Macworld Expo 2005 - iWork´05 na první pohled - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Výstavy

Macworld Expo 2005 - iWork´05 na první pohled

13. ledna 2005, 00.00 | Na Macworldu jsme se nedočkali jen hardwarových novinek, ale Steve Jobs uvedl i kancelářský balík iWok'05 obsahující novou verzi aplikace Keynote a zcela nový program Pages, o kterém se před Macworldem hodně diskutovalo. A jak iWork'05 vypadá na první pohled?

Na Macworldu jsme se nedočkali jen hardwarových novinek, ale Steve Jobs uvedl i kancelářský balík iWok'05 obsahující novou verzi aplikace Keynote a zcela nový program Pages, o kterém se před Macworldem hodně diskutovalo. A jak iWork'05 vypadá na první pohled?


Keynote 2.0

Aplikace Keynote pro spoustu uživatelů nebude neznámým softwarem a zvláště pro ty, co potřebují často prezentovat. Keynote patří do stejné kategorie jako PowerPoint od Microsoftu. Již první verze byla přijata velmi kladně a Keynote 2.0 spíše rozšiřuje a vylepšuje původní produkt, než že by se jednalo o kompletně nový program. Došlo ke změně ikonky a hned po zapnutí si lze všimnout přidaných nových témat. Celkově má Keynote na výběr z 20 témat a i v této oblasti Apple vytvořil nový trh. Na internetu se dají najít společnosti, které nabízejí spoustu vlastních vzorů a šablon a uživatel tak má na výběr a možnost svou prezentaci hodně odlišit od ostatních.

Novým vylepšením je i Presenter tools, neboli pomocné informace pro prezentátora. Pokud prezentujete například z přenosného počítače, můžete si nastavit, aby na vašem displeji byly vidět jiné (doplňující) informace, než na hlavním displeji (třeba plátně). Můžete tak vidět najednou aktuální i následující slide, čas, dobu po jakou je současný slide vidět nebo poznámky. Screenshoty Keynote a Pages se mi podařilo udělat přímo na stánku Applu a vzhledem k tomu, že iWork ještě není v prodeji, pravděpodobně zatím tyto obrázky jinde neuvidíte.

Dalším vylepšením jsou nové animace a přechody. O Keynote 2.0 se diskutuje již od posledního vystoupení Steva Jobse při uvedení U2 iPodu a stejné přechody, které byly k vidění tenkrát, najdete i v Keynote 2.0 (ale například i v iPhoto). Stejně tak animace samotných objektů jsou vylepšeny a především práce s textem a animace textu je další důvod, proč nad iWork'05 přemýšlet. V podstatě u všeho lze nastavit nějaký pohyb a animaci. Nový je i export do formátu Macromedia flash (.swf), export do sekvence samostatných obrázků - pravděpodobně pro použití v iPodu Photo a možnost vytvářet samostatné animované prezentace, které běží bez zásahu s uživatelem.


Pages

Aplikace Pages je zaměřena na tvorbu textových dokumentů a její uživatelské rozhraní je hodně podobně Keynote. Takže pokud zvládáte Keynote, Pages ovládnete během pár minut. Při vytváření nového dokumentu si opět vyberete téma (na výběr z celkem 40 možností) a následně se vám objeví nová stránka v dané šabloně s již předvyplněnými texty a obrázky. Apple dodá design a na uživateli je dodat obsah. V podstatě o nic víc se není třeba starat. Každé téma má několik připravených druhů stránek - například jedna je pouze textová, v jedné je třísloupcová sazba a obrázek, v další je obrázků pět a opět jiné uspořádání textu a podobně. Během chvilky tak lze vytvořit graficky hodně pěkný a povedený dokument.

Apple tak jde směrem maximální jednoduchosti, což lze pozorovat i u aplikací balíku iLife'05. Hodně se mi líbí obtékání textu kolem obrázků (nejlépe nestandardních tvarů). Stačí vložit obrázek do dokumentu, zvolit v nabídce styl obtékání a jak s obrázkem pohybujete po stránce, tak se okamžitě mění uspořádání textu. Podobně jako v Keynote, i zde je možné vkládat do dokumentu grafy a tabulky. A stejně tak Pages má řadu nastavení stylů pro odstavce a seznamy a zvládá pracovat s obrázky ve formátech JPEG, TIFF a PSD.

Pages především umí import a export Microsoft Word, což je další malý krůček Applu k vytvoření vlastního kancelářského balíku. Je nutno dodat, že Pages nenabízí tolik funkcí, jako Word od Microsoftu, ale nedivil bych se, kdyby tyto možnosti většině běžných uživatelů stačily. Hodně hezky vypadají témata a i zde se dá předpokládat, že se v brzké době objeví nové šablony od jiných tvůrců. A pokud chcete prázdný dokument? I to není samozřejmě problém a vy můžete začít tvořit na čistě bílém dokumentu.

Vzhledem k tomu, že Pages využívá jen pár funkcí z Wordu, neměl jsem problém exportovaný dokument z Pages načíst v Microsoft Wordu. Problém byl pouze s fonty, které jsem na svém počítači neměl, a s obtékáním textu, které Word nepodporuje, ale tabulky a obrázky byly zachovány. Na finální verdikt si ale budeme muset ještě počkat a nelze po pár minutách testu říci, zda budou Pages plně kompatibilní s Wordem, či nikoliv.


Balík iWork'05 je provázán i s novým iLife'05 a může používat soubory z těchto aplikací (obrázky, hudba, video) k tomu slouží panel Media, který nalezneme jak v Keynote, tak v Pages. Obě aplikace dohromady tvoří silnou dvojici a Applu ještě chybí tabulkový procesor, aby nabídl kompletní kancelářské řešení. I když zde bude hodně záležet na tom, jak dobře bude zachována kompatibilita s aplikacemi od Microsoftu. A na takové zhodnocení si budeme muset ještě chvilku počkat. Minimálně do 22. ledna, kdy se iWork'05 začne oficiálně prodávat za cenu 79 USD.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Výstavy  

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Software  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Kupujem

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 13.01.2005, 20:30
Odpovědí: 0

Uz len kvoli Keynote 2. Pages vyzera skvelo a na otvaranie bordelu od PC pouzivatelov stacit bude...

Inak ma teraz napadlo: co ak by Apple vytvoril nejaky centralny server, kde by si pouzivatelia mohli vymienat temata, resp. ich aj od inych zakupit, pricom by stacilo na pristup stlacit jedno tlacidlo...

Nebola by to krasa? Idem urobit brozurku ci letak, necitim sa kreativne, kliknem na tlacidlo "Theme Library" fuuuk, prezriem, stiahnem resp. kupim a ihned mam dokument hotovy.
Verim, ze Apple to tam da tak, ako je v iTunes napr. funkcia iMixes

Odpovědět na příspěvek

RE: Kupujem

Autor: micker Muž

Založeno: 13.01.2005, 21:12

ja se spis tesim na ilife, office mne nikdy moc nebral :-) ale jak rika jozo na to otvirani toho bordelu to bude dobry :-))

Odpovědět na příspěvek

ipod photo

Autor: micker Muž

Založeno: 13.01.2005, 21:17

tak me napada myslite ze apple udela i iphoto pro PC kdyz ma ipod photo?

Odpovědět na příspěvek

RE: ipod photo

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 13.01.2005, 22:08

Myslim, ze ne. iTunes take neudelal kvuli iPodu, ale kvuli ITMS. A fotky se tam snad nahravaji pomoci iTunes. Takze si myslim, ze Apple nema jediny duvod

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: ipod photo

Autor: micker Muž

Založeno: 13.01.2005, 23:37

a jo tak pokud to de pres itunes tak jo, to sem nevedel. muj prvni ipod bude "šufle" :-)))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: ipod photo

Autor: Jan Dvorak Muž

Založeno: 14.01.2005, 18:59

Mam iPod photo a muzu potvrdit, ze fotky lze pretahavat jak z Macu (pres iTunes, saha na iPhoto), tak z PC (pres iTunes, saha na volne definovatelnou slozku).
"Nevyhodou" je, ze pri tahani fotek z pocitace jsou puvodni fotky na iPodu prepsany (ostatne jako pri hudbe, pokud tam mám "auto-sync").
Ja jsem si to "nastavil" tak, ze hudbu mam na PC a fotky (iPhoto) na iBooku (PC ma podstatne vetsi HD nez iBook). Synchronizuji hudbu na PC a vybrane alba v iPhoto na iBooku.
Apple udajne rika, ze iPod nelze pouzivat soubezne s Mac a PC - ale u mne to funguje bez problemu (iPod musi byt "Windows formatted").

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: ipod photo

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 14.01.2005, 20:24

No takto to ide, ale prides o zasadnu vec:
moznost bootovat a nahadzovat system (cez Carbon Copy cloner) na ine masiny.

Tiez v pripade FAT32 moze dojst k strate resourceforkov u par suborov a aplikacii, takze potom s tym nic neurobis. Su to dnes uz skor vynimky, pod OS X sa uz v podstate resourceforky ukladaju do dataforkov, ale clovek nikdy nevie...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: ipod photo

Autor: Jakub Muž

Založeno: 14.01.2005, 21:20

...používat FAT32 na přenos dat je šílenství... řada věcí přestane fungovat, řada věcí se nepřenese a vůbec je to celé nespolehlivé... tudy cesta nevede...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: ipod photo

Autor: Jan Dvorak Muž

Založeno: 17.01.2005, 14:34

Muzete me, jako laiku, prosim vysvetlit, proc je to "silenstvi". iPoda pouzivam hlavne pro hudbu (a ta "bydli" na PC/WinXP), fotky zase tak casto nemenim, tak ze k iBooku to pripojim tak 2 az 3x do mesice. Pokud myslite s prenosem dat pouzivani iPoda jako "USB stick", tak to jsem zatim nedelal a nemyslim, ze to budu casto potrebovat.

Nemuzu si pomoct, ale Vas prispevek se mi jevi jako paradni priklad FUDu... Mozna mi to vysvetlite, proc tomu tak neni. Dekuji.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: ipod photo

Autor: koko Muž

Založeno: 19.01.2005, 17:51

Ja myslim, ze Jakub myslel ze je to silenstvi pro prenaseni programu atd., pokud se Vam jedna jen o prenaseni hudby a fotek, tak tam myslim, zadny problem nebude.

Odpovědět na příspěvek

RE: Kupujem

Autor: Martin D. Muž

Založeno: 14.01.2005, 06:55

To by bylo super. Témata pro iDVD, iWork, efekty pro iMovie, smyčky pro GarageBand atd. - doufám, že to udělají. Něco podobného jako je AdobeXChange. To se mi líbí.

Odpovědět na příspěvek

MAC Rulez

Autor: hanz Muž

Založeno: 13.01.2005, 20:56
Odpovědí: 0

No comment, tesim se az si s I Works05 budu moct hrat. Je tu nekdo, kdo z toho nepada na zadek?

Odpovědět na příspěvek

RE: MAC Rulez

Autor: ja Muž

Založeno: 28.03.2005, 17:36

ja z toho nepadam na zadok lebo excel..

Odpovědět na příspěvek

trochu od tematu

Autor: micker Muž

Založeno: 13.01.2005, 21:10
Odpovědí: 0

to je depka :-( na apple sk uz fici minimac a u nas fuuuuuuuuuuuuurt nic. dopr.... uz :-(((( este ze je to do blavy takovej kousek

Odpovědět na příspěvek

i-aplikace

Autor: Pes Karter Muž

Založeno: 13.01.2005, 21:11
Odpovědí: 0

Libi se mi, jak se rozsiruje "rodina" i-aplikaci, ktere se vzajemne doplnuji a umi sdilet data mezi sebou.

Apple aplikacim fandim, zvlaste pak iTunes povazuji osobne za temer dokonaly software.

Tohle je rozhodne dalsi skvely krok. Je to jiste zakladni snadno ovladatelny program pro neprofesionaly, ale to rada lidi potrebuje a uvita, treba ja :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: i-aplikace

Autor: iVapno Muž

Založeno: 14.01.2005, 11:25

Souhlas. Já si tyhle aplikace nemůžu vynachválit. Od té doby co přišly iApps říkám, že: "Mac je PC, které může používat i moje manželka" :-)

Odpovědět na příspěvek

20 duvodu proc Apple zkrachuje kvuli mac mini

Autor: Ludvik Muž

Založeno: 14.01.2005, 03:44
Odpovědí: 0

http://lowendmac.com/lite
/05/0113.html

Odpovědět na příspěvek

RE: 20 duvodu proc Apple zkrachuje kvuli mac mini

Autor: Pes Karter Muž

Založeno: 14.01.2005, 06:43

I kdyz je zjevne, ze se jedna o srandu, stejne moc nechapu, proc nekdo takovy clanek vubec napise. Jinak bez komentare.

Odpovědět na příspěvek

RE: 20 duvodu proc Apple zkrachuje kvuli mac mini

Autor: Pavel Muž

Založeno: 14.01.2005, 10:59

Budto to ten clovek (Dan Knight) vymlety PC uchyl alebo to myslel cele ako zart (skor to vnimam takto), pretoze hlasky ako:

"...iPod owners won't buy it once they discover that the Mac mini lacks a click-wheel..."

"...IT guys will never recommend the Mac mini because they only do Windows..."

"...Window
s geeks will also complain that there aren't enough Mac warez sites..."

"...And last, but far from least, the stupid little thing still doesn't have a floppy drive!"

su skutocne len na pobavenie :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 20 duvodu proc Apple zkrachuje kvuli mac mini

Autor: Pavel Muž

Založeno: 14.01.2005, 11:03

no som slepy :) samozrejme obri napis na vrchu stranky The Lite Side hovori za vsetko, inak skvele citanie aj ine veci ako:

sMac za 79 centov (http://lowendmac.com/lit
e/05/0107.html)

Disney chce zazalovat Apple za Tig(g)er(http://lowendmac
.com/lite/04/0512.html)


a pod. fakt doporucujem :)))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 20 duvodu proc Apple zkrachuje kvuli mac mini

Autor: PC Muž

Založeno: 14.01.2005, 11:04

mas pravdu :-))) obzvlaste me pobavil s tou floppynou, diskketuz jsem nemel v ruce tak 4 roky :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: 20 duvodu proc Apple zkrachuje kvuli mac mini

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 14.01.2005, 11:09

To si na tom relativne dobre, ja tak 6-7 rokov

Eee, klamal by som, pred rokom aj nieco som rozbehaval Macintosh SE tak som disketu v ruke mal :D

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 20 duvodu proc Apple zkrachuje kvuli mac mini

Autor: Michail Muž

Založeno: 21.01.2005, 21:42

hlavne na tej floppy drive som sa dobre pobavil - mam este v rezerve zopar windows pc s disketovou mechanikou (bohuzial), ale uz som aj zabudol, ako disketa vyzera...
a som si isty, ze mac mini pritiahne obrovske mnozstvo ludi, ale dovody uvadzat nebudem, pretoze ich je neuveritelne vela.

Odpovědět na příspěvek

Pravda, pravda

Autor: River Phoenix Muž

Založeno: 14.01.2005, 09:04
Odpovědí: 0

Tato veta:
"Je nutno dodat, že Pages nenabízí tolik funkcí, jako Word od Microsoftu, ale nedivil bych se, kdyby tyto možnosti většině běžných uživatelů stačily."
presne vystihuje muj pocit z Wordu... Prvni, co po jeho instalaci delam je, ze vypinam co nejvice automatickych "pomoci", ktere nabizi... Nektere jsou uzitecne (opravovani dvou velkych pismen apod.), ale automaticke odsazovani a cislovani i tam, kde se ho clovek neprosi, je na vrazdu... Dodnes s laskou vzpominam na zlatou dobu Win3.11 a softu AmiPro 3.0, ktery byl jako textak super a i po tech letech jsem si diky tomu na Word poradne nezvykl (jak PC, tak Mac verze)... A protoze pristim domacim pocitacem zrejme bude Mac mini, je jasne, co na nem pofrci za softik :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: trochu od tematu

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 14.01.2005, 11:05
Odpovědí: 0

Prosim, nenadavat. Pan Nemecek sa snazi a pracuje sa na tom.
Pokial netusite, co prace to obnasa, neurazajte. Apple.sk je hotove len vdaka tomu, ze som MOC dlho nespal :(

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: trochu od tematu

Autor: micker Muž

Založeno: 14.01.2005, 11:13

ja sem si rikal ze v tom mas prsty ty :-) neco jsi naznacoval u MaLera.cz

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: trochu od tematu

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 14.01.2005, 11:21

No uz by som mal rad prsty aj v niecom inom...

eee, fuj ale som sprosty :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: trochu od tematu

Autor: Pavel Muž

Založeno: 14.01.2005, 22:48

:))))))))))))

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: