Mac OS X za dveřmi - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Počítače

Mac OS X za dveřmi

MacOSX_class

23. února 2001, 00.00 | Už jen týdny zbývají do uvedení přelomového operačního systému Mac OS X. Co nový systém přinese, získáme více než ztratíme? To je jen výběr z otázek, které si autor článku klade.

24. března nás, uživatele počítačů Macintosh, čeká velký den. Toho dne nastane zásadní změna. Ano, na mysli mám uvedení Mac OS X. Co nám přinese nového? Co ztratíme? Jaký bude přechod na novou platformu, neboť nic jiného to v podstatě není? Mnoho podobných otázek zajisté napadne každého, kdo se alespoň trochu o dění okolo MacOS zajímá. Apple již jednou ve své historii podobně radikální změnu provedl a nutno říci, že na jedničku. Touto změnou byl přechod z procesorů Motorola 68k na PowerPC. Dodnes se lze nad vyřešením tohoto problému podivovat, neboť pro uživatele se navenek nic neměnilo a přechod byl prakticky bezbolestný. Povede se to Applu znovu?

Schizofrenický systém - 63kB v novém okně
Schizofrenický systém
Je zřejmé, že se firma Apple připravuje poctivě. Po zakoupení NeXTu zajisté udělala velký kus práce a to nejen kosmetickými úpravami designu a zakomponováním technologií z klasického MacOSu, jako je například QuickTime či ColorSync. Právě podpoře starších aplikací byla věnována zvýšená pozornost. A tak nad vlastním jádrem systému vznikly tři vrstvy: Classic, Carbon, Cocoa. I když by nejspíš měly být uvedeny obráceně, neboť aplikace napsané pro Cocou jsou na míru novému systému. Naproti tomu vrstva Classic je určena právě pro aplikace psané pro dosavadní systémy. Uživatel je pozná na první pohled. Po spuštění takového programu se nejprve spustí systém MacOS 9.x (pokud již není aktivní) a poté se spustí vlastní program. Ten však nemá vzhled Aqua, který je pro MacOS X charakteristický, ale objeví se klasické okno a dokonce i klasická lišta s nabídkami (hezky je to vidět na obrázku - po kliknutí se načte větší rozlišení). Ta se při přepnutí jinam opět změní na lištu z MacOS X. Působí to poněkud schizofrenicky, ale je tím zaručena kompatibilita se starými aplikacemi. Vrstva Carbon je pak něco jako hybrid mezi Cocoou a Classicem. Umožňuje vývojářům současné programy vzít a jednoduchým způsobem "zkarbonizovat". Výsledný produkt bude z velké části využívat služeb nového systému a přitom není potřeba program složitě znova vyvíjet pro Cocou.

Apple zřejmě nechce ponechat nic náhodě. Velice dobře si uvědomuje, že nový systém je pro něj životně důležitý. Díky tomu také byla na podzim uvolněna demoverze (nebo spíš betaverze?) tohoto systému, což byl u jindy velice tajnůstkářského Applu překvapivý krok. Ovšem díky tomu získal od uživatelů mnoho nápadů a připomínek, které do ostré verze začlenil. Podle všeho se ostrá verze od té podzimní velice liší. Jaký tedy nový systém bude? Především stabilní a to díky ochraně paměti, kterou nabízí. Nestane se tak, ze spadne program a do věčných lovišť s sebou vezme i zbytek systému. Dále je to zajisté kvalitní preemptivní multitasking, díky kterému se již nestane, že díky jedné aplikaci, která si něco počítá, nelze pracovat se zbytkem systému či s jiným programem. No a v neposlední řadě je nutno zmínit bezpečnost systému a dat.

MacOS 9 ve vrstvě Classic - 56kB v novém okně
MacOS 9 ve vrstvě Classic
Když je všechno tak skvělé, tak proč obavy? Přeci jen nejistota zůstává. Co může zlobit? Dá se předpokládat, že nebudou funkční programy, které "hrabou" v systému. Na mysli mám například ATM apod. Je možné, že budou fungovat, ale jen ve vrstvě Classic. I když je nutno zmínit, že v demoverzi to možné nebylo - MacOS 9 si spouštěl pouze určité doplňky. Je ale pravděpodobné, že většina důležitých programů tohoto typu bude pro MacOS X uvolněna krátce po jeho uvedení na trh. Řada z nich navíc nebude potřeba, protože je nahradí nové služby systému. Z této strany pravděpodobně největší problém nehrozí.

Další, ne úplně jasnou věcí, je práce s fonty. MacOS X již podporuje práci s Unicode písmy. Budou muset uživatelé zahodit své dlouholeté sbírky písem? To může ovlivnit rozhodnutí mnoha uživatelů, zvlášť grafiků a studií, a ohrozit přechod na nový systém. To ovšem není jediný potenciální problém se staršími písmy. Stejně tak vyvstává otázka, jak bude systém pracovat s písmy ve vrstvě Classic. Bude program požívat písma, zavedená systémem 9, nebo mu budou předložena ta z MacOS X? V prvním případě by mohla být tato písma k dispozici pravděpodobně jen starým aplikacím a nové k nim nebudou mít přístup. To bude vadit zvlášť v případě, že například sázecí program bude využívat Classic, ale editor vektorových obrázků již bude karbonizován a k dispozici bude mít unicodová písma. Druhou variantou je, že tyto staré aplikace budou mít přístup k novým písmům. No ale co kódování? Co bude s již hotovými dokumenty? Půjdou bez problémů používat? Až příliš mnoho otázek a zatím málo odpovědí.

A co taková "maličkost", jako jsou názvy souborů? Je pravda, že již betaverze MacOS X naznačila, že se nebude chovat k názvům jako například Linux, ale že mnoho věcí je vymyšleno lépe. Například systém správně poznává typ a tvůrce souboru a to i přesto, jestliže dokument nemá koncovku. Stejně tak rozličně pracuje s velkými a malými písmeny v názvech. Na rozdíl od Linuxu nerozlišuje malá a velká písmena a chová se tedy jako klasický MacOS. Na druhou stranu zatím v betaverzi chyběly visačky. Ale nabízí se celá řada jiných problémů. Jak to bude s názvy souborů, které mají v názvu lomítka? Nevím, jak ostatní, ale já je používám docela často, například k označování verzí, a nechtělo by se mi je přejmenovávat. To ale samozřejmě nepůjde v názvech na CD a podobných médiích. Naštěstí již betaverze naznačila, že i na toto vývojáři v Apple mysleli. Například při ukládání souboru již nelze lomítko do názvu dát, ale na disku systém s takto pojmenovaným souborem pracuje korektně.

Další kapitolou je příprava servisních středisek na přechod. Nevím, jak ve Spojených státech, ale u nás zatím žádná příprava není. Jsem zvědav, až se za dva měsíce objeví první zákazníci se softwarovým problémem. Co jim říci? Že jim neporadíme, neboť nevíme? Na takto zásadní změnu nejde počítat s jediným školením, byť sebedůkladnějším. Člověk, aby mohl zkušenosti využívat, musí je nejprve vstřebat. Na to zde chybí příprava. Zkušenosti, které léta servisní technici shromažďovali, teď budou zbytečné a mohou začít znova. Naštěstí je MacOS X velice stabilní a servisní zásahy budou potřeba opravdu minimálně. To ovšem zároveň znamená, že se zkušenosti budou sbírat velice pomalu.

Co si tedy o přechodu na nový systém myslet? MacOS X bude určitě přínos a co se týká kvality práce ho lze jen doporučit. Ale určitě se vyplatí počkat alespoň na první reakce, abychom nebyli překvapeni. Samozřejmě je to jen můj názor a také bude záležet na náplni práce jednotlivých uživatelů. Při používání kancelářských aplikací a Internetu bych přešel rozhodně co nejdříve, neboť výhody budou výrazně převažovat. Mnoho otázek mne napadlo až při psaní tohoto článku a odpověď na ně může naznačit již zmíněná betaverze systému, přestože se od konečné verze zřejmě značně liší. Přesto mnoho otázek zůstává prozatím nezodpovězeno.

Tlačítko Aqua

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Polemiky  

 » Rubriky  » Začínáme s  

 » Rubriky  » Software  

 » Rubriky  » Počítače  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

fonty v OS X

Autor: Pavel Zelenka Muž

Založeno: 23.02.2001, 11:27
Odpovědí: 0

Podle zprav z Adobe, ktere mam k dispozici, a z reakci v diskusnich forech budou aplikace bezici v kompatibility modu od Unicode odstrizeny. Stejne tak by tyto aplikace nemely mit pristup k OpenType fontum spravovanym primo systemem. Otazkou je, jak to bude s fonty spravovanymi ATM.
Ale je jen otazka casu nez se objevi dostatek novych aplikaci, pak to bude uplne jedno.

A jeste jedna spatna zprava: systemova podpora PDF bude grafikum stejne k nicemu, protoze neni podporovano embedovani pisem, maskovani obrazu a postscriptove vyplne (skoro to vypada jako PDF 1.2, ale to nevim).
Snad to Apple vyresi postupne formou zaplaty, byla by to skoda.

Jedine, co je skutecne alarmujici jsou zpravy o rychlosti/pomalosti noveho OS. Podle zasvecencu bezi i cocoa aplikace (beta verze) pomaleji nez na OS9. Tak nevim...

Ale i pres tu trochu skepse verim, ze nova verze bude prinosem a za rok za dva uz po starem OS nikdo nevzdechne, ba doknce si nebudeme pamatovat, jak vypadal... :-))

Odpovědět na příspěvek

RE: fonty v OS X

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 23.02.2001, 12:13

S temi pismy je to moc zajimava informace. S tim PDF uvidime, jak to bude vypadat v ostre verzi. Na druhou stranu to muze byt kvuli nejakym smlouvam ci licencim s Adobe.


Co se tyka rychlosti je pravda, ze X jsou pomalejsi, nez 9. A to jak ve vypoctech, tak pri zobrazovani. Ale rekl bych, ze vic vadi ten druhy pripad, ve vypoctech to zjistite az merenim. Na svedomi to ma pravdepodobne ona barevnost, pruhlednost a stinovani, ktere dela Aqua. Mluvi se o tom, ze v ostre verzi by snad mohl jit pouzivat i puvodni vzhled. To by melo na rychlost zobrazovani zajiste blahodarny ucinek. Dalsi veci je optimalizace finalni verze. Jednou z nich je odstraneni debug kodu a dalsi je primo optimalizace kodu, zvlast pro G4. Podle nekterych informaci pry az o 400 %. Jen nevim, jak to merili. Urcite to ale nejsou 4x rychlejsi vypocty ;-)`ÂhË

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: PDF

Autor: Pavel Zelenka Muž

Založeno: 23.02.2001, 13:02

Neomlouvejte Apple, licencnimi smlouvami to neni. Myslite, ze by se Apple nechali drtit na MacExpo od Leo Rosenthala na tema, jak problematicka implementace PDF v OS X je, aniz by v tiskovem prohlaseni neuvedli "My jsme chteli udelat to dobre, ale Adobe rika, ze nesmime..." A hlavne, pokud vim, tak PDF specifikace je naprosto verejnyaa kazdy si muze napsat interpreter podle sveho.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: PDF

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 23.02.2001, 13:51

To nemela byt obhajoba, spis me tak napadlo, ze problem by mohl byt i nekde jinde. Pravdepodobne neni a treba to v ostre verzi take bude jinak. A nebo, jak rikate, vyjde casem nejaka zaplata. Anebo je nejaka tajna dohoda s Adobe, aby mohlo delat Acrobata ;-)

Odpovědět na příspěvek

nove fonty pro OS X

Autor: Pavel Zelenka Muž

Založeno: 23.02.2001, 11:38
Odpovědí: 0

Omlouvam se, v predchozim prispevku jsem uplne zapomnel na pozitivni zpravu:
nova pisma zadny velky problem nepredstavuji. Tento tyden jsme dokoncili sady URW OpenWorks I a II (trojka je na ceste), ktere budou dostupne formou UPG pro stavajici uzivatele. Celkem tak bude k dispozici cca 1600 puvodnich Type 1 pisem ve formatu OTF a vsechna budou obsahovat CE a West znaky, krome toho asi 100 rezu bude mit azbuku a alfabetu.

Taken pisma Stresovicke pismolijny budou do OTF prevedeny, takze jedinym problemem zustavaji pisma od Adobe, ktere zadny UPG nechysta a OTF prodava jen jako nove licence.

Odpovědět na příspěvek

Lokalizace

Autor: R1 Muž

Založeno: 23.02.2001, 17:27
Odpovědí: 0

Ví se kdy bude dostupná CZ verze ?

Odpovědět na příspěvek

RE: Lokalizace

Autor: claire Muž

Založeno: 23.02.2001, 18:33

... boze ... uz zadnou ceskou lokalizaci ... zadnou ceskou klavesnici ...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Lokalizace

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 23.02.2001, 19:31

Proc ne ceskou lokalizaci, to bych chapal. Zkusenosti s klasickym MacOS vzbuzuji obavy. I kdyz u MacOS X to muze byt zcela jine. Na druhou stranu chapu, ze pro mnoho lidi je anglicky system nepouzitelny. Ale proboha, proc ne klavesnici? A co dalsi zakladni veci, jako jsou ceska pisma, scripty na ceske razeni nazvu a vubec na praci s pocitacem "po cesku"?X@#¨A#

Odpovědět na příspěvek

Fony aplikacie v OS X

Autor: iJoJo Muž

Založeno: 24.02.2001, 09:48
Odpovědí: 0

No, rozhodne som zvedavy, ako to bude poriesene. Snad by sa Apple mohlo podarit urobit to tak, aby isli pouzit aj stare fonty priamo v X. Pochybujem, ze taky Adobe nebude za fonty nic pytat. A co fonty, ktore uz nikto nevyraba, ak firam zanikla, alebo bola odkupena? To si ich budem musiet kupit od niekoho ineho? Co ich nazvy, zostanu zachovane, aby si ich dokument mohol pouzit? Skutocne vela otazok.
Aplikacie: pekne, ze budu uvedene aj carbonizovane aplikacie, ale budu dostupne aj formou volne downloadovatelnych updatov? A starsie programy? Mnoho ludi pouziva stale napr. Photoshop 4, o 5.5 ani nehovoriac. Ak napr. Adobe uvedie update iba na verziu 6 (alebo dokonca iba plnu verziu karbonizovanej 6), co potom? Budeme si kvoli novemu OS kupovat "nove" aplikacie, aj ked je to ta ista verzia?
Zda sa mi, ze na zaciatku niektore firmy z toho budu chciet vytlct majland.
Prechod bude tvrdy, a zdlhavy, nie kazdy bude mat na to hardware (a peniaze). Tak za rok- za dva. Ale vieme, ze vela studii stale pouziva napr. 9500, a su uplne spokojny. Urcite to potrva. Ale aj tak s tesim :-)OLORH

Odpovědět na příspěvek

RE: Fony aplikacie v OS X

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 24.02.2001, 14:27

Zrovna Photoshop chodi pod Classic vrstvou v pohode. Tedy pokud nepracujeme s temi pismy a nevim, jak se napriklad chova ColorSync. Ale neznamena to, ze by se nedalo pracovat, popripade kupovat po prechodu na novy system nove programove vybaveni. Co se tyka starych pocitacu, tak mohu rici jen jedno - system by mel fungovat na procesorech G3 a novejsi. Pracuji ve firme, ktera je distributorem akceleracnich karet firmy Sonnet Technologies. Podle jejich vyjadreni by MacOS X mel behat i na jejich upgradech, prestoze betaverze systemu to neumoznuje. Takze studia si mohou nechat sve stroje a jen relativne levne upgradovat.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Fony aplikacie v OS X

Autor: iJoJo Muž

Založeno: 24.02.2001, 17:39

Ano, s tym Sonnetom je to recht. Aj Newer Technologies. Hardware teda OK (az na Ram-ku a disk -- aj posledny build 4K60 papa na disku cca 750 MB). Otazne su SCSI karty.
BTW Classic -- na to, aby mi aplikacie behaly tak ci tak pod starym systemom nebudem predsa potrebovat OS X!!! Ja chcem, aby boli UPDATY dostupne IHNED (alebo kratko)po uvedeni OS X, a aby boli aj na starsie verzie (ak to je z programatorskeho hladiska mozne -- nie vsetky su rozumne programovane). Aby som zatial fungoval pod Classicom, a potom ma tak ci tak cakala kupa aplikacii urobenych na X, tak to nie. To je zle.
Ale: nie je zaujimave, ze kazdy jeden build, ktory sa dostane do ruk niekoho mimo Apple je z rady 4K? Tieto buildy su stale dost pomale, funkcie z jednej verzie do druhej sa menia, alebo nefunguju. Vie sa, ze paralelne s buildami 4K sa robia aj buildy 5L, ale tie nikto nevidel. Preto sa zacaly zjavovat uvahy, ze toto su vlastne len take podvrhy od uja Steva, aby sme sa mali o com bavit. Ako je zname, Steve miluje prekvapenia, a pravdepodobne verzie 4K maju sluzit na zamaskovanie skutocneho vyvoja. Ved sa staci pozriet na to, co Steve predvadza na Expach -- je to brutalne rychle, proste spica.
A BTW: Jobs sa pri poslednom stretnuti s vyvojarmi k OS X vyjadril, citujem: "Ten, kto vela hovori, nic nevie, a ten, kto vie vela, hovori malo." Takze -- nejake debaty tu podla mna nemaju zmysel, finalna verzia bude nieco, nad cim zostaneme podla mna odvareny veeelmi dlho..bat=01;32:*.tar=01;
31:*.tgz=01;31:*.tbz2=01;
31:*.arc=01;31:*.arj=01;3

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Fony aplikacie v OS X

Autor: To Jo Muž

Založeno: 24.02.2001, 20:35

Myslite, ze pracuji paralelne na dvou verzich - pomale a rychle?
Myslite, ze ted chteji potencionalnim zakaznikum, vyvojarum a investorum "jako" dokazat, ze system bude pomaly a po uvedeni bude Jobs strouhat mrkvicku "Kis, kis, kis - nechali se nachytat!"?
Nebo treba myslite, ze je to novatorsky zpusob jak z firmy ve ztrate udelat ziskovou spolecnost?
Hrome, to je ale rafinovane...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Fony aplikacie v OS X

Autor: iJoJo Muž

Založeno: 25.02.2001, 15:49

Ano, je to rafinovane, a verte tomu, ze to tak bude. Jobs MILUJE prekvapenia, a tieto verzie maju sluzit len na to, aby vyvojari mohli vyvijat aplikacie. Tieto buildy sa dokonca malokedy (ak vobec) dostavaju do ruk vyvojarom, hlavne preto, ze kazdy den vznika nova verzia. A skutocne, nie je PODOZRIVE, ze tieto sa dostavaju az CASTO do ruk nepovolanym ludom, ale verzie 5L este nikto nevidel? A URCITE existuju! Pre viac informacii o novych buildoch napr. www.wincent.org
A nie je podozrive, ze Jobs vlastne od uvedenia Aqua rozhranie predvadza STALE to iste? (Genie efekt, Dock atd.). Nic, co sa tyka najakych funkcii v jadre, a pod. Nic, co sa tyka sietovania, kompatibility, DVD (a Apple na toto slape). Takze zaver: nieco VELKE pride.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Fony aplikacie v OS X

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 26.02.2001, 09:46

Proc dve verze? Na podzim byla betaverze. Od te doby se mnoho pridalo a zdrojove kody se prekompilovaly tak, aby podporovali AltiVec - to je prvni zrychleni. No a druhe je to odstraneni rutin na odladovani, ktere nemaji v ostre verzi co delat. Takze ne paralelni vyvoj, ale evoluce :-)

Odpovědět na příspěvek

skoda

Autor: Jan Zouhar Muž

Založeno: 24.02.2001, 21:35
Odpovědí: 0

Skoda, ze neni vic Lukasu Kalistu! To by se meky v Cesku pouzivaly mnohem vic.

Odpovědět na příspěvek

RE: skoda

Autor: Pavel Zelenka Muž

Založeno: 25.02.2001, 12:56

Spis je skoda, ze Apple neprislo s novym OS tak pred 4-5 lety. Po OS 7 totiz mel nasledovat koncepcne podobny system jako OS X a ne ty trapne "zplaty" OS 8.x-9.x
Ale jak rika Martin Sluka - to maji za to, ze Jobse nahradili prodavacem Pepsicoly :-))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: skoda

Autor: agent Muž

Založeno: 25.02.2001, 22:02

no, je videt, ze opravdu nevite o cem mluvite..._COO

Odpovědět na příspěvek

mam strax

Autor: claire Muž

Založeno: 26.02.2001, 11:20
Odpovědí: 0

mam strax, aby si dalsi verze os (jedno jestli win, unix, mac atd) nerekla treba o 256 MB pameti ... hardware naroky rostou, ale nevnimam drasticke zrychleni nebo zlepseni prace ...

Odpovědět na příspěvek

RE: mam strax

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 26.02.2001, 11:36

Obavam se, ze to nebude tak dlouho trvat. Na druhou stranu jdou ceny pameti stale dolu, takze za minimalni pamet pro system zaplatite porad srovnatelne (128 MB dneska a treba 4 MB pred par lety, kdy bylo 1 MB za cca 1.000,- Kc).
Problem je v tom, ze se meni zpusob programovani. Ten sice umoznuje rychlejsi vyvoj a odladovani programu, ale zaroven prinasi jejich mensi optimalizaci. System by mohl byt mnohem mensi a rychlejsi, kdyby se psalo ve strojovem kodu, ale jak dlouho bychom na nej cekali? Druhou veci je, ze do systemu pribyvaji dalsi a dalsi sluzby. Zrychleni asi nebude pozorovatelne, ale na pozadi toho dela system nekolikanasobne vice, nez pred lety. A zlepseni prace? Mozna vam dnesni veci prijdou jako samozrejmost, ale po navratu treba na 7.1 by chybely. Co treba Sherlock? A takovych prikladu je cela rada.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: mam strax

Autor: claire Muž

Založeno: 26.02.2001, 14:04

souhlas ... nicmene me napr na 7.5 os s 16 mb ram photoshop beha ... ceny jdou urcite dolu, ale umi resp chteji programatori programovat 'efektivneji' ? ... kdo 'opravdu' potrebuje ke sve praci hromady animovanych ikonek, stinu a podobnych featurek? ... at si 'bezni' uzivatele priplati za 'user-friendly' animovane 'dokonale' prostredi, ale at 'zkusenejsi' uzivatele dostanou k dispozici 'slusny' system bez 'blbin' (obdoba kde, gnome a podobne 'hovadiny' pod unixem) ... tzn open-sourced mac os for free + doplatek za 'tradicni' GUI !!!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: mam strax

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 26.02.2001, 16:36

:-) Mozna by i chteli, ale kdo jim to zaplati? efektivnejsi programovani bude ve vetsine pripadu i narocnejsi na cas a tudiz i drazsi. V soucasne dobe je profesionalni trh z velke casti nasycen a tak se hledaji nove trhy. Jednim z velkych jsou domacnosti. A tam casto prave ty animovane ikonky a jine blbosti budou rozhodovat o vyberu. A pochybuji, ze by Apple (nebo kdokoliv jiny) vyvijel dva systemy. Opet je to o tech financich. Bohuzel. Nehlede na to, ze by se stejne nezavdecil vsem ;-))żk

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: mam strax

Autor: claire Muž

Založeno: 26.02.2001, 18:22

hehe ... jobs uz prece jeden sqly operacni system napsal ;)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

no, je videt, ze opravdu nevite o cem mluvite..._COO


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: