Skutečně přichází zabiják iPhonu? - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Periferie

Skutečně přichází zabiják iPhonu?

12. února 2007, 09.00 | Nově ohlášený telefon Samsung Ultra Smart F700 mnozí prohlašují za „zabijáka iPhonu“. Musí se Apple opravdu bát?

Minulý týden velký rozruch způsobil Samsung oznámením o uvedení svého nového chytrého telefonu velmi podobného iPhonu. Jde o model Samsung Ultra Smart F700, vzhledem dost připomíná iPhone, je však menší (104 x 50 x 16,4 milimetru) a má hardware v mnoha ohledech výkonnější. Přináší dotykový displej o úhlopříčce 7,1 cm schopný zobrazit 262000 barev, současně však nabízí také vysouvací QWERTY klávesnici (proto je tlustší než iPhone). Displej má rozlišení 440 x 240, tedy nižší než iPhone (s 320 x 480 pixely), ale zato poskytuje pětimegapixelový fotoaparát (iPhone jenom dvoumegapixelový) a vibrační systém VibeTonz, simulující při práci s dotykovým displejem hmatovou odezvu. Přístroj pracuje s výměnnými paměťovými kartami microSD, jež může použít k přehrávání multimediálních dat.

Vedle fotoaparátu vyniká též svými možnostmi mobilního připojení, kromě podpory tří GSM pásem (900, 1800 a 1900 MHz) včetně EDGE nabízí podporu pro 3G sítě UMTS a to rovnou v jedné z nejnovějších verzí HSDPA, zaručující teoretickou maximální rychlost stahování 7,2 Mb/s. S vnějším světem se Samsung F700 umí spojit ještě přes USB nebo Bluetooth, kupodivu však neposkytuje WiFi připojení (zatímco iPhone ano, ten podle všeho podporuje standard 802.11b/g). Telefon bude obsahovat webový prohlížeč, poštovního klienta a další obvyklé nástroje, zatím však není jasné, jaký bude používat operační systém. Zdá se, že půjde o vlastní systém Samsungu nazvaný FlashUI. Bližší popis v češtině a fotografie najdete například tady. (Mobil server z nějakého důvodu iPhone příliš rád nemá, proto se raději povzneste nad celkové, nepříliš objektivní ladění článku, za pozornost stojí rovněž diskuse).

Představení tohoto telefonu si pochopitelně všimla většina zpravodajských serverů (také naši čtenáři ho zmiňovali v komentářích), přičemž MacNewsWorld si zadělal na pěknou ostudu, protože ještě v neděli tento článek tvrdil, že Samsung provozuje verzi Mac OS X. Což mě nutí k ironickému dotazu: „A co že o tom Steve nic neví?“ Jistě, nejspíš se jedná o chybu z nepozornosti, ovšem zveřejnili to. Od nynějška budu hodnotit jejich zprávy nikoli se zrnkem, ale rovnou s celým pytlem soli.

Podle očekávání se počalo o Samsungu Ultra Smart F700 mluvit jako „o zabijáku iPhonu“, což však považuji za dost nesmyslné. Hned vysvětlím své důvody. Sice „naživo“ bude telefon Samsungu předveden až na kongresu 3GSM v Barceloně (začíná 12. února), ovšem už z dnešních údajů o obou přístrojích se dají dělat jisté závěry. Především se domnívám, že jsou určeny pro zcela rozdílné trhy a geografické regiony.

Samsung se řídí situací Jižní Koreje, země s nesmírně rozvinutými mobilními datovými službami, kde rychlé 3G sítě představují všední záležitost. Naopak v USA zatím 3G sítě pokrývají jen velmi omezená území s vyšší hustotou zalidnění. Uvědomte si, že iPhone předvedený na Macworld Expo je určen hlavně pro Severní Ameriku. Podle Jobsem zmíněných dat bude iPhone na trhu v USA a Kanadě reálně někdy o letních prázdninách. Do Evropy se dostane až na konci roku a do Asie teprve někdy v příštím roce. Jinými slovy, teď známe „americký“ model. Jak Apple sám několikrát zmínil, pro nasazení v USA zatím podpora 3G nedává velký smysl právě kvůli malému pokrytí. Z alespoň trochu rychlejších mobilních datových služeb dostupných celoplošně se tam nabízí vlastně pouze EDGE. To samozřejmě stačí tak na poštu a opravdu nouzové brouzdání po Webu, ale pokud potřebujete rychlejší připojení, často půjde využít WiFi. V domácnosti vychází WiFi jako logická volba, už kvůli tomu, že za to neplatíte nic navíc. A veřejně připojitelná místa pro WiFi se v USA začínají dost šířit.

Naproti tomu HSDPA v Severní Americe najdete málokde. Ostatně tak rychlou verzi HSDPA, jakou podporuje Samsung F700, objevíte jen ve velmi málo zemích (viz tento seznam zprovozněných HSDPA sítí z Wikipedie), ovšem v některých dalších se připravuje v letošním či v příštím roce zrychlení. Samsung je tak dobře připraven pro budoucnost, jenže až to bude aktuální, stejně skoro určitě již bude na trhu nový nástupnický model. A Apple vyhýbavě naznačoval, že až to bude třeba, iPhone bude též vybaven rychlejší mobilní technologií. Na asijské trhy tak možná příští rok půjde nový model iPhonu, protože tam by se se samotným EDGE nejspíš opravdu nechytal.

Dále tu máme otázku fotoaparátu. Pět megapixelů je nepochybně hodně, ovšem ještě víc než na rozlišení snímače záleží na optice. Ultra Smart F700 sice podle všeho má automatické ostření, což by mělo zaručovat lepší výsledky, avšak samotná miniaturizace objektivu pro rozměrový formát telefonu musí zákonitě obraz zhoršovat. Samsung určitě uplatnil své zkušenosti z výroby digitálních fotoaparátů (hodnocených celkem příznivě), jenže fyzika se ošálit nedá. Možná jsem zpátečnický konzervativec, ale současné fotoaparáty v mobilech pořád pokládám spíše za marketingovou hračku než užitečný nástroj. Z fotomobilu prostě vždy dostanete horší obraz než z digitálního fotoaparátu stejné kategorie. Pravda, fotomobily se hodí na pohotové momentky, ovšem tam by měly stačit i ty dva megapixely. Podle mého soudu integrovaný fotoaparát nepředstavuje rozhodující faktor.

Za zcela zásadní však považuji otázku ovládání. Všichni, kdo zatím měli možnost si iPhone vyzkoušet osobně, pěli hotové ódy na intuitivnost a snadnost ovládání. Uvidíme, s čím přijde Samsung, podle prvních náznaků je však jeho displej tradiční „jednodotykový“ namísto „vícedotykového“ displeje iPhonu. A lze předpokládat, že ze 200 patentů na iPhone zmiňovaných Jobsem se jich velká část týká právě ovládání. Navíc OS X, na němž běží iPhone, skoro jistě poskytuje mnohem bohatší možnosti než většina dnes nasazovaných mobilních operačních systémů. A málokterá firma má takové zkušenosti s intuitivním uživatelským rozhraním jako Apple. Ovládání určitě bude jedním z trumfů iPhonu a Samsung se bude muset opravdu hodně snažit, aby se mu vyrovnal nebo alespoň přiblížil. Velké spory však jistě vypuknou kolem klávesnice, tady hodně záleží na preferencích jednotlivých uživatelů. Někdo prostě upřednostňuje fyzickou klávesnici, ten asi bude více lákán Samsungem. Avšak podle dosavadních útržkovitých zpráv se zdá, že virtuální klávesnice iPhonu bude vyhovovat přinejmenším mnoha anglicky píšícím uživatelům. Ostatně, některým lidem se zase nelíbí drobné fyzické klávesy. Tohle je jedna z mála oblastí, kde se bez praktického vyzkoušení obou přístrojů těžko dají vynášet kategorické soudy.

Abych to shrnul: Lepší „papírové“ parametry ještě nemusí samy o sobě zaručovat úspěch. Nakonec se podívejte na iPody. Na trhu existuje spousta hudebních přehrávačů s řadou lepších hardwarových parametrů, přesto v USA a řadě dalších zemí získal iPod naprosto dominantní postavení. Na tomto omezeném prostoru budeme asi těžko rozebírat všechny příčiny, prostě to berme jako skutečnost. A iPhone lze v mnoha ohledech považovat spíše za iPod než za telefon. Vůbec bych se proto nedivil jeho úspěchu na těchto trzích. Ale nemusí být bez šancí ani mezi mobilními telefony. Uvědomte si, o jak obrovský trh se dnes jedná. Počet ročně prodaných kusů se již blíží miliardě. Samozřejmě, že většinu z tohoto počtu činí levné modely, vyšší kategorie, o níž Apple usiluje, tvoří pouhý zlomek, jenže i tak se pohybujeme v desítkách milionů kusů. Vzpomeňte si na Jobsova prohlášení, jak velkou část trhu chce obsadit (1 procento v roce 2008, tedy 10 milionů kusů).

Proto soudím, že se na trh vejdou jak iPhone, tak Samsung. Vždyť už dnes se nabízí mnoho různých komunikátorů a chytrých telefonů s překrývajícími se vlastnostmi a své zákazníky si najdou všechny. iPhone, spojující některé jedinečné vlastnosti (především ovládání), s marketingovou mašinérií Applu, by tak měl na trhu přežít i vedle svých potenciálních „zabijáků“. Přirozeně, mohu se mýlit, neprohlašuji se za neomylného proroka (to místo je ostatně již obsazeno a dodnes ho hájí jeho dosti neurvalí stoupenci, kteří nemají ke kamenu či zápalné lahvi příliš daleko), zatím bych však s výroky o „zabíjení“ iPhonu raději šetřil. Určitě by se daly snášet mnohé další argumenty ve prospěch obou přístrojů, za nejpravděpodobnější však lze považovat, že budou prostě koexistovat vedle sebe, s tím, že v různých oblastech světa bude někde mít převahu jeden a jinde ten druhý. (iPhone zřejmě bude převládat v Severní Americe, Samsung v Asii, v Evropě se nejspíš uchytí oba dva.) Naplnění této mé předpovědi bychom se měli dočkat v historicky krátké době, nejpozději v roce 2008 by mělo být jasno, jak to skutečně dopadlo.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Periferie  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

diky za velmi povedenou analyzu

Autor: claire Muž

Založeno: 12.02.2007, 10:09
Odpovědí: 0

Priznavam, ze mne to iPhone silenstvi zacina nudit, nicmene tahle analyza se vam povedla a z vetsinou s vama souhlasim. Drtive vetsine komemtatoru u nas stale unika fakt, ze iPhone je primarne urceny pro zcela odlisny trh nez je ten nas (potazmo asijsky).

Odpovědět na příspěvek

RE: diky za velmi povedenou analyzu

Autor: j.t.d Muž

Založeno: 12.02.2007, 21:11

Není pro náš trh - ale stejně bych si ho asi koupil.
Na machrování před šéfem... nebo na takové to domácí žvýkání...

Odpovědět na příspěvek

Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: .:styx:. Muž

Založeno: 12.02.2007, 11:57
Odpovědí: 0

Do čias p. Krála sa tu nikdy nevyskytovalo toľko aktuálne preberaných článkov a správ. Škoda len, že autor v nich neinformuje, ale iba kontraproduktívne podsúva svoj jedinečne správny názor. Poznám niekoľko ľudí, ktorých ste vďaka takto robenej \"tlačenke\" akurát znechutili. Zaujímavé, že napr. blog p. Maléra vykazuje niekoľkonásobne vyššiu objektivitu, než by človek pre danú formu publikovania \"smel\" očakávať. Alebo sa www.mujmac.cz stal osobným blogom p. Krála, prípadne som neporozumel koncepcii?

Odpovědět na příspěvek

RE: Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: Bufo Muž

Založeno: 12.02.2007, 12:34

Musím reagovat. Blog pana Maléra je zaujatý až příliš, navíc je hloupý. Řešit takové problémy jako otevření obchodu na Novém Zélandě a další nezajímavé věci,pro které neadekvátně mrhá časem je jeho označením nepraktického člověka. V poslední době setře v diskuzi neadekvátním způsobem všechny, kteří si dovolí snad jen mírně o něčem pochybovat !! Maler a Stev jsou bohové :-D

Pane Král díky za skvělé články.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: miro novak Muž

Založeno: 12.02.2007, 13:19

Bufo, skor, nez si dame pivo na niektorej AppleParty, ti chcem povedat, ze na tomto clanku naozaj nevidim nic ala huhlan, pretoze v nom nevidim ani naznak toho, ze by autor z priaznivcov Samsungu robil stado nesvojpravnych debilov, neplakal nad tym, ze ho clanky o Samsungu nudia a pod. Pivu zdar.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: Bufo Muž

Založeno: 12.02.2007, 13:48

aj borovičce zdar ! :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: Bufo Muž

Založeno: 12.02.2007, 13:54

aj borovičce zdar ! :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: miro novak Muž

Založeno: 12.02.2007, 15:25

No, ja tej borovicke moc nedam. Ked roku 82 isli kamarati na vojnu, tak sme sa borovickou opili. Nebolo by na tom nic zleho, len keby moja mama nechodila druhy den po dedine a nerozpravala: "Syna mi opili! Plnu vanu nagrcal! A este dva gyble!"

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: Bufo Muž

Založeno: 12.02.2007, 15:29

Tak ted jsem se řádně od srdce zasmál až mi oběd spadl pod stůl :-D:-D

Odpovědět na příspěvek

RE: Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: Matt Muž

Založeno: 12.02.2007, 12:51

Jsem velmi rád za články pana Krále. Přeložit a umístit sem pouhé informace umí i cvičená opice. Ale na rozdíl od toho umět napsat opravdu rozumný a konstruktivní komentář - to je už umění. A jsem rád, že ho pan Král tak dobře ovládá. Pokud nerozumíte rozdílu mezi podáním informace a komentářem, tak zajisté nepochopíte koncepci tohoto webu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: kasotronic Muž

Založeno: 14.02.2007, 01:44

Dekuji a souhlasim...

Odpovědět na příspěvek

RE: Konštruktívna analýza? Analýza typického \

Autor: Vlastimil Král Muž

Založeno: 12.02.2007, 16:44

Děkuji ostatním diskutujícím za podporu. Styze pak musím namítnout, že asi můj článek nečetl(a) pozorně, jasně tam deklaruji, že si nedělám patent na rozum, pouze předkládám svůj názor. Dále si nemyslím, že by MůjMac byl blog, ovšem to bychom se nejprve museli dohodnout, co to tedy blog vůbec je. Věřím, že většina čtenářů má na práci důležitější věci. Ostatně, rámcovou koncepci článků stanovila redakce a zatím se zdá být spokojena s tím, jak ji realizuji.

Odpovědět na příspěvek

iPhone

Autor: Vláček Muž

Založeno: 03.04.2007, 15:05
Odpovědí: 0

Když jsem poprvé uviděl iPhone okamžitě jsem pochopil, proč má iPod tak malý display:) Ale vážně. Ani jeden z těch telefonů jsem nedržel v rukou (jako většina z Vás), taky jsem nikdy neměl možnost pracovat s macem. (takových Vás tu asi moc není) takže jen pár mých nápadů a myšelnek:
Je vůbec důležité jestli iPhone umí nějaké sítě třetí generace? Na světě je hromada lidí kteří si jej koupí jen kvůli jablíčku na zadní straně. A další funkce? pokud bude chtít apple ovládnout asii tak asi přibudou. Jsem přesvědčen, že tenhle telefon (iPhone), nést logo Nokia nebo Sonyericsson by ve světe nevzbudil zdaleka takový rozruch. Až teď po oznámení o iPhone na sebe podobné telefony strhávají pozornost. Co se týče ostatních parametrů, na světě jsou asi 2-3 mobily s celdotykovým displayem a tuny PDA které mají integrovaný GSM modul. Žádný z nich nevzbudil takový poprask jako iPhone. Proč asi?
Prostě a jednoduše: hlavní rozdíl mezi Apple a ostatními je, že ostatní potřebují aby se o nich mluvilo vytvořit xy různých telefonů, stylových i nestylových z hromadou funkcí, foťáků a jiných ptákovin. Apple stačí mít jeden jedinný (budiž dvě varianty paměni to má) a všichni jsou na větvi protože Apple udělalo mobil. Uznávám, že je to mobil, který by chtělo mé srdce. Bude ho mít hodně lidí kteří budou chtít ukázat že jsou "fajnšmekři" a pak asi hodně těch co mají Mac a tuší co se stane když se MacOS X dostane do mobilu. Ale jinak? Děkuju nechci raděj si za ty peníze koupím solidní mp3 přehrávač, porta pro, digitál a do kapsy strčím notně zastaralou Nokii 3310.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: