Apple Expo 2004 - Tygr ukazuje drápy - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Agregator

Apple Expo 2004 - Tygr ukazuje drápy

8. září 2004, 00.00 | Další důležitou událostí, kterou jsem na Apple Expo podnikl, bylo setkání s lidmi, kteří stojí za vývojem Mac OS X 10.4 - Tiger. Ken Bereskin (senior director Mac OS X Technologies) a Bertrand Serlet (Senior vice prezident Software Engineering) nám představili novou verzi operačního systému Mac OS X 10.4 a popsali nám její nové funkce.

Další důležitou událostí, kterou jsem na Apple Expo podnikl, bylo setkání s lidmi, kteří stojí za vývojem Mac OS X 10.4 - Tiger. Ken Bereskin (senior director Mac OS X Technologies) a Bertrand Serlet (Senior vice prezident Software Engineering) nám představili novou verzi operačního systému Mac OS X 10.4 a popsali nám její nové funkce.


Phil Schiller začíná hovořit o Mac OS X 10.4

V Paříži byl Mac OS X 10.4 prvně představen veřejnosti. Uživatelé měli možnost zúčastnit se prezentací jednotlivých novinek TIgera přímo na stánku Applu nebo si pro sebe uzmout jeden z cca třiceti PowerMaců G5, na kterých byl Tiger nainstalován. Přestože má být Mac OS X 10.4 oficiálně v prodeji až v první polovině roku 2005, je již v současnosti v takovém stavu, aby jej bylo možné prezentovat uživatelům. Respektive, veřejnost má možnost si vyzkoušet pár nových funkcí, ale jaké jsou ty další z ohlašovaných 150 je zatím neznámé. Verze prezentovaná je již samozřejmě aktuálnější oproti té, která byla věnována vývojářům na WWDC v San Franciscu před pár měsíci.


Další informace o novinkách v Tygrovi

Mimochodem, jakmile se snažíte dostat ze zástupců společnosti Apple bližší informace o konkrétním datu prodeje, dozvíte se buď, že Tiger bude na trhu v prvním pololetí roku 2005, nebo mezi prvním a šestým měsíce roku 2005 nebo nejkonkrétnější údaj zní - někdy mezi lednem a červnem 2005. Nedá se tedy usoudit, zda v Applu opravdu netuší, kdy bude Tiger připraven pro spuštění (že by měl být vypuštěn až po důkladném testování?) nebo zda se čeká na uvedení konkrétních HW produktů, které využijí nové (zatím nezveřejněné) funkce na maximum (PowerMac G5/3GHz či PowerBook G5), nebo zda jde jen o mlžení a snahu zvýšit zájem veřejnosti. Ať je to tak či onak, Tiger vypadá opravdu zajímavě a jeho nové možnosti by mohly oslovit spoustu uživatelů.

Spotlight

Novinkou, která je v souvislosti s Mac OS X 10.4 nejvíce proklamována, je Spotlight. Jedná se o nový způsob vyhledávání dat na vašem pevném disku. Spotlight totiž nehledá zvolené slovo pouze v názvech souborů, ale i v jejich obsahu a Metadatech. Což má za následek kvalitnější a přesnější hledání. Hned na úvod je třeba uvést, že výsledek hledání dostanete v podstatě okamžitě (alespoň tomu tak bylo při prezentaci) - jedná se o velice rychlý způsob přístupu k datům. Spotlight můžete využít v různých podobách - přímo v okně Finderu (hledáte v daném okně či složce), v samotném vyhledávacím panelu (umístěn vpravo nahoře pod hlavním menu) nebo v samostatném okně této aplikace. Po zadání klíčového slova dostanete výsledky rozdělené do různých skupin - podle typy souboru, data, druhu, ale i třeba podle údaje, kdo nám daný dokument poslal. Ale uveďme si konkrétní případy, které prezentoval Phil Schiller a Ken Bereskin.


Ken Bereskin na dostal slovo
  • Ken zkusil například vyhledat slovo Louvre - když už je v Paříži, chtěl se prostě na toto místo zajít podívat a chtěl na svém disku najít bližší informace. Spotlight mu našel nejenom soubory, které měli slovo Louvre v názvu, ale i mapu metra Paříže (v pdf), kde byla zastávka se stejným jménem.

    Louvre na mapě

  • Stejně tak bylo možné pomocí Spotlightu hledat dokumenty podle toho, kdo nám je poslal - stačilo zadat jméno původního autora a Spotlight našel soubory, které jsme od dotyčného dostali emailem.

  • Nebo - Ken Bereskin dal hledat slovo Pixar, ale Spotlight našel i trailer na film Finding Nemo (Hledá se Nemo), ačkoliv v názvu slovo Pixar nebylo. To bylo uvedeno až v bližších informacích o copyrightu daného souboru.

  • Spotlight umí indexovat i EXIF informace u fotografií. Výsledkem na hledání slova NIkon byly všechny fotografie, které byly fotoaparátem této značky udělány. Dále dokázal zaznamenat i jméno autora Word dokumentu (tyto údaje jsou ve Word dokumentech uchovávány) a při hledání jména tento soubor ukázat.

    Spotlight je opravdu rychlý

    Výhodou je, že po hledání se vám neukáží hned všechny výsledky, což je nepřehledné, ale jsou řazeny do skupin, které zjednodušují orientaci a rychlejší nalezení konkrétního souboru. Spotlight v tuto chvíli umí prohledávat (či získávat z nich potřebné informace) všechny standardní druhy dokumentů - pdf, text, keynote, word, excel, powerpoint, jpg, xml apod. Spotlight je integrován přímo do filesystému (HFS+) a hned po uložení souboru na disk, či jeho přeuložení, si data zaindexuje. Nemusí tudíž probíhat pravidelné indexování a prohledávání souborů, které brzdí práci. Stejně tak po smazání souboru dojde ke smazání indexu. To vše samozřejmě funguje i v případě, že uživatel nepracuje s daty přes Finder, ale pomocí Terminálu.

    Spotlight se snaží uživateli dávat co nejpřesnější údaje, proto se na prvních místech objevují dokumenty, které jsou častěji používány nebo jsou novějšího data. Celý systém na vyhledávání je možné bez problémů rozšiřovat o znalost nových dokumentů. Vývojáři aplikací tak mají cestu jednoduchou - nemusí své aplikace přepisovat, stačí pouze na dokument daného softwaru použít tzv. Importer, který vytvoří nový plug-in (zásuvný modul) pro Spotlight. Ten si pak může uživatel jednoduchým způsobem nainstalovat a Metadata z těchto souborů prohledávat.

    Spotlight je integrován i přímo do aplikací - často bývají zmiňovány System Preferences (Předvolby systému), ve kterých je také možné hledat, takže nalézt ten správný ovládací panel je otázkou chvilky. Výhodou je, že konkrétně v Předvolbách systému vám Spotlight hodně pomáhá - pokud zadáte při hledání slovo 'wifi', Spotlight si uvědomí, že chcete najít nastavení AirPortu (Sítě). Stejně tak při hledání slova 'Wallpaper' pochopí, že chcete změnit obrázek na pozadí (Desktop Picture, výraz Wallpaper je používán na platformě Windows).

    Spotlight vypadá jednoznačně velmi zajímavě. Otázkou zůstavá, jak dobře se bude chovat v plném nasazení. Veškeré prezentace probíhaly na bezpochyby do detailu připravených počítačích, kde vše fungovalo jako po drátkách - hlavně rychlost vyhledávání. Sami víte, jak začíná být těžké najít konkrétní soubor na disku, který jsme někam uložili a nemůžeme si vzpomenout na jeho jméno. Spotlight by v Tigerovi mohl tento problém elegantně řešit (třeba víme-li, kdo nám tento soubor poslal) a zrychlit a pravděpodobně i změnit přístup k datům.

    Dnes jsme si detailněji představili Spotlight, jeden z hlavních taháků Mac OS X 10.4. Příště se zaměříme na další novinky - Automator, Smart Folders, Dashboard a především kodek H.264.

  • Obsah seriálu (více o seriálu):

    Tématické zařazení:

     » Rubriky  » Informace  

     » Rubriky  » Agregator  

     » Rubriky  » Software  

    Diskuse k článku

     

    Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

     

    Idea vyuzitia Spotlight

    Autor: Jozo Remen Muž

    Založeno: 08.09.2004, 14:34
    Odpovědí: 0

    Tak ma napadlo: Apple ma vykonne XServe, vykonny Spotlight, slusny OS (aj ked server, no, nepereferujem ;-)).
    Co ak by sa Apple rozhodol pouzit Spotlight na tvorbu noveho vyhladavacieho portalu, povedzme zatial v ramci sluzby .Mac?

    Google nic take nedokaze, planovany vyhladavac MS asi tiez nie...
    Nie je zrovna toto smer, ktorym moze Apple hodne povedat a preco sa s Tigerom prilis neponahla?

    Odpovědět na příspěvek

    RE: Idea vyuzitia Spotlight

    Autor: J.P. Muž

    Založeno: 08.09.2004, 17:11

    nemyslím, že by do toho šel. Zatím jsou preferované cíle v oblasti Content creation.
    Zabývat se productivity tools a office resources by byl výrazný odklon od image Apple.
    Myslím, že Apple čeká na určitý breakpoint, který nadejde až budou výraznější problémy platformy MS-PC: výkon, viry, složitost, ceny, chaos.
    Pak možná bude stačit k úspěchu pokračovat si vlastním tempem.

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: Idea vyuzitia Spotlight

    Autor: Jozo Remen Muž

    Založeno: 08.09.2004, 17:20

    "Myslím, že Apple čeká na určitý breakpoint, který nadejde až budou výraznější problémy platformy MS-PC: výkon, viry, složitost, ceny, chaos. "

    Sorry, ze sa pytam, ale nie je to uz nahodou dnes? ;-)

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: Idea vyuzitia Spotlight

    Autor: Lubo Muž

    Založeno: 08.09.2004, 21:51

    Uz ani poriadne neviem preco som presiel na MAC, ale som spokojny - zatial. Velikansku vyhodu a pre Apple velku sancu vidim v zavireni a zahnuseni platformy PC. Ja sa nemusim bat, ze otvorim zavireny mail. Ale ostava otazka, ze ak by sa MAC platforma podstatnym sposobom rozsirilia, nezacali by vznikat viry a ine svinstva aj "u nas"? Nepredpokladam totiz, ze je MAC OS X o moc bezpecnejsi ako XP. Skor si myslim, ze je modnou zalezitostou vsetkych linux/unix/pc freakov nachadzat diery a dierky v oknach a ze pre ostatne platformy nie je take nadsenie.

    V kazdom pripade sa na Tigra tesim aj ked budem musiet asi zdvojnasobit svoju RAM-ku a verim, ze bude v pohode staci pre pokojnu pracu G4 1.25GHz.

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: Idea vyuzitia Spotlight

    Autor: Michal Muž

    Založeno: 09.09.2004, 07:54

    To je sranda....
    "výraznějš
    í problémy platformy MS-PC: výkon, viry, složitost, ceny, chaos"
    vykon proti MAC SUPER G4 1,25 GHz jak slimak, mnozstvi viru je primo umerne k rozsirenosti na tech par MACu co se prodaj to ani nestoji za to staci diry jako ta s Mount Image od Apple, slozitost staci pod X donutit k neprepinani klavesnice, ceny 2 az 3 nasobek, chaos Apple uvolnil jednu z mnoha placenych betaverzi a nasleduji nove opravy "s rozsirenou sadou chyb". Gratis...:-))

    Odpovědět na příspěvek

    jo, je to legrace..

    Autor: J.P Muž

    Založeno: 09.09.2004, 13:51

    Zapomínáš na marketingové pecky typu "Longhorn skin" pro uživatele XP, oddalování vývoje klíčových věcí, výrazné škrty v efektně prezentovaných plánech, problémy s antimonopolními úřady, atd atd... je toho plný web
    Výkon Intelu: přiznávají obchodní neúspěch Itania, dále kvůli nereálnému očekávání výkonu raději přechází na více jader... Výkon generace PowerPC je očekávatelný, zatímco u patwarů CISC-RISC-buchvíco už dávno ne. Teplotní problémy ovlovňují technickou strukturu a miniaturizaci. Viz notebooky - každý výkonnější notes je na PC těžká přetopená kráva,co vydrží málo (na Macu zatím lehká a plochá horká kráva co vydrží déle :)
    Množství virů, rozšíření a kvalita OS není úměrná tomu, jak si všichni myslí... Ve stíhačkách a družicích je také nějaký software a nikdo na něj nedělá viry. To neznamená že stíhačky používají nějaký lamerský RTOS, který nikdo nepoužívá... Prostě množství není deklarace kvality.

    Počet těch vašich děr jakéhokoliv typu je při srovnání patrně v rozdílu řádů ve prospěch Apple. U virů je to s rozdílem snad 5 řádů?... Systém placení za OS kterému říkáte betaverze jste nepochopil a na takový výkrk nehodlám reagovat.
    Dnešní OS má proti konkurenci hlavně jasná východiska, která se MS zoufale snaží vymyslet. Bohužel jsou pozadu několik let a jen tím, že to je kolos, tak se mu bude dařit ještě pár roků. Ať se mu daří i s takovými, co mu to baští... Já si edy akcie MS nekoupim.

    Odpovědět na příspěvek

    RE: jo, je to legrace..

    Autor: Jozo Remen Muž

    Založeno: 09.09.2004, 15:05

    Kupit si akcie Microsoftu by pri sucasnej situacii a kvalitach ich produktov, coraz vacsej strate podielu na trhu, osekavani klucovych funkcii noveho OS atd. kupil len blazon ;-)

    Linux na PC este MS poriadne zatopi, to tu teraz prisaham a za 5 rokov si to precitam s pocitom, ze som mal pravdu.

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: RE: Idea vyuzitia Spotlight

    Autor: Lukas Kalista Muž

    Založeno: 09.09.2004, 15:07

    Nebudu komentovat vyrok o rychlosti, nebot to by bylo na dlouho a stejne byste to nepochopil. Ale tvrzeni "mnozstvi viru je primo umerne k rozsirenosti" je pekna kravina. Viru na Wokna jsou desitky tisic. Na Maca? Momentalne nevim o zadnem na MacOS X, ale asi by se jeden ci dva nasly. Podle vaseho tvrzeni by mel mit Mac na trhu nejake zlomky promile a nikoliv cela procenta. Na to staci se malicko zamyslet a hned byste vedel, ze nemate pravdu. O zaplatovani bych radeji pomlcel, staci se podivat, co se deje kolem posledniho SP. O jinych opravach ani nemluvim - sam jsem mel co do cineni s MS, bylo to velmi dlouhe a drsne dohadovani. A Gratis rozhodne ne...

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: RE: Idea vyuzitia Spotlight

    Autor: mcstuff Muž

    Založeno: 09.09.2004, 19:15

    Mac OS X nie je bez chyb, ale s Win XP by som to neporovnaval, vid posledny servis pak na Win XP,
    kde su problemy so spustenim asi 150-200 aplikacii, tak ho nechcem ani zadarmo. A s virusmi je to podobne, pokial som v obraze na Mac OS X je jediny virus resp. je to trojsky kon, neprenasa sa emailami, vyskytol sa len na P2P sietach, a ma nazov MS Office install, nuz kto si stiahne 37 kB instalaciiu Officu nic ine si ani nezasluzi. Na macu nemam ani antivir, kdezto v praci na Win to tu je kazdy mesiac nejaky poplach a niekolko hodinove ocistovanie, posledne pred 2 tyzdnami to tu restartovalo cele 2 dni, kym to dali do poriadku

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: RE: RE: Idea vyuzitia Spotlight

    Autor: mates Muž

    Založeno: 13.09.2004, 11:06

    ty brdo to je presny

    reknete nekdo tem "tam venku za voknem" at uz se vzpamatujou
    copak nikdy nedostanou rozum? to budou porad ty wokna kupovat a pouzivat? kolik by si usetrili problemuuu...

    Odpovědět na příspěvek

    Microsoft to ma taky

    Autor: Kamil Muž

    Založeno: 08.09.2004, 15:24
    Odpovědí: 0

    No ja nechapu, proc s tim tak nadelate - takove vyhledavani, bude mit Microsoft v Longhornu v roce 2006 nebo 2007 taky .... tuhle nekde psali, ze vyhledat potřebné dokumenty bude v budoucnu čelendž - zkrátka když má někdo vizi, je to hned poznat, ne jako ty minoristi od Apple!



    P.S.: Pro nechapavce - to je vtip:)

    Odpovědět na příspěvek

    RE: Microsoft to ma taky

    Autor: juramac Muž

    Založeno: 08.09.2004, 15:35

    Jaksi si protirecis - v nadpisu , ze to Microsoft MA ale pak , ze to BUDE MIT nekdy v roce 2006 nebo 2007.....Tak jak to tedy s to mrkvi bude ?......

    Odpovědět na příspěvek

    RE: Microsoft to ma taky

    Autor: jindra Muž

    Založeno: 08.09.2004, 15:39

    ja si myslim, ze "mrkvosoft" klasicky ceka na to, az to na applu rozbehnou a potom to cele obslehnou, stejne, jako to udelali s OS 9 i X (wokna 98 a XP)
    Nic noveho u Gatese , proc by platil vlastni vyvoj, kdyz to pak , jako vzdy "prevezme a upravi"..:-)))

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: Microsoft to ma taky

    Autor: VD Muž

    Založeno: 08.09.2004, 22:45

    s tím souhlasím btw měl jsem co dočinění s longhorn alfa a byly to pouze XP s jiným vzhledem, padali uplně stejně :-) a nic jako spotlight tam nebylo.

    Odpovědět na příspěvek

    A indexování?

    Autor: )chm( Muž

    Založeno: 09.09.2004, 09:35
    Odpovědí: 0

    Jak to bude s indexováním? Když budu mít narvanej 120 GB disk a celý to bude indexovat? Nebo to nebude indexovat, ale v článku o tom zmínka byla.

    Odpovědět na příspěvek

    RE: A indexování?

    Autor: Petr Mara Muž

    Založeno: 09.09.2004, 10:01

    v clanku je uvedeno:

    Spotlight je integrován přímo do filesystému (HFS+) a hned po uložení souboru na disk, či jeho přeuložení, si data zaindexuje. Nemusí tudíž probíhat pravidelné indexování a prohledávání souborů, které brzdí práci. Stejně tak po smazání souboru dojde ke smazání indexu. ....

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: A indexování?

    Autor: Jozo Remen Muž

    Založeno: 09.09.2004, 10:09

    No ano, ale co uz so subormi, ktore UZ SU na disku? Nie, ktore boli pridane, alebo preulozene. Ono by to vyhladavanie nemalo velky vyznam, ak by cakalo povedzme na obrazok v archive, kym ho niekto otvori...
    Naindexuje si to pri instalacii alebo ako?

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: RE: A indexování?

    Autor: Petr Mara Muž

    Založeno: 09.09.2004, 10:52

    Prepokladam, ze ano. Pri prezentaci bylo uvedeno, ze Tiger nemusi prubezne disk prohledavat a indexovat, takze pri upgradu systemu dojde k indexovani pri instalaci, pokud probehne cista instalace, bude si soubory indexovat v okamziku, kdy budou na disk pridany. Ten rozhovor trval 30 min a bavili jsme se i o dalsich funkcich, takze nebyla moznost kazdou novinku rozebirat uplne do hloubky (i kdyz bych rad :-))).

    Odpovědět na příspěvek

    RE: RE: RE: RE: A indexování?

    Autor: Lukas Kalista Muž

    Založeno: 09.09.2004, 13:10

    Na toto tema by se naslo cela rada otazek - co treba vymenne disky ci CDcka? Nebo jak to bude s vyhledavanim souboru ulozenych na serveru? Atd. :-)

    Odpovědět na příspěvek

     

     

    Vložit nový příspěvek

    Jméno:

    Pohlaví:

    ,

    E-mail:

    Předmět:

    Příspěvek:

     

    Kontrola:

    Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

    Kód pro ověření

     

     

     

     

    Nejčtenější články
    Nejlépe hodnocené články
    Apple kurzy

     

    Přihlášení k mému účtu

    Uživatelské jméno:

    Heslo: