Recenze knihy: iPhone – průvodce s tipy a triky - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů

Zábava

Recenze knihy: iPhone – průvodce s tipy a triky

9. dubna 2009, 00.00 | Po příchodu Apple iPhonu 3G na český trh v srpnu minulého roku bylo jen otázkou času, kdy se objeví česká knižní publikace, věnovaná tomuto přístroji. Zájemci se takto dočkali před koncem roku, kdy se na trh dostal překlad bestselleru Davida Pogua "iPhone: The Missing Manual", vydaný v češtině pod ne úplně přiléhavým názvem "iPhone: Průvodce s tipy a triky". V této naší recenzi bychom danou knihu rádi představili trochu blíže.

Po příchodu Apple iPhonu 3G na český trh v srpnu minulého roku bylo jen otázkou času, kdy se objeví česká knižní publikace, věnovaná tomuto přístroji. Zájemci se takto dočkali před koncem roku, kdy se na trh dostal překlad bestselleru Davida Pogua "iPhone: The Missing Manual. Second Edition", vydaný v češtině pod ne úplně přiléhavým názvem "iPhone: Průvodce s tipy a triky". V této naší recenzi bychom danou knihu rádi představili trochu blíže.

Základní přiblížení

Pogue je zkušeným autorem, který je dobře znám zejména svými tituly o počítačích Macintosh (mimochodem, v nejbližší době budeme publikovat recenzi jeho knihy "Mac OS X Leopard: Podrobný průvodce", jenž rovněž vyšla v CPressu). Na výkladu (ocenění samozřejmě patří i překladatelům) je to znát, je čtivý, poutavý, plynulý. Hojně je prokládán tipy, jen málokterý z nich ovšem zaslouží označení "killer". Kniha je totiž především tím, co se snaží naznačit její původní anglický název: důkladněji zpracovaným uživatelským manuálem k iPhonu, který oproti původní příručce nabízí jak detailnější informace a širší záběr, tak občasný "vtípek" (Pogue je zde mnohem snesitelnější nežli třeba Scott Kelby).

České vydání má celkem 320 stran formátu 167 x 225 mm a brožovanou vazbu. Layout publikace je přehledný, narozdíl od jiných publikací CPressu z poslední doby nejsou textové řádky příliš dlouhé, přehledně vyznačeny jsou tipy. Výhradu lze mít snad jen k přece jen zbytečně velkým screenshotům obrazovky iPhonu či prostředí iTunes, kterých je jinak v knize samozřejmě přehršle a na druhou stranu dobře ilustrují podaný výklad.

K obsahu

Kniha je věnována především iPhonu 3G, zohledňuje ale i specifika předchozí verze, takže ji mohou využít majitelé všech iPhonů s firmwarem 2.x. Až úzkostlivě dbá autor o to, aby nezabrouzdal do tmavých vod hackingu iPhonu, bez kterého by přitom například iPhone první generace nebyl v ČR vůbec k dispozici. (Marně jsme v knize hledali jediný výskyt slov jako jsou "jailbreak", "Cydia" či "Installer"). Dále se Pogue nepouští ani do obsáhlejšího výkladu o rozšiřujících aplikacích pro iPhone (ať už z Webu nebo z App Store), i když občas v daném případě přece jen nějaká zmínka padne.

Výklad je v knize rozdělen do celkem 16 kapitol a tří příloh. Jednotlivé kapitoly jsou pak sdruženy do čtyř částí. První se věnuje užití iPhone coby mobilního telefonu, kromě výkladu o telefonování a posílání SMS obsahuje i úvodní seznámení s přístrojem, jeho hardwarovou i softwarovou výbavou, či třeba též rady ohledně psaní na iPhonu, konfigurace domovské obrazovky nebo prodloužení výdrže baterie.

V druhé části se autor zabývá užitím iPhonu coby iPodu, tedy přehravače hudby a videa. Dále je do této části zahrnut výklad i o fotografování s iPhonem a práci s digitálními fotografiemi (prohlížení, nastavování tapet, geotagging aj.), nechybí ani část o užitečné funkci pořizování screenshotů. Návody ohledně získávání zvuku a videa pro iPhone jsou k dispozici až ve čtvrté části (kapitola o iTunes).

Třetí část je věnována online nasazení iPhonu. Po kapitole o nastavení připojení v jednotlivých sítích následuje obšírný výklad o práci v Safari (včetně použití webových výstřižků a práce s RSS, ve stručnosti jsou i zmíněny některé zajímavé webové aplikace). Velmi pěkně a obšírně je pak zpracována kapitola o práci s e-mailem.

Konečně čtvrtá část knihy přináší nejrůznější informace, které se buďto do předchozích částí "nevešly" nebo se týkají rozšíření možností iPhonu jdoucí za základní funkce. Po výkladu o ostatních dosud nepopsaných základních aplikacích iPhonu (Maps, Calendar, YouTube aj.) následuje kapitola o tvorbě vlastních vyzvánění (iTunes, GarageBand). Poté jsou zde zásadnější kapitoly o App Store, iTunes pro uživatele iPhonu a synchronizaci iPhonu. Následuje výklad o použití s MobileMe a nasazení iPhonu v podnikových sítích (Exchange, VPN). Šestnáctá kapitola probírá dopodrobna všechna nastavení v aplikaci Settings, což zejména výkonnější uživatelé jistě ocení.

Knihu uzavírají přílohy. První je takto věnována koupi a aktivaci iPhonu (viz další výklad), druhá doplňkům a příslušenství (Pogue zde představil skutečně jen několik málo produktů) a třetí řešením problémů a údržbě přístroje.

K překladu

Překlad knihy od Jiřího Novotného a Petra Hájka je na dobré úrovni, netrpí stylistickými nedostatky ani překlepy. Překvapí každopádně překlad některých termínů, lišící se od původního českého manuálu iPhonu (např. švihnutí versus cvrnknutí), toto je však jen drobná připomínka.

Překladatelům nelze upřít dílčí snahu o uzpůsobení příslušných pasáží knihy na české podmínky. Celá příloha A: "Koupě a aktivace iPhonu" je takto zpracována z hlediska nabídky pro český trh, je ovšem třeba říci, že zde uvedené údaje již v mnohém neplatí, což ovšem není dáno chybou překladatelů, ale zkrátka vývojem. Škoda je, že v příloze B nebyly uvedeny odkazy na české prodejce příslušenství. V příloze C pak mohlo být v knize uvedeno přece jen více odkazů na odpovídající tuzemské informační zdroje, jenž se iPhonem zabývají (námatkou uveďme třeba českou podobu PDF manuálu iPhonu od Apple – ke stažení na stránkách jednotlivých operátorů – či servery iphonemania.cz, iphonezone.cz nebo iphone.cz).

Opomenuta byla rovněž neoficiální česká lokalizace iPhonu, tj. názvy všech příkazů jsou uváděny pouze v originální anglické verzi. Těžko říci, nakolik lze danou skutečnost označit jako nedostatek, nemáme ani statistiky o tom, kolik uživatelů iPhonu má české rozhraní nainstalováno, a zcela jistě nebude problém si názvy příkazů z angličtiny do češtiny snadno přeložit.

Závěrem

I když se nedá knize po formální stránce příliš co vytknout, a ani cena 297 Kč není přemrštěná, je přesto otázkou, kdo si danou publikaci pořídí. Zřejmě to nebudou ti, kdo používají iPhone již od jeho první verze a pojmy jako "jailbreak" či "Cydia" jsou jim blízké. Rovněž ti vlastníci, kteří si dali tu práci přečíst zdarma dostupný Apple PDF manuál k iPhonu, jsou technicky zdatnější a alespoň občas zabrouzdají na Web, aby si rozšířili povědomí o možnostech svého telefonu, by mohli být knihou zklamáni (ale spíše jim doporučujeme knihou před koupí důkladněji zalistovat v knihkupectví a teprve pak se definitivně rozhodnout). Ostatní majitelé iPhonu, nebo také ti, kdo se teprve ke koupi iPhonu chystají a rádi by dopředu věděli, do čeho vlastně jdou, by pak koupi měli rozhodně zvážit: Pogue napsal skutečně solidní pojednání o všech základních možnostech i nedostatcích iPhonu a CPress se českého vydání dané publikace zhostil velmi dobře. Jinou otázkou je předpokládaný příchod firmwaru 3.0 s podporou českého prostředí a zřejmě i nových iPhonů v létě tohoto roku, mnohé z informací podaných v knize bude nicméně zřejmě platit i po daném datu.

Tématické zařazení:

» Rubriky  » Zábava

» Rubriky  » Agregator