iMovie4: Lze vylepšit dokonalé? - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Software

iMovie4: Lze vylepšit dokonalé?

7. července 2004, 00.00 | Amatérský střihový program iMovie je typickým zástupcem třídy jednoduchých amatérských střihových systémů, jež bez jakýchkoli nároků na technickou zdatnost uživatele umožní tvorbu poměrně velmi kvalitních filmů. Samozřejmě, že iMovie ani zdaleka nenabízí bohatství služeb a možností profesionálních střihových systémů, jako je třeba Avid nebo Final Cut Pro; zato ovšem nemá ani jejich složitost a náročnost na uživatele.

Amatérský střihový program iMovie je typickým zástupcem třídy jednoduchých amatérských střihových systémů, jež bez jakýchkoli nároků na technickou zdatnost uživatele umožní tvorbu poměrně velmi kvalitních filmů. Samozřejmě, že iMovie ani zdaleka nenabízí bohatství služeb a možností profesionálních střihových systémů, jako je třeba Avid nebo Final Cut Pro; zato ovšem nemá ani jejich složitost a náročnost na uživatele.

Už ve versi 3, jíž jsme se zabývali před časem, dosáhla aplikace iMovie takřka dokonalosti – alespoň co se týká návrhu a principů práce, neboť v konkrétní implementaci a v drobnostech samozřejmě byly (a dosud jsou) některé chyby a problémy. Současná verse 4 – jež je k mání jako součást kompletního balíku pro zpracování audiovisuálních dat iLife '04 – není nikterak horkou novinkou; protože jsme však o ní až dosud nic nepsali, podíváme se na ni dnes aspoň trochu blíže.

Hned na začátku je ovšem třeba říci, že oproti versi 3 rozdíly nijak zásadní nejsou; to je právě proto, že už verse 3 byla téměř ideálním kompromisem mezi bohatstvím různých služeb a uživatelským pohodlím, mezi možnostmi programu a jednoduchostí jeho užívání. iMovie 4 proto přináší spíše drobná vylepšení a opravy některých známých problémů, než skutečné novinky.

Stejně jako předchozí verse, i "čtyřka" nabízí perfektní integraci s ostatními programy z balíku iLife, ať již jde o využití fotografií v sestřihu, hudební doprovod, nebo o zpracování hotového filmu na DVD-R, jež lze standardně přehrávat v libovolném stolním přehrávači DVD. Ani základní uživatelské rozhraní, využívající standardní okno a postavené nad aplikačními knihovnami Cocoa – jež zcela automaticky přinášejí bohatství vedlejších funkcí, bezproblémovou práci s češtinou (či libovolným jiným jazykem) kdekoli vyjma titulků (jež v Cocoa implementovány nejsou) a řadu standardních dodatečných služeb – se nemění. Dokonce i nejzásadnější omezení – využití "osmibitového" QuickTime pro titulky, jež znemožňuje použití českých znaků v jiných než osmibitových českých písmech – zůstává při starém. Co se tedy vlastně změnilo? Inu, pár drobností v rozhraní – a nabídka služeb:

  • uživatel nyní může označit libovolnou skupinu klipů, bez ohledu na jejich rozložení v sestřihu;
  • podobně jako ve "velkých" střihových programech, upravený režim časové osy (timeline), který také vidíme na obrázku, umožňuje přímou editaci "přetahováním" významných bodů myší (trimming). Aplikace také nyní usnadňuje vzájemné sesazení různých klipů automatickým zarovnáváním (snap) na řadu nejrůznějších bodů – samozřejmostí jsou rozhraní mezi klipy či značky; iMovie 4 však dokáže mnohem více: je-li kupříkladu v audioklipu mezera mezi skladbami (či prostě chvíle ticha), můžeme na ni snadno zarovnávat ostatní klipy také...
  • jak na obrázku vidíme, audioklipy nyní zobrazují amplitudu obsaženého zvuku (waveform). Nejde zdaleka jen o grafické oživení; díky zobrazení amplitudy se v audioklipech mnohem snáze orientujeme;
  • snazší orientaci v audioklipech napomůže i to, že nyní slyšíme audio i při zrychleném procházení sestřihem (scrubbing);
  • kromě bohaté podpory digitálních videokamer nyní iMovie přímo podporuje i standardní "webovou" kameru Apple, iSight: nenechme se mýlit jejím primárním určením pro chat, ve skutečnosti je kvalita jejích záběrů zcela postačující pro amatérské video;
  • nabídka filtrů, jež můžeme aplikovat na klipy, přechodových efektů, variant titulků i standardních zvukových efektů je opět bohatší;
  • bohatší je, především díky plné podpoře QuickTime, také paleta služeb a variant, jež iMovie nabízí pro export videa. Samozřejmostí ovšem je jak DVD-R, tak i řada předvoleb optimalizovaných pro různé běžné situace – jako je třeba video určené pro běžné webové stránky, nebo přímo pro internetový streaming –; iMovie však dokáže mnohem více. Kromě jiného třeba můžeme video exportovat přímo do standardního formátu MPEG4 a rovnou jej prostřednictvím rozhraní Bluetooth uložit do mobilního telefonu: zkoušel jsem to s přístrojem Sony-Ericsson P800, a vše fungovalo skvěle a bez nejmenších problémů.

Musím se přiznat, že jsem příliš dlouho v iMovie nepracoval – přece jen jsem příliš zvyklý na Final Cut a jeho sice složitější, ale zato mnohem flexibilnější a "profesionálnější" služby –, za dobu, co jsem si s ním hrál, jsem však ani jednou nenarazil na žádnou zjevnou implementační chybu. Zdá se tedy, že problémy předcházející verse, mezi něž patřilo špatné překreslování či dokonce "padání" aplikace už jsou odstraněny (nebo se přinejmenším projevují velmi, velmi zřídka).

Samozřejmě, že Final Cut – ať již levný poloamatérský Expres nebo profesionální Pro – nabídne daleko bohatší služby než iMovie. Ve Final Cutu se však musíme naučit pracovat; iMovie prostě spustíme, připojíme k počítači kameru, a ihned, bez jakýchkoli znalostí a zkušeností, můžeme začít střihat. Pro ty, kdo takový přístup preferují, je iMovie naprosto skvělé a nemá konkurenci.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Software  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

iMovie, iSight

Autor: JJ Muž

Založeno: 07.07.2004, 10:32
Odpovědí: 0

Mě na iMovie dost irituje skoro až windowsovský přístup - není okno s dokumentem = není aplikace. Ne že bych s ním pracoval až tak často, ale za takovouto inkonsistenci v GUI by někdo zasloužil pár po ústech. Moc to nechápu, má-li iLife být sada aplikací, které používá začátečník, není to o důvod více používat striktně standardní GUI a principy? Takhle to usera jen zmate. Nebo to má být úlitba switcherům z Windows?

Ad iSight - hrál sis s ním někdy vůbec? On papírově skutečně má parametry dostačující pro víc než video konference, ale v praxi to je trochu jiné. Má velmi pomalou expoziční automatiku, nízký dynamický rozsah snímače a výrazný šum.

Odpovědět na příspěvek

"kritici" se najdou vzdy :-)

Autor: juramac Muž

Založeno: 07.07.2004, 11:03
Odpovědí: 0

ja osobne si myslim, ze iMovie je pro amatery naprosto idealni program a je mi uplne fuk, jestli ma nejakou podobnost z peckovymi aplikacemi. Naprosta vetsina amateru, pro ktere je iMovie urcene potrebuje natahnout video z kamery, jednoduse a rychle vystrihat ,co se jim nelibi, prolozit to efekty a prechody a pripadne podbarvit hudbou. Nic vice nechteji, protoze jak napsal pan Cada spravne, v FCP je potreba naucit se s nim pracovat, zatimco iMovie zvladne ma 8-leta dcera.
Jiste, jsou takovi storalove, kteri placaji neco o GUI apod, nebo taci, kteri pro vlastni pocit,jak jsou dokonali "potrebuji" profesinalni programy, aby alespon pred sebou samym byli IN ale ruku na srdce- kdo z amateru skutecne vyuziva vsechny vyhody FCP ? Snad jen skutecny filmovy fanda, ktery ma spoustu casu a penez na sveho konicka ale takovych je vyrazna mensina. A to neustale srovnavani mac-PC je take usmevne. Nelibi se ti to ? Dal by jsi nekomu par facek ? Dej je sam sobe a prejdi na PC , nikdo te nenuti strihat video na macovi. I v platforme PC jsou dnes slusne programy na strih, mozna i v necem lepsi.Ale ja osobne "lepsi" nepotrebuji, ma videa ,ktera striham v iMovie jsou vice nez slusna a jsem presevdcen, ze takovych amateru,jako jsem ja je vetsina . Jediny poloprofesionalni program, ktery vyuzivam je DVDsP, a to proto, ze je podstatne rychlejsi a flexibilnejsi, nez iDVD. To je predevsim zoufale pomale . Ale to uz je na jine tema. ja jsem spokojen a urcite nejsem zdaleka sam.

Odpovědět na příspěvek

RE:

Autor: JJ Muž

Založeno: 07.07.2004, 11:31

Hmm, asi to měla být odpověď na můj komentář, že? ;-)

Já jsem psal, že mě osobně irituje chování iMovie. Důvodem není, že to je "jako na PC", ale že to je "jiné než většina aplikací na Macovi". Právě konsistentnost ovládání je obrovskou výhodou Maca, protože člověk si nemusí vytvářet zvláštní návyky pro každou aplikaci.

Jinak hlásím se mezi amatéry, kteří používají FCP. Rozhodně ho nevyužiju naplno a rozhodně netvořím nějaká hvězdná díla, ale pár funkcí, které rád a často používám (klíčové body, střih formátů jiných než DV) nemá ani FCE. Takže jsem holt musel připlatit za Pro.

Přejít na PC?! Naprosto nemám důvod, Mac mi vyhovuje podstatně víc. Což neznamená, že ho mám na mramorovém či zlatém podstavci, denně se mu klaním a nepřipustím si žádné jeho chyby.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE:

Autor: Kamil Muž

Založeno: 07.07.2004, 17:21

ja si tak trochu myslím, že oba "nedostatky" jsou tak trochu záměrné - hlavně nemožnost importu QT. Právě protože je iMovie tak dobré a s počítačem zdarma, musí mít některé vlastnosti ořezané. Stejně tak to "není projekt není aplikace" :), které mně taky vždycky prdělo (a to je u mně co říct, já totiž mám Maca na podstavci) možná jen odrazuje pokročilejší videomany ... protože co si budeme povídat, když se podíváte na televizi, iMovie by klidně stačilo na střih většiny publicistiky a dalšího "umění" na českých kanálech ...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE:

Autor: PetrMa Muž

Založeno: 07.07.2004, 18:33

A uz jsi zkousel Drag & Drop "okno plocha Drag & Hop s tim do okna iMovie a jedeem pane".
Co takle zkusit k macu na podstavci pristupovat jako Mackar. :-)

PetrMa

Odpovědět na příspěvek

Datový formát

Autor: BS Muž

Založeno: 07.07.2004, 13:47
Odpovědí: 0

Nechápu proč iMovie nepoužívá formát Quicktime ale DV stream, proč má limit velikosti souboru 2GB (cca 9 minut videa v DV) a proč při importu z jiného projektu soubory vždy kopíruje.

Odpovědět na příspěvek

RE: Datový formát

Autor: JJ Muž

Založeno: 07.07.2004, 14:50

iMovie je určené na střih videa z domácí videokamery a tak to natvrdo používá DV (ostatně FCE je na tom stejně). Ten limit na velikost nevím a u kopírování souboru bych si tipnul, že od domácího usera se neočekává schopnost zvládnout rozumně správu souborů v návaznosti na projekty a tak si iMovie radši všechno zkopíruje, aby měl jistotu...

Ono je to poměrně užitečné, když si člověk chce zálohovat projekty nebo je přesouvat mezi disky, tak nemusí moc přemýšlet, prostě vezme jednu složku a má jistotu, že v ní je vše potřebné. Když vidím v práci problémy některých uživatelů s přesouváním Quark nebo MLayout souborů ve kterých jsou odkazy na obrázky, dokážu tuhle funkci u iMovie ocenit.

Co trochu překvapuje mě je nepodpora širokoúhlého záznamu. I u amatérských kamer je to dnes běžné, širokoúhlých TV také přibývá, z hlediska uživatele střihového progamu tam také rozdíl není...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Datový formát

Autor: BS Muž

Založeno: 08.07.2004, 12:18

Limit 2GB se pozná při nabírání z kamery, že každých 9 minut a něco založí nový klip. Co se týká kopírování stačilo by aby při importu nekopíroval, pokud jsou soubory přemístěny do složky projektu. Chápu, že Apple se snaží o maximální blbovzdornost, ale jistou inteligenci uživatele by mohl připustit. Pokud chci např. spojit několik projktů na jedno DVD pohodlně přímo v iMovie, hrozivě to žere kapacitu disku. Nevím jak FCE, ale FCP ukládá do Quicktime formátu bez limitu.

Odpovědět na příspěvek

...nemá konkurenci.

Autor: J.P. Muž

Založeno: 07.07.2004, 16:46
Odpovědí: 0

Co se týče hodnocení, tak jsem naprosto spokojený... iMovie naplnilo potřeby domácích uživatelů takřka dokonale.
Jinak k faktické konkurenci: FreeDV coby střižna pro uživatele, kteří chtějí alternativu.
Dále je také zajímavá myšlenka kompozice videa na časové ose bez pevných vrstev, jako má soft HyperEngine-AV - původně Montage (www.arboretum.com) za $59. Zkoušel někdo?
Jinak se dá home video stáhnout, sestříhat, dodat fotky, blbinky titulky, zvuk - a vypálit video i s kupou free prográmků... ale jako iMovie to opravdu tak snadné nebude.

Odpovědět na příspěvek

Přece jen bug

Autor: pixy Muž

Založeno: 07.07.2004, 21:16
Odpovědí: 0

Jo, iMovie je výborný, pro mě jako amatéra přímo úžasný - bez jakýchkoli znalostí a zkušeností jsem z hodinového videa sestříhal svůj první klip, dost hustě stříhaný; byl to dárek k narozeninám a obdarovaný se z toho posadil na prdel - v nějakém profi programu bych se asi bez důkladných znalostí okamžitě ztratil.

Ale přece jen jsem na jednu chybu narazil. Používal jsem hodně častých střihů a hodně zpomalovaných a především zrychlovaných sekvencí a po pár kouscích se iMovie naprosto rozsynchronizovalo s časovou osou. Prostě v reálu hrálo něco úplně jiného, než kde byla "hlava" na timeline - bylo to posunuté o víc než sekundu.

Když už to bylo opravdu neúnosné (potřeboval jsem přesnou synchronizaci na muziku), nezbylo nic jiného, než ten nejhustěji stříhaný a nejvíc zrychlovaný, asi půlminutový kus vykousknout, uložit do nového projektu, vyexportovat a znova vložit jako jednu (needitovatelnou) sekvenci. Pak se to zlepšilo - ale s každou zrychlenou sekvencí se zase posun zvětšoval.

Dost mě to mrzelo (no, sralo až na půdu, abych byl přesnější), protože jinak je iMovie (i iDVD, jak jsem následně zjistil) pro amatéra opravdu zcela dokonalý program.

Odpovědět na příspěvek

RE: Přece jen bug

Autor: Andy Muž

Založeno: 08.07.2004, 13:15

Jo, to je cely iMovie. Je krasne vymyslene a navrzene, snadno se ovlada, to je vsechno pravda. Ale tech chyb je tam celkem dost. Vetsinou se projevi az pri strihu delsiho videa, nebo pri delsi praci. Ja kdyz mam neco sestrihnout v iMovie, tak se proste BOJIM. Bojim se ze neco nebude fungovat, ze mi to spadne, ze se neco po#$~*. A mam pocit, ze vetsina lidi co o iMovie pise, ho pouziva zpusobem "spustit, nagrabovat 10 minut videa, to sestrihnout a ukoncit". A pak rikaji, ze je to bez vaznych problemu. Ja tu zkusenost proste nemam, a mym pocitacem to nebude - zkousel jsem to na nekolika pocitacich, na ruznych systemech. Na druhou stranu mam pocit, ze tech chyb casem ubyva, takze jen tak dal... :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Přece jen bug

Autor: OC Muž

Založeno: 08.07.2004, 16:19

> spustit, nagrabovat 10 minut videa, to sestrihnout a ukoncit

Ano, to je v podstatě pravda -- já konkrétně sestříhal při testování pro tuto recensi jedno video asi pětadvacetiminutové, a kromě něj už jen asi patnáct nebo dvacet krátkých nejvýše několikaminutových testů konkrétních služeb a možností. A aspoň jsem to v článku přiznal ;)

Dobře to asi není. Mne by ostatně také daleko víc bavilo dělat rozsáhlé precizní testy, zahrnující mnoho hodin detailního zkoumání všeho možného i nemožného. Nejsa rentiérem, nemohu si to však ani zdaleka za peníze, jež se u nás za takovéto recense platí, dovolit. Kručelo by mi totiž velmi záhy při jejich psaní v žaludku...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Přece jen bug

Autor: Mirek Muž

Založeno: 09.07.2004, 18:03

Uvidim, jak se chová iM4. Je fakt, že iM2 mělo (podle mne) největší zápor v nemožnosti plynulé hlasitosti zvuku, jenže iM3 to sice umělo, ale při zpracování třeba hor s partou (cca 50 minut) se jednak rozjíždí zvuk s obrazem, ale ještě při zrychleném/zpomaleném/o
bráceném klipu se i při stažení zvuku na 0% objeví zvuk na začátku klipu, kde se cca v 1 sec. zrychleně projede zvuk celého klipu. Jestli tohle je v iM4 opravené, tak by to mělo pro běžné amaterské střihy stačit.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Přece jen bug

Autor: Mip Muž

Založeno: 12.07.2004, 12:21

Bohuzel ta chyba rozjizdeni zvuku a obrazu je ponekud hloubs v Quicktime kodeku.

Odpovědět na příspěvek

Neni spatny, ale...

Autor: Petr Muž

Založeno: 09.07.2004, 23:35
Odpovědí: 0

Zkousel jsem v nem sestrihat zaznam o delce kolem 2,5 hod. Prace bez problemu, ale spocitane prechody nejsou prirozene (nabeh ce se skokem) a co bylo „super”, nemohl jsem to dostat z iMovie ven na mini DV. Vzdy mi vypadl signal na okamzik apokazde v jinem miste. Pouzivam G4 1,25 s 1,25RAM a disky LaCie 200, 500, takze v hardveru chyba neni. Musel jsem to prevest do FCPro a tam to bezelo jako hodinky.

Odpovědět na příspěvek

separace zvuku

Autor: Ondrej Muž

Založeno: 28.07.2004, 13:54
Odpovědí: 0

Mám na G5 IMovie 4.0.1 a problém se separací zvuku z videostopy do audiostopy. Ne že by to z normálním záznamu na kameře nešlo, ale potřeboval jsem stáhnout obraz s dodatečně nadabovaným zvukem. Výsledkem je, že se sice zvuk vyseparuje, ale nic na stopě není ani waveform. Nevím jak problém vyřešit. Ani v Premiéře to nefungovalo a chovalo se to stejně resp. hůře, protože tam k separaci dojde hned po stažení. V I movie mě zvuk hraje dokud jej nehodlám oddělit od obrazové stopy. (připomínám, že se jedná o dodatečný dabing na videokameře)

Odpovědět na příspěvek

separace zvuku od hlasu

Autor: Frenkie56 Muž

Založeno: 23.12.2004, 16:22
Odpovědí: 0

Neznáte někdo nějaký prográmek na oddělení zvuku od hlasu?

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: