Živě o Apple - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Informace

Živě o Apple

zive_kroucene

21. května 2001, 00.00 | Je to smutné, ale je to tak - čtenářům serveru Živě jsou často předkládána pokřivená fakta o počítačích Apple i dění okolo nich.

Příznivci značky Apple u nás se poslední dobou mohou radovat o něco víc, než dříve. Přece jen se o produktech Apple více píše, a to jak v odborném tisku či na Internetu, ale také v časopisech a novinách.

Bohužel, u řady článků by snad bylo lepší, kdyby nevyšly. Velice často jsou uváděny zavádějící informace, nepřesnosti a občas i informace, které zcela jasně nejsou pravda. Po přečtení takového článku si samozřejmě neznalý člověk udělá o počítačích Macintosh zcela zkreslenou představu. O to smutnější pak je, když takové články vycházejí na jednom z nejnavštěvovanějších českých serverů zabývajícím se ještě ke všemu děním okolo výpočetní techniky. V relativně krátké době 14ti dnů vyšly dva takové články na serveru Živě. Je zajímavé, že oba navíc pocházejí od téhož autora, Jiřího Hlavenky.

Nejvíce nepravdivých informací je v článku "S novým operačním systémem kráčí Apple cestou Microsoftu". Článek vyšel 7.5.2001, tedy několik dní po uvedení upgradu na MacOS X 10.0.3, přesto jsou v něm tvrzení typu "...MacOS X totiž zatím nedokáže podporovat CD-RW (přepisovatelná CD)...". Jak dokazují přímo stránky společnosti Apple, není to pravda.

O pár řádků níž autor článku tvrdí: "Apple rovněž pro update volí stejnou proceduru, jakou používá Microsoft – speciální prográmek, který si „tahá“ updatovací soubory z Internetu a rovnou je instaluje. Není to tedy update v jednom souboru, který by se dal například vypálit na CD-ROM a rozkopírovat na více počítačů ve firmě, musí se instalovat z Internetu na každý počítač zvlášť.". Zde autor opět čtenáře mystifikuje. Jak ukazuje otisk z web stránek Applu, update lze samozřejmě stáhnout samostatně jako image s instalátorem. Obdobně to bylo i se staršímy updaty, a i s updaty dalších systémových komponent. Ostatně - já osobně ani jinak neinstaluji.

Na konci článku je pak tvrzení: "jak uvedl News.com, Linus Torvalds, autor Linuxu, jej označil za šmejd". To, že Linus Torvalds své tvrzení již 10.4.2001 vysvětlil, a citované vyznění jako mylné odmítl, již pan Hlavenka zřejmě neví a proto neuvádí.

Řada nesmyslů a nepravd je i v dalším článku . Pod titulem "Apple brzy chystá dvouprocesorové stolní počítače" se 27.4.2001 například tvrdí: "Firma Apple sice v posledních měsících zaznamenala trošku slabší výsledky...". A to přesto, že Apple týden předtím ohlásil za poslední čtvrtletí návrat k zisku (zisk 40 milionů dolarů) a přesto, že je ohromný zájem o nové PowerBooky a MacOS X.

Ve článku se také dočteme, že "dvouprocesorové PowerMacy na taktech až 500 MHz firma nějakou dobu prodává, ale bez velkého úspěchu". Jak všichni víme, tato modely se již čtyři měsíce nevyrábí a ne pro jejich obchodní neúspěch. Již v lednu byly tyto počítače nahrazeny novou řadou PowerMac G4.

Výše uvedená tvrzení jsou tedy chybná, nesprávná a naprosto nepravdivá; nakonec to není poprvé, autor se nechal při velké nepřesnosti nachytat i při psaní článku o poklesu akcií Apple v minulém roce. Kromě toho je ovšem v článcích i několik informací, se kterými lze přinejmenším s úspěchem polemizovat.

Například: "Úspěšné tyto počítače ale budou skoro s jistotou - dost možná, že se v některých měřítcích bude jednat o vůbec nejrychlejší počítače dneška (i v soutěžení s PC)...".

Neplatí tato věta již delší dobu? Vyvolává to ve mně pocit, že nejrychlejší počítače byly vždy PC, všechny ostatní počítače je pouze dohánějí, a teprve v současné době se některému Macintoshi podařilo tyto výkonnostní krále dohnat. Než se na mě sesype lavina příspěvků o tom, jestli je rychlejší PC nebo Mac, připomínám, že v této větě bylo obsaženo kouzelné alibistické slůvko "v některých měřítcích".

Stejně tak věta "Apple je tradičně o kousek nad PC a její nejvyšší modely se prodávají za 3 000 dolarů, tj. asi 120 000 Kč."

Nechci opět rozpoutávat debatu, co je levnější, ale s větou nemůže snad souhlasit nikdo, kdo má trochu přehled o aktuálních cenách a není zabetonován v minulosti. Co PowerBook G4, PowerMac G4/733 a nejnověji iBook? Zahraniční novináři poukazují na agresivní ceny nových notebooků, na to, že podobné konfigurace jednoduše nelze jinde za tak nízké ceny sehnat - jen pan Hlavenka píše o tradičně dražších počítačích. Spíš než "tradičně dražší" bych proto nanejvýš řekl, že srovnatelně drahý - ale je to vždy otázka konfigurace a obecně je v některých případech levnější řešení Apple, jindy zase PC.

Nechci tvrdit, že vše v uvedených článcích je vymyšlené. Naopak, řada informací je pravdivá. Rád bych ale panu Hlavenkovi citoval právě ze Živě, jen z článku jiného autora, věnovaného sporu Microsoft vs. GNU/Linux:

"Microsoft opět použil dobře známou taktiku míchání pravd s polopravdami, zveličování, překrucování a bohužel i zcela chybných tvrzení. ... Nemůžeme říci, že všechno v dokumentu jsou nepravdy. Naopak, většinu dokumentu tvoří pravdivá fakta, ale ta jsou ve stylu FUD taktiky doplněna komentáři, které je úplně překrucují a staví do jiného světla."

A přesně stejný pocit mám ze zmiňovaných článků.

P.S.: Než jsem se pustil do psaní tohoto článku, kontaktoval jsem nejprve zmiňovaného autora a upozornil ho na ne zrovna přesné informace. Odpověď jsem dostal pouze ohledně finančních výsledků:

"... klesá obrat, klesá tržní podíl a souhrnný fin. výsledek za pololetí je mínus dvě stě miliónů. Můžete vzít i dlouhodobý (pětiletý) souhrn fungování Apple = zase dostanete ztrátu a to dost brutální. ... prostě nevyplývá mě z toho jednoznačně, že Apple zase umí vydělávat peníze."

Opět lze s něčím souhlasit a s něčím ne. Především se výsledky standardně udávají za poslední čtvrtletí a popřípadě rok. Namísto toho se argumentuje půlročními a pětiletými výsledky, což mi přijde to jako čistě účelové. Ale i přesto byla společnost Apple od roku 1998, kromě nyní jednoho čtvrtletí, v nepřetržitém zisku, jak se lze přesvědčit na příslušných stránkách.

Podle autora článků to ale neznamená, že by firma uměla opět vydělávat. Pravda je, že klesá obrat firmy. Oproti 1,95 mld. v loňském období to bylo 1,43 mld. Je však také pravda, že obdobně klesá v současné době obrat mnoha velkým IT firmám (Pokles Intelu o 16 %, Lucentu o 17 %...). Usuzovat z poklesu obratu, že firmě klesá tržní podíl nelze, pokud nejsou podrobně známy i výsledky jiných výrobců.

Na druhý článek s nepravdivými informacemi ohledně vypalování, upgrade a tvrzení Linuse Tovardse jsem žádnou odpověď nedostal, natož aby je autor opravil. A to přesto, že se k tomu publikování na Internetu přímo vybízí. Asi je přednější uvádět nepravdivé informace, než si zachovat nějakou novinářskou čest.

Nežádám, aby server Živě počítače Macintosh chválil, ne vždy si to Apple zaslouží. Vím též, že na Živě již opravdu vyšla o těchto počítačích řada kvalitních, i když kritických, článků. Ale čekat od serveru významu Živě alespoň preciznost a ověření faktických údajů mi nepřipadá přehnané. Ovšem nad články, které jsem dnes citoval, soudnému člověku opravdu zůstává rozum stát.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Polemiky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Srovnání

Autor: dan Muž

Založeno: 21.05.2001, 00:55
Odpovědí: 0

Je zřejmé, že pro Živě píše o Apple někdo jiný než pro Computer, přestože to je jedna stáj. Články na Živě jsou skutečně výluh z netu, kterému snad ani autor nerozumí. Naopak v Copmputeru se o Apple občas píše a se objeví docela fundovaný článek, i když drobnosti se najdou vždy a všude. Ale recenze jsou solidní.
To mají v CP problém požádat redaktora Computeru , aby napsal článek i pro jiné médium?

Odpovědět na příspěvek

Zlobím se

Autor: Kakaxa Muž

Založeno: 21.05.2001, 15:01

a jsem rád, že se také zlobí někdo jiný: celá Wintelácká veřejnost je plná pověr o Macu, je to hrůza. (Jsou drahé, není na ně žádný soft, neustále zápasí o přežití, je to snobská platforma, zbytečně nám komplikují ten jednoduchý svět, na který neustále nadáváme a jsme z něj nejistí a nervosní, ale když dojde na rozhovor s Macařem, je to vše najednou skvělé,...)
Kdo z nich ví, jak moc neví?

Odpovědět na příspěvek

hlavenka a pod.

Autor: miro Muž

Založeno: 21.05.2001, 07:36
Odpovědí: 0

nech si pan hlavenka radsej teraz zobere do ruky knizky, ktore napisal pred dvomi rokmi o photoshope a zamysli sa nad sebou ci ma este zmysel, aby nieco vo svojom zivote okrem podpisu do ziackej knizky svojich deti napisal. jeho prirucky k tomotu programu sa od od stvrtej verzie PSD nemenia. ak si mysli, ze zmenou je doplnenie jednej kapitoly oproti predchadzajucemu vydaniu, tak sa velmi myli. ludom, ktori s tymito programami robime uz niekolko rokov denno denne jeho navody pripadaju velmi smiesne a v mnohych pripadoch hodne scestne. tak ho nechajte, nech pokracuje vo svojich kvakaninach a mne sa len potvrdilo, co som si o nom ako autorovi odbornych clankov myslel.

Odpovědět na příspěvek

RE: hlavenka a pod.

Autor: Jerry Muž

Založeno: 21.05.2001, 23:12

Hlavenka že píše knihy?
Já vim akorát, že si je nechává psat, pak se napiše jako autor/spoluautor, shrábne prachy a autora vykopne.

Odpovědět na příspěvek

RE: hlavenka a pod.

Autor: nenechte se zblbnout Muž

Založeno: 22.05.2001, 11:20

Existuje takove porekadlo: "Kdo neco umi, tak to dela, kdo to neumi, tak o tom pise (a kdo tomu nerozumi, tak to uci)"

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: hlavenka a pod.

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 22.05.2001, 11:57

Tak nevim, asi radeji prestanu psat :-)đ

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: hlavenka a pod.

Autor: Kamil Muž

Založeno: 22.05.2001, 12:06

To nedelej, musel bych to prestat ucit:))))))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: hlavenka a pod.

Autor: nenechte se zblbnout Muž

Založeno: 22.05.2001, 12:07

jde o to, jestli jenom nepisete ;-)
je dobre mit to, o cem pisu podloze ne (dostatecnou) praxi

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: hlavenka a pod.

Autor: nenechte se zblbnout Muž

Založeno: 22.05.2001, 12:10

chybicka se vloudila
melo tam byt pouze (dostatecnou) praxi, nechapu, kde se mi tam vzalo to "ne"

Odpovědět na příspěvek

neni co dodat ...

Autor: claire Muž

Založeno: 21.05.2001, 08:46
Odpovědí: 0

nebudu jmenovat, nicmene pan hlavenka neni jediny radoby novinar na ceskem internetu, podobnych 'proflaklych' jmen by se naslo vice ...

Odpovědět na příspěvek

Ze se vubec divite

Autor: pixy Muž

Založeno: 21.05.2001, 09:12
Odpovědí: 0

Jestli jste si ještě nevšimli, tak Živě není magazín o počítačích a IT, ale o PC a Windows. Tak co se divíte - přece nečekáte, že pánové Hlavenka a spol. něco vědí o světě mimo tuto uzavřenou komunitu. Stačí si přečíst nějakou jeho knihu - bohužel se také nejmenují Poprvé u PC s Windows, Poprvé na Internetu s Windows atd., ale jejich názvy jsou normálně zavádějící ve smyslu počítač = PC+Windows. Stejně jako celé Živě. Tak se nedivte. Když budete re-kritizovat kritiky na PC serverech, nebudete dělat nic jiného, než stále takhle odkazovat své čtenáře zbytečně pryč na blbé servery.

Odpovědět na příspěvek

RE: Ze se vubec divite

Autor: Kamil Muž

Založeno: 24.05.2001, 12:58

V zasade souhlas a rozhodne necim podobnym nehodlame vycerpavat energii, nasi ani ctenarskou, pravidelne. Jen chapu Lukasovu motivaci, vzhledem k postaveni Zive i autora tech clanku, a vzhledem k tomu, ze neslo o nazory, ty at si kazdy necha, slo o HODNE VELKE nesmysly.

Odpovědět na příspěvek

Placou nad vydelky

Autor: Nehlavenka Muž

Založeno: 21.05.2001, 09:13
Odpovědí: 0

To co a jak se o Macu pise je bohuzel dalsim ze smutnych pomnicku, ktere tady CDS nadelalo aby platformu Macintosh na ceskem trhu totalne pohrbilo.

Odpovědět na příspěvek

cena

Autor: sajdák Muž

Založeno: 21.05.2001, 11:04
Odpovědí: 0

Ak by sa pan Hlavenka zamyslel, nad tym, co pise (a o tom pochybujem - lebo jeho zvasty su uz dlhorocne zname a jeho typograficke radobyznalosti - nad nimi len zaplakat), tak by musel uznat, ze Apple nerobi drahe pocitace, ale ony maju len vyssiu hodnotu. To iste ako to plati pre autá, kde nikomu nenapadne porovnavat skodovku so SAABom. Tot vsjo!

Odpovědět na příspěvek

Hlavička - Hlavenka

Autor: Michal Muž

Založeno: 21.05.2001, 14:37
Odpovědí: 0

Nacpat hlavu do kopírky a zmáčknout COPY....
Grrr
A pak ať to ukáže doma dětem.

Odpovědět na příspěvek

Kdy vyšel upgrade na 10.0.3?

Autor: Filip Blažek Muž

Založeno: 21.05.2001, 16:08
Odpovědí: 0

Není mi z článku jasné, kdy skutečně vyšel update na 10.0.3. V článku píšete, že 7. 5. 2001 byl již několik dní venku, ale na obrázku ze serveru Apple je jako datum uvedení 9. 5. 2001. Někde ji chybička... Obávám se, že v době psaní článku 10.0.3 skutečně nebyla k dispozici!

Odpovědět na příspěvek

RE: Kdy vysˇel upgrade na 10.0.3?

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 21.05.2001, 16:44

Mate pravdu. Ale jak vysvetlite, ze ja jsem si ho stahoval o nejaky ten den drive, iTunes 1.1.1 umeji vypalovat a vysly 1.5.2001 (mam pocit, ze prave soucasne s updatem MacOS X). Koukal jsem se, kdy jsem p. Hlavenkovi posilal ten mejl upozornujici na chyby. Bylo to 7.5.2001. Ze bych si ten upgrade vymyslel jeste nez vysel? Presne datum tedy zjistim. Ale i tak je v techto clancich dost nepresnosti, nemyslite?

Odpovědět na příspěvek

RE: Kdy vyšel upgrade na 10.0.3?

Autor: Kamil Tresnak Muž

Založeno: 21.05.2001, 17:06

Obavate se myslim zbytecne, Filipe. Jak i odpovida Lukas, mel update k dispozici ... v clanku je spravne u teto poznamky link na tiskovou zpravu Apple z 1.5, kde uvadeji, ze update vecer daji ke stazeni.
Ten shot se vztahuje k tomu, ze update je v celku- nema slouzit jako dukaz ani antidukaz datumu, protoze jde o jiz pozdejsi, "multicountry", verzi. Presna historie updatu se hleda trochu obtizne, protoze dokumenty jsou celkem rychle updatovany, napriklad clanek o tomto updatu z tech info library ma nyni datum modifikace 18.5, nastesti ma i datum vzniku 1.5 --- stejne datum je i u prvni release onoho update. Lituju, ale ve chvili, kdy jsme potrebovali shotnout update, a ukazat, ze je v celku, uz na strance verze z 1.5 nebyla k dispozici - v kazdem pripade to ale Lukas nespletl a ma pravdu - a Filip Blazek ziskava cenu pro jednoho z nejpozornejsich ctenaru:)'s'

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Kdy vyšel upgrade na 10.0.3?

Autor: agent Muž

Založeno: 21.05.2001, 19:59

ten update byl asi tyden predem dostupny vyhradne pres "Software Update"... to je v posledni dobe u Apple normalni... nez to daji ke stazeni casto to trva i nekolik tydnu...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Kdy vysˇel upgrade na 10.0.3?

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 21.05.2001, 20:19

Zde si Apple nejspise pospisil. Ja jsem image stahoval jiz pred 9.5.2000. Musela to tedy byt nejspis novejsi verze nez ta soucasna.

Proc se o tom tady bavime? Jestlize byl update k dispozici az po zverejneni na Zive, jednalo se o krive obvineni. Kdyz to shrnu, na Zive bylo uvedeno, ze nelze vypalovat. To by napovidalo na verzi 10.0.2, ktera vsak v te dobe byla jako image stoprocentne dostupna. Ovsem v dobe, kdy vysel zminovany clanek, byl jiz k dispozici tyden upgrade na 10.0.3, ktery vypalovani podporuje. At se na to divam, jak chci, v clanku byly nesmyslyđƒ

Odpovědět na příspěvek

Hlavenka je mimo

Autor: Martin Misota Muž

Založeno: 21.05.2001, 18:02
Odpovědí: 0

Hlavenka je zcela mimo, Maca zna z webu, mluvi nesmysly a kvalitu produktu hodnoti podle momentalni hodnoty akcii vyrobce. Je to takovy Gregr ve svete IT ... je ztratou casu o takovych, kteri vydelavaji na hloupousti PC uzivatelu, mluvit ci psat.!

Odpovědět na příspěvek

CDS jako lék.

Autor: Milínek Muž

Založeno: 22.05.2001, 10:28
Odpovědí: 0

Kdyz te boli nejakej blbej clanek - nebo zuby, hlava atd. - staci vyslovit, septnout, nebo dokonce jen pomyslet si:
CDS uz neni IMC ...

Odpovědět na příspěvek

CDS je lék

Autor: Kyslik Muž

Založeno: 22.05.2001, 18:17

Tak mam opravdu dojem ze pan Hlavenka je oproti CDS jen odvar. Je tomu asi 4 mesice co jejich stranky byly tak aktualni, ze bych pochopil kdyby se pan Hlavenka vymlouval na jejich zdroj. (I nyní jsou za "Novinku" v sekci hardware povazovany "Nove barevne iBooky".

CDS nema snad spolecneho s Apple nic(krom toho, ze si panove asi chteji trochu privydelat na dobrem jmenu Apple bez namahy).

K prodejcum, ale ani ke skolam (myslim The British International School of Prague i International School of Prague - britska a americka skola) se moc nemaji - propagaci si zaridte sami (podpora prodejcu), slevu a pro nejakou skolu??? (at vam ji da prodejce ze sveho rabatu) To bychom jinak prisli o nas zisk!!

Tak doufam, ze CDS a panove z nej ukonci svoji karieru hned, jak si vydelaji na nejakej ten baracek a pak zacnou skodit nekde jinde.

PS: zajimalo by mne, jak je to s tou podporou serveru od CDS?

Odpovědět na příspěvek

RE: CDS je lék

Autor: agent Muž

Založeno: 23.05.2001, 20:03

novy baracek uz maji... maji i nekolik novych aut... jen stale nemaji kvalitni web, nemaji kvalitni reklamy a vubec, je vic veci co nemaji...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: CDS je lék

Autor: claire Muž

Založeno: 23.05.2001, 20:43

mozna ze by jim zlevneni a sirsi 'uplatneni' macu sebralo punc vyjimecnosti ...

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Hlavenka je zcela mimo, Maca zna z webu, mluvi nesmysly a kvalitu produktu hodnoti podle momentalni hodnoty akcii vyrobce. Je to takovy Gregr ve svete IT ... je ztratou casu o takovych, kteri vydelavaji na hloupousti PC uzivatelu, mluvit ci psat.!


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: