Krok za krokem - Smažíme CD v Pantherovi - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Začínáme s

Krok za krokem - Smažíme CD v Pantherovi

10. prosince 2004, 00.00 | Dnešní článek je zaměřen především na začínající uživatele, kterým má poradit, jak pálit CD v operačním systému Mac OS X. A i když se jedná o triviální záležitost, dozvíte se také, jak pracovat s přepisovatelnými médii a jak na CD data připalovat.

Dnešní článek je zaměřen především na začínající uživatele, kterým má poradit, jak pálit CD v operačním systému Mac OS X. A i když se jedná o triviální záležitost, dozvíte se také, jak pracovat s přepisovatelnými médii a jak na CD data připalovat.


Začínáme

První, co budete potřebovat a bez čeho se neobejdete, je prázdné CD médium a Mac s vypalovačkou (klidně i externí). Zasuňte CD do mechaniky a pravděpodobně se vám objeví stejné okno, jako je na obrázku. Systém zaznamenal vložení CD a ptá se vás, jak s ním chcete pracovat. Můžete si vybrat otevření ve Finderu (či iTunes), otevření jiné aplikace nebo spuštění skriptu. Vzhledem k tomu, že chceme vypálit data z počítače, zvolíme první variantu (Finder). Jestliže chcete otevřít iTunes nebo jinou aplikaci, zvolte v menu správnou položku.

Následně doplňte jméno nového CD (okénko Name) a eventuelně zaškrtněte "Make this action the default" - systém si pro příště vaše nastavení bude pamatovat a nebude se vás více dotazovat. V budoucnu toto nastavení můžete změnit v panelu CD & DVD v Předvolbách Systému. Ty spustíme buď přímo z Docku, kde se většinou nacházejí, nebo je naleznete jako samostatnou položku v menu pod modrým jablíčkem v levém horním rohu vaší obrazovky. V tomto místě si můžete nastavit i to, co má systém provést po vložení DVD filmu (DVD Player), Audio CD (iTunes) či CD s obrázky (iPhoto).

Ale vraťme se ještě k oknu, které se objeví po vložení prázdného CD - ve spodní části vidíte tři tlačítka. Eject - vysune CD ven, Ignore - systém bude vložené CD ignorovat a nezpřístupní ho a nebo OK - tím potvrdíme svou volbu. V českém Mac OS X se přeložené texty nacházejí na stejném místě, jako v nelokalizovaném systému - tudíž byste neměli mít problém se v českém prostředí zorientovat podle popisků.

Po stisknutí OK se v okně Finderu objeví nové CD. Nyní na něj stačí přesunout všechny soubory, které chcete vypálit. Až budete vše připravené, klikněte na malou černo-žlutou ikonku vedle CD. Objeví se nové okno, kde si můžete nastavit rychlost vypalování. Pokud jste si vzpomněli, že chcete na CD přidat ještě nějaká dat, klikněte na Cancel (Zrušit), pokud chcete vypalování zrušit kompletně a vysunout disk z počítače, zvolte Eject. Jinak po zvolení rychlosti vypalování stiskněte Burn.

Pro spuštění procesu vypálení můžete zvolit i položku 'Burn Disc' v menu File ve Finderu, pomocí kontextové nabídky (Control + tlačítko myši), klávesové zkratky jablíčko - E, nebo CD přetáhnout na koš - ten se promění a z koše je náhle symbol vypalování. CD vypálené ve Finder jdou číst i pod Windows a CD se po vypálení standardně uzavře - není možné na něj další data připalovat.

Pokud chcete vypalovat Audio CD, využijte nejlépe iTunes, kde stačí označit skladby a kliknout v pravém horním rohu na Burn. Předtím si ještě v předvolbách iTunes nastavte, v jakém formátu se má hudba vypálit (Audio CD, MP3 CD, či datové CD) a jaké mají byt mezery mezi skladbami (u Audio CD). V iPhoto je situace podobná - označte fotografie, které chcete zálohovat a opět klikněte na ikonku Burn v pravém dolním rohu.

Multi-session CD

Často se setkávám s otázkou začínajících uživatelů, jak na CD "připalovat", respektive jak jedno CD použít vícekrát. To samozřejmě jde také, ale postup již není tak triviální jako v předchozím případě. Přesto věřím, že není problém si jej osvojit během pár chvil. Výhodou vícenásobného vypálení CD je především v tom, že když vypalujete malé datové objemy, nemusíte pokaždé použít nové médium, ale lze využívat to stávající tak dlouho, dokud jej nezaplníme. Hlavní rozdíl oproti standardnímu vypalování je v tom, že CD neuzavřeme - necháme jej "otevřené" a tudíž máme v budoucnu možnost data na něj přidat.

Nejprve si udělejte novou složku (třeba na ploše) a nakopírujte do ní vše, co chcete zazálohovat. Tento způsob zvolte, pokud se data, která chcete vypálit, nacházejí na různých místech vašeho pevného disku. Jestliže potřebujete vypálit celou již existující složku (napříkad Dokumenty), nemusíte ji nově vytvářet a data kopírovat. Nyní spusťte aplikaci Disk Utility (Obsluha disků) - naleznete ji v Applications/Utilities (Aplikace/Obslužné programy). Abychom mohli vytvářet multi-session CD, musíme pro vypalování udělat tzv. Image disk - obraz disku. Jedná se v podstatě o soubor, který se po poklepání otevře a tváří se jako samostatný disk. Pokud jste někdy z internetu stahovali nějaké instalace, pravděpodobně jste se s Image soubory již setkali.

Image soubory budete v našem návodu vytvářet ze složky, do které jsme si nakopírovali soubory určené pro zálohu. V menu Images zvolte New -> From Folder. V následující nabídce zvolte zmiňovanou složku a klikněte na OK. Nyní se vás Disk Utility zeptá, kam chcete nový Obraz disku uložit (třeba Plocha) a v jakém má být formátu - můžete nechat přednastavené hodnoty. Pokud vás zajímá, co přesně znamenají jednotlivé volby, tak v první (Image Format) lze nastavit, zda má byt Image určen pouze pro čtení (read only), nebo povolený i zápis (read and write), komprimovaný (compressed) či CD/DVD master. V Encryption si můžete takto vytvořený obraz disku zaheslovat - tudíž ho neotevře nikdo, kdo zvolené heslo nemá. Ideální způsob, pokud máte třeba data na USB klíčence a nechcete, aby se k nim v případě ztráty dostal někdo cizí.

Po zvolení jména a místa uložení klikněte na Save a na Ploše byste měli vidět právě vytvořený obraz disku. Co je ale důležitější, vy byste jej měli vidět i v levé části Disk Utility. Do této plochy můžete obrazy disku přidávat nebo je odstraňovat (jednoduše přetažením či odtažením), stejně jako u postranní lišty u oken ve Finderu. Nyní již můžeme takto vytvořený Image soubor vypálit. Označte jej a klikněte na Burn.

A teď se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu - objeví se vám okno s nastavením, kde je důležité zaškrtnout volbu "Leave disc appendable" - tudíž bude příště možné dodatečně připálit další data. V tomto dialogovém okně máte i další možnosti, které ve Finderu chyběly - a to především kontrolu dat po vypálení (Verify burn) a volbu, co se má s CD dít po vypálení (vysunout - Eject, či ukázat na ploše - Mount on Desktop). Po nastavení klikněte na Burn a multi-session CD je na světě.

Tento postup můžete opakovat tak dlouho, dokud médium kompletně nezaplníte.


Přepisovatelná CD

U přepisovatelných médií je situace stejná, jako u klasických - když chcete pálit, postupujte stejně, jako je uvedeno výše. Jediný a ten hlavní rozdíl je v tom, že CD-RW můžete použít několikanásobně - respektive je můžete smazat a opětovně použít.

K tomu opět slouží aplikace Disk Utility (Obsluha disků) - spusťte ji a pokud budete mít v mechanice CD-RW disk, zobrazí se vám v levém panelu. Pro vymazaní na něj jednou klikněte (tím jej označíte) a následně zvolte záložku Erase. V dolní části okna aplikace máte tlačítko Erase (Smazat) - po jeho stisknutí dojde k přepsaní veškerých dat nulami, což má za následek absolutně čisté (smazané) CD, ale chvíli to trvá. Pokud pospícháte, můžete zaškrtnout položku "Quick Erase". Nedojde ke smazání disku, ale bude možné jej opětovně přehrát.

Jak je z popisu patrné, vypalovaní CD (či DVD) je pod Mac OS X zcela triviální a není potřeba žádný speciální software. U přepisovatelných CD je situace poněkud složitější, ale nejdůležitější je, že pro základní práci nepotřebujete dokupovat speciální aplikace a bez problému vystačíte s tím, co nabízí systém.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Začínáme s  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

no nevím

Autor: ufa Muž

Založeno: 10.12.2004, 09:02
Odpovědí: 0

podle mě je vypalování multisession pěkně blbé a k applovské přítulnosti a jednoduchosti má daleko, pro mě je hlavní výhoda když něco můžu udělat opravdu snadno, ne že na to nepotřebuji další aplikaci

Odpovědět na příspěvek

RE: no nevím

Autor: jaaja Muž

Založeno: 10.12.2004, 09:21

Ano souhlas, na PC (Nero) - bez potizi, ale na Mac jsem s Multi-session CD moc neuspel :(

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: no nevím

Autor: Marian Muž

Založeno: 10.12.2004, 10:06

No, ale s Toastom to aj na Macovi ide jednoduchsie. A v porovnani s Nerom na PC az zarazajuco elegantnejsie. V clanku islo o vypalovanie s pomocou standartnej vybavy obsiahnutej na instalacnom CD. Marian

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: no nevím

Autor: jaaja Muž

Založeno: 10.12.2004, 10:45

Ano, to je pravda, ale az dnes jsem prisel na to, ze chyba bude nekde jinde. Multi-session z Toastu i z Disk Utility ve Finderu nevidim, jen v Disk Utility. Ale v jine mechanice se CD nacte (i na PC). Nevite kde muze byt chyba? (G5 Dual, MacOSX 10.3.6 USA, PIONEER DVD-RW DVR-107D, Toast 6)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: no nevím

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 10.12.2004, 10:40

Hm. A jak to udelate ciste ve Woknech? Pokud na to potrebujete dalsi soft (Nero), muzete na Macu pouzit Toast a zase jste na tom lepe. V obou pripadech to uz je ale reseni za dalsi penize...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: no nevím

Autor: ufa Muž

Založeno: 10.12.2004, 11:15

mně je jedno jak se pálí ve Windows, já používám Mac, mě se akorát nelíbí jak je to uděláno, příliš složité, proč by nemohl být mechanismus vypalování jadnodušší ? Mnoho lidí tady píše že s třeba s Toastem je to jednodušší, tak ať je ten vypalovací mechanismum třeba podobný

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: no nevím

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 10.12.2004, 15:11

Souhlas, ze by melo. To byla reakce na to, jak je to pry ve Windows jednouche (i kdyz to neni pravda) a ne obhajoba slozitosti

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: no nevím

Autor: Pepa Muž

Založeno: 10.12.2004, 13:30

Není, CD s instalacemi Nera se mi tu válí několik. Byly pomalu u každé koupené vypalovačky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: no nevím

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 10.12.2004, 15:08

Kdyz jsem si pred lety kupoval vypalovacku, take jsem k tomu dostal Toast...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Multisession na PC - velkej problem!

Autor: radimv Muž

Založeno: 11.12.2004, 23:25

Zdravim,
multisešny používám asi 7 let a vždycky jsem s nima měl veliký problémy pod Win a nikdy v MacOS.

Nejzákladněj
í problémy vznikaly z toho že win připojuje jen jeden disk z vloženého CD (obvykle ten poslední). V praxi to vede k tomu že vypálim plný CD fotek a pak zavolá klient že chce jště nějaký logo -> připálim ho do 2. session a odnesu mu ho, on si z něho ve Win vezme jen to logo (když to dobře pujde) a těch padesát fotek je pro něj nedostupných.

Dále nastává taky moc pěknej případ, kdy vytváříte na CD určitou strukturu souborů s konkrétními názvy nebo jen prostě chcete opravené soubory vypálit do 2.session pod stejnými názvy... kolik potom vidíme ve Win z těchto původních a následných souborů? nevim jakou mají zkušenost ostatní ale v mých případech pak bylo možno použít z těchto "násobných" souborů se stejnými názvy v různých sessionech maximálně jeden z nich a nebo taky žádnej.

Nakonec bych vyjádřil své pocitové zkušenosti s Nerem - několikrát jsem viděl dospělého uživatele PC který si poprvé pořídil vypalovačku s Nerem, ani jeden z nich nikdy nevypálil správně CD do 60 minut a všem se hodně "kouřilo" z mozkovejch závitů. A taky si vzpomínám, že se mne několik uživatelů po pár letech s Nerem ptalo jestli bych nevěděl o něčem víc "userfriendly".

Ale tenhle článek je o vypalování v OS, takže stačilo abyste jednoduše uvedl: v MS Windows to nejde (ostatní už by věděli to podstatné).

Zatim zdar

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Multisession na PC - velkej problem!

Autor: Pes Karter Muž

Založeno: 13.12.2004, 07:29

Ano, stejna zkusenost. Na PC mi tahle metoda zapisu CD-R take nikdy nefungovala moc spolehlive. Nakonec jsem prestal Multisession pouzivat uplne a na zalohovani mensiho objemu dat "po castech postupne" jsem poridil iOmega ZIP 250 a bylo vyreseno :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Multisession na PC - velkej problem!

Autor: pt Muž

Založeno: 13.12.2004, 16:21

Koukam, je to tady samej Pat a Mat :-).Multisession ze je problem? V Neru? Chlapci, chlapci :-).

Odpovědět na příspěvek

BurnX Free

Autor: Hasimir Muž

Založeno: 10.12.2004, 17:30
Odpovědí: 0

Pokud chcete opravdu pritulnou aplikaci pro multisession, doporucuju BurnX Free

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Hm. A jak to udelate ciste ve Woknech? Pokud na to potrebujete dalsi soft (Nero), muzete na Macu pouzit Toast a zase jste na tom lepe. V obou pripadech to uz je ale reseni za dalsi penize...


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: