Soud: Apple vs. uživatelé - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Zprávy o Applu

Soud: Apple vs. uživatelé

5. února 2002, 00.00 | Skupina uživatelů v Kalifornii podala na Apple žalobu - za špatnou podporu Mac OS X pro starší modely počítačů s procesorem G3.

Ani Apple se nevyhýbají žaloby - ta poslední je obzvláště zajímavá, neboť se jedná o žalobu zákazníků kvůli podpoře starších strojů s procesorem G3 v Mac OS X.

Apple podle žaloby porušil práva kalifornských zákazníků když v Mac OS X nenabídl stejnou podporu pro počítače s procesorem G3 jako pro stroje s G4. Základem obžaloby je tisková zpráva z roku 1998, ve které Apple uvádí, že Mac OS X bude plně optimalizován pro Power Macy G3. V roce 1998 Apple ještě na trhu neměl stroje s procesorem G4 a také Mac OS X měl být podle původních předpokladů na trhu už za rok - v roce 1999. Díky tomu uživatelé investovali do systému s procesorem G3, které jsou však nyní špatně podporované - jedná se především o absenci ovladačů pro starší modely videokaret, které se nachází v prvních modelech PowerMaců G3, prvních iMacích a dalších počítačích. Kvůli tomu je systém daleko od označení plně použitelný. Druhým okamžikem, kdy Apple lidi "nachytal", bylo opravdové uvedení Mac OS X - uživatelé po investici 129 USD zjistili, že systém je nejen neúplný z hlediska funkcí a porovnání s Mac OS 9, ale především je na starších Power Macích G3 rychlostně nepoužitelný. To uživatele nutí k upgradu na rychlejší stroje. Žaloba tvrdí, že Apple úmyslně prezentoval některé věci tak, aby tím vyvolal vlnu upgradů - uživatelé si koupili Power Macy G3, poté upgradovali na Mac OS X a následně na Power Macy G4, aby zde našli výkon, který očekávali.

"Důvodem pro špatný výkon nejsou omezení počítačů nebo principiální problémy Mac OS X", uvedl právník zastupující zákazníky, "ale selhání Applu, který nenapsal odpovídající ovladače pro Mac OS X. Absence podpory hardwarové akcelerace grafiky na těchto počítačích degraduje výkonnost tak významně, že Mac OS X je v porovnání s předchozím systémem zcela nepoužitelný."

Jak již bylo řečeno, jedním z hlavních důvodů je chybějící podpora pro hardwarovou akceleraci grafiky na starších strojí, uživatelé jsou však také naštvaní kvůli DVD přehrávači - nepodporuje přehrávání s použitím hardwarové akcelerace.

Konkrétní důvod žaloby bude podle všeho specifický pro Kalifornii, respektive státy s podobně přísnými zákony na ochranu spotřebitelů. V tomto případě měl být zákon porušen tím, že byl inzerován "produkt nebo služba se záměrem neprodávat ho tak, jak byl inzerován". S něčím podobným asi u nás neuspějeme...

Může nás však zajímat výsledek celé akce - pokud se Apple nedohodne na mimosoudním vyrovnání a rozsudek bude znít jinak, než jen nutnost náhrady škod, může to být ještě zajímavé. Kdyby byl Apple soudně dotlačen k lepší podpoře starších strojů s PowerPC G3, bylo by to pro nás, uživatele, jen a jen dobře.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Zprávy o Applu  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Podpora pomalejsich/starsich stroju

Autor: JJ Muž

Založeno: 05.02.2002, 09:10
Odpovědí: 0

Nevim co presne Apple sliboval nebo ne, ale se zaverem moc nesouhlasim. Radsi at Apple vylepsuje system jako takovy (a ze je co vylepsovat), nez aby (IMHO zbytecne) investoval zdroje do patlani se se zpetnou kompatibilitou...
Mame doma jednoho iMaca 333MHz a na nem OS X. Presunovani oken a podobne veci jsou skutecne pomale, ale na normalni praci to bohate staci.
Apple rozhodne neni jediny, v podstate kazdy software ma oficialni hardware requirements dost podhodnocene. U Wintelu je to vetsinou jeste horsi - ted jsem tu instaloval soft na stroj, ktery byl vybaveny lepe nez \"recommended hardware\" a stejne jsem musel koupit novou videokartu a zvukovku :-(

Odpovědět na příspěvek

Ci je to vina?

Autor: Petr Hrncir Muž

Založeno: 05.02.2002, 09:23
Odpovědí: 0

Lidi sou blby a duverivy :)
Chtel bych jenom vyvratit myty o tom, ze ovladace vytvari Apple, to by si je pak museli vytvaret sami i "garazovy" prodejci. Muzeme se bavit o podpore karet a nedostupnosti ovladacu, ale ja bych videl jako vinika spis ATI. Nebo chceme-li vinit Apple, tak leda zato, ze system pro tyto karty neoptimalizoval. A zese je tu otazka, jestli ma cenu zbytecne podprovat karty, na ktery uz ATI se... To bych moh Apple zalovat ja, ze uz nepodporuje myho UMAXa!
Co se tyce podpory starych macu, myslim si, ze uvedeni iMaca a nasledne "Modrobile" G3 vyvolalo stejnou reakci - najednou zadnej AppleTalk a disketovka, natoz SCSI! Abychom se tehle, budu slusnej, blbosti zbavili, musel Apple udelat spoustu kroku, mezi jinymi zadnej support pro komply z roku 98... Horsi podpora novejsich G3 je potom bolestiva, ale on by to stejne nebyl zadnej zazrak na nake G3/400...
Apple si tehdy proste myslel, ze to stihne zarok, ale, jak to tak byva, o par let se sekl... Neda se svitit, podle me je rozumnejsi se s tim smirit nebo konvertovat...

Co si o tom mysli ostatni?

Odpovědět na příspěvek

RE: Ci je to vina?

Autor: claire Muž

Založeno: 05.02.2002, 12:49

Pro spoustu uzivatelu jinde (rozumejme z. Evropu, USA, Japonsko) by nemusel byt problem konvertovat ...

Co ale rada uzivatelu u nas (Performy, Quadry, G3 atp) - ti si mohou o os X nechat zdat. Navic nemam predstavu, kolik z nas si muze dovolit novou G4 (ja rozhodne ne).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Ci je to vina?

Autor: Petr Hrncir Muž

Založeno: 06.02.2002, 23:46

Myslel jsem na jinou platformu:) - kdyz je to tak se.., tak at si koupi pecko za petku a urcite budou spokojenejsi. To, ze pocitace zastaravaji je fakt. Musite to brat z toho pohledu, ze ted uz to zase par let nebude tak horky - zadnej blizkej upgrade nebude potrebovat o tolik lepsi stroj. OS X, a to se snad shodneme, je vyborny system, ktery vam umozni konecne opravdu kvalitne pracovat a nezabivat se duvody chyby 10 nebo 2. Jsou lide, kteri zato zaplati. My na to nemame, ale az budete kupovat dalsiho maca, doporucuji vyprodeje, tak uz bude OS X-friendly, coz je uzasne. pro Performy a Quadry mimochodem nebyl ani system 9:) a na sve G3 nebo Umaxu mam rad cisla typu 8.6.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Ci je to vina?

Autor: claire Muž

Založeno: 07.02.2002, 10:13

hehe, jen protoze nemuzu drandit os X nepolezu jinam :-)

ja neznam presne pozadi kauzy, ale je fakt, ze uvedeni os x se proti puvodnim planum nekolikrat posunulo - a pokud apple slibovalo 'optimalni' chod i na G3, hm ...

ale je fakt, ze pokud to nekdo vnima jako nenapravitelnou krivdu, muze konvertovat (nejen na novejsi generaci procesoru)

Odpovědět na příspěvek

ad podpora

Autor: Nonejm Muž

Založeno: 05.02.2002, 10:24
Odpovědí: 0

To, ze Apple vyviji porad dopredu chapu a ze se stale neohlizi na disketovku, SCSI atd, to je OK. Horsi mi spis prijde, kdyz zamerne disabluje nektere moznosti tak, aby nemohly byt pouzity a uzivatel je pak nucen rozhodovat se, zda si koupit novy HW, nebo nepouzivat novy SW. Prikladem je cely MacOS X, ktery oficialne nenainstalujete, i kdy mate stary comp s rychlou G4kovou kartou, prikladem je mizejici podpora ovladacu atd... Pak se o to musi starat taci lidi, jako Ryan Rempel (God bless) , a jini... Ja bych klidne nechal instalovat OS X na cokoliv, co jeste teoreticky "jde" ale s tim, ze bych jasne rekl, kde je minimalni hranice pouzitelnosti a kde jeste bude delat Apple support. To je myslim fer. Jiny priklad je v FinalCutPro 3 s disablovanymi RT efekty pro pomalejsi stroje. Kdyz se to hackne, tak to funguje i na pomalejsich strojich, i kdyz v extremnich pripadech mize video skubat. Ale s tim by mohl byt poucen uzivatel a bylo by.

Odpovědět na příspěvek

RE: ad podpora

Autor: Bimbo Muž

Založeno: 08.02.2002, 13:13

Da se nekde stahnout hack na RT pro FCP 3 ?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: ad podpora

Autor: Nonejm Muž

Založeno: 12.02.2002, 18:36

Samozrejme ze da.

Odpovědět na příspěvek

Zaloba

Autor: Ales Muž

Založeno: 05.02.2002, 10:37
Odpovědí: 0

Myslim, ze by stalo za to zazalovat ze stejnyho duvodu ty svine z CDS tady.

Odpovědět na příspěvek

RE: Zaloba

Autor: Michal Muž

Založeno: 05.02.2002, 10:53

Souhlas, pokud cekas jako ja, uz treti mesic
na opravu AGP G4 tak je to narez. Konec koncu ja jsem si odnesl cenne pouceni
z teto sluzby autorizovaneho servisu Allwitronic
a to ze uz onen Noname vyrobek Apple se servisem
za ktery se by se stydel i Vietnamec ze stanku. Apple neni dnes o nic vic nez znamy znackovy slepenec z neprilis kvalitnich komponent.
Pokud srovnam servis i malych PC prodejcu v namsem minimeste tak celej apple muze jit tak akorat do ritky a to neuvazuji
sluzby treba Dellu.(Sluzba NextToDay) Kdy Vam garantuji do 24 hodin servisni zasah u zakaznika na miste.
Bye bye applesaft

Odpovědět na příspěvek

RE: Zaloba

Autor: Michal Muž

Založeno: 05.02.2002, 11:34

Souhlas, pokud cekas jako ja, uz treti mesic
na opravu AGP G4 tak je to narez. Konec koncu ja jsem si odnesl cenne pouceni
z teto sluzby autorizovaneho servisu Allwitronic
a to ze uz onen Noname vyrobek Apple se servisem
za ktery se by se stydel i Vietnamec ze stanku. Apple neni dnes o nic vic nez znamy znackovy slepenec z neprilis kvalitnich komponent.
Pokud srovnam servis i malych PC prodejcu v namsem minimeste tak celej apple muze jit tak akorat do ritky a to neuvazuji
sluzby treba Dellu.(Sluzba NextToDay) Kdy Vam garantuji do 24 hodin servisni zasah u zakaznika na miste.
Bye bye applesaft

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Zaloba

Autor: Ales Muž

Založeno: 05.02.2002, 15:41

A uz jsi ty svine zaloval? Pocitac ti prece musi opravit nejdyl do 30 dni. Neser se s nima a dojdi jim rozbit drzky.
CDS je banda sracu a jsem rad ze me to potvrzujes.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Zaloba

Autor: Michal Muž

Založeno: 06.02.2002, 06:52

Znova nekoho opravim, ale dobra. Tebou zminovana
lhuta plati v pripade, ze jsi danou vec zakoupil coby fyzicka osoba,
protoze nase komentovane zneni zakona na ochranu spotrebitele lze aplikovat pouze v pripade soukrome koupe nikoliv nakupu coby firma.

Odpovědět na příspěvek

Upgrade?

Autor: Martin Ler Muž

Založeno: 05.02.2002, 13:25
Odpovědí: 0

Muj osobni nazor je, korektne podporovat to co maj - tedy vse co ma G3 a novejsi. Vcetne grafiky, vcetne HW akcelerace. Ten system chce optimalizovat,ne donutit lidi prejit na G4. Co se tyce starsich stroju, tam bych to nechal na vlastni nebezpeci uzivatelu - delat plnou podporu pro starsi stroje (a pozor, tam proste nejde jen o grafiku, to je rozdilna architektura, jine cipsety a podobne) je uz prilis velka pakarna s malym prinosem. A napriklad RT v FCP3 - mohlo by to byt volitelne, ale at se to klidne skube, kdyz to uzivatel snese. Nojono, Apple :(

Odpovědět na příspěvek

a co iBook 14" ?

Autor: claire Muž

Založeno: 05.02.2002, 15:54
Odpovědí: 0

nelyncujte mne, pokud placnu blbost - ale pokud je novy iBook 14\" vybaven procesorem G3 a jeho standardnim bootovacim systemem je mac os X - tyka se problem optimalizace i tohoto \'noveho\' stroje? protoze pokud ano, tak v apple sedi na par zidlich magori :)

Odpovědět na příspěvek

iBook 300

Autor: Kristian Muž

Založeno: 12.02.2002, 12:01
Odpovědí: 0

Panove, asi vam nerozumiem. Mam Tangerine iBook (300 MHz, 160 MB RAM, 4MB grafika)a Mac OS X.1 na tom bezi prijatelnou rychlostou. Mohlo to byt horsie, v kazdom pripade som bol prijemne prekvapeny. Nerobim na tom s grafikou, maximalne si pozriem film, pustim MP3 a hlavne pracujem s textami. MP3 sa nezasekavaju, film je plynuly tak vo co go?

X je perfektny system. Skuste nainstalovat Win XP na 300-400 MHz Pentium.

Mimochodom, poradi mi niekto ako prehrat film v *.avi (DivX) na Macku?

Odpovědět na příspěvek

RE: iBook 300

Autor: claire Muž

Založeno: 12.02.2002, 13:21

pod osX oficialne treba http://www.apple.com/down
loads/macosx/video/divxfo
rosx.html

a nebo http://www.divx.com/divx/
index.php

Odpovědět na příspěvek

RE: iBook 300

Autor: Annie Muž

Založeno: 07.06.2007, 15:54

Dobrý den,
můžu se Vás zeptat, kde jste sehnal Apple iBook G3/300 Tangerine? Děkuji, vypadá to, že na českém trhu ho jen tak neseženu.


Velmi děkuji,
A.Š.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: