Trocha analytických věšteb k Vistě a k Leopardu - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Zprávy o Applu

Trocha analytických věšteb k Vistě a k Leopardu

15. února 2007, 09.00 | Analytická firma Piper Jaffray přináší předpovědi o prodeji Visty a Leoparda.

Analytická firma Piper Jaffray, jež se dost silně soustřeďuje na dění kolem Applu, se pokusila předpovědět, jaký vliv na Macy bude mít uvedení Windows Vista a jak se bude prodávat Leopard.

Co se týče Visty, tvrdí, že krátkodobě bude mít záporný dopad na tržní podíl Applu, současně však Applu poskytne příležitost nalákat nové uživatele, kteří uvažují v souvislosti s Vistou o modernizaci svých PC. Jako obvykle jde o předpovědi pro americký trh, ten ovšem pro Macy zůstává rozhodující, takže by měl zajímat i nás.

Analytická zpráva, vypracovaná vedoucím analytikem Genem Munsterem, vychází z toho, že se sice „krabicová“ Vista příliš dobře neprodává, ale vzrostl prodej nových PC s předinstalovanou Vistou. To by mohlo, podle Munstera, v tomto čtvrtletí snížit relativní podíl Maců na trhu, zároveň však předpovídá růst celého trhu s počítači, zvláště přenosných modelů, což by naopak hrálo ve prospěch Applu. Munster odhaduje, že tržní podíl Maca v USA z loňského prosince, 2,5%, do března klesne na 2,3%. Tento pokles by však měl být jen dočasný, až opadne vlna přechodů na Vistu a naopak Apple uvede Leoparda.Mělo by se to během letošního roku opět zvrátit a podíl Maců zase začne růst.

Munster připomíná, že se Apple současných nákupů nových počítačů kvůli Vistě snaží využít, uzpůsobil tomu své nové reklamní strategie. Například registrovaným majitelům iPodů užívajícím PC posílá elektronickou poštou výzvu „Upgrading to Vista? Think Mac.“ (Přecházíte na Vistu? Zvažte Maca.) A jak už jsem zmiňoval dříve, spustil v USA, Británii a Japonsku reklamní kampaň kritizující potíže Visty. Také prodavači v obchodech Applu začali upozorňovat, že na Macu jde provozovat jak Mac OS X, tak Windows.

Piper Jaffray při sestavování této zprávy prováděla vlastní výzkum, jak to na trhu vypadá s prodejem Visty. Šetření provedla v 50 obchodech řetězce Best Buy. V 80% z nich prodali méně kopií Visty, než očekávali, ale 70% obchodů uvedlo, že od uvedení Visty jim vzrostly prodeje PC.

Vedle Visty se Piper Jaffray podívala do křišťálové koule i pro Leoparda. A má dost optimistické vidiny. Předpokládá totiž uvedení Leoparda již koncem dubna a ve druhém čtvrtletí předpovídá prodej 2,6 milionu kopií nového operačního systému, což by mělo přidat k tržbám Applu 130 milionů USD. Pro celý letošní rok to vychází ještě optimističtěji. Analytik Gene Munster se podíval na průběh přechodu na současný Mac OS X 10.4 Tiger a podle něj odhaduje, že během prvního roku dostupnosti nové verze 10.5 Leopard na ni přejde 40% uživatelů. Instalovaná základna Maců od uvedení Tigera před dvěma roky vzrostla o 25% na 20 milionů, z čehož mu vychází 9 milionů prodaných kopií za první rok a příjem 456 milionů USD. Do června by též měl opadnout výše zmíněný efekt zesílených prodejů PC kvůli Vistě a měl by opět začít růst tržní podíl Maců.

Předpovědi analytiků se samozřejmě musí vždy brát s rezervou, ovšem z uvedených čísel vyplývá pár zajímavých skutečností, jež se pokusím, ač neanalytik, okomentovat.

Situace s prodejem Visty se zdá dosvědčovat, že přechod na Vistu instalací na stávajícím počítači není právě snadný, zpráv o potížích se objevuje stále dost, nemluvě o tom, že řada PC prostě nároky Visty nezvládá. Jistě, on Mac OS X také není právě střízlík, ovšem požadavky Visty proti předchozím verzím Windows narostly opravdu hodně. (Nebudu to tady podrobně rozebírat, ale když i seriózní časopisy doporučují, abyste si pro plynulou práci ve Vistě pořídili 2 GB RAM, tak to asi něco znamená.) Američané to pak řeší tím, že prostě koupí nové PC s Vistou již nainstalovanou. Což ani trochu nepřipomíná model prodeje Mac OS X, že.

Na druhou stranu se musí přiznat, že Apple právě teď má v oblasti Maců „hluché“ období. Čeká se na nový hardware, většina současných modelů se na trhu už nachází dost dlouho. Doufáme, že se brzy objeví nové Macy Pro a u notebooků předpokládáme přechod na čipovou sadu Santa Rosa a možná též na LCD displeje s LED podsvícením. Za takové situace bude stávající Macy kupovat pouze ten, kdo musí nebo se nechá zlákat reklamou. Z toho zřejmě plyne ta současná agresivní, mnohým až nepříjemná reklamní kampaň Applu.

Otázky rovněž vzbuzuje předpoklad, že Leopard přijde na trh koncem dubna. Všechny by nás jistě zajímalo, zda Piper Jaffray ví něco ze zákulisí, anebo jestli pouze hádá. V každém případě uživatelé očekávají Leoparda tak dychtivě, soudě podle kolujících pověstí, že jeho prodeje asi skutečně budou veliké, ať už přijde kdykoli. A delší čekání je možná ještě pobídne.

Zaujal mě v této souvislosti též údaj o velikosti instalované základny Maců v USA. Dvacet milionů strojů není právě málo, pro ty se již vyplatí nabízet další hardware a software. Nakonec jde o několikanásobek celkového počtu PC u nás. Můžeme se samozřejmě dohadovat, kolik z toho tvoří starší modely, ty ovšem časem jejich uživatelé vymění za nové. Takový trh už běží tak trochu samospádem a když navíc ještě pěstujete kult své platformy, nejsou dobré finanční výsledky zase tak překvapivé.

Bude určitě zajímavé sledovat letošní vývoj. Již brzy by měla přijít Apple TV, dále čekáme nové modely Maců a Leoparda a nakonec v létě iPhone. Jestliže se tohle všechno naplní, budou mít analytici o práci postaráno a komentátoři jejich výplodů pochopitelně také.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Zprávy o Applu  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Mno dotaz

Autor: Zvedavec Muž

Založeno: 15.02.2007, 09:22
Odpovědí: 0

Mam powerbook 1.67 GHz, 1,5 GB RAM 17". Hledam po netu predpokladane hw naroky na 10.5 (a zatim nic)... A pac neci dopadnout jako PC users s Vistou (nakup noveho hw), nevite nekdo, zda mi ten novy os na tom pb pobezi (alespon nejak smysluplne.....) dik

Odpovědět na příspěvek

RE: Mno dotaz

Autor: Pavel Muž

Založeno: 15.02.2007, 10:09

A co v tom je za procesor ? Jestli Intel Core Duo, tak urcite, jestli G4 tak taky, ale prece jen, uz je to starsi kousek, a ackoliv to behat bude docela dobre, nove aplikace (novy iLife treba) bude jiste predpokladat vykonny stroj a G4 uz by mohla trochu kulhat. Ale Visty to nejsou ani omylem, ze by 50% nebo kolik procent vykonu sezraly omalovanky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Mno dotaz

Autor: Zvedavec Muž

Založeno: 15.02.2007, 10:15

...starsi kousek? Ten pocitac neni stary ani rok:) nechtel jsem se stat "pokusnym kralikem" prechodu apple na intel, proto jsem poridil posledni G4 - v te dobe nejvykonnejsi... A tak me to jen zajima, jestli bude vubec duvod k upgrade os... priznam, ze z aplikaci iLife pouzivam jen iTunes... a jinak nemam vubec zadny duvod k instalaci novejsich softu nez mam QXP 7, Adobe ill 10, Photoshop 7..... Jen tak jakoby premyslim nahlas.... nicmene dik za info:)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: hroch32 Muž

Založeno: 15.02.2007, 11:12

Na systém to bude stačit zcela určitě. Všeobecně u Applu platí, že nové verze OS jsou *méně* náročné na HW, a pokud to tentokrát platit nebude, tak stejně neočekávám nějaké výrazné zpomalení.

Co se týče zmiňovaných programů, tak tam bych se spíš bál kompatibility s novým systémem...teda aspoň nějakou dobu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: K. Muž

Založeno: 15.02.2007, 11:14

Co ja slysim od lidi, ktery si hrajou s ruznejma buildama Leoparda, tak je na G4 rychlejsi nez Tiger..

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 15.02.2007, 17:32

mozem potvrdit. Mam oficialny pristup k Leopardovi a build 9A343 je PODSTATNE rychlejsi nez 10.4.8. Spotlight, Dashboard, odozvy menu a aplikacii. Je to dost nestabilne ale rychlejsie a to je tam kopa vyvojarskeho kodu.

PowerBook G4 1.67 GHz (Single Layer SuperDrive), 1 GB RAM, 128 MB BTO ATI 1600 grafika.
Aj keby Apple zasadne zmenil GUI (co dufam ze spravi), bude stavat na technologiach ako Quartz, Core Image, Core Animation, ktore idu vyborne aj na starsich grafikach

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Petr Muž

Založeno: 15.02.2007, 18:51

nedavno jsem napsal ceco takoveho:
dnes jsem se zase nadzvedl ze zidle jak se rika,
mam 4 mesice starej pocitac a muzu ho v podstate hodit z okna-
neni kompaktibilni muj pocitac je 1.83GHz Intel Core Duo 1GB memo a protoze neni duo tak nemuzu vyuzit novou airport extreme base station tedy jeji " n" prenos, tak me reknete co jeto za bordel kdyz ctyri mesice starej pocitac je starej?(samozrejme chapu vyvoj) proc ti hajzli z applu a to je nejslusnejsi pojmenovani co pro ne mam nepockali tri mesice a nesli rovnou na trh s duo - jsou to kurvy nehoraznyho zrna jestli ma nekdo zajem o koupi tohoto MacBook Pro rad se ho zbavim dekuji
jesenius25@carolina.rr.
com
a jeste dodatek tou dobou tri mesice myslim prochod z G4 na Intel Core Duo a asi za tri mesice uvedeni noveho Intel Core 2 Duo a sestli nekdo nechape proc jsem nepockal par mesicu tak jen proto,ze jsem applu veril a taky ,ze nas vsechny hesky dlouho natahoval s uvedenim noveho powerBooku(prisel MacBook Pro)
Jo abych nezapomel SW Vista se moc neprodava natoto zjisteni nepotrebuju byt analytikem.Novy SW Vista prijde na $300 a novy
pocitac PC s Vistou prijde na $700 a to jsou ceny na Best buy

Compare Now
Toshiba - Satellite T2060 Notebook - Mist Gray A135-S2276
Intel® Pentium® Dual-Core mobile processor T2060; 512MB memory; DL DVD±RW/CD-RW drive; 15.4" widescreen; 80GB hard drive; Windows Vista Home Basic
15% Off Office Furniture Offer
$39.99 Flash Drive Offer
$10 Off PC Game Offer

Our Price: $699.99
muzu zavazne prohlasit, ze jsem si pri skouseni visty na tomto a dalsich podobnych strojich PC asi tak 3x rychlejsi odezvu pri spusteni aplikaci napr. iTunes pokud je otevirate poprve po spusteni pocitace je asi 6 vterin u visty pouze dve ano muze nekdo namitnout ,ze tady takovi hodnoceni je velice amatersky
ja taky amater jsem ,ale kdyz dam vedle seba dva pocitace a jeden je trikrat drasi tak chci nekde videt rozdil, ale ne v tom,ze bude trikrat pomalejsi.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 15.02.2007, 20:13

S tou Vistou tam mate jeden problem: V tom notebooku je Vista home basic a ne premium, cize ziadne Aero rozhranie, ktore vyzaduje vyssi vykon a poriadnu grafarnu, a tiez Premium verzia je drahsia.
Ja som kupil iMac G5 1.6 Ghz v 5/2005 a 8/2005 ohlasili prechod na intel. Aj mna slo porazit. Zachvilu bude 2 roky stary a aj ked apple tvrdi ze prechod na intel uz je v suchu, tak este nie je. Vid adobe, office atd. Na ostatne veci to je ok, ale tieto 2 su pre mna dost zasadne.
G5 je zatial 100% kompatibilny, aj napriek PowerPC procaku. Snad to tak vydrzi aspon na 5 rokov (dufam vsak ze viac...), zavisi kedy sa rozhodnu skoncit s celou "universal" veci.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Mno dotaz

Autor: Andy Muž

Založeno: 15.02.2007, 11:45

2 Pavel: jedna baba povidala? Ja jsem zase slysel, ze nas ovlada UFO ... ale mam nastesti tolik inteligence, ze to nebudu sirit dal. Jinak Visty jsi asi nezkousel, takze jedu MacBook + Visty a zatez je stejna jako u XP.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 15.02.2007, 20:15

zatez, nebo vnimana rychlost? Pamatajte ze Macbook je vykonny stroj, naproti tomu konkurence dava do notebookov slabsie procaky (samozrejme kvoli nizsej cene). Tam to poznat hodne, zvlast pri 512 RAM ktory MS uvadza ako minimalni, ale podla mna to je nedostacujici, ne minimalni.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: tmz Muž

Založeno: 15.02.2007, 22:09

"Pamatajte ze Macbook je vykonny stroj, naproti tomu konkurence dava do notebookov slabsie procaky" :DDDDD

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 16.02.2007, 10:32

No uznavam ze som to napisal usmevne, ale ze by az tak? :)

Ale predsa - kolko vyrobcov dava do notasov 1.83 az 2.0 GHz procaky Core2Duo? A za aku cenu?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Bufo Muž

Založeno: 16.02.2007, 13:05

například : AMILO Pi1536, 15,4" WXGA širokoúhlý displej s technologií CrystalView, 1280 x 800 pixelu, grafika ATI Mobility Radeon X1400 s až 512 MB pameti (Hypermemory), procesor Intel Core 2 Duo T5600 (2x1,83 GHz, 667 MHz, 2MB SLC), 2x 512MB DDR RAM, DVD+/-RW DL mechanika, 120GB SATA HDD 5400 ot./min., WLAN a/b/g, LAN, modem, Li-Ion baterie, 3xUSB 2.0, FireWire, S-video výstup, ctecka pametových karet 4 v 1, klávesnice CZ/SK, 1x DVI-I, 1x slot Express Card, 1x Mikrofonní vstup, 1x konektor pro sluchátka (S/PDIF), Windows XP Home CZ, Works 8.0 CZ, za cenu 23 475,- Kč

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 18.02.2007, 00:36

Jo, tak tady ten, jemu podobne (V3205) a dalsi z te rady znam. Musim uznat ze su to vykonne a velice dobre vybavene stroje. No z casu na cas tam najdu chybku ktora v specifikaci neni: treba zmerte si gamut a setrvacnost tech displeju a porovnajte s applovskymi (macbookem). Nemeral som to, ale subjektivne mam lepsi dojem z tych applovskych. Muze nekdo potvrdit?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Bufo Muž

Založeno: 18.02.2007, 11:21

Macbook horší, MacbookPro lepší. Navíc u MacBook se objevuje spouta vadných pixelů, včetně doublebad pixel. Je mi divné, že takové displeje mouhou projít přes kontrolu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 18.02.2007, 13:14

To teda divne je. V kazdom pripade u apple mate garanci 0 vadnych pixelu. Takze zreklamovat - mali by to bez otazok vymenit. Len neviem ci 0 subpixelu nebo 0 pixelu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: hroch32 Muž

Založeno: 19.02.2007, 05:42

Sutečně? Mohu se zeptat, odkud ta informace je?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 20.02.2007, 21:40

Asi som sa splietol. Trochu som zagoogloval - ziadna 0 bad pixel policy u apple nie je. Neviem kde som o tom pocul... Vyzera to tak, ze ku kazdej reklamacii pristupuju individualne http://docs.info.apple.co
m/article.html?artnum=221
94

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: tmz Muž

Založeno: 16.02.2007, 17:51

prislo mi to jako zaslepene hledani jakychkoliv argumentu, ktere mne u applistu obcas pobavi. nicmene podle reakce vidim ze to bylo spise nevhodne formulovane. na notebooky jsem se dival a i kdyz je cast s nizsi frekvenci, tak jsou i za podobnou cenu s odpovidajici frekvenci. ale to na pocitu z rychlosti stroje nema az tak vliv - rozdil napriklad 1,66GHz a 1,83GHz nepoznate..

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Andy Muž

Založeno: 15.02.2007, 23:35

V MacBooku 2GB RAM, ale je to kvuli vyvoji. Vyvjove prostredi mi bere treba 250MB pameti, takze kdyz normalne pracuji (3x otevrene vyvjove prostredi) vyuzita pamet je kolem 1GB. Souhlasim s vami, asi vic jak 512 ram to chce (jenom prohlizec sezere 100MB) ale nezkousel jsem Visty s takovouto konfiguraci takze jen hadam. Na druhou stranu si myslim, ze 1GB musi vetsine uzivatelum.
Mozna Visty s 512 ram pojedou bez problemu pri pouziti Ready boost (rozsireni Ram na pripojeny USB disk)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 16.02.2007, 10:35

Tak tie 2GB RAM mluvi za vsechno.

1 GB RAM by stacilo, suhlasim, ale len za predpokladu ze nemate v notebooku integrovanu grafarnu typu GMA 950, ktora si podla specifikacii dokaze ukradnut myslim az 224MB RAM (ked to situacia vyzaduje).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: hroch32 Muž

Založeno: 16.02.2007, 10:55

Ukradne si maximálně 80MB (z toho 16MB pro vlastní režii), protože to není až takový shit, jak se tvrdí - a zcela samozřejmě je programovatelná. A u Applu nesedí blbci (aspoň ne všude ;-) ) a množství paměti samozřejmě ořezali, protože na to, k čemu je ten ntb určenej, těch 64MB VRAM bohatě postačuje.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 18.02.2007, 00:46

No teraz ste nalomili moju istotu v tom co tvrdim, ale predsa to sem znovu napisem: GMA950 je schopna zozrat az neco kolem 224MB z RAM. To ze pod MacOSX tam pisou ze 80, to je fajn, ale myslim ze ked prebootujete do WinXP, tak ovladac tam pise ze 224. Alebo sa to uz zmenilo? Uz je to davno co som to niekde cital. Niekto kto ma macbooka by to mohol skontrolovat.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: hroch32 Muž

Založeno: 18.02.2007, 05:27

AFAIK je naprogramovaný ten čip, takže by se to mělo chovat na všech systémech stejně, ale mohu kecat. Jestli to utahne Éro nevím. Ale Quartz Extreme je výrazně méně HW náročný. Však už je ve vývoji a provozu šet let.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Mno dotaz

Autor: Andy Muž

Založeno: 16.02.2007, 11:58

Tuhle grafarnu mam a jak rikam, nemam s tim problem.

Odpovědět na příspěvek

RE: Mno dotaz

Autor: Vitt Muž

Založeno: 15.02.2007, 10:16

Pravdepodobne to pojede velmi slusne. S touto konfiguraci bych se toho vubec neobaval.

Odpovědět na příspěvek

RE: Mno dotaz

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 15.02.2007, 10:27

No poziadavky na HW som tiez nikde nenasiel, ale moj osobny tip je, ze opustia G3 stroje. To je zhruba po jednom stroji z kazdej kategorie - tabulka je tu http://www.apple.com/maco
sx/upgrade/requirements.h
tml

Oni vzdy opustaju podporu postupne.
Vy vsak mate G4, hromadu ram, diskovy priestor asi tiez, takze ste v pohode.

Odpovědět na příspěvek

RE: Mno dotaz

Autor: null Muž

Založeno: 15.02.2007, 10:53

Požadavky budu relativně velmi mírné G4 na 450 MHz a výše (tedy jakákoliv G5 jakýkoliv Intel). Pochopitelně některé funkce budu záviset na grafické kartě...

Odpovědět na příspěvek

RE: Mno dotaz

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 15.02.2007, 12:28

Z toho bych strach neměl. Mám prakticky shodný stroj (ale 15") a o nákupu Intelu uvažuji až někdy v roce 2008. Na nejrychlejších G4 bude 10.5 zcela určitě chodit v pohodě, předpokládám, že by neměly být potíže ani s iLive app.

Mimochodem, o vánocích jsem instaloval 10.4 místo 9.2 na 5 let starý iBook G3 / 500 MHz / 640 MB a i na takovém stroji se Tiger uhnízdil naprosto v pohodě.

Odpovědět na příspěvek

adobe

Autor: miro novak Muž

Založeno: 15.02.2007, 10:27
Odpovědí: 0

Vlastimil napisal: Již brzy by měla přijít Apple TV, dále čekáme nové modely Maců a Leoparda a nakonec v létě iPhone.

Do tejto zostavy treba pridat indesign od Adobe..., ktory bude tiez vyznamnym katalyzatorom predaja Apple.

Odpovědět na příspěvek

RE: adobe

Autor: Vlastimil Král Muž

Založeno: 15.02.2007, 10:48

Souhlasím, ale to už beru tak nějak samozřejmě, ostatně ve svém druhém dnešním článku zmiňuji názor, že se s novým Macem Pro možná čeká právě na nové aplikace Adobe.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: