Macworld Expo 2008: Steve Jobs představil všechny očekávané novinky, včetně ultratenkého MacBooku Air. (16.1.08) - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Výstavy

Macworld Expo 2008: Steve Jobs představil všechny očekávané novinky, včetně ultratenkého MacBooku Air. (16.1.08)

16. ledna 2008, 09.00 | Objevilo se opravdu hodně novinek: Time Capsule kombinuje základnovou stanici AirPort Extreme s velkým pevným diskem pro bezdrátové zálohování s Time Machine. Firmware 1.1.3 nabízí očekávané novinky pro iPhone (a iPod touch). Služba iTunes Movie Rentals umožňuje půjčování filmů za příznivějších podmínek, než se čekalo. A dá se využít přímo v nové Apple TV 2, jež se zbavila závislosti na počítači. A především Apple představil MacBook Air, který nově definuje pojem ultratenký.

Včera Steve Jobs přednesl svůj dlouho očekávaný proslov na Macworld Expu v San Franciscu, kde představil novinky Applu pro letošní rok. Očekávalo se ledacos a mohu už předem říci, že velkou část předpovídaných novinek Jobs skutečně uvedl.

Použité informační zdroje

O akci pochopitelně informuje většina webových médií, pro tento článek jsem vycházel především z výborné reportáže Engadgetu. Obdobně podrobné informace předkládá Macworld. Ilustrované zpravodajství přináší také Wired. A stručný čistě textový zápis poskytuje MacObserver. Jistě se najde mnoho dalších reportáží, ale již z čistě praktického hlediska musím výčet zdrojů omezit, ostatně stejně všechny musí obsahovat v zásadě stejné informace.

Záznam celého Jobsova proslovu si můžete proudově přehrát z webu Applu ve formátech QuickTime a MPEG-4.

Ještě poznámka k obrázkům: Na žádost redakce začleňuji některé obrázky přímo do tohoto článku. Převzal jsem je hlavně z reportáže serveru Engadget, jemuž tímto děkuji. Několik obrázků iPhonu pochází ze zprávy Macworldu, i on má mé díky.

Zahájení

A nyní se tedy pusťme do popisu vlastního dění v sanfranciském centru Moscone West, kde akce probíhala.

Uvedla ji novoroční reklama Applu s herci „PC“ a „Mac“. PC prohlašuje, že rok 2008 je rokem PC. Mac se ptá, co PC plánuje, a to na to odpovídá, že prostě zkopíruje všechno to, co Mac udělal v roce 2007.

Po úvodním rýpnutí do rivala už na scénu přišel Steve Jobs a jako obvykle začal rekapitulací úspěchů minulého roku. Rok 2007 podle něj byl pro Apple výjimečný. Přišel úžasný nový iMac, skvělé nové iPody, revoluční iPhone, Leopard a další věci.

Úspěšný Leopard

Jobs řekl, že bude mluvit o čtyřech věcech. Tou první je Leopard. Za první tři měsíce Apple prodal přes 5 milionů kopií, což z něj činí zatím nejúspěšnější vydání Mac OS X. Na Leoparda přešlo skoro 20 procent instalované základny Maců. Systém se dočkal pochvalných recenzí, Jobs citoval význačná jména z počítačových médií jako Walt Mossberg, David Pogue a Ed Mendelson (z PC Magazine, ten ovšem v poslední době k Macům přistupuje podstatně vřeleji).

Office 2008

Leoparda příznivě přijali vývojáři, v této souvislosti Jobs poznamenal, že Microsoft právě začal dodávat Microsoft Office 2008. Poslední významná aplikace tedy přešla na přímou podporu Intelu. Cíle tak bylo konečně dosaženo, všechny významné aplikace běží přímo na Intelu. Jobs poděkoval Microsoftu, Adobe a dalším.

Time Capsule

A přešel ve spojitosti s Leopardem k Time Machine, podotkl, že bychom si přáli, aby k připojení Time Machine disku nebyl třeba kabel. A právě s tím nyní přichází, představil Time Capsule (časovou schránku) - dokonalý doprovodný produkt k Time Machine. Jde v podstatě o plně vybavenou základnovou stanici AirPort Extreme podporující předběžný standard 802.11n, doplněnou o pevný disk serverové třídy (tvrdí Jobs). Můžete na ní bezdrátově zálohovat všechny své notebooky. Tento zálohovací přístroj se bude dodávat ve dvou verzích s 500GB a s 1TB diskem. Model s 500 GB bude stát 299 USD a 1TB verze 499 USD. Jobs to označil za velmi agresivní ceny a dodal, že chce, aby lidé zálohovali svůj obsah. Na trh přijde Time Capsule v únoru. Podrobnější informace se na webu Applu nacházejí tady.

Poté pustil reklamu Applu na Time Machine uvedenou minulý týden. (Jedná se o další z reklam kampaně „Přejděte na Mac“, najdete ji zde pod názvem „Time Machine“).

Prodejní úspěchy iPhonu

Takže to by byla první věc. Nyní nastupuje věc druhá - iPhone. Nejprve Jobs přinesl pár skvělých zpráv o iPhonu. Připomněl, že uplynulo právě 200 dní od uvedení iPhonu na (americký) trh. Apple zatím prodal 4 miliony svých telefonů (tedy méně než v pověstech probíraných 5 milionů, uvidíme, jak to zkousnou analytici), což podle Jobse znamená v průměru 20 000 iPhonů denně. A promítl graf z Keynote zobrazující celkovou situaci na americkém trhu chytrých telefonů, s daty z třetího čtvrtletí 2007, jež skončilo loni v září. Největší podíl na trhu měla firma RIM (prodává terminály BlackBerry) s 39 procenty, ale hned za ní skončil iPhone s podílem 19,5 %. Třetí místo obsazuje Palm s 9,8 %, následuje Motorola se 7,4 % a Nokia s 1,3 %. iPhone tak získal 20 % trhu za prvních 90 dní prodeje, přičemž údaje za poslední čtvrtletí 2007 by měly být ještě lepší (ty bychom se měli dozvědět 22. ledna).

Inovovaný iPhone (a iPod touch)

Každého ovšem zajímá hlavně vývojářská sada pro iPhone, umožňující psaní vlastních aplikací. Ta však, podle Jobse, bude až konce, února. Něco ale chtěli dát všem již nyní, a tak začal předvádět nové funkce iPhonu. Aplikace Maps (mapy) teď nabízí vyhledávací funkci pro určení přibližné polohy telefonu, lze vytvářet webové výstřižky (záložky), můžete mít více uzpůsobených domovských obrazovek, SMS zprávy se dají posílat více lidem současně, videa podporují kapitoly, podtitulky a různé jazyky a hudba podporuje písňové texty. Ano, podle všeho jde o ohlašovaný firmware 1.1.3, to, co Jobs předvedl, odpovídá oné uniklé verzi.

Nejprve ukázal Maps s tlačítky Search (vyhledávání) a Directions (zjišťování směru cesty). Tlačítkem dole vlevo vyhledáte svou polohu, v tomto případě se zobrazilo centrum Moscone West. Poté Jobs nechal zobrazit cestu do ústředí Applu. Hledání směrů se též vylepšilo, do mapy se dají zasazovat „špendlíky“ cílů a můžete je přidávat do záložek. Nové mapové možnosti byly vyvinuty spolu s Googlem, Jobs nezapomněl pochválit spolupráci s jeho lidmi.

Dále přicházejí na řadu SMS zprávy, Jobs ukázal, jak lze zprávu poslat více lidem najednou, dělá se to stejně jako u elektronické pošty. Na tohle se čekalo dlouho. Podpora MMS však zatím stále chybí.

Chcete-li si nyní uzpůsobit domovskou obrazovku, stačí se na pár sekund dotknout některé ikony a ty se začnou třást. Můžete je přemisťovat a vytvářet nové stránky, podobně jako to umí hackerská utilita Summerboard. Takto lze vytvořit až 9 domovských obrazovek, mezi nimiž se dá pohybovat máchnutím prstu.

Webové výstřižky jsou vlastně záložky stránek, v Safari se v nástrojovém panelu objevuje tlačítko „plus“, po jeho stištění se daná stránka přidá jako ikona k domovské obrazovce, přičemž si může zapamatovat i aktuální zvětšení stránky. Jobs si takto vytvořil ikonu „NYT“, jež ho přenese do vědeckotechnické sekce New York Times.

Potom předvedl nové multimediální funkce, podporu kapitol, titulků a více jazyků ve videu a textů u hudebních skladeb. (Novinky názorně předvádí tento videoprůvodce.)

Nakonec se blíže zastavil u principu určování polohy. Na tom Apple spolupracuje s Googlem a též s firmou Skyhook Wireless. Ta procestovala USA a Kanadu a zmapovala přípojné WiFi body, ve své databázi jich nyní drží 23 milionů. Jejich oznamovací signály se dají zachytit, i když nejste připojení a polohu jednotlivých bodů Skyhook pochopitelně zná, z nich lze triangulací určit polohu iPhonu. Google používá jinou metodu, pracuje s triangulací poloh známých BTS stanic mobilních operátorů. iPhone využívá obě metody, což určení polohy zpřesňuje, liboval si Jobs. (Zatím to ovšem funguje jen v Severní Americe, jinde by bylo třeba vytvořit příslušné databáze.)

Novinky pro iPod touch

To by byl iPhone, Jobs zdůraznil, že nestojí na místě, ale stále se zlepšuje. Avšak co iPod touch? K němu od včerejška přibylo pět nových aplikací – Mail (elektronická pošta), Maps, Stocks (akciové kursy), Notes (poznámky) a Weather (počasí). I všechny ostatní novinky pro iPhone přicházejí na iPod touch. (Maps má funkci určení polohy, ta pochopitelně může na iPodu touch využívat jenom WiFi triangulaci). Z iPodu touch tak konečně bude skutečně iPhone bez telefonu, toužebná přání uživatelů se naplnila. (Zvlášť vítané je doplnění elektronické pošty.) Web Applu nové aplikace popisuje tady.

Nové iPody touch se od včerejška začaly dodávat s těmito novými funkcemi, stávající uživatelé si mohou své přístroje aktualizovat. A zde přišlo nepříjemné překvapení - aktualizace bude stát 20 USD. Tohle oznámení pochopitelně potlesk nevyvolalo. Aktualizace se provádí přes iTunes (u iPhonu samozřejmě také.)

Filmová půjčovna iTunes Movie Rentals

To tedy byla druhá věc, na pořad přichází věc třetí – iTunes. Nejprve Jobs opět uvedl pár statistických údajů. Oznámil, že minulý týden již prodali 4 miliardy hudebních skladeb, o Vánocích dosáhli rekordu ve výši 20 milionů skladeb za jeden den. A též už se prodalo 125 milionů televizních pořadů. A 7 milionů filmů.

To je sice více, než dokázali jiní, ale nesplňuje to očekávání Applu, prohlásil Jobs. A tak představuje novou službu iTunes Movie Rentals, tedy půjčovnu filmů.

Jobs vysvětlil, že pro hudbu nikdy model půjčování nenabízeli, protože si nemyslí, že by si lidé chtěli hudbu půjčovat. Avšak většinu svých oblíbených filmů shlédnete jen jednou a k tomu se skvěle hodí právě výpůjčka. Projektu se účastní řada filmových studií. Touchstone, MGM, Miramax, Lions Gate a šest skutečně velkých studií, totiž Fox, Warner Brothers, Walt Disney, Paramount, Universal a Sony Pictures. (Tedy prakticky všichni, co ve filmu něco znamenají, velké překvapení představuje účast Sony.)

Jobs prohlásil, že půjčovna nabídne skutečně všechny nové filmy, z nichž mnohé posluchači již viděli v kinech. A také mají skvělé archivní tituly, jako třeba Hon na Rudý říjen nebo Matrix, spousty titulů, včetně všech loňských novinek.

A nyní asi nejdůležitější otázka – kolik to bude stát? Vypůjčení archivního titulu přijde na 2,99 USD, premiérová novinka se bude půjčovat za 3,99 USD. Do konce února bude mít Apple v nabídce 1000 filmů (k půjčení budou uvolněny 30 dní po vydání na DVD – tenhle kompromis si nepochybně vynutila filmová studia, Jobs údajně původně chtěl, aby se filmy objevovaly v půjčovně současně s DVD). A přehrávat půjdou všude, na PC, Macu, iPhonu či iPhonu.

Jobs pak předvedl, jak to funguje, na iTunes se vyhledá film, který si chcete půjčit, stiskne se tlačítko půjčení a film se v knihovně iTunes přidá do kategorie vypůjčených filmů. Při dostatečně rychlém připojení se začne film přehrávat za 30 sekund. Pravidla pro vypůjčení vypadají následovně: Film lze shlédnout během 30 dní od doby, co jste si ho vypůjčili, když ho spustíte, máte na jeho přehrávání 24 hodin. (Z dosavadních zpráv to není tak úplně jasné, ale počet přehrání během oněch 24 hodin zřejmě není omezen. Brzy se jistě objeví upřesnění podmínek půjčování.) Filmy lze přenášet i na jiná zařízení, například na iPod, kde si můžete film dopřehrát, pokud někam cestujete. Původní pověsti mluvily o tom, že se filmy budou půjčovat jen na 24 hodin, skutečnost tak přísná není, 24hodinová lhůta se týká pouze vlastního přehrání, podmínky se tak zdají být srovnatelné s běžnými filmovými půjčovnami.

V USA byla služba spuštěna již včera, k jejímu využití je třeba bezplatná aktualizace softwaru. (Jobs t neupřesnil, ale musíte si nainstalovat nově vydané iTunes 7.6.) Služba se zatím omezuje na Spojené Státy, avšak Jobs podotkl, že dychtí po jejím rozšíření do dalších zemí. (To ovšem bude zřejmě záviset na jednáních s filmovými studii.) Vypůjčené filmy bude možné s novým softwarem přehrávat na iPodech a iPhonu.

Apple TV 2

Ale co velkoformátové televizory? Dostat filmy z Internetu na běžné televizory se pokusili mnozí, Jobs připomněl Microsoft, Amazon, TiVo, VuDu, Netflix, Blockbuster – nikomu se to nepovedlo. Apple to také zkusil s Apple TV – Jobs přiznal, že to měl být doplněk iTunes a počítače, což lidé nechtěli. (Jinými slovy, připustil neúspěch Apple TV v původní podobě.)

Podle Jobse v Applu pochopili, že lidé prostě chtějí filmy. A to s Apple TV neposkytovali. Teď to zkoušejí znovu s Apple TV Take 2 (Apple TV na druhý pokus). Ta se stále umí synchronizovat s počítačem, ale už to nevyžaduje.

S novou verzí Apple TV si lze vypůjčovat filmy přímo ze širokoúhlého televizoru s připojenou Apple TV. Jde si je vypůjčovat v DVD kvalitě, ale též v HD kvalitě s 5,1kanálovým zvukem Dolby Surround. Toto oznámení přirozeně vyvolalo velké nadšení.

Nově spuštěná půjčovna Applu nabízí asi 100 HD titulů, avšak jejich vypůjčení přijde o dolar dráž, tedy 3,99 USD za archivní tituly a 4,99 USD za novinky. (Ze specifikací Apple TV vyplývá, že se HD filmy nabízejí ve formátu 720p, není to tedy nejvyšší možná kvalita, ovšem do kategorie HD patří.)

Televizní pořady (iTunes Store jich nabízí asi 600) lze na nové Apple TV kupovat za 1,99 USD.

Přímo z Apple TV se nyní dají přehrávat zvukové a video podcasty, jichž se nabízí asi 125 000. Fotografie můžete získávat jako dosud z počítače, ale nově též ze služeb Flickr a .mac.

A samozřejmě je zde YouTube. Zde se rozšířil výběr, teď z něj jde přehrávat přes 50 milionů videí. (Po první softwarové aktualizaci uměla Apple TV přehrávat pouze část nabídky YouTube.) Přímo se dají nakupovat filmy a televizní pořady z iTunes Store. Jestliže k Apple TV 2 připojíte počítač, mediální obsah na Apple TV se sesynchronizuje s daným počítačem.

Jobs předvedl vypůjčení filmu v DVD a v HD kvalitě. Přitom se objevilo úplně nové uživatelské rozhraní Apple TV 2, kde se zobrazuje jedno hlavní menu se všemi možnostmi uprostřed obrazovky.

Apple TV 2 si poradí s podcasty včetně videopodcastů v HD kvalitě (za ty se pochopitelně neplatí), to Jobs také předvedl.

Přístroj samostatně zvládá i další média, lze z něj nakupovat hudbu a hudební videa z iTunes Store. A umí si poradit s proudově vysílanými fotografiemi, nejenom z počítačů, ale i ze služby .mac a také z Flickru. V případě Flickru se však Jobsovi fotografie zobrazit nepodařilo, teoreticky by to však mělo fungovat.

Po předvedení všech novinek Apple TV Jobs prohlásil, že to považuje za revoluci a tentokrát se s ním dá vcelku souhlasit. Nejdůležitější je, že tohle všechno obstarává bezplatná aktualizace softwaru. (Hardware se nijak nemění.) Apple chce, aby nový software měl každý, tudíž stávající uživatelé Apple TV na nové funkce dosáhnou snadno.

Zároveň Jobs oznámil zlevnění Apple TV. Zatímco až dosud se v USA prodávala za 299 USD, od včerejška stojí pouze 229 USD. Další podrobnosti zjistíte z webu Applu.

DVD Foxu s filmy pro iPody

Po představení Apple TV 2 uvedl Jobs na scénu svého prvního hosta, generálního ředitele studia 20th Century Fox Jima Gianopulose. Tuto poctu si vysloužil tím, že Fox jako první uzavřel s Applem smlouvu o půjčování filmů. Gianopulos pronesl obvyklou marketingovou řeč plnou slov „exciting“ („vzrušující“), jedna věc z ní však stojí za zmínku. Gianopulos poznamenal, že lidé stále budou chtít fyzická média, dnes tedy DVD. Zároveň však nechtějí zákazníkům odepřít možnost sledovat film i na jiných zařízeních. A tak se Fox rozhodl dodávat na svých DVD i kopii filmu, kterou půjde ihned přenést do iTunes, jako první tuto možnost nabízí DVD Family Guy - Blue Harvest. (Plně se potvrdily předchozí pověsti na toto téma.)

MacBook Air – nejtenčí notebook na světě

A již se blížíme zlatému hřebu Jobsova vystoupení, na který mnozí nedočkavě čekali. Podle očekávání začal mluvit o noteboocích. Heslo „Něco je ve vzduchu“ se nakonec skutečně týkalo nového notebooku.

Ten lze jednou větou charakterizovat jako nejtenčí notebook na světě. Při jeho návrhu se konstruktéři Applu podívali na všechny tenké notebooky, většina lidí si v této souvislosti představí modely Sony TZ.

Lidé z Applu zkoumali, jaké vlastnosti tyto stroje mají obecně. Většinou váží 3 libry (1,36 kg), jsou silné asi 0,8“ (20 mm) až 1,2“ (30 mm), mají klínovitý profil a dělají kompromisy pro snížení hmotnosti. K těm patří displej o velikosti 11“ či 12“ a zmenšené klávesnice. A nepracují tak rychle, jak by mohly. V Applu se na to podívali a řekli si, kde mohou sáhnout ke kompromisům. Došli k názoru, že stroj musí mít displej a klávesnici plné velikosti a musí podávat vyšší výkon než ostatní.

Jobs porovnal ultratenký notebook Sony s MacBookem Air. Tloušťka Sony sahá od 0,8“ (20 mm) po 1,2“ (30 mm), zatímco MacBook Air se pohybuje od 0,76“ (19,4 mm) do 0,16“ (4 mm). To je zcela bezpříkladná hodnota, MacBook Air je ve své nejsilnější části tenčí, než nejtenčí část notebooků Sony TZ. Je tak tenký, že se vejde do kancelářské obálky. Aby to dokázal, vytáhl Jobs hnědou kancelářskou obálku a notebook do ní skutečně strčil.

Neuvěřitelně tenký MacBook Air má stříbrné pouzdro. Opravdu nečiní mnoho kompromisů, používá širokoúhlý displej plné velikosti 13,3“, s LED podsvícením, jež šetří energii, zajišťuje vysoký jas a dosahuje ho hned po zapnutí. (To už známe z nových 15“ MacBooků Pro, jediný rozdíl spočívá v menší úhlopříčce MacBooku Air.) Stroj má integrovanou kameru iSight a černou klávesnici plné velikosti ve stylu MacBooku. Jobs ji označil jako možná nejlepší notebookovou klávesnici, jakou kdy Apple dal na trh. Klávesnice totiž nabízí podsvícení a obsahuje čidlo měřící intenzitu okolního světla (tak jako klávesnice MacBooku Pro).

Multi-touch trackpad

Zajímavý je i trackpad, podporuje multi-touch gesta, proti iPhonu nabízí některá úplně nová. Lze například dvakrát poklepat a pohne se celé okno, nikoli jen kurzor. Při práci s velkou fotografií po ní můžete panorámovat dvěma prsty, otočíte ji otočením prstů. Třemi prsty lze procházet mezi fotografiemi. A zvětšování a zmenšování se dá řídit oddálením a přiblížením prstů. Jobs poznamenal, že se to naučili na iPhonu a nyní tyto možnosti přenášejí do notebooku. V systémových předvolbách se nachází panel umožňující zapnout různá tato gesta, ten navíc poskytuje video ukazující, co se tak dá dělat.

Jak vůbec Apple dostal do něčeho tak malého celý Mac? Stroj vyplňuje baterie, pevný disk a elektronika. Jako pevný disk se standardně používá 1,8“ disk o kapacitě 80 GB, tedy stejný jako v iPodech. Volitelně se dá nasadit 64GB SSD disk (nemechanický disk využívající flash paměť). Jobs ho označil jako drahý, ale rychlý, konkrétní cenu však nezmínil.

Speciální verze procesoru

Skutečná magie ale podle Jobse spočívá v elektronice, celý Mac se nachází na jedné miniaturní desce. Má zhruba délku tužky. (Což vidíte na obrázku vnitřku stroje.) Jobs to popsal jako „úžasný konstruktérský počin“. Ve výkonu se přesto nedělaly kompromisy, na desce se nachází procesor Core 2 Duo s taktovací frekvencí 1,6 GHz, volitelně lze nasadit procesor na 1,8 GHz. Vzhledem k rozměrům to však standardní procesor Core 2 Duo být nemohl. Tady Apple vsadil na své velmi dobré vztahy s Intelem, požádal ho o Core 2 Duo v menším pouzdře. Zdá se to snadné, ale není, Intel do toho vložil hodně úsilí, nakonec přece jen přišel s verzí čipu o 60 procent menší než standardní verze.

Zde Jobs poděkoval Intelu a pozval na pódium Paola Otelliniho, generálního ředitele Intelu. Ten řekl, že ho Apple požádal o zmenšený procesor před rokem, což na počátku ani Intel nepovažoval za uskutečnitelné. Nakonec to však zvládli, vyrobili čip velikosti mince, který obsahuje 400 milionů tranzistorů s nízkým příkonem. A Otellini vytáhl popisovaný čip a dal ho Jobsovi jako suvenýr. Jobs ho komentoval slovy „úžasná technologie.“

Spojení s vnějším světem

Od elektroniky přešel Jobs k vnějším konektorům stoje. Na jedné straně se nachází konektor MagSafe pro menší 45W napájecí adaptér. Na druhém boku najdete výklopná dvířka, pod nimiž se ukrývají port USB 2.0, Micro-DVI konektor a zdířka sluchátek. Ethernet ani FireWire tu nenajdete, právě tady se dělaly kompromisy. MacBook Air byl ovšem navržen jako bezdrátový stroj, připomněl Jobs. Obsahuje adaptér 802.11n, spolu s Bluetooth 2.1 + EDR adaptérem.

Jak se předpokládalo, stroj nemá interní optickou mechaniku (prostě na ni nezbylo místo), ale lze si koupit kompaktní externí mechaniku za 99 USD, napájenou z USB. (V podstatě jde o externí DVD vypalovačku SuperDrive.) Jobs si však myslí, že většina lidí nebude optickou mechaniku postrádat.

Začal rozebírat, k čemu se takové mechaniky vlastně používají: Pro filmy, instalaci softwaru, zálohování, vypalování hudebních CD. A začal vypočítávat alternativní řešení: filmy si lze vypůjčit bezdrátově, většina lidí místo CD používá iPody, zálohování bezdrátově zajistí Time Machine spolu s Time Capsule. Zbývá instalace softwaru, to půjde rovněž zařídit bezdrátově. Operační systém MacBooku Air obsahuje novou funkci Remote Disk (vzdálený disk), která ukáže všechny Macy a PC (s Windows) v blízkosti, vybavené speciálním softwarem. Od některého z těchto strojů si lze vypůjčit jeho optickou mechaniku, s příslušným softwarem umí i PC číst disky pro Mac. Takováto mechanika se tak bude chovat stejně jako mechanika lokální, takže bezdrátově půjde zařídit také instalaci softwaru.

Apple neučinil kompromis ani ve výdrži na baterii, tento drobný stroj by měl vydržet pracovat 5 hodin na jedno nabití. (Jobs nezapomněl zmínit, že některé podobné stroje mají výdrž jenom 1,5 hodiny.)

Cena a specifikace

Poté zopakoval základní vlastnosti stroje, hmotnost činí 1,36 kilogramu, má 13,3” displej, klávesnici plné velikosti, procesor Core 2 Duo na 1,6 GHz, 80GB disk (volitelně 64GB SSD disk) a podporuje bezdrátové standardy 802.11n Bluetooth 2.1 + EDR.

Za tuto konfiguraci si bude Apple počítat 1799 USD. To není právě malá částka, ovšem u takto malých notebooků se s ní víceméně počítá. Macworld k tomu poznamenává, že oproti výkonnostně srovnatelnému MacBooku si připlácíte okolo 700 USD. Na druhou stranu stále dostáváte výkon srovnatelný s běžnými stroji, jiné ultrapřenosné modely často užívají výrazně slabší nízkonapěťové procesory. Cena a kompromisní rysy MacBooku Air přesto nepochybně budou předmětem mnoha debat, tento stroj prostě zdaleka není pro každého. Prodávat se začne za dva týdny, už nyní se dá předobjednávat.

Podrobnější popis MacBooku Air najdete u Applu tady. Můžete si tam též přehrát reklamu na něj, kterou po oznámení ceny Jobs spustil, v ní přijde obálka, z níž ruka vytáhne MacBook Air a položí ho na obálku. Notebook se otočí a zavře se slovy „MacBook Air“ a logem Applu.

Nejzelenější notebook Applu

Nakonec Jobs krátce zmínil několik vlastností MacBooku Air týkajících se životního prostředí. Stroj má hliníkové pouzdro (odtud stříbrná barva), jež se snadno recykluje. Displej neobsahuje rtuť a arzén (díky LED podsvícení). Všechny desky plošných spojů neobsahují bromidy a PVC. A obaly, v nichž stroj přichází do obchodů, mají o 50 procent menší objem, což ušetří energii při dopravě a snižuje to množství vzniklého odpadu. MacBook Air je tedy také velice „zelený“, Greenpeace bude muset hodně hloubat, než najde něco, co by zkritizovala.

Tím představení notebooku skončilo. Jak se dalo čekat, MacBook Air byl čtvrtou věcí, o níž chtěl Jobs mluvit. Příslovečná “Ještě jedna věc navíc“ se tentokrát nekonala.

Závěr proslovu

Jobs nakonec pouze zrekapituloval novinky, jež představil, okrajově se zmínil o novém Macu Pro uvedeném minulé úterý, který s osmi procesorovými jádry nabízí skutečně vysoký výkon.

Rekapitulaci ukončil tím, že tohle všechno se stihlo za první dva týdny nového roku a ještě zbývá dalších 50. Trochu nadnesené, ale zřejmě se letos můžeme dočkat nějakých dalších překvapení.

Nakonec se Jobs rozhodl pozvat člověka, jenž by vyplnil mezeru mezi hudbou a Hollywoodem. Zvolil Randyho Newmana, hudebního skladatele, zpěváka a klavíristu, patřícího k významným skladatelům filmové hudby, mimo jiné pro filmy Pixaru, což je svedlo dohromady.

Randy Newman řekl, že před rokem byl Evropě, kde si všiml nechuti k Americe, a tak se rozhodl zahrát skladbu, jež ve 2 minutách 20 sekundách shrne, co Amerika je. Poté zahrál ještě jednu píseň, vychválil Jobse a Apple a odešel.

Tím proslov skončil, Jobs pozval přítomné, aby si šli prohlédnout představené novinky na výstavní stánky.

Shrnutí

Prakticky všechny pověsti předbíhající Macworld Expo se naplnily. Představené novinky jistě budou tématem mnoha dalších komentářů, zde se přesto pokusím o prvotní stručné zhodnocení.

Time Capsule vypadá jako zajímavé řešení pro snadné zálohování, důležité ovšem bude, jaký výkon podá v praxi, bezdrátové připojení se kabelovému stále ještě tak docela nevyrovná.

Nová verze firmwaru pro iPhone přináší asi nejvýznamnější inovace od jeho uvedení na trh, v mnoha ohledech dělá to, na co byly dříve třeba hackerské utility. iPhone se konečně zbavil některých zásadních nedostatků (kupříkladu už umí odeslat SMS zprávu více příjemcům). iPod touch se díky novým aplikacím vyrovná iPhonu, avšak nutnost za tuto aktualizaci zaplatit (i když nijak velkou částku) asi vzbudí dost značný odpor.

Službou půjčovny filmů se Apple snaží zopakovat svůj úspěch s hudbou také s filmy a je možné, že se mu to u amerických zákazníků opravdu povede, to však ukáže teprve čas. Skutečně významnou novinku představuje nová verze Apple TV, teprve nyní nabízí to, co uživatelé požadovali od počátku. Díky oddělení Apple TV od počítače by mohla nabrat druhý dech. Ovšem vzhledem k tomu, že novinky byly realizovány čistě softwarově, nelze se než divit, proč tyhle možnosti nemohla nabídnout už mnohem dřív.

A nakonec zde máme MacBook Air, pro mnohé hlavní téma Macworldu. Reakce na tento stroj budou asi podobné jako na iPhone. Někteří ho nadšeně přivítají, jiní naopak zcela odmítnou. Ovšem v poněkud specifické skupině ultrapřenosných notebooků skutečně vyniká, jeho konkurenti dělají podstatně větší kompromisy. Ani cena se příliš nevymyká. Trochu problém může být s tím, jakým uživatelům je vlastně určen. MacBook či MacBook Pro bude pro mnohé účely, zvlášť pro praktické úlohy, mnohem výhodnější. Osobně se mně zdá, že MacBook Air tak trochu připomíná stylové mobilní telefony, lákající hlavně designem.

Také MacBook Air si budou zřejmě kupovat lidé hledající nevšední design, ale proti stylovým telefonům se musí přiznat, že v technickém vybavení tento notebook zase tolik nezaostává. Bude rozhodně zajímavé sledovat, jak si povede na trhu a zda ho konkurence začne napodobovat.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Výstavy  

 » Rubriky  » Agregator  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

chybicka

Autor: viki Muž

Založeno: 16.01.2008, 09:57
Odpovědí: 0

Dobry clanek! Diky.
Jen jsem jeste chtel upozornit na malounkou chybicku, ktera se asi stala v uplne poslednim odstavci. Pravdepodobne tam melo byt Macbook Air a ne Pro.
Tento prispevek klidne smazte.

Odpovědět na příspěvek

RE: chybicka

Autor: Vlastimil Král Muž

Založeno: 16.01.2008, 11:31

Díky za upozornění, už je to opraveno.

Odpovědět na příspěvek

ATV2

Autor: redgoblin Muž

Založeno: 16.01.2008, 10:09
Odpovědí: 0

Tak od Apple TV jsem čekal více, třeba TV tuner s DVD mechanikou. To by byl pro mě důvod si ho koupit. Takto je to pro mě, jako občana ČR, vcelku k ničemu :c)

Odpovědět na příspěvek

RE: ATV2

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 16.01.2008, 11:13

Bohužel, potřeby českého zákazníka jsou pro Apple vcelku nezajímavé. A já naopak rozumím tomu, proč Apple TV nemá tuner ani DVD, pak by si tam taky lidé mohli přehrávat něco jiného, než koupené přes iTunes a to by Apple zbytečně přicházel o kšeft a ještě podporoval zisk někoho jiného. Ale součásná verze Apple TV jde synchronizovat s počítačem, takže při troše snahy se na Apple TV podíváte i na svá DVD.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: ATV2

Autor: redgoblin Muž

Založeno: 17.01.2008, 08:47

Neříkám, že to není dobrý tah, ale pro mě to není. :c)

Odpovědět na příspěvek

RE: ATV2

Autor: Melebius Muž

Založeno: 16.01.2008, 15:49

Na tohle bych viděl docela rozumné řešení – Mac Mini, tu „podložku“ pod něj, co teď inzerujou na store.apple.cz; pro rozšíření funkcí bluetooth klávesnici a myšku, popřípadě USB prodlužku k těm drátovým. Vyjde to trochu draho, ale zato to zvládne hodně.
Jinak s tebou souhlasím, že iTunes Store pro naši zemi by se asi využil… :(

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: ATV2

Autor: redgoblin Muž

Založeno: 17.01.2008, 08:50

Ano to mě taky napadlo, ale právě že to je drahý. Klávesnice by se mohla zapojovat dodatečně, ovládat se to dá dálkovým. Ale tak přemýšlím, že to můžu udělat se svým MB až přijdu domů. :c)

Odpovědět na příspěvek

Time Capsule

Autor: Petr W Muž

Založeno: 16.01.2008, 10:27
Odpovědí: 0

Nejvíc se mi líbí Time Capcule. Chtěli jste zálohovat bezdrátově? Máte možnost! Asi jsme všichni čekali soft umožňující to, ale to by nebyl Apple, aby na tom nějak nevydělal. Máme nový hadrware, kupte. Myslím, že je to perfektní marketingový tah, máme se mnoho co učit, přátelé...

Odpovědět na příspěvek

RE: Time Capsule

Autor: J J Muž

Založeno: 16.01.2008, 13:01

Ten, kdo chtěl zálohovat na serverový disk apod. už si to dávno zařídil. Je ale spousta lidí, kteří doma žádný server nemají a ani by ho nezvládali nakonfigurovat a spravovat. Pro ty je Time Capsule ideálním out-of-the-box řešením, které jen zapnout a je to.

Skupina lidí, kteří jsou schopni nakonfigurovat server a nejsou si schopni zaktivoat TM pro zálohování na něj, nebude zase tak velká. Takže absence GUI pro tohle nastavení v OS X není zase taková tragedie.

Odpovědět na příspěvek

Velky Brat jaaasaaajme

Autor: Karol Muž

Založeno: 16.01.2008, 15:35

...och
ako keby neboli lacejsie a rychlejsie varianty toho co ponuka??

Ale co uz, bezdratovo zalohujem uz dlho..a nemal som ani takuto pecku v podobe time capsule:) staci ked si nastavite uz airporte prenosovu rychlsot na vyssiu..a zalohujete na dalsi komp

ahaaa pardon ..tu je to plne switcherov...co sa biju do prs "apple"

Mne sa zhnusuje apple rok co rok viac a viac...
Je cas zmenit znacku

nejsem hulan ale taktiez s nim musim suhlasit

Paci sa mi nova funkcia ktoru implemenuju snad aj do starsich masin, a ocakavany update 10.5.2...prip by mohli spusti z cien nejakych Apple CInema Display..ked taketo kramy budu ludia kupovat...

Odpovědět na příspěvek

RE: Velky Brat jaaasaaajme

Autor: Juraj O. Muž

Založeno: 16.01.2008, 20:08

myslim ze aj ja zostavam verny applu len z historickych dovodov. Vlaste aby som to spravne pomenoval, uz ma zaujima len jedna tretina dnesneho Applu (tak jak to maju rozdelene na webe): Mac. iPody su hracky na zabavu, iPhone u nas nie je podporovany. A sekciu Mac pekne zanedbavaju. Macbook air mi pride ako dalsi gadget od applu, nie ako pocitac. Ma to prakticky skoro nulovu rozsiritelnost. To na co skutocne cakam je update Macbooku na nieco lepsie (lem kolem displeje at zmizi!).

Odpovědět na příspěvek

RE: Time Capsule

Autor: Melebius Muž

Založeno: 16.01.2008, 15:54

Jo, řešení je to pěkné, ale co s „obyčejnou“ AirPort Extreme BaseStation, kterou jsem si koupil před tři čtvrtě rokem? >:-(
Řešení prý mimochodem existuje, ale zatím jsem ho nezkoušel (nemám k dispozici externí harddisk kromě malé flashky): http://www.xiotios.com/it
imemachine.html Ale vypadá to krajně jednoduše, i když to není „Designed by Apple in California“. :-)

Odpovědět na příspěvek

no.....

Autor: juramac Muž

Založeno: 16.01.2008, 10:31
Odpovědí: 0

No, uprimne receno – zklamani. MacBookAir = hodne penez za setsakramentsky malo muziky. Uz vidim kritiky v cele s Hulanem, jak se smeji a uprimne,jejich smich bude tentokrat pomerne opravneny. Pekny design, ale to je take vse….... Apple TV v nasich koncinach k nicemu, stejne, jako pujcovna filmu ,iTunes zajimave, ale opet v nasich koncinach bez iTunes Store k nicemu….. Jedine, co me osobne zajima, jestli firmware iPhonu 1.1.3 bude v knihovne obsahovat podporu jinych SIM karet, nez US,GB,DE a FR , tedy, jestli bude mozne pouzivat v oficialne odblokovanych iPhonech z Francie ceske SIM bez nutnosti Jailbreaku a iWord. Mam iPhone z Francie prave na ceste a tak jsem hodne zvedavy…..

Odpovědět na příspěvek

RE: no.....

Autor: JirSoft Muž

Založeno: 16.01.2008, 12:51

Jen dotaz k tomu iPhone z Francie - povedlo se Vám ho nějak objednat přímo do ČR a třeba zaplatit kartou nebo někdo koupil a poslal? A na kolik to takto vyjde s dopravou (mohu-li se zeptat)?
Díky, Jirka

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: no.....

Autor: juramac Muž

Založeno: 16.01.2008, 13:16

Koupil mi ho tam muj obchodni partner v Nice za 630 EUR bez francouzske DPH, ktera je stejna, jako u nas - 19 % , mam k nemu danovy doklad i zarucni list Orange a poslal ho kuryrem za 58 EUR .mrel by kazdou chvili dorazit. A udajne mu v Orange tvrdili, ze je kompletne odblokovany v jejich siti a ze by mel chodit bez problemu s ceskou SIM. No, doufam, ze to bude pravda, a ze ho nebudu muset prolamovat jailbreakem a instalovat iWord. Mluvilo se o tom, ze FW 1.1.3. uz bude obsahovat v knihovne i podporu jinych karet ,nez jen zemi, kde je iPhone oficialin v prodeji.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: no.....

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 16.01.2008, 15:43

To by me pak docela zajimala zkusenost, az dorazi, jestli to skutecne funguje nebo ne :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: no.....

Autor: dreamliner Muž

Založeno: 16.01.2008, 23:16

Tak sa priprav. Dufam ze Ti s nim poslali aj SIM kartu, ktora s nim bola kupovana, pretoze ju bude treba na odblokovanie cez iTunes. Taktiez bolo treba zavolat na customer services francuzskeho Orange aby zaniesli iPhone do systemu Apple, na zaklade coho dojde v iTunes k odblokovaniu. Mne sa uspesne podarilo odblokovat iPhone, prihlasi sa do siete s akoukolvek SIM, avsak nefunguju v nom phone funkcie. Proste prijima SMS aj hovory, ale ked chces otvorit SMS nezobrazia sa, ked chces prijat hovor telefon nereaguje.

Odpovědět na příspěvek

RE: no.....

Autor: swen Muž

Založeno: 16.01.2008, 13:11

Juramac nejsi nahodou hulan ?? Nevim proc by se mel nekdo smat. Je to presne to co tu uz delsi dobu na trhu chybelo. Ja na praci mam workstation, ale potrebuju ultra mobilni notas na prezentace u klienta nebo na praci kdyz litam a cestuju. Potrebuju podsviceni a aby to vydrzelo dlouho, aby to melo dobrej monitor a jakz takz standartni klavesnici. Tohle to vsechno macbook air splnuje a pozor za polovicni cenu nez konkurence!!! Toshiba uvedla pred tejdnem stejnou radu s da se rict stejnymi nebo horsimi parametry s mechanikou bez podsvetlene klavesnice za 74 000. Sony dela to same. Takze drzet klapacku a soupat nohama. Takovejhle stroj je proste super. Nez zacnes vubec hodnotit tak se koukni na stroje co jsou na trhu pak sud a porovnavej.Jak muzes rict za hodne penez malo muziky? Takhle si tedka musim myslet ze jsi ceskej *** co si nevidi na spicku nosu. Uznavam ze apple neni ve vsem nejlepsi. Ale s timhle se trefil primo do cerneho. Apple neni ten kdo prinasi nake super novinky z vyvoje, ale je dobrej v kombinaci ruznych technologii. A pokazde skoro ekceluje. Apple tv je mozna pro nas k nicemu, ze si nemuzeme pujcovat veci v cestine, ale proc by to nefungovalao s anlickymi vecmi z us? Jenom se musi platit v dolarech. Stejne vetsinu veci vidim v nemcine nebo v anj.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: no.....

Autor: juramac Muž

Založeno: 16.01.2008, 13:25

Take chodim mezi klienty na presentace a mam macbookPRO, ktery neni o moc drazsi ,ale nabizi o hodne vetsi komfort a "muziky",nez ten, o kterem pises. A ze je o 7 mm tlustsi ? No a co ? Air je myslim prave na cestovani a presentace k nicemu, je to jen o stylu, libivem designu ale jinak je to na dnesni dobu podprumerny stroj, jen na koukani a chlubeni se.... Hulan nejsem, nemam ho rad, stejne, jako mnozi z nas, ale pokud se tomuhle bude smat, tak se mu opravdu moc divit nebudu.Ale tim nechci rici, ze je to spatny stroj, jen za ty penize toho opravdu nenabizi mnoho. Poprve , a ver, ze nerad,musim souhlasit s tvrzenim peckaru , ze je to podprumerny a v dane konfiguraci predrazeny stroj.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: no.....

Autor: swen Muž

Založeno: 16.01.2008, 14:10

jasne tak jde o to co clovek potrebuje ja treba nechci 15 je to uz moc velke na tahani. Mam kufrik a tam se mi to vejde akorat k dokumentum. takhle bych musel mit dve tasky nebo leteckej kufr. Nemohl jsem si koupit macbook protoze je to jak hracka pro deti. A garantuju ti, ze v segmenu 13 notasu je tohle korunovanej nekolikrat za sebou kral. Vykon je brutalni a cena smesna stejna konfigurace od sony nebo toshiby je za 70 litru. Za 30 bez dane je tohle super vec. Nebudu te premlouvat ale koukni se na ostatni a zjitis ze je ti tak :) A pokud se to nekomu nelibi tak at si koupi co chce. Ja jdu do tohodle. Poprve se nekdo absolutne trefil do mojich prani. Pokazde me neco hrozne iritovalo na vecech co vyrabeli. Jak apple tak i ostatni.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: no.....

Autor: Radek.S Muž

Založeno: 16.01.2008, 14:21

Souhlas... PBA na trhu chyběl a nemá zatím konkurenci. Jediné co by mi chybělo je FW. Škoda že ho tam nenacpali. Jinak splňuje přesně mě představy opravdu přenosného počítace a konečně se mi vejde do tašky...:-) Tedy snad se mi tam vejde :D

Odpovědět na příspěvek

Na co FireWire?

Autor: Melebius Muž

Založeno: 16.01.2008, 15:36

Firewire potřebuješ na kameru, nebo něco jinýho? Myslím si, že jinak se bez něj dá docela dobře obejít. Nedávno jsem si s MacBookem koupil FireWire kabel, abych mohl použít Migration Assistanta, ale nakonec jsem to udělal ručně přes Wifi – sdílení souborů a trial .Macu. A kamery už FireWire taky pomalu, ale jistě opouštějí…

Odpovědět na příspěvek

RE: Na co FireWire?

Autor: Lukáš KUČA Muž

Založeno: 16.01.2008, 21:26

Já třeba ho použiju častěji než USB. Na připojení scanneru (v mém případě jediná možnost). Na připojení externího HD (šlo by i přes USB, ale tohle je citelně svižnější) a FW target mode taky není k zahození. Navíc jsem viděl digitální profi foťák, jehož jediným (!) konektorem byl FW800. Je ovšem pravda, že uživatel podobného stroje by už jen kvůli kapacitě HD sáhl jednoznačně po MBP, kombinace se subnotebookem by byla nesmyslná.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: no.....

Autor: J J Muž

Založeno: 16.01.2008, 15:40

No já budu o MBA uvažovat jako o snadno přenosném řešení právě jen na poznámky, presentace apod. Ale jako primární laptop zůstane MBP (15" verse). Absence FireWire a Ethernetu je opravdu moc omezující. MBA je prostě specifický produkt pro specifické použití. Není třeba z něj dělat něco, co není.

Ten brutální výkon CPU je víceméně na nic. Drtivé většině aplikací, které člověk chce či je ochoten používat na přenosném počítači stačí i výkon staré PPC G4. A těch pár "přenosných aplikací", pro které má výpočetní výkon nových procesorů smysl, zase zabije absence rozumného disku či alespoň způsobu, jak takový disk připojit.

S tím, že ve své kategorii jde o velmi rozumný stroj se nedá nesouhlasit.

Odpovědět na příspěvek

Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Marty from DTP Muž

Založeno: 16.01.2008, 10:41
Odpovědí: 0

Co se týká počítačů s displejem (MacBook, MacBook Air, MacBook Pro, iMac), tak má Apple nabídku celkem pěknou - jak výkonově, tak cenově.

Ale pokud chci počítač bez displeje, mám možnost mezi mizerným MacMini a nadupaným osmijádrovým MacPro. Hodí se ještě vůbec Apple do klasického DTP studia? Copak je možné všem lidem ve studiu kupovat MacPro? Tady je 10 lidí, z toho 7 lidí pracuje pouze v InDesignu, občas Photoshop a Illustrator, samozřejmě Distiller.

Docela by mne zajímalo, na čem jedou ostatní DTP a Pre-Press studia s větším počtem stanic (5 a více), pokud tedy už většina nepřešla na PC. Přece není cenově možné, aby měli všichni MacPro.

Nevím, nevím, zda se Apple stále hodí pro nasazení v DTP studiích. Co myslíte? !!!!! Prosím žádné flame názory!!!! Uvítám zkušenosti a rady z praxe. Děkuji.

Odpovědět na příspěvek

RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 16.01.2008, 11:07

A nestačí pro DTP právě iMac?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Marty from DTP Muž

Založeno: 16.01.2008, 11:17

Výkonově určitě, ale displej žádná sláva, a hlavně představa, že při problému s diskem to na 3 neděle pošlu někde do servisu, je nepřijatelná.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: juramac Muž

Založeno: 16.01.2008, 11:28

No, nechci se do toho moc michat,v DTP nepracuji, ale par jich znam a ty maji iMacy 20 a 24 . A display na imacu 24 je pro DTP naprosto idealni a za rozumne penize. A obavy pred padem disku ? Uprimne, neznam zadne DTP studio, ktere si nedela DENNE zalohy svych disku na externi disky a nebo pole a to i dvojmo. Nakonec i ja, jako bezny uzivatel si delam kazdy druhy den dvojmo na dva nezavisle externi disky zalohu celeho pocitace.....zazil jsem ztratu vsech dat jednou a uz nechci nikdy vice ....Takze myslim, ze tim se daji rizika s padem disku dost dobre eliminovat a domnivam se, ze by to mel byt snad zejmen v DTP standard.......

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: cca1 Muž

Založeno: 16.01.2008, 11:36

Zaloha je samozrejma, ale tu skor ide o uplny vypadok pracovneho nastroja v prevadzke kde sa pracuje na 3 smeny... Podla mna by to chcelo do produktovej tady nejaky Mac nie mini ani pro, len tak bez privlastku a monitora...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Marty from DTP Muž

Založeno: 16.01.2008, 11:42

Nejde o ztrátu dat, ale pokud budu chtít disk vyměnit, že si to neudělám sám, ale musím někam poslat celý počítač a to si má ten člověk vzít 3 týdny dovolenou? U G4 nebo PowerMaca jsem si to vyměnil sám.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: juramac Muž

Založeno: 16.01.2008, 12:19

Nemejte mi to za zle, ale seriozni dodavatel, zejmena, dodava-li do studia vice masin, tak prijede rychle k vam a vymeni vam HD na pockani. je to otazka slabe hodinky. Vim, o cem mluvim, menil jsem disk v iMacu . co maji me deti dom. Stacil jeden telefonat a pak kafe.....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: -jf Muž

Založeno: 16.01.2008, 12:47

nepřijde, potřebuje k tomu hafo nástrojů a místa ... bohužel to není PowerMac, kde to byla otázka deseti minut práce u zákazníka...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: juramac Muž

Založeno: 16.01.2008, 13:10

Neúprehanejte. Tchnik prisel druhy den s diskem a kufrickem a za hodinu odchazel. 3 tydny v servisu je blbost

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Hanzo Muž

Založeno: 16.01.2008, 14:25

Musim se smat. KAZDY kdo kdy delal v nejakem DTP studiu nebo reklamce Ti potvrdi, ze pocitace (komponenty) neodchazeji v momente, kdy mam dost casu na "druhy den a hodinku prace s kafickem", ale zasadne v okamzik, kdy neni ani 10 min. rezerva na dodelani nejake prace. Proste Murphyho zakony :))) A nebavim se o zalohach prace, ale o stroji, na kterem to ze zalohy dodelam.
A spolehat na "zajem" dodavatele meho kompu, ze me nenecha ve stychu, kdyz ho zrovna potrebuju, je naivni. Takze jestli 3 tydny nebo 3 dny, to uz je slovickareni.
Proste chci rict, ze ne kazdy je lukrativni zakaznik. Jsou i mala studia/jednotlivci, kvuli nim se nikdo nepretrhne. Obzvlast na ceske exoticke scene.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Pern Muž

Založeno: 16.01.2008, 22:47

Laický dotaz: Nelze v případě poruchy disku spustit systém z externího disku a takto práci dodělat?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: hroch32 Muž

Založeno: 17.01.2008, 08:37

To není laický dotaz, to je velmi trefná poznámka :) Jde.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: mck Muž

Založeno: 16.01.2008, 12:28

Tak tady musim hrube nesouhlasit. Displej na 20" bilem iMacu byl v pohode, po zkalibrovani byl dobre pouzitelny - zadna velka vychytavka, ale uplne to dostacovalo. Na 24" bilych iMacich byl pouzit displej velmi poruchovy - viz ruzna fora i na apple.com. Navic ma tento displej nemoznost korigovat podsviceni v pozadovanych hodnotach - dobry displej sviti tak 100-130 cd/m2 ale ten u iMacu 24" sviti tak od 180 vejs - takze to neni ideal... U novych iMacu je poruchovost stale stejna, ne-li horsi a to, ze mam pred vlastnim displejem jeste jedno sklo, ktere se leskne je dost tragedie - to ten papir nevypada jako papir... Takze iMac se uz na DTP NEhodi, nebo se hodi o hodne mene, pripadne s externim poradnym displejem (Eizo s2000 a lepsi) coz uz zase bere kouzlo tomu all-in-one reseni, ze jo.
A pokud ne iMac, tak co teda do toho DTPka koupit? Jedine MacPro, ale to je o hodne vetsi investice (i trvalejsi, bude dele schopen vykonnostne celit programatorum), mnohem vetsi spotreba mista, energie, kabelu... Proste to neni na to. Ale podle politiky Applu se DTP da delat jenom v rakete...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 16.01.2008, 11:31

Tak to máte asi pravdu, i když displeje u posledních kousků, co jsem v prosinci instaloval, nebyly nejhorší, přece jen na DTP bych asi sám rád něco lepšího. A vrtat ve střevech bych se tomu moc nechtěl, servisní zásah v případě něčeho takového, jako je HD, by měl být stejně jednoduchý, jako rozšíření RAM. Mac Mini je pro profi práci nepoužitelný, Mac Pro vidím spíš na náročnější aplikace.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Radek.S Muž

Založeno: 16.01.2008, 14:14

Jezis.. tak to nekupujte od nekoho kdo Vám poskytuje tak mizernou podporu. Disk sem menil u zakaznika jeste ten den co mi volal.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: G_ Muž

Založeno: 16.01.2008, 16:27

No jelikoz pocitam ze DTP studio nechce misto monitoru (pocitam kvalitni Eizo nebo Nec) mit zrcadlo od LG. Ja to vidim taky jako problem.
Snad mac quad vyjde alespon pod 60 000.

Odpovědět na příspěvek

RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: J.P. Muž

Založeno: 16.01.2008, 12:18

To je dost naivní otázka. Něcojako "Hodí se osobní auto na ježdění do Kauflandu???" Co na to asi odpovědět?
Mac se hodí na věci, o kterých většina lidí vživotě neslyšela. Jsou to počítače.
O tom, jak je nejlíp využít snad ještě můžou rozhodnout lidé, kteří je UMÍ používat. Tento model neni jediný, ani stěžejní v produktové řadě Maců.

Odpovědět na příspěvek

RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: J J Muž

Založeno: 16.01.2008, 12:51

My na DTP používáme vše od pidimaca přes iMacy až po Mac Pro. Pidimac stačí korektorovi či nějakému pisálkovi, iMac (G5 nebo Intel) má většina lidí, co sází stránky a MacPro mají ti, kdo pracují s fotkami či vyrábí inzeráty.

Odpovědět na příspěvek

RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: AlesD Muž

Založeno: 16.01.2008, 14:23

Pravě teď řešíme výmenu G5 za MacPro, celkem 8 strojů. Když si spočítám rozdíl mezi prodejní cenou 3 roky staré G5 a nového MacPro a předpokládám že další výměna bude zase za 3 roky, vychazí to asi na 1200-1500 Kč měsíčně. To jsou ve srovnání se mzdou, nájmem a SW zanedbatelné peníze. Nehledě na to, že to jsou 2-3 ceníkové hodiny a to ten stroj určitzě ušetří i oproti novému iMacu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Marty from DTP Muž

Založeno: 16.01.2008, 14:40

Je pravda, že 70.000,- Kč za MacPro za 4 roky je cca 1.500,- Kč měsíčně, což je vzhledem ke mzdě zanedbatelná částka.

Ale mně to přijde tak trochu "s kanónem na vrabce", aby tady kolegyně dělala na MacPro černobílé inzertní noviny.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Marty from DTP Muž

Založeno: 16.01.2008, 14:43

... že jsem tak smělý - budete ty G5 prodávat? Pokud ano, můžete mi na mail hodit specifikace a ceny?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: AlesD Muž

Založeno: 16.01.2008, 19:55

Během 3 týdnů pujdou do světa, jsou tam nějaký singly a asi dva dualy. Ceny nechám nacenit v nějakým bazaru, nechci s tím mít žádné starosti.

ales.duron@b
publishing.cz

Odpovědět na příspěvek

RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Bart Muž

Založeno: 16.01.2008, 17:25

Ahoj, pracuju ve vetsim studiu, cca 30 stanic, 4 servery, jako spravce, prgator, proste holka pro vsechno. Pred nedavnem jsme vymenili predposledni PC za iMaca (pro ucetni). Odbourani windows platformy nam prinasi neuveritelne uspory ve sprave cele organizce a HW, SW vybaveni. Nerozumim presne kvalitam LCD displaju u iMaca posl. generace, ale par jich, zrovna na DTP, mame. Zaver: kdyz si spocete naklady na vlastnictvi PC stanic v ramci cele firmy - nakup a hlavne sprava, Apple proste vychazi lip. Je pravda, ze u nich asi schazi neco presne uprostred mezi Minimacem a MacPro, ale zas na druhou stranu, zkuste si postavit stanici s PC komponentama v konfiguraci MacPro (WS deska, 2xXeon) a zjistite, ze to stoji pomalu vic... Jeste bych rad podotkl k tem zaloham, myslel jsem, ze je samozrejme pracovat se soubory na serveru (zalohovanem samozrejme), tedy prechod zamestnance v pripade havarie je otazka 3 minut logovani se u kolegy, ktery zrovna nema tolik prace. Nebo se mylim?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: Marty from DTP Muž

Založeno: 16.01.2008, 18:24

Většina dat je lokálně, zálohujeme buď na další HDD, nebo pak na DVD (brzy snad na Blue-Ray, 4 GB je už někdy opruz). Ty lidi mají většinou stejného zákazníka, takže jedou pořád ty samé noviny a tak je zbytečné data sdílet s ostatními na serveru.

To, že PC v konfiguraci MacPro by vyšlo stejně nebo dráž, je mi jasné. Ale jak jsem psal výše, na černobílé noviny a sazbu v InDesignu není potřeba 8 jader v MacPro (ani v PC).

Uvidím, stejně to vždy dopadne na MacPro. A nebo prubneme jednoho MiniMaca, narvu tam 2 GB RAM a ext. FW disk a třeba to kolegyni na InDesign bude stačit. Nevím, ten lesklý display u iMaca mne moc neláká.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Hodí se ještě Apple na DTP???

Autor: redgoblin Muž

Založeno: 17.01.2008, 09:09

Na ČB noviny není potřeba extra super monitor. iMac je v pohodě. Mě osobně lesklý displey vůbec nevadí.

Odpovědět na příspěvek

Jak pro koho

Autor: Martin Muž

Založeno: 16.01.2008, 11:47
Odpovědí: 0

Apple se snaží pokrýt všechny segmenty trhu s notebooky: od obra 17 MacBook Pro, po levný MacBook, až po stylový a malý MacBook Air. Že není pro vás? Nevadí, nemusíte ho kupovat.

Osobně se mi MacBook Air libí, ale větší smysl by mi dával s dokovací stanicí v podobě dutého iMaca (zpráva proběhla nedávno). V práci bych měl prima iMac na pohodlnou práci (s notebookem uvnitř), když běhám po schůzkách nebo pracuji večer doma, stačí mi něco malého. Můj život je už dlouho wireless jak v práci tak doma, CD jsem nevzal do ruky jak je rok dlouhý (kromě instalací). Pro mě osobně logická volba pro byznys manažera, pokud bude dokovací stanice. Menší rychlost? U pages nebo iphoto sekundy neřeším...

Osobně mě nadchnula nová base station: to je přesně to, co potřebuji domů. Dobré wi-fi a možnost zálohovat velké soubory (filmy), abych je nenostil stale s sebou.

Odpovědět na příspěvek

RE: Jak pro koho

Autor: swen Muž

Založeno: 16.01.2008, 13:14

no a co brani si koupit 24 palcovej monitor treba eizo a pridelat to k minidvi portu ?? kouknete se na prezentaci k notasu. Pokud jde o klavesnici a mys tak co treba bluetooth spojeni ke klavesnici a mysce?? Nebo proste pres usb rozbocovac na monitoru kam muzeme pridelat i mechaniku a tiskarnu a plno jinejch veci a pak jednim kabelm pripojiot k notasu. Lidi nemate vubec predstavivost
Ja myslim ze je to mnohem elegantnejsi nez naka dokovaci stanice.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Jak pro koho

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 16.01.2008, 15:59

Jasně, ale to už postrádá tu eleganci... V práci mám docking na DELLa - přijdu, notebook zapíchnu, monitor se sám nahodí, klávesnice s hlodavcem hned píše a myšuje...

Nevím, jak to bude přesně ošéfované s tou mechanikou, ale když si vzpomenu, jaké bývaly problémy, když se člověk pokusil připojit třeba skener k USB v rozbočovači monitoru... Ale třeba už je to lepší... Spíš jde o to, aby to USB v monitoru stíhalo krmit tu mechaniku šťávou...

Odpovědět na příspěvek

RE: Jak pro koho

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 16.01.2008, 15:56

Jo jo, ta pohádka o tom Mac-docku se poslouchá skvěle.

MBA je přesně pro mě - na cesty, na přednášky pro psaní poznámek, domu na pohodlné netování z postele... Koukal jsem i po ostatních malých bookách, jenže odpor k Vistám mě přesvědčil, že příští notebook mi nesmí na Windows běžet...

V Time Capsuli bych měl poukládané filmy, které bych si "bral" jen na cesty, že si jich pár hodím do kompu... Pravda, o fous větší disk přímo v MBA by nezaškodil, ale zase když tam člověk nebude cpát blbosti, co nepotřebuje, tak to stačí - na mém aktuální booku mám taky 80 GB a když bych smazal filmy, tak je ten disk ještě pořád dostatečný :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: Jak pro koho

Autor: claire Muž

Založeno: 16.01.2008, 16:28

Nenabizi subnotebook. Par mm na tloustce a par gramu na vaze mne neomezuje tolik co 13.3" proti rekneme 12 ci 11 palcum, nemluve o baterii a chudem vybaveni porty.

Je to stylovka demonstrujici Apple boom a podle vseho vyborne vztahy s Intelem - nic vic.

A k tomu hliniku... ehm nedavno jsme se sesli kamaradi s +/- stejne starymi notebooky - PowerBooky a ThinkPady - a ne, dekuji :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Jak pro koho

Autor: swen Muž

Založeno: 16.01.2008, 16:31

k tem thinkpadum to neni o materialu top je o navrhu. Tedka uz to neni co bejvalo schvalne si rozeberte nove thinkpady od lenova a ty puvodni :)))

Odpovědět na příspěvek

RE: Jak pro koho

Autor: Petr, Muž

Založeno: 16.01.2008, 19:23

mas pravdu nemusime kupovat a ani bych to nikumu nedoporucoval , protoze do asi 3 mesicu bude uveden novy upgrade
situace se zase zopakuje tak jak to bylo s uvedenim noveho macbookpro1,83 GHz Intel Core Duo a za asi 3 mesice prisel upgrade na intel core 2 duo za stejnou cenu mali rozdil ten prvni
neni kompaktibilni s 802.11n atd.

Odpovědět na příspěvek

Predpovest

Autor: petr.pav Muž

Založeno: 16.01.2008, 18:07
Odpovědí: 0

Kdyz uz je ten Air na svete, nevite nekdo co bylo potom tohle http://jablicka.blogspot.
com/2008/01/subnotebook.h
tml nebo tohle http://jablicka.blogspot.
com/2008/01/dal-obrzky-su
bnotebooku.html

Odpovědět na příspěvek

prestante papoukovat

Autor: Petr, Muž

Založeno: 16.01.2008, 19:03
Odpovědí: 0

a to se tyka pana Krale me by treba zajimal vas nazor a detailnejsi rozebrani tak napr. co si myslite o graficke karte v MBA o ktere se raci apple ani nezminuje
jak uzpusobit stavajici AEBase a pripojeni ext HD abych nemusel utracet 500 dolaru za time capsule
jinak muj nazor apple pracuje bez dlouhodobe koncepce a spis se prizpusobuje tomu oc se pri vyvoji jak se rika zaspini
neco k MBA mohl byt o 15 mm po obvodu mensi ja nepotrebuji okolo displeje 2cm pkraj a kdys tak v cerne barve joko klavesnice , atd.

Odpovědět na příspěvek

Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: Radek Hulán Muž

Založeno: 16.01.2008, 20:38
Odpovědí: 0

Když Apple představil bazmek jménem MacBook Air, tedy "třetí zmetek do sbírky", dokonale tím potvrdil svoji pozici producenta technicky odfláknutých zařízení se zaměřením na naivní (v případě MacBook Air se nebojím říci přímo hloupé) uživatele.

Porovnejme to na Toshiba R500.

http://www.toshi
ba.com/R500

Zatímco Toshiba R500 je 2x lehčí (pouhých 780 gramů oproti těžké váze 1340 gramů u Apple) a levnější, tak obsahuje výrazně lepší technologie. Displej je u obou výrobců 1280x800 s LED podsvícením, barva je bílá, ale zde podobnost končí. Následně je to jablečná hrůza oproti japonské dokonalosti.

Toshiba R500 (plná specifikace) obsahuje tři USB 2.0 porty namísto jednoho u Apple, VGA výstup, Ethernetový výstup, čtečku karet / SDIO, PC Card slot pro další snadné rozšíření, DVD-RW mechaniku, Firewire port, čtečku otisků prstů, větší pevný disk (či SSD), ULV procesor s extrémně nízkou spotřebou a také třeba uživatelsky vyměnitelnou baterii.

Apple MacBook Air nemá z toho nic, jen jeden USB port, žádný VGA výstup (bez redukce), žádný Firewire, žádná DVD-RW mechanika, dokonce ani žádná čtečka karet, otisků prstů či Firewire. A vrcholem je užitelsky nevyměnitelná baterie. Baterie vám odejde a je po notebooku, podobně jako u iPhone. Počítače jsou sice spotřební zboží, ale v ceně $3500 bych čekal větší sofistikovanost.

Tedy, mnoho lidí si zvyklo na to, že Apple nabízí v roce 2008 ještě méně za ještě více peněz, ale zmetek MacBook Air je vyloženě už výsměch. Horší konfigurace PC a související prolhaná reklama snad ani neexistuje. Nejvíce mě fascinuje, jak Apple v oné reklamě na zmetek propaguje funkci "sdílení CD mechaniky", kterou prý vymyslel. Nevím jak je to možné, ale CD mechaniky jsem sdílel už v dobách Windows 95, Apple k tomu dospěl až dnes?

Je mi opravdu líto bulíků, co se nechají na tuto reklamu nachytat a něco podobného si koupí. Ultramobilních PC je celá řada, a téměř každé z nich je výrazně lepší než MacBook Air. Pokud si koupíte 800 gramovou Toshibu, budete budit pozornost jako inteligentní člověk s vytříbeným vkusem. Pokud si koupíte 1.4kg MacBook Air, budete všude za bulíka, co se nechal oklamat. Výběr je pouze na vás... Investoři to chápou také, a akcie Apple, nedávno za $200, se dnes prodávají za $162.

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: Martin Muž

Založeno: 16.01.2008, 20:50

Tak na Tebe jsme tady všichni celý den čekali, inženýre.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: Tomáš Rippl Muž

Založeno: 17.01.2008, 11:44

Dobrý den.

Zajímavé. Máte ještě nějaký jiný alespoň stejně hodnotný protiargument do diskuze o MacBook-u Air?

S přánám pěkného dne
Tomáš Rippl

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: Martin Muž

Založeno: 16.01.2008, 20:58

To je zajímavý, že Apple prodává úspěšně miliony svých produktů a hodnota firmy je tuším asi dvojnásobná oproti DELLu, přičemž před 10-ti lety byla skoro na nule.

Jestli ten bulík nebudeš náhodou ty. Co myslíš?

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: jurap Muž

Založeno: 16.01.2008, 21:08

MacBookAir má jistě ještě mnoho let k tomu aby se buď vylepšil, nebo zanikl úplně, nicméně bude asi pravda, že za hodně peněz člověk získá velice křehké zařízení - viz reklama.

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: Zima Muž

Založeno: 16.01.2008, 21:32

Tentokrat ma Hulan pravdu.

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: Petr, Muž

Založeno: 16.01.2008, 21:34

absolutne s tebou souhlasim a jeste za mynku stoji dell xpshttp://www.dell.com/co
ntent/products/category.a
spx/xpsnb?c=us&cs=19&l=en
&s=dhs
krasny , rychli a naslapany proste plnohodnotny pocitac verte je to radost si snim hrat

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: rigor Muž

Založeno: 16.01.2008, 21:34

Jezismarjaaa .. panbu s nama a Hulan pryc. Na jeho demagogii jsme tady fakt cekali. Nejlepsi jsou jeho fundovane komentare ohledne designu :-D Clovek, prezentujici se takovymi strankami jako je napriklad Welldone by mel platit dan z nevkusu, jelikoz takova hruza se jen tak nevidi. No nedivim se, ze je pro nej Toshiba designerskym sperkem :-D, zvlaste kdyz ji srovna se svym skvelym a nejkrasnejsim PC made in Hulan, alias kazdy pes jina ves.

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: RH faktor pozitivní Muž

Založeno: 16.01.2008, 21:34

Upozornění: specifikace notebooku Toshiba, které píše jakýsi pán R. Hujlan, nejsou vůbec pravdivé! Kdo nevěří, ať tam běží, aneb mrkněte na specifikace na jakémkoliv webu (nejlépe Toshiba, jako to soudruh sám uvedl), a projděte si to opravdu krok za krokem, zejména poznámky pod čarou ;-)

Přináším tedy také vlastní verzi notesu Toshiba, jako psal pán výše (zřejmě nějaká soutěž o fiktivních parametrech, no proč ne..):

Toshiba „RH“500: váha 7,68kg, Pentium4 700MHz. No nekupte to!

Ne, opravdu nekupte, protože akcie MS jdou taky dolů, právě teď stojí neuvěřitelných 33USD, takže Microsoft asi krachuje, nebo možná organizuje povánoční výprodej svých akcií.

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: J J Muž

Založeno: 16.01.2008, 22:01

Já osobně si to jako primární laptop nekoupím kvůli nemožnosti výměny baterie a chybějícímu FireWire a Ethernetu. Jenže co si budeme povídat - 95% uživatelů laptopů stejně druhou a další baterii nemá a FireWire nepotřebuje. Manželce to klidně koupím jako náhradu za 12" PowerBooka G4.

A jinak pochopitelně jablka a hrušky: Hmotnost té Toshiby je udávána v konfiguraci, kdy je nejnižší (bez CD mechaniky a s solid state diskem), procesor je méně výkonný (ale budiž, u podobné věci je to asi dost jedno), napájecí adaptér je o něco větší, klávesnice je už moc mrňavá, nemá kameru nemá DVI, má jen 1GB RAM, obyčejný trackpad, mechanické provedení typický plasťák...

Co se týče sdílení mechaniky - a Vy z mechaniky na jiném počítači nabootujete?

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 17.01.2008, 06:58

Když už jsme u té demagogie - cenu 3500 USD jste si vycucal kde? Pokud vím, základní cena je 1800 USD v holém provedení, s mechanikou a ethernetem pak 1927 USD.

Výhrady k Toshibě - 1,2 GHz procesor, 1GB paměti, 12" displej - pak klidně může být lehčí, i když 7,5 hodiny výdrž se mi zdá taky silně nadsazená (pár testů říká, že 5 je reálných), základní cena 1999 USD... za mechaniku, pár zdířek navíc a větší disk (u kterého u nás cena při porovnání 2,5" disků vychází o 200 Kč vyšší) tedy žádné extrémní terno netvoří...

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: petr.pav Muž

Založeno: 18.01.2008, 00:02

To uz si clovek musi rozmyslet sam jestli bude pracovat 2.75 cm v pohode vysokym, vykonejsim, levnejsim, vice I/O, s int. dvd Macbookem nebo s 1,9 cm MBA a k nemu mit krabicu s externim diskem (kolik se toho dnes vleze na 80satku, a do budoucna, pri rustu velikosti softwaru) a krabicu s DVD a pripojovat to pres vsudeplantajici se kabely, nedejboze pouzivat jeste nejake USB rozdvojky.
Kdyby dali raci do obyc. macbooku LED podsv. display a podsvicenou klavesnici. To myslim, ale nebude tak brzo jinak by se s tim Air mohli naprosto zahrabat a kde by byli jejich ksefty za MBA.

Odpovědět na příspěvek

RE: Apple bazmek jménem MacBook Air

Autor: zemak Muž

Založeno: 21.01.2008, 09:08

A uz som myslel, ze Vyhuhlan asi ani nepride. Inac ked tu pises o R500, tak by bolo celkom fasa, keby si si ten notebook aspon osahal. Kolega si ho kupil a do 3 tyzdnov sa ho uspesne zbavil, nakolko sa jednalo o najproblemovejsi hardware, s akym prisiel vobec do kontaktu a to uz s niecim veru prisiel. Tam predinstalovana verzia windowsov padala ako na beziacom pase. Zvuk tam bol absolutne hrozny, stary gramofon od tesly by mohol lepsie konkurovat, pretoze to pukanie...(pouzival predinstalovanu verziu, takze s drivermi urcenymi od vyrobcu). PCMCIA bola tak kryva, ze sa nam ani po hodine mordovania do nej nepodarilo vsunut modemovu kartu. A o tej hlucnosti ani nehovorim. ked odisiel z miestnosti, tak nastalo ticho.
A ked si zoberiem, ze za tento notebook nechal 2500 USD a Air stoji 1700 USD ci Pro za 1999 USD, tak neni o com. Braku od Toshiby sa jednoducho vyhnut velkym oblukom

Odpovědět na příspěvek

platit firmware?

Autor: MiK Muž

Založeno: 18.01.2008, 17:43
Odpovědí: 0

Vite, za vyrazne nizsi cenu je mozne ziskat klasicky notebook (PC), vykonove prevysujici snahy Apple... mozna je ten Air nejakym zpusobem zajimavy, ale zase na druhou stranu, musi to byt zarizeni, ktere neco na cestach vydrzi a ne abych se bal, ze se mi poskodi... ono urcita robustnost je docela vitana...

ale nejhorsi ukazatel, co ceka vsechny co si kdy koupi neco od Applu je, ze se uz objevila prvni vlastovka s placenim za upgrade firmware... 20$ a jeste MUSIS pres iTunes... to kdyz jsem cetl, tak jsem nevedel co mne "nasralo" vic (omlouvam se za vulgarismus), jestli mam priplacet k, uz samo o sobe drahemu, pristroji za to, ze mi bude lip fungovat, nebo za to, ze te NUTI do nejakych iTunes... jde o to, ze se Apple snazi v podstate o to same, co provadel kdysi Microsoft...

Odpovědět na příspěvek

RE: platit firmware?

Autor: Melebius Muž

Založeno: 18.01.2008, 21:28

Ano, za výrazně nižší cenu je možné získat PC notebook se stejnými základními parametry, ale hlučným větrákem, zašuměným výstupem zvuku, pádem OS při každém automatickém přechodu do úsporného režimu, popřípadě samovolným probuzením pár minut po zaklapnutí nebo nemožností pracovat s touchpadem (při odpojené myši), protože je nastaveno, že když je myš připojená, má být vypnutý. Ne, nevymýšlím si, pouze vypisuji problémy několika notebooků, se kterými jsem se za poslední rok setkal (značky ve stejném pořadí jako problémy: Advent 2×, Acer, Asus, Toshiba). Ano, mluvím o těch s „výrazně nižší cenou“, jak uvádíš. Apple se prostě nesnaží o počítače, které budou kralovat benchmarkům, ale počítače, které fungují samy od sebe, udělají to, co předpokládáš, a pohled na ně lahodí oku. Pokud tvoje poptávka neodpovídá naší (rozuměj applové) nabídce, můžeš jít o krám dál.

Upgrade firmwaru pro iPod Touch není jen tak obyčejný update se záplatou chyb, ale rozšíření o polovinu doposud chybějících funkcí oproti iPhonu. Vzhledem k tomu, že rozdíl v jejich ceně je 100 $, jde o slušnou cenu.
Údiv snad nemůže způsobit fakt, že se tento update provádí přes iTunes stejně jako kterýkoli jiný. iTunes je nutné chápat jako ovladač k iPodu; to je jako kdyby mi vadilo to, že pro synchronizaci mého mobilu Siemens musím používat program Siemens Mobile Manager. Mimochodem, narozdíl od iTunes jde o velice mizerný (každé použití končí pádem Exploreru, občas i ztrátou dat) a monoplatformní (Windows) program.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: platit firmware?

Autor: MiK Muž

Založeno: 29.01.2008, 13:38

popisovane problemy muzou byt z jedne casti problemem OS a z druhe zpusobem pouzivani uzivateli a schopnosti vedet co presne nastavuji. da se pouzit i jiny system nez Win, nastesti klasicke notebooky nejsou zadnym zpusobem omezovany v pouziti operacniho systemu.
nerikam, ze vyrobky od apple nejsou hezky... sice jsou, ale posledni dobou pomer mezi hezky/vykon/cena je spise jen k tomu 'hezky' na ukor dalsich dvou.

ad upgrade firmware> tzn. ze zacal apple prodavat polofunkcni smejd a chce za doplnenou funkcnost jeste platit? tady se nebavime o pridane aplikaci nejakeho jineho vyrobce, ktery zvysuje/zlepsuje/umoznuje sirsi pouzitelnost daneho zarizeni, ale o update zakladniho firmware, ktery, alespon castecne, umoznuje slibovanou pouzitelnost.
ad iTunes> nesrovnavejte jabka s hruskama... iTunes je prodejni portal, ktery je apple reklamne zneuzivan nutnosti pouzivani pri praci s apple-zarizenima... copak to nechapete? to je to, co mi vadi... ze NUTI k pouzivani iTunes!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: platit firmware?

Autor: Melebius Muž

Založeno: 29.01.2008, 13:54

Zajímalo by mě, jak se dá softwarově ovlivnit hlučnost větráku (a počítač neuvařit) nebo zašuměný zvuk. Na Macích se dá použít spousta OSů, ve srovnání s PC ovšem minimálně o jeden víc. ;-)

Update pro iPod Touch je skutečně rozšíření funkcí nad původně deklarovanou hodnotu. Pokud s tím nesouhlasíte, tak chci slyšet výčet konkrétních funkcí, které kdy Apple u iPodu Touch uváděl a zatím v něm nebyly. Mimochodem, pokud měl někdo 300 $ na iPod Touch, proč by neměl mít 20 $ na update?

iTunes: A to, že mě Siemens NUTÍ používat Siemens Mobile Manager pro synchronizaci a updaty je v pořádku? Navíc na iPod lze nahrát Linux a na iTunes se vykašlat. To s mým mobilem nejde.

Odpovědět na příspěvek

Bludy prosím jinam

Autor: LP Muž

Založeno: 19.01.2008, 01:51
Odpovědí: 0

Baterie MB Air se dá vyměnit, ona jen nemá dvířka, ale ten deklík se musí odšroubovat.
Vůbec se divím, že někdo tady reaguje na příspěvky nevzdělanců, kteří o tom nic nevědí a vždycky napíšou jenom to, co všichni víme, že napíšou, nehledě na jakákoliv fakta.

Odpovědět na příspěvek

RE: Bludy prosím jinam

Autor: xxx Muž

Založeno: 19.01.2008, 18:16

To, ze se da po rozsroubovani vymenit vime taky. Zapomel jste napsat, kde si tu nahradni baterku muzu koupil, abych pak mohl na cestach notak rosroubovavat a baterku vymenovat.
Za rok s polovymlacenou baterkou a 80GB diskem se se ho nebute moc zbavit. (Na otazku "Proc bych se ho zbavoval" Vam odpovim rovnou - protoze jeho HW vybava je uz dnes nedostatecne, natoz tak za rok)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Bludy prosím jinam

Autor: Melebius Muž

Založeno: 19.01.2008, 20:37

Ach jo. Kolikrát to máme ještě opakovat?! MACBOOK AIR NENÍ UNIVERZÁLNÍM ŘEŠENÍM PRO VŠECHNY. Najde si svoji vlastní, celkem jasně vyhraněnou cílovou skupinu.
Pokud ti jde o to, cos popsal, a přitom chceš Mac, bude pro tebe samozřejmě nejlepším řešením MacBook Pro, ke kterému je MacBook Air kromě MacBooku další variantou – ROZHODNĚ HO NEMÁ NAHRADIT.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Jo, řešení je to pěkné, ale co s „obyčejnou“ AirPort Extreme BaseStation, kterou jsem si koupil před tři čtvrtě rokem? >:-(
Řešení prý mimochodem existuje, ale zatím jsem ho nezkoušel (nemám k dispozici externí harddisk kromě malé flashky): http://www.xiotios.com/itimemachine.html Ale vypadá to krajně jednoduše, i když to není „Designed by Apple in California“. :-)


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: