil též zcela neupravené telefony. Takových případů sice asi mnoho nebylo (to už by o nich bylo jinak slyšet), jistě se jim však dostane mediální pozornosti.

Již se dokonce objevily snahy o sestavení hromadné žaloby na Apple v souvislosti s iPhonem. Zatím to sice nepůsobí příliš důvěryhodně (právo skutečně stojí spíše na straně Applu), ale nelze vyloučit, že se objeví nějaký právník ochotný se do kauzy pustit, aby získal mediální věhlas (nakonec to není tak dávno, co jsme s jedním takovým exemplářem udělali zkušenost v Temelínu).

Změna mediální nálady

Rozruch tedy rozhodně nekončí a výše uvedená oficiální odpověď Applu se určitě nesetká s nadšením. Zdá se, že přinejmenším mediálně Apple tuto záležitost tak úplně nezvládl. Před novým firmwarem se iPhone těšil všeobecné přízni médií, nyní se nálada úplně obrátila a mnozí dřívější příznivci začali od koupě iPhonu odrazovat.

A právě těchto nálad využívá Nokia a jistě se brzy přidají další konkurenční výrobci chytrých telefonů. Otázkou ovšem zůstává, co to ve skutečnosti udělá s prodejem iPhonu. Poslední kroky Applu jasně naznačují, že iPhone považuje za přístroj pro široké masy běžných spotřebitelů, kteří se nechtějí o nic příliš starat. A nyní jde o to, jakým tempem budou tyto masy dále nakupovat telefon Applu.

Hackerům se začíná dařit oživování umrtvených telefonů

Apple se celkem jednoznačně vyjádřil, že se majitelé umrtvených telefonů musí o sebe postarat sami. A jak se zdá, hackeři to skutečně udělali, už se objevila první hlášení o (alespoň částečně ) úspěšném oživení postižených iPhonů.

Gizmodo hlásí, že se jim podařilo znovu oživit odblokovaný iPhone. Už v sobotu tento server zveřejnil postup, jímž se podařilo telefon vrátit zpět k firmwaru 1.0.2 a telefon ožil, nebyl však ještě schopen uskutečňovat hovory. A včera zjistili, že pokud byl telefon odblokován komerčním softwarem od iPhoneSimFree, půjde po obnovení starého firmwaru opět volat a posílat SMS. Funguje rovněž TurboSIM karta.

Pochopitelně nezahálí ani iPhone Dev Team, který vyvinul odblokovávací programy iUnlock a anySIM. V pondělí zpřístupnill na své wiki stránce postup, jak vrátit firmware 1.1.1 zpět na verzi 1.0.2 a Macworld potvrzuje, že se jim takto skutečně podařilo oživit jeden z umrtvených redakčních iPhonů. Ne však tak docela úplně, přístroj sice opět pracuje jako iPod a umí pracovat s WiFi připojením, avšak nefunguje jeho telefonní část, takže telefonické hovory a SMS zprávy zůstávají nedostupné. Přístroj se tak vlastně proměnil v bohatě vybavený iPod touch.

Potíž vězí v tom, že se zatím nepodařilo vrátit zpět firmware ovládající baseband čip, který obstarává telefonické hovory. (To platí pro iPhony odblokované programy iPhone Dev Teamu, narozdíl od výše zmíněného případu Gizmoda.)

Neformální hackerský tým se přirozeně snaží vyřešit i tento problém a současně zkoumá možnosti, jak zařídit odblokování také s firmwarem 1.1.1. Tentokrát to však asi bude těžší, protože Apple svůj firmware zašifroval mnohem silněji. Nová výzva ovšem vybudila všechny hackery, kteří se nyní usilovně snaží dostat do nového firmwaru. Spustilo se tak nové kolo hry na kočku a myš (jak to nazval Steve Jobs), bude určitě zajímavé sledovat, jaké výsledky tahle hra přinese.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Periferie  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

zasnu :)

Autor: mexi Muž

Založeno: 02.10.2007, 08:40
Odpovědí: 0

apple a bozsky steve mozna zapomneli na stare porekadlo ..nikdy nesmis svym psum napraskat prilis :)

Odpovědět na příspěvek

RE: zasnu :)

Autor: Pavlik Muž

Založeno: 02.10.2007, 09:48

No, myslim, ze Apple na zacatku zcela jasne rekl/definoval pravidla (ktera byla spouste lidem "u zadku" - ted breci a nadavaji/zaluji Apple). Je to normalni?

Odpovim si sam: Je to normalni :-(

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: zasnu :)

Autor: mexi Muž

Založeno: 02.10.2007, 10:10

lez jak visita !

dav byl masirovan propagandou jak je to uzasne, zadna masaz o omezeni toho zmetku neprobehla, resp. veskera omezeni, nerozsiritelnost atd. byla taktne potlacena :)

jedine co kupec vedel predem ze je to pouzitelne jen s AT&T o tem neni pochyb.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: zasnu :)

Autor: miro novak Muž

Založeno: 02.10.2007, 11:29

Obavam sa, mexi, ze si vedle, jak ta jedle.

Uz v prvom predvadzacom keynote Steve Jobs upozornoval na to, ze iPhone bude zamknuty (pre SW i pre AT&T).
Az do fyzickeho vydania telefonu boli tieto dva body najviac pretriasanou agendou.

Kto si toho dodnes nevsimol, je podla mna len male decko, ktore kvoli svojej hluposti od zlosti len rozhadzuje nozickami a rucickami.

Hra na macku a mys pokracuje.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: zasnu :)

Autor: ERT Muž

Založeno: 02.10.2007, 12:24

dyby ho otevřeli pro zbytek evropy a asii,hned by měli větší prodej jako ipody,ale to by museli chdáci vsadit na víc vyrobenejch iphonů,ale dokáže to ještě Apple po přechodu na Intel (nějaký bombový produkt)??

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: zasnu :)

Autor: mexi Muž

Založeno: 02.10.2007, 12:26

a o tom to je !
kolik lidi je zvedavy ne najakou kejnout ?

spousta beznych spotrebitelu vidi telefon a ocekava funkce na ktere je zvykla ze svych beznych "chytrych" telefonu. Pak si koupi neco co je prej Reinvented phone a pak prichazi to prave rozcarovani a zvysuje se poptavka po ruznych "hacked" firmware.

Kdyby to byla takova pecka tak se opravdu ladici a hackeri se svym hackem neuzivi ne ? A steve nema co resit ne ?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: zasnu :)

Autor: Pavlik Muž

Založeno: 02.10.2007, 13:16

Hmmm.
Kdyz si neco kupuji, zjistim si o tom podrobnosti na internetu, v krame... Popr. si to dojdu vyzkouset napr. do nejakeho predvadeciho centra.
Pokud si je nezjistim, ze dana vec splnuje me pozadavky, koupim si ji. Kdyz ne, najdu si neco jineho.

Nekomu iPhone nesmirne vyhovuje, nekomu se otevira kudla v kapse pri jakekoli zmince o nem. Vy zrejme patrite do te druhe skupiny.
Zkuste se tedy poohlednout po necem jinem, co by splnovalo vase pozadavky, naroky, potreby. Tak to dela kazdy.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: zasnu :)

Autor: Gillan Muž

Založeno: 04.10.2007, 00:43

To jsi trosku vedle :) Kdyz v americe neco nesplnuje moje pozadavky, tak to proste jdu vratit. Tak to tam funguje. Jestli mas predstavu, ze vsichni lide, kteri si iPhone koupili ten musi shanet nejaky hack, tak by sis mel sundat bryle, at jsou jakekoliv barvy, a poridit si nejake poradne, dioptricke. Kdyz budou plne weby a blogy tisice nespokojenych uzivatelu - coz je tak obrovske mnozstvi, z se to musi znatelne projevit, tak to neni ani zdaleka jedno procento vsech prodanych iphone.

Odpovědět na příspěvek

Diskuze

Autor: Metal Muž

Založeno: 02.10.2007, 13:02
Odpovědí: 0

To mexi:
Chápu že hledáte nějaké téma prodiskuzi, ale doporučil bych přestat číst blesk a jiné odborné plátky. Sem tam se zeptat někoho znalého oboru a přečíst si něco na netu. Pak ty přízpěvky budou třeba zábavné a humorné, né směšné jako doposud. :)

Odpovědět na příspěvek

RE: Diskuze

Autor: mexi Muž

Založeno: 02.10.2007, 13:35

vam bych doporucil totez, sejmout ruzove bryle a podivat se na to realne :)

a tvrdim to znovu, pokud je nekdo spokojeny s produktem iPhone nebude vyhledavat berlicky ruznych typu "hacku". Po firme , ktera tyto upravy nabizi nestekne ani pes, natoz aby si dovolila investovat cas a penize do jejich vyvoje, ne ?

To ze je prave poptavka po ruznych upravach svedci o tom, ze zakaznici nejsou tak spokojeni jak by asi meli byt. To je fakt a ten se okecat neda.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Diskuze

Autor: Metal Muž

Založeno: 02.10.2007, 15:21

růžové brejle dávno nenosím a v této branži se vyznám jak teoreticky tak prakticky.

Snažíte se zavádět diskuzi o věcech, které fungují úplně jinak než píšete. Příměrem může být náš pohled na pracovní prostředí v číně, optikou našeho zákoníku práce.

Pochopil bych, vaše postřehy, pokud jste prodejcem Apple na našem území a štve vás jejich přístup k našemu regionu. Jinak je to vše vedle, ale z vašich příspěvků mi vyznívá spíš potřeba vyprovokovat diskuzi na základě imaginárních myšlenek. To už od někoho známe, že :)

Prostě spousta výrobců na světě dělá spoustu hraček pro dospělé, jen někteří dovedou k té hračce vytvořit příběh a auru. To že vás to irituje, neznamená, že je to špatně.

Je snad tunning aut různými šílenci a kutily známkou nepovedené sériové výroby? To že se v našem regionu neprodávají tisíce značek a výrobků (běžných v asii nebo US), je známka neúspěchu jejich výrobců? :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Diskuze

Autor: mexi Muž

Založeno: 02.10.2007, 16:48

???
jen někteří dovedou k té hračce vytvořit příběh a auru
???

tak ted nevim co na to rict ? Tohle uz zavani psychiatrii - personifikovany vztah ke spotrebnimu zbozi ?

Aha ted uz mi to doslo ! I kdyby apple udelal "hovno" z hliniku, tak se najde dostatek lidi co je bude milovat a laskat v "kapce"

Mam powermac, powerbook, mac mini ale auru tedy zadnou nepozoruji :)

ps: jak oslovujete vas pocitac ? uz mate za sebou nejake ty intimnosti ? :) Podelte se s nami...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Diskuze

Autor: Metal Muž

Založeno: 02.10.2007, 18:18

sorry tím asi neposloužím, na to mi prošlo rukama příliš mnoho typů a verzí výpočetní techniky. Jsem tedy asi promiskuitní multisexuál :) A je to také asi mým vřelejším vztahem k programování a užívání microkontrolérů, holt mi zůstala pod kůží druhá půle 80-tých let, zlatá to doba elektronického kutilství a experimentování. Doufám, že to nezavání IT pedofilií.

Jen mi nejde na rozum, kupovat si tolik produktů od výrobce fekálií. Že by obeť neadekvátního marketingu? Pak chápu vaše rozhořčení nad chováním krachující a nezodpovědní firmy :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Diskuze

Autor: mexi Muž

Založeno: 02.10.2007, 18:46

vyrobce fekalii ?

uzivatel apple nesmi mit kriticky nazor na produkty apple ? To ze pouzivam apple, se nevylucuje s tim, ze proste nektere jejich produkty povazuji za "velmi, velmi" diskutabilni .. at uz je to ipod, iphone, itunes a nebo proste jejich pristup k uzivateli techto produktu.

ps: co se tyce kernelu, neni mac os x zadny zazrak, ale os jako takovy je vcelku akceptovatelna alternativa k linuxu a nebo windows.
Experimentovani a kuteni si mac os clovek moc tedy neuzije. Kontrolni otazka :) treba takova zmena MAC adresy pro airport :)



.. itpedofil ? :) hezke tak to jsem asi ??? prvni programy jsem psal pro CP/M a BBCBasic...ale to je jine tema na jinou diskuzi..

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Diskuze

Autor: Metal Muž

Založeno: 02.10.2007, 21:10

IT pedofila jsem myslel na sebe, rád si dělám srandu sám ze sebe :)

Moje reakce byly právě na to, že jsem z toho nevyčetl kritický názor, ale směs předpokladů a dohadů.

S tím MacOS souhlasím, psát věci na základní úrovni je težké (osobně jsem skončil na OS 8.1, to ještě ty systémové knihovny připomínaly Amiga OS). Přesto jsem u Apple fandou větší uzavřenosti OS proti jiným, uživatelům to přináší víc výhod než nevýhod.

Abych uzavřel diskuzi k iPhone, je to hračka vyrobená za účelem potěšení oka i ducha. U apple nad tím přemýšlela spousta velmi chytrých a kreativních lidí, výsledek se jim povedl. Oni vymysleli, oni vyrábí oni určují pravidla hry. Jejich obchodní strategie je krystalicky čistá a efektivní, tudíž dobrá. Zároveň fandím všem kutilům co se do něj nabourají a potěší některé z nás, co si rádi kupujeme pěkné hračky. Protože oficiálně, se k nim pěkně dlouho nedostaneme.

Odpovědět na příspěvek

No, já jsem velký fanda Apple,

Autor: Jirka13 Muž

Založeno: 02.10.2007, 13:10
Odpovědí: 0

ale už mi taky s tim iPhonem lezou krkem. Ta nenažranost je strašná. Nicméně bych řekl, že s touto politikou těžko můžou delší dobu vydržet. Buďto změní přístup, nebo to neprodají.

Odpovědět na příspěvek

RE: No, já jsem velký fanda Apple,

Autor: Metal Muž

Založeno: 02.10.2007, 15:26

Doporučuji zalistovat zdejší diskuzí po ohlášení přechodu na Intel, nebo po letošním ohlášení iPhone a jeho masivním protěžování od Apple.
Myslím že narazíte na spoustu věšteckých a analitických přízpěvků, které předpovídali to co vy. :)

Začali růst houby a letos je vydařený burčák. Tak proč číst o něčem co irituje?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: No, já jsem velký fanda Apple,

Autor: miro novak Muž

Založeno: 02.10.2007, 18:45

K tomu by som pridal M. Della, ktory svojho casu doporucoval firme Apple, aby to zabalil. A dnes? Kapitalova hodnota Applu je viac ako 2 (slovy dva) krat vyssia nez Dellu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: No, já jsem velký fanda Apple,

Autor: claire Muž

Založeno: 03.10.2007, 11:41

M. Dell zrejme nepredvidal iPod, iTunes[Store] atp... hw uz davno neni co byval resp konkurence srovnala krok ci dokonce je napred... takze pocitacove legende zachranuje cest akorat ten system a soft.

Odpovědět na příspěvek

dost iphonu!

Autor: mc68040 Muž

Založeno: 03.10.2007, 18:37
Odpovědí: 0

S iPhonem mám pocit, že uživatelé nepochopili, že apple konkuruje iPhonem *obyčejným*, hloupým telefonům, nikoli smartphonům. Těžko se jim divit, když stojí 15x tolik co konkurenční stroje... :)

Pokud odhlédnu od ceny a porovnám iPhone a telefonek za 1.100,- Kč, je iPhone opravdu super (pokud mi nevadí, jako že vadí blokace). Pokud jej ale srovnám s libovolným smartpohne (a to i těmi s windows), je to nablýskanej šrot...

S nokií souhlasím - otevřený je *lepší*..

Mám pocit, že apple už ztratil soudnost. Asi je nejúspěšnější ve své historii, ale to byla spousta jiných před pádem do hlubin taky...

Když se podíváme bez růžových brýlí na to co má:

Počítače: Hezké, praktické, ALE obyčejné PC, bez možnosti nějaké výraznější vlastní konfigurovatelnosti (kde je desktop?) - konkurence má lepší a bude mít ještě lepší.

MacOS X: Asi nejlepší gui co existuje, ale jádro začíná zastarávat (bodejď by ne, když je nechce skutečně otevřít [linux], nebo do něj nacpat opravdu hodně peněz [windows]. Konkurence nemá - z uživatelského hlediska - lepší, ale má dost dobrý [windows pro lidi, linux pro nadšence]

iPod&iTunes
: hezké, ale zaDRMované, uzavřené, funkčně a geograficky omezené. Konkurence má otevřená, bez DRM a na celém světě dostupná řešení.

iPhone: přehypovaný předražený uzavřený zadrmovaný krám, neumí základní věci (mms, wml, java) - Konkurence má mnohem lepší stroje, tchajwanci a číňani budou co nevidět mít i lepší stroje s windows a podobným ovládáním.

Shrnuto: jediné, co má apple lepší než konkurence je GUI v OS X. Na to je poměrně DOST arogantní.

Odpovědět na příspěvek

RE: dost iphonu!

Autor: Gillan Muž

Založeno: 04.10.2007, 00:33

Me prijde divne, ze se tim vubec zabyvas, kdyz je tak arogantni. Jestli pujde do hlubin, je to prece jeho problem a ne tvuj. Jsou lide, kterym prave tento pristup vyhovuje.

Jen tak mimochodem, DRM neni vymysl applu ale nahravacich spolecnosti. Zune ma DRM, cesky i-legalne ma DRM, funguji pouze ve WMP (graficky a funkcne omezenem). A Apple nabizi na itunes velkou cast mp3 BEZ DRM.

A iphone sice neumi nektere veci, ale umi ty, ktere uzivatele v americe pozaduji (ne vsechny ale ty pro BFU) s intuitivnim ovladanim. Cesky jouda, ktery potrebuje dlouhatansky seznam funkci za co nejmensi cenu, tohle nemuze nikdy pochopit.
Ze stejneho duvodu nechapu, proc se nekdo iphonem vubec zajima, kdyz je to takovy kram. Naprosto nikdo ho nenuti ho kupovat.
Ja treba pomalu ani nevim ze nejaky Zune existuje. Jen jsem nekde zahlid nejake titulky, ze je to docela propadak a je mi to jedno :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: dost iphonu!

Autor: mc68040 Muž

Založeno: 04.10.2007, 14:37

1.) Protože jsem s jablečnými systémy strávil nějaký ten pátek a není mi úplně ukradený jejich další osud a vadí mi, že Apple posílá vývoj počítačů na smetiště, aby se věnoval hrajícím krabičkám

2.)Protož
e až apple nebude applem, tak všude - až na ostrůvek linuxu - bude jen a pouze windows... I v těch kapesních přehrávačích...

A DRM není jen u hudby, ale i v systému - tzn. aplikace, které nejdou nainstalovat, protože je tam Steve nechce.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: dost iphonu!

Autor: miro novak Muž

Založeno: 04.10.2007, 16:26

Tiez sa Jablku venujem od roku 1992, ale...

1.) ...Apple posílá vývoj počítačů na smetiště, aby se věnoval hrajícím krabičkám

2.)Protož
e až apple nebude applem, tak všude ... bude jen a pouze windows... I v těch kapesních přehrávačích...

Co plati, bod jedna, alebo dva???

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: dost iphonu!

Autor: Gillan Muž

Založeno: 06.10.2007, 17:23

Ktere aplikace nejdou nainstalovat, protoze je Steve nechce?

Odpovědět na příspěvek

RE: dost iphonu!

Autor: Gillan Muž

Založeno: 04.10.2007, 00:52

Kde lze jinde nakupovat hudba legalne i v ceske republice a bez DRM? Mam na mysli komercni veci.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: