OpenOffice.org 2.0, kancelář pro váš Mac - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Software

OpenOffice.org 2.0, kancelář pro váš Mac

31. října 2005, 00.00 | Snaha vytvořit něco, co by umělo otevírat uzavřené formáty produkované drahým softwarovým balíkem MS Office a zároveň s nimi bylo možno i tyto dokumenty vytvářet, se táhne již pěkně dlouho. Jedním z úspěšných a rozšířených je projekt OpenOffice.org, vyvíjený firmou Sun Microsystems a komunitou.

Snaha vytvořit něco, co by umělo otevírat uzavřené formáty produkované drahým softwarovým balíkem MS Office a zároveň s nimi bylo možno i tyto dokumenty vytvářet, se táhne již pěkně dlouho. Jedním z úspěšných a rozšířených je projekt OpenOffice.org, vyvíjený firmou Sun Microsystems a komunitou. Nedávno byla uvolněna verze 2.0, která se pyšní tentokrát již takřka 100% kompatibilitou se svým drahým originálem, lokalizací do češtiny (připomeňme si, že MS Office pro Mac lokalizován není a asi nikdy nebude), přímým exportem do formátu .pdf, což originál dodnes sám o sobě neumí, a v neposlední řadě je pod GNU licencí, tedy zcela zdarma, což je, nevím jak vaše, ale moje, oblíbená cena za něco, co mi obvykle slouží jen k otevření prapodivných formátů a jejich přeuložení či export do formátů použitelných, za což mi přijde nemorální platit - nemůžu přece za to, že jistá firma si vymýšlí svoje vlastní uzavřené formáty, které navíc nejsou ani kompatibilní mezi různými verzemi jejich vlastních produktů.

Instalaci OpenOffice.org 2.0 pro Mac OS X v české verzi (135 MB) si můžete stáhnout jako obraz disku (.dmg), aplikace se startuje v prostředí X11, které musíte na svém počítači bezpodmínečně mít, jinak OpenOffice nespustíte, pro Panther je X11 ke stažení na stránkách Apple.com, nebo ji lze doinstalovat z instalačních nosičů, pro Tiger je X11 výhradně na instalačních nosičích, což Apple i na svých stránkách uvádí. Start aplikace je o dost svižnější než u NeoOffice, myslím, že se ten čas příliš neliší například od MS Word, příjemné ovšem je, že OpenOffice potřebuje narozdíl od Wordu minimum systémových prostředků. Stejně jako balík MS Office se skládá z několika aplikací pro práci s textem (Writer, obdoba Wordu), tabulkami (Calc, obdoba Excelu), prezentacemi (Impress, obdoba PowerPointu), obrázky (Draw), databázemi (Base) a matematickými vzorcemi (Math). A jako u správného projektu s GNU licencí je k dispozici ke stažení i zdrojový kód.

Při prvním startu musíte odsouhlasit licenční podmínky, jejich přečtení je tentokrát pojištěné tím, že musíte okýnkem s licencí odskrolovat až dolů, aby se zprovoznilo tlačítko na pokračování. První, co v Mac OS X bude bít do očí, je vzhled oken jednotlivých aplikací OpenOffice, jsou velmi ošklivá, velmi windowsovská, což ale na druhou stranu je výhoda pro případný bezproblémový přechod z MS Office i v prostředí MS Windows, což může být asi velmi prozíravé, protože průměrné sekretářce stačí změnit velmi nepodstatně pracovní prostředí, a už s tím neumí pracovat. Taktéž v menu u klávesových zkratek jsou uvedeny např. pro otevření dokumentu kombinace Ctrl+O, ale nebojte se, funguje i macovsky standardní kombinace Apple+O. Taktéž máte-li otevřených oken více, každé má své vlastní menu, jak je u Windows zvykem, u Apple nezvyk, ale v základní liště je menu X11. Jsem tak trochu na vážkách, jak pracovní prostředí zhodnotit, není konzistentní s macovským standardem a pro dlouholetého uživatele Maců si vyžaduje zvyknout si na něj, naopak je velmi konzistentní s prostředím MS Office / Windows, což může být důležité pro přechod z MS Office na OpenOffice ať už přímo ve Windows nebo přechod uživatelů na GNU/Linux. O což vlastně i jde a už aby to bylo.


Kompatibilita s MS Office je, dle mých zkušeností, velmi dobrá u dokumentů Word, Excel a PowerPoint, čeština se na rozdíl od MS Office pro Mac zobrazuje naprosto korektně a ve správném fontu (u NeoOffice často bývají česká písmena v jiném fontu, u MS Office tam často místo nich bývají podtržítka nebo čtverečky), aplikace Calc otevře i relativně složité sešity se záložkami, rychlost otvírání dokumentů je přijatelná, srovnatelná s originálem. Při psaní ve Writeru při prvních slovech aplikace jakoby zadrhává a zobrazuje znaky mírně opožděně, po chvíli se však "usadí" a píše "realtimově". Tyto drobné problémy v rychlosti jsou asi dány tím, že se nejedná o nativní aplikace pro Mac OS X. Co se stability týče, nezažil jsem zatím jediný pád či zamrznutí, což u MS Office, hlavně v prostředí Windows, není až tak vyjímečné. OpenOffice přináší kromě používání uzavřených microsoftích formátů i formáty otevřené s příponou .od (Open Document File) a jejími verzemi .odw (Writer), .odc (Calc) či .odi (Impress). Tyto formáty jsou v Evropské unii již schváleny jako standard. Jen tak dál, i když používání těchto formátů je zatím v plenkách, ale to byl například formát .pdf před deseti lety také. Pak ještě hlavně proškolit sekretářky, že používání uzavřených formátů je zvěrstvo, které alespoň mírně zkušený uživatel počítače nedělá, není-li to po něm vyžadováno. Rozhodně je velmi příjemnou věcí právě přímý export do .pdf, což třeba v prostředí Windows bývá problém bezplatně vytvořit.


Moje zkušenost s poslední verzí OpenOffice je velmi dobrá, už jsem jím naplno nahradil donedávna používaný NeoOffice, obecně tyto aplikace stejně užívám pouze k otevření dokumentů, které mi jsou doručeny a které bohužel nějak otevřít musím. Mám-li srovnat užitnou hodnotu MS Office a OpenOffice, tak s ohledem na bezplatné užívání OpenOffice a balík peněz, které stojí MS Office, i s ohledem na to, že OpenOffice umí víc než jeho placený vzor, vychází poměr asi tak nekonečno ku jedné ve prospěch OpenOffice. Doporučuji opravdu každému uživateli nejen Maců tento softwarový balík stáhnout a vyzkoušet, stojí to za to, 135 MB dat dneska není zase až tak mnoho. Jedinou výtkou z mé strany je velmi odporné pracovní prostředí, ale předpokládám, že velmi brzy se objeví různé úpravy, které vzhled oken a menu poněkud polidští.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Software  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Psani ceskych znaku?

Autor: jirka b. Muž

Založeno: 31.10.2005, 00:23
Odpovědí: 0

Je to aplikace pro X11, tak se radeji ptam: jak je to s vkladanim ceskych znaku? Hlavne velkych hackovanych pismen? Funguje to?
Protoze v betach mi zrovna tohle na Pantheru moc nefungovalo :-(

Odpovědět na příspěvek

RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 00:36

S písmy tam problém asi bude, ale to má i originál, takže mě to netrápí, není to nástroj pro prepress ani design, takže s jakými písmy pracuje a s jakými ne, je u tohoto typu SW lhostejné. Důležité je, že import z MS Office/Win je korektní.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 31.10.2005, 03:02

Ale to je vase praxe. Mnoho lidi potrebuje kancelarsky balik prave na praci, nejenom na konverzi dokumentu. A pro ty by bylo nemoznost psat nektere znaky dost zasadnim problemem ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 05:01

Jenže kancelář není typografie (i když si to hodně sekretářek myslí), a u účelů, k jakým se používají tyto aplikace, je skutečně jedno, jaký konkrétní font je použit. A zeptejte se jakéhokoliv grafika, jak je štěstím bez sebe, dostane-li jako podklad pro prepress dokument ve wordu s vloženými obrázky, o kterém si sekretářka myslí, že je už připravený do tisku.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Petr Muž

Založeno: 31.10.2005, 08:26

Myslím, že bohužel máte zaujatý pohled. Spousta lidí může chtít i v kancelářských dokumentech konkrétní font (existuje něco jako firemní identita) a to, že s ním software neumí pracovat, může být důvodem pro nepřecházení na jiný systém, přestože by člověk hrozně rád...

BTW jaký tabulkový procesor používáte, když s OO převedete tabulku jen do jiného formátu?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:02

Do pdf, jak jinak, bohužel s tabulkami většinou nic jiného dělat nejde. Co se týče fontů, tak drtivá většina .doc mi chodí ve výchozím Times New Roman, takže až tak obecný problém v tom nevidím. Jsou samozřejmě výjimky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: ater Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:13

v čem byste vyplňoval formuláře pro GAUK (Grant. agentura UK), které jsou v xls formátu s nějakými skripty ? Je na to nějaký macovský recept ? Mám pocit, že to na nejde ani pod win v OOffice.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:27

Můžete mi poslat takový formulář na mail? Třeba na něco přijdu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: ater Muž

Založeno: 01.11.2005, 12:38

Dík za snahu, ale nechci s tím obtěžovat. Ono to fakticky nejde. Zkoušel jsem to. Inu nejen v soukromé sféře dochází k bastardizaci. :)
V určité době bylo módou tvořit všechny zakázky pro státní (tj. bezbranné) instituce v MS exclusive formátu. Jako další příklad, který mne vemi defekuje bych uvedl přístup ke KATIFu v NK ČR. Musíte mít IE a Win. S kombinací Win+mozilla padá. Na macu nespustitelné. Ale to jsou staré a dobře známé potíže. O uzavřených formátech platí hezky české "billisme a budem".

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: nm Muž

Založeno: 31.10.2005, 17:48

Tento konkretni formular funguje jen a pouze v MS Office pod Windows. MS Office for Mac to nezvladaji, zadna verze Ooo na zadne palatforme take ne. Vyzkouseno.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 01.11.2005, 07:56

Za vytvoření něčeho takového by měl být tvůrce potrestán, protože žadatel o granda musí koupit konkrétní HW s konkrétním OS s konkrétní aplikací. Je to stejné jako by podmínkou obchodního jednání, které navíc nezaručuje pozitivní výsledek, bylo přijet v konkrétním autě konkrétní barvy s konkrétní barvou kůže interiéru. Za takové výtvory byrokratů by se opravdu mělo zavírat.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: nm Muž

Založeno: 01.11.2005, 09:18

Ono to zase neni tak horke: Jde o interni granty univerzity a realita na univerzite je takova, ze kazdy student ma volny pristup i ke stroji s Win/MS Office. Takze nikdo nemusi nic kupovat.

Take se mi to moc nelibi, ale o jednodussi moznosti, jak udelat slozity formular, ktery kontroluje spravne vyplneni vsech polozek, nevim. A jsem rad, ze to neudelali bez tech kontrol.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 01.11.2005, 20:12

Těžko říct, jakékoliv formuláře vždycky vyplňuji s velkým vnitřním odporem, natož abych se pokoušel je vytvářet. Nevím, zda by to šlo řešit nějak multiplatformě, třeba v html a skripty v Javě. Jenže to už je pak spíš pro programátory.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: nm Muž

Založeno: 01.11.2005, 23:07

Ale ano, slo by to, ale bylo by to dost slozite a chapu, proc to tak neni.
Musel byste mit dobre zabezpeceny server a pouzit https (jsou tam spousty osobnich udaju). Musite vyresit formatovani veci jako jsou zivotopisy, popis projektu apod. V HTML to lidi tvorit nebudou. Musi fungovat ulozeni rozpracovaneho formulare atd. No a pak vsechny javascripty vyzkouset na vsech platformach … proste nekdy je ten Excel nejlepsi.

Odpovědět na příspěvek

RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Filip Molčan Muž

Založeno: 31.10.2005, 06:11

S písmy problém již není ;-).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 06:50

Bohužel bych řekl, že ano, mám pocit, že OOo pracuje jen s fonty, obsaženými v programovém balíku, navíc jen truetypovými, které díky tomu, že jsou součastí balíku, nejdou přidat do FontBooku. Už si s tím hraju asi hodinu, a ne a ne přijít na to, jak donutit OOo pracovat s písmy, které jsou standardně v Knihovně/Fonty.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: jirka b. Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:19

Člověče, na to jsem se nepsal, mě zajímalo, jestli jde v OO2 z klávesnice vložit znaky ČŽŘŠŽĎŤŇÓÁÍÚ, což v betaverzích zrovna moc nechodilo (pod Mac OS X, jinde samozřejmě ano). Asi jsem se nevyjádřil dostatečně jasně :-(

Na písma jsem se neptal, nicméně děkuji za informaci (pokud funguje Arial a Times New Roman, tam mi to pro nevyhnutelnou komunikaci s "okolím" stačí, dobrovolně bych tenhle typ programu pro cokoli jiného nikdy nepoužil).

Mimochodem je to docela ostuda, že pod "nejlepším systémem na světě" je problém donutit X11 aplikaci psát normálně (tj. aby háčkovaná písmena nebyla jiným fontem), když na nějakém "amatérském" Linuxu to jde :-/
Tedy né, že by to MS balík pod Windows občas nedělal taky ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:30

Člověče, tak to, na co se ptáte, naprosto v pohodě funguje.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: jirka b. Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:42

Bezva, to jsem chtěl slyšet. Děkuji, hned tedy jdu stahovat OpenOffice2 ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: jirka b. Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:42

Bezva, to jsem chtěl slyšet. Děkuji, hned tedy jdu stahovat OpenOffice2 ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: zdeny Muž

Založeno: 31.10.2005, 20:09

Nainstaloval jsem podle návodu. Česky napsat nic nelze. Tak nevím, k čemu to použít než k otevření dokumentu z woken. Ale na to snad jsou i jiné i bez tohoto toporného výtvoru. Porovnejte to s NisusWriterExpress. Ovšem ten je za penízky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 20:30

To mě velmi udivuje, čeština by rozhodně fungovat měla bez problému.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: jirka b. Muž

Založeno: 31.10.2005, 22:20

Ne - teď jsem to zkoušel (balík z www.openoffice.cz) a ani s unikódovou Loki klávesnicí nenapíšu ani jedno velké písmeno s háčkem :-( Obecně asi nic, co používá mrtvou klávesu :-( Je na to nějaký jiný postup?
Mac OS Panther 10.3.7.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 01.11.2005, 07:57

Rozhodně píšou - CapsLock+česká písmena z horní řady klávesnice. A je to v pohodě.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: jirka b. Muž

Založeno: 01.11.2005, 09:53

Tedy CapsLock mě použít nenapadlo. Ale to stejně neřeší problém ĎŤŇďťň, které nedovedu jinak než pžes mrtvou klávesu.
Můžete, mi, prosím, potvrdit, že i tato písmena Vám jdou napsat?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 01.11.2005, 14:40

S mrtvou klávesou to píše v pohodě háčky, včetně Ň a ň, ale čárku to interpretuje jako samostatný znak, není mrtvá.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Marty Muž

Založeno: 31.10.2005, 22:23

tak ted fakt nevim, pouzivam neooffice, dokonce radu veci zvlada lepe nez office for mac, ale co me bohuzel vadi je nemoznost napsat ň a podobne znaky, proste obcas je to nutne, z dosavadni diskuse mi opravdu neni jasne, zda to jde s OO2 nebo ne

Odpovědět na příspěvek

OO2 soucasti dodavek apple

Autor: -j&kup- Muž

Založeno: 31.10.2005, 00:25
Odpovědí: 0

..nebylo by super, aby v tom novem andelskem centru s macy prodavali CD s OpenOffice 2? Za cenu media. Nektere lidi nemaji dostatecne pripojeni k inetu a kdyz uz ho maji, tak treba ani o tom OO2 nevi. Navic uz je ted OO2 rovnoceny souper pro MS Office, ktery je na maca drahy a ani neni cesky.

Odpovědět na příspěvek

RE: OO2 soucasti dodavek apple

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 00:30

Tomu moc nevěřím, že by zrovna tam něco prodávali za cenu nosičů, ale pokud se s redakcí domluvíme, tak by se pro zájemce dalo udělat to, že bych instalaci třeba vypálil osobně a poslal za cenu média a poštovného. Nejsem proti, sám budu rád, když se SW tohoto typu dostane víc mezi lidi.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: OO2 soucasti dodavek apple

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 31.10.2005, 03:00

Ja kdyz nekomu delam pocitac, tak mu tam davam rovnou celou sadu programu. Doposud hlavne NeoOffice, Mplayer, FireFox (Camino) atp. Vetsina prechazejicich se vubec neorientuje, jake softy jsou a kde je vzit

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: OO2 soucasti dodavek apple

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 04:57

Tak to já dělám samozřejmě také, to je automatické.

Odpovědět na příspěvek

Důkaz

Autor: damadama Muž

Založeno: 31.10.2005, 00:40
Odpovědí: 0

Tento článek je další z důkazů, že na platformě Mac se bez produktů MS obejdeme, ještě najít náhradu za WMP.

Odpovědět na příspěvek

RE: Důkaz

Autor: Balda Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:51

WMP? Pod Mac OS prece jede nejlepsi player vsech dob - mplayer takze nechapu dotaz:-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Důkaz

Autor: Jirka Muž

Založeno: 31.10.2005, 12:34

jenže na něm nejde přehrát odporný wmv … :-(

Odpovědět na příspěvek

Flip4Mac

Autor: JirSoft Muž

Založeno: 31.10.2005, 12:39

Me pomoci Flip4Mac jede zatim kazde WMV v QuickTime...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Důkaz

Autor: Pixy Muž

Založeno: 31.10.2005, 15:53

Jak jste na to přišli? MPlayer přehrává .WMV bez problémů - nebo aspoň všechny ty, které jsem potkal. Zkuste si třeba stáhnout www.visaci.cz/_video/znam
ka_punku.wmv a otevřít v MPlayeru. Jestli vám to nebude hrát, něco je špatně u vás.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Důkaz

Autor: AndroidCZ Muž

Založeno: 31.10.2005, 17:50

Ne, neni neco spatne u vas... MPlayer opravdu nedokaze nektere WMV soubory prehrat, nedokaze to ani WMPlayer na maca, tzn. je na macu nelze prehrat zadnym zpusobem. Ktery format wmv to presne je ovsem nevim, setkavam se s takovymi jen zridka. Tusim ze to je nejaka posledni verze wmv co dela problem.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Důkaz

Autor: Petr Muž

Založeno: 31.10.2005, 21:33

Nevím jak na Mac OS, ale když si zkopírujete příslušné dll knihovny (zhruba 3..) z windows, tak pomocí mplayeru přehrajete naprosto všechny WMV

a nejspíš vám nejde přehrát WMV 9 - to je ta verze, se kterou jsou problémy...

WMV je vůbec podivnej formát..

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Důkaz

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 21:41

Jo, divnej je, ostatně jako všechny vnitřní microsoftí formáty.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Důkaz

Autor: muro Muž

Založeno: 02.11.2005, 09:05

WMV3 (Windows Media 9 codec) nejde prehrat. niektori ludia na forach tvrdia, ze to uz v WM-Playeri prehrat ide. neskusal som.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Důkaz

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 21:36

Nebude to tím, že WMP pro Mac je vývojově (možná účelově) vždy pozadu za WMP pro Win?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Důkaz

Autor: aew Muž

Založeno: 31.10.2005, 12:52

Mplayer bohuzel spoustu WMV a ASF verzi nezvladne, takze doporucuju Flip4Mac - jedou skvele.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Důkaz

Autor: Balda Muž

Založeno: 27.12.2005, 12:06

Ja teda nemam mac , ale mplayer pod linux momentalne prehraje drtivou vetsinu WMV. Neni treba problem, ze ten konkretni soubor je s DMR? Chce to poslat nejakej konkretni link a ne rikat, ze to neprehraje. Ja sem za posledni dva roky nenasel video soubor, ktery by mplayer neprehral (je samo nutne mit potrebne knihovny)...mozna je verze pro maca nejak pozadu, ale to se mi moc nezda....

Odpovědět na příspěvek

Psani ceskych znaku?

Autor: jirka b. Muž

Založeno: 31.10.2005, 00:44
Odpovědí: 0

Je to aplikace pro X11, tak se radeji ptam: jak je to s vkladanim ceskych znaku? Hlavne velkych hackovanych pismen? Funguje to?
Protoze v betach mi zrovna tohle na Pantheru moc nefungovalo :-(

Odpovědět na příspěvek

RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 06:52

S češtinou problémy nejsou, s těmi fonty asi ano, na problému se pracuje.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 31.10.2005, 11:13

nechcem Vas sklamat, ale ten problem proste nevyriesite. Fonty v Library/Fonts su pristupne len nativnym Cocoa a Carbon aplikaciam, nie prostrediu X11. To ma len a len svoje fonty.

Ide o problem, kedze nativne aplikacie pod Quartz/Quickdraw pouzivaju sluzby ATSUI kdezto X11 pouziva Freetype.

Teda donutit aplikacie pod X11 vyuzivat fonty v Library/Fonts je fakticky nemozne.
Teoreticky by to mohlo ist tvrdym nalinkovanim z X11, ale sli by len pisma .ttf, nie .dfont ani .otf

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 16:16

Ale zajímavé je, že většina .doc, které se ke mě dostanou jsou psány písmem Times New Roman, který je v systémové složce, a u otevíraného dokumentu se zobrazí správně, i export do .pdf proběhne správně.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Psani ceskych znaku?

Autor: jirka b. Muž

Založeno: 31.10.2005, 22:32

Ne tak docela - StarOffice/OpenOffice na nějaké fonty v X11 zvysoka kašle a řeší si to po svém. Fonty se dají přidat programem /Applications/OpenOffice.
org 2.0.app/Contents/openoffi
ce.org/program/spadmin (hledejte tlačítko "Písma"). Proč se to řeší v aplikaci pro konfiguraci tiskárny, to opravdu nevím, tohle je tam ještě z dob StarDivision Gmbh.
Samozřejmě přidáte jen ty TTF... Ale takové ty tzv. standardní fonty z Windows jsou (nebo bývaly) všechny ve formátu TTF a snad i ke stažení někde z Microsoftu a jiné v vzhledem k možnostem tohoto typu programů snad nepotřebujete, ne?.

Hádám, že přidat podporu dalších fontů do applovského X11 by neměl být až tak nepřekonatelný problém, jenže to by Steve musel chtít :-(

Odpovědět na příspěvek

otázka na normy

Autor: ater Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:19
Odpovědí: 0

------
OpenOffice přináší kromě používání uzavřených microsoftích formátů i formáty otevřené s příponou .od (Open Document File) a jejími verzemi .odw (Writer), .odc (Calc) či .odi (Impress). Tyto formáty jsou v Evropské unii již schváleny jako standard.
------
Tohle mne velmi zajímá. Nemáte nějaké další informace, co to je za formáty, jaká legislativa se k nim váže, už je to skutečně schválené ? Dá se stáhnout ta norma ? Jestli je to pravda tak musíme začít osvětlovat své okolí (pakliže někdo pracuje v polo/státní instituci jako my). Protože na UK určitě nikdo nemá zatím ani potuchy. (Hlavně na to musíme upozornit vydavatelství Karolinum, čím dřív tím lépe i tak jim to bude trvat než se přizpůsobí.)

Odpovědět na příspěvek

RE: otázka na normy

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:24

Na akademické půdě by samozřejmě mělo být v prvé řadě novátorství, že? Byl o tom nedávno článek na www.root.cz, ale jsem teď na cestách, není v mých možnostech to zrovna hledat. Ale zkusím napsat kolegovi linuxáři do našeho ústavu, zda by se mi na to nemrknul.

Odpovědět na příspěvek

RE: otázka na normy

Autor: Tomas Muž

Založeno: 31.10.2005, 14:10

Schvalena norma to jeste neni,(zatim jen jako standard ODF s podorou EU) je to odeslane ke schvaleni, ale trva to 5 mesicu, vice na http://www.openoffice.cz/
node/1980
http://europa.
eu.int/idabc/en/document/
3773/469

Odpovědět na příspěvek

otázka na normy

Autor: ater Muž

Založeno: 31.10.2005, 09:40
Odpovědí: 0

------
OpenOffice přináší kromě používání uzavřených microsoftích formátů i formáty otevřené s příponou .od (Open Document File) a jejími verzemi .odw (Writer), .odc (Calc) či .odi (Impress). Tyto formáty jsou v Evropské unii již schváleny jako standard.
------
Tohle mne velmi zajímá. Nemáte nějaké další informace, co to je za formáty, jaká legislativa se k nim váže, už je to skutečně schválené ? Dá se stáhnout ta norma ? Jestli je to pravda tak musíme začít osvětlovat své okolí (pakliže někdo pracuje v polo/státní instituci jako my). Protože na UK určitě nikdo nemá zatím ani potuchy. (Hlavně na to musíme upozornit vydavatelství Karolinum, čím dřív tím lépe i tak jim to bude trvat než se přizpůsobí.)

Odpovědět na příspěvek

A nejde nějak v X11 změnit ctrl na command?

Autor: JardaK Muž

Založeno: 31.10.2005, 10:55
Odpovědí: 0

Protože jak jistě uznáte, to by si jeden vykloubil prsty u ctrl+c, ctrl+v a podobně...

Odpovědět na příspěvek

RE: A nejde nějak v X11 změnit ctrl na command?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 16:10

Co jsem zkoušel v OpenOffice ty nejběžnější zkratky, tak funguje Ctrl i Apple.

Odpovědět na příspěvek

Neo Office

Autor: Petr Jandík Muž

Založeno: 31.10.2005, 15:35
Odpovědí: 0

Je dobré, že je k dispozici Open Office 2.0, ale pro MacOS X je určitě lepší na bázi Oo vytořený systém Neo Office, který bude doufejme také brzy k dispozici v nové verzi.
NeoOffice je lépe integrován do MacOS X, nepotřebuje X11 a hlavně používá písma ze sytému MacOS X. Jediné, co je na něm blbé je, že nepoužívá standardní systémový fileselector.

Odpovědět na příspěvek

RE: Neo Office

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 31.10.2005, 21:43

A bohužel, současná verze NeoOffice startuje tak dlouho, že si vždycky můžu jít uvařit kafe. Oproti tomu je OpenOffice rychlík.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Neo Office

Autor: nm Muž

Založeno: 01.11.2005, 22:59

Tak dejte do Ooo vsechna systemova pisma a uvidite.
Myslim, ze to je podstata toho rozdilu v startovacim case.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Neo Office

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 01.11.2005, 23:07

Jo jo, už to startuje o něco pomaleji.

Odpovědět na příspěvek

GUI OOo

Autor: pixy Muž

Založeno: 31.10.2005, 15:59
Odpovědí: 0

Ať se na mě nikdo nezlobí, ale právě to "netradiční", silně neergonomické a vůbec prapodivné prostředí a ovládání je hlavním důvodem, proč OOo, NeoOffice a jiné podobné nemůžu používat. Snažil jsem se, zkoušel to, ale po chvíli šla čerstvá instalace z disku zase pryč.

Já používám maca PRÁVĚ proto, že se můžu plně soustředit na to, CO chci udělat a nemusím přemýšlet nad tím, JAK to udělám. OOo je toho pravým opakem - to, JAK s nějakým dokumentem mám pracovat, jak se v něm (ne)dokážu orientovat, jak mám ovládat neobvyklé a pro mě naprosto zmatené prostředí, vyžaduje moje plné soustředění a vyčerpává mě to natolik, že s takovými nástroji prostě nejsem s to pracovat. Je to strašně frustrující.

Odpovědět na příspěvek

GUI OOo

Autor: XTom Muž

Založeno: 31.10.2005, 16:37

Myslel jsem, že když je OOo "přizpůsobivý k prostředí, alespoň bude používat Macovský GUI. A ono nic.

Odpovědět na příspěvek

RE: GUI OOo

Autor: bublifuk.k Muž

Založeno: 31.10.2005, 18:26

No, asi jde o otazku zvyku. Znam mnoho "sekretarek", kterym prijde OOo neergonomicke a nelogicke, protoze ve svem MSO uz nemusely ani premyslet jak co delaji...

Odpovědět na příspěvek

RE: GUI OOo

Autor: kokos Muž

Založeno: 04.11.2005, 15:05

Jste aspon ochoten pripustit, ze nekomu muze jako silne neergonomicke pripadat prostredi na ktere jste zvykly vy ?
Neodvazil bych se pomlouvat neco jen na zaklade toho, ze s tim JA neumim pracovat.

Odpovědět na příspěvek

Ceske znaky a fonty v OOo/Mac

Autor: Filip Molčan Muž

Založeno: 01.11.2005, 09:15
Odpovědí: 0

Zdravim,

protoze sleduji, jaka se tu rozohnila diskuze, ceske znaky lze s finalni verzi OpenOffice.org 2.0 pro MacOS X psat bez problemu (mam ale otestovano pouze na Tigerovi (10.4.3) - prosim pripadne potvrdte nefunkcnost v Pantherovi) - neni nutne pres CapsLock apod. jak to bylo v beta-verzich.

viz http://www.mylinux.cz/pho
tos/ooo.jpg

Pro pouziti systemovych fontu z MacOS X je potreba balicek fondu (ve verzi OOo 2.0.1 bude jiz primo integrovano), nyni muzete ziskat zde: http://eric.bachard.free.
fr/Jap/fondu_040527+_0.2.
pkg.zip

S pozdravem,

Filip Molcan

Odpovědět na příspěvek

RE: Ceske znaky a fonty v OOo/Mac

Autor: zdeny Muž

Založeno: 01.11.2005, 19:42

Stáhl jsem, naistaloval. Fonty ze systému se ukázaly, ale české znaky napsat nejdou, ať je to CE font nebo ne. Načtení dokumentu OO z compu s linuxem proběhlo s korektními znaky, do schránky text vzít šlo, ale vložit jinam nejde. Nezbylo než uložit jako doc a pak otevřít jinak. Příšerný postup.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Ceske znaky a fonty v OOo/Mac

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 01.11.2005, 20:14

Zajímavé, mě to chodí, těžko říct, kde je problém. Ještě si s tím zkusím pohrát, jestli to není záležitost jen některých fontů, že bych náhodou trefil ty, které česky píší.

Odpovědět na příspěvek

X11-nechápu, co to je za bazmek...?

Autor: themon Muž

Založeno: 01.11.2005, 13:35
Odpovědí: 0

muzete mi, prosim, nekdo osvetlit, co to je x11? Stahnuj jsem to, stahnul jsem i OO .dmg, ale spousti se mi jen writer... vubec nechapu, o co tady jde... vypada to jak MS-DOS...

Odpovědět na příspěvek

RE: X11-nechápu, co to je za bazmek...?

Autor: Pepa Muž

Založeno: 01.11.2005, 13:53

X11 je jenom window server. Nic, co by tě jako uživatele mohlo zajímat.

Writer se otevře defaultně. Zkus si vytvořit nový dokument jiného typu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: X11-nechápu, co to je za bazmek...?

Autor: themon Muž

Založeno: 01.11.2005, 13:59

diky, uz mi to doteklo... ale je mi zahadou zobrazování, nejak to fialoví

Odpovědět na příspěvek

SDK

Autor: Marek Nebyla Muž

Založeno: 03.11.2005, 16:09
Odpovědí: 0

Právě jsem si ve škole stáhl OpenOffice, ale protože jsem se s tím setkal, nevím, co to je SDK a jestli si to mám taky stáhnout. Díky za radu

Odpovědět na příspěvek

Instalace pod 10.2.8

Autor: Radim Paluš Muž

Založeno: 08.11.2005, 11:52

Nevíte prosím, jestli lze používat OpenOffice 2.0 pod OSX 10.2.8? Nějak si nevím rady s instalací... mám nainstalovaný X11, ale ooo nic nedělá - hlásí to jen nějakou chybu skriptu. Jestli někdo víte, jak to nainstalovat, dejte mi prosím vědět. Díky :o)

Odpovědět na příspěvek

RE: SDK

Autor: k.eight.a Muž

Založeno: 04.12.2005, 23:54

Jediné, co jsem na netu k tomu našel bylo:
"Software Development Kit - Balíček pro vývojáře" &
"SDK jsou (zjednodušeně řečeno) nejnovější verze hlavičkových a lib souborů"...
Nejsem si ale jist, co z toho pro nás dva vyplívá... :-(((

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: SDK

Autor: David Jaša Muž

Založeno: 29.12.2005, 15:47

Jste vývojáři? Ne? Tak nepotřebujete SDK. :-)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: