Quo vadis, IT? - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Informace

Quo vadis, IT?

9. srpna 2005, 00.00 | Za poslední léta jsme zažili bouřlivý rozvoj technologií používaných ve výpočetní technice související s rozvojem nanotechnologií. Mnohokrát stoupla hustota integrace, taktovací frekvence procesorů se za deset let zvýšila řádově stokrát, kapacita pevných disků tisíckrát. Existuje nějaká hranice, kdy to dál nepůjde?

Za poslední léta jsme zažili bouřlivý rozvoj technologií používaných ve výpočetní technice související s rozvojem nanotechnologií. Mnohokrát stoupla hustota integrace, taktovací frekvence procesorů se za deset let zvýšila řádově stokrát, kapacita pevných disků tisíckrát. Existuje nějaká hranice, kdy to dál nepůjde?

Určitě, existují jasné fyzikální hranice dané přírodou. A těmi je jednak atomární a molekulární struktura hmoty, ke které když se přiblížíme, tak se začnou nepříjemně projevovat kvantové jevy, jako například tepelný pohyb atomů a Heisenbergův princip neurčitosti, a jednak rychlost světla, která nám nedovolí předávat jakékoliv informace rychleji, než právě touto limitní rychlostí.

Nejnovější procesory a jiné složité integrované obvody jsou dnes vyráběny 65 nm technologií. Pro srovnání - 65 nm je pouhá desetina vlnové délky modrého světla. Nebo jinak - průměrný atom má průměrnou velikost (včetně elektronového obalu) cca 0,1 nm, takže jednu vrstvu daného obvodu tvoří pouhé stovky atomů. Ještě o řád menší hromádka už by nemusela držet pohromadě. A to těch vrstev je nutno na sebe poskládat víc. V dnešních procesorech je obvykle 9 vrstev křemíku se střídající se vodivostí P a N. Na každý tranzistor jsou třeba vrstvy tři, tranzistor může být typu NPN nebo PNP. Procesor PowerPC G5 používaný v dnešních počítačích Apple vyráběný 90 nm technologií obsahuje 58 milionů tranzistorů na ploše 66 čtverečních milimetrů, tedy téměř milion tranzistorů na čtvereční milimetr. Další zvyšování hustoty integrace, řekněme třeba o další řád, už asi nebude možné právě z důvodů fyzikálních limitů.

Trochu podobně to je i s taktovací frekvencí. Při taktu systémové sběrnice 1,5 GHz má 20 cm této sběrnice zpoždění právě jeden takt, což je dáno limitující rychlostí světla. Nehledě na to, že s neustále se zvyšující taktovací frekvencí procesorů získáváme především čím dál výkonnější topení. A v souvislosti s nutným chlazením i hlučnější.


Jak tedy dál zvyšovat výpočetní výkon počítačů?

Asi jedinou možností prozatím je zvyšování počtu procesorů, případně výroba procesorů s více jádry na jednom čipu, a rozdělení výpočetně náročných procesů mezi více procesorů. Což sebou přináší zase jiné problémy. Použití více samostatných procesorů poněkud komplikuje základní desku a je také náročnější na prostor, vícejádrové procesory zase mohou při plném zatížení produkovat v malém prostoru příliš mnoho tepla a může být problém s jejich dostatečně funkčním chlazením. I když údajně nový osmijádrový procesor UltraSPARC pro počítače Sun má mít ztrátový výkon jenom něco přes 50 W, což je velmi přívětivý údaj.

Další problémy se dají čekat od aplikací. Mnoho dnešních programů bude třeba přepsat, aby rozdělily svoje výpočetní nároky mezi více procesorů, existují i procesy, u kterých to nejde vůbec. Naštěstí ale většina profesionálních aplikací pro počítače Apple multiprocesing podporuje díky tomu, že Apple vyrábí dvouprocesorové počítače již pěkných pár let. A nakonec, Power Computing, který měl po nějakou dobu lincencovaný Mac OS, vyráběl v roce 1996 počítač se dvěma procesory PowerPC 604e, o němž hrdě tvrdil, že je to nejvýkonnější počítač pro Photoshop na světě.

Jaké je ale využití většího výpočetního výkonu? Psaní textu, mailů nebo brouzdání po internetu, či přehrávání mp3 příliš velký výpočetní výkon nepotřebuje. Zde si neodpustím malou poznámku. Jsou mezi softwary i určité výjimky, například jsem zjistil, že otevřu-li v MS Wordu větší než desetistránkový dokument obsahující obrázky, grafy, tabulky a hypertexty, běží procesor na plné obrátky bez ohledu na to, zda v tom dokumentu provádím nějaké změny či nikoliv. Ano vážení, Microsoft umí napsat tak skvělou aplikaci, která přesto, že nic neprovádí, tak spotřebuje veškerý výpočetní výkon procesoru. Pravděpodobně proto, aby se ventilátor nenudil, protože takhle ho jinak neroztočí ani remastering DVD. Takže i u některých kancelářských aplikací asi platí, že výkonu není nikdy dost. Ale zpět k věci. Rozhodně bych uvítal, kdyby už zmíněný remastering DVD místo čtyř hodin trval řekněme půl hodiny. Což by chtělo osmkrát výkonnější výpočetní systém. Je to trochu zjednodušené, jde i o velikost RAM a rychlost čtení a zápisu na disk a nejen o procesor, ale vezmeme-li výkon systému jako celku, tak to tak je. A takových aplikací, hlavně pro práci s videem nebo animacemi nebo pro matematické modelování nějakých složitějších dějů, najdete celou fůru.

Pro náročné výpočty v průmyslové a akademické sféře se v současnosti používá paralelní zapojení více počítačů do jednoho výpočetního celku, clusteru. Obvykle se jedná o jednotky normované velikosti pro snadnou montáž do skříní typu RACK, ve které kromě samotných počítačů bývá i diskové pole, switch pro vzájemné propojení jednotek a záložní zdroj. Podobná zařízení vyrábí i Apple pod názvem Xserve. K vzájemnému propojení se používá zvláštních síťových karet, které jsou rychlejší než běžný gigabit ethernet, Apple k těmto jednotkám nabízí Apple Fibre Chanel, který po optických kabelech zvládá přenášet data rychlostí 2 Mb/s obousměrně, ale jsou i jiná řešení od třetích stran, výkonnější a dražší, například Infiniband nebo Myrinet.

Další kapitolou určitých fyzikálních limitů jsou pevné disky. Dnešní pevné disky dosahují měrné kapacity více než 2 MB na čtvereční milimetr (v případě 400 GB na čtyřech plotnách), a myslím, že o mnoho dál už to asi nepůjde. Další limitem v případě pevných disků je rychlost čtení a zápisu, o mnoho rychlejší už to taky asi nebude, je třeba si uvědomit, že se jedná o mechanická zařízení. Řešením pro současnost je diskové pole. I takové nabízí Apple pod názvem Xserve RAID. Jedná se o paralelní zařazení více pevných disků běžných kapacit, kdy se data čtou a ukládají z/na více disků zároveň, čímž se řeší problém kapacity i rychlosti přenosu dat zároveň. Navíc RAID nabízí i další funkce, například automatické zrcadlení nebo zálohování části nebo celého pole na jiné disky, takže se zároveň tímto řeší i nebezpečí ztráty dat. Řešením kapacity i rychlosti pevných disků by možná bylo použití křemíkových čipů stejně jako je to mu u RAM, dnes mají paměti RAM téměř o řád vyšší kapacitu na jednotku plochy, taktéž rychlost čtení a zápisu je mnohem vyšší, cena 1 GB v křemíku je však několiksetkrát vyšší, než cena 1 GB na pevném disku. Opravdu jsem velice zvědav, kam dojdou informační technologie za pár let, a to nejen u Applu. Myslím, že se máme na co těšit, a možná bude všechno docela jinak, než si dneska představujeme.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Polemiky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Eeeee?

Autor: Pepa Muž

Založeno: 09.08.2005, 00:29
Odpovědí: 0

A ten článek je o čem? Jediné, co je jasné, je, že autor potřeboval nějaké love.

Odpovědět na příspěvek

RE: Eeeee?

Autor: Riso Muž

Založeno: 09.08.2005, 01:02

suhlas s predchadzajucim prispevkom... no v jednom s autorom suhlasim - zmrdi z Redmondu urobili ten ich Shit Office fakt dobre nahovno, prave pisem jedno memo a davam tam grafy a tabulky z Excelu, akonahle oznacim nejaku oblast tak lieta zataz procaku z 3% na 100% a to len 'vysedim' par buniek!!!! Vysledok je ze laptop (nejaka Toshiba cico) huci skoro v jednom kuse...za takuto uroven programovania by sa malo zatvarat!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Eeeee?

Autor: oC Muž

Založeno: 09.08.2005, 01:10

Nechápu. Je-li to mizerný software, stačí to prostě a jednoduše nepoužívat -- a výrobce zkrachuje a ti špatní programátoři pojdou hlady. Proč je zavírat?!?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 09.08.2005, 02:10

Tak v pripade MS Oppice to jeste jakz takz jde (i kdyz presvedcit vetsinu lidi je prakticky nemozne). Bohuzel u rady SW to nejde udelat. Nesnasim monopoly :-(
Jinak k tomu slanku - potiz je v tom, ze se stale drzi stare koncepce pocitace. Timto zpusobem se samozrejme brzy naryzi na urcite hranice. Tech cest zvysovani vykonu je cela rada:
1) Optimalizace kodu. MS Oppice jsou klasicky pripad, ale podobne programuje cela rada firem. Pokud by byly psany programy poradne, vykon bude zajiste mnohem vyssi. (ale i to ma sve hranice - nelze optimalizovat do nekonecna :-)
2) Pouziti vice procesoru na ruzne vypocty. Drive delal vetsinu veci procesor, pak dostal matematicky koprocesor, ted jsou jiz GPU urcena na grafiku a zacinaji se objevovat treba procesory pro vypocty fizikalch vlastnosti (pouziti napr. ve hrach).
3) Vyuziti novych technologii - at uz se jedna o holograficke pameti ci nova media urcena k zapisu nahrazujici pevne disky
4) ale nejradikalnejsi by samozrejme byla zcela prepracovana koncepce pocitace, pravdepodobne zalozena na principu neuronovych siti, nebo se casto mluvi o kvantovych pocitacich apod. Otazka je, co by takto radikalni zmena udelala s trhem.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 09.08.2005, 09:17

Ad bod 4)
Celková radikální změna struktury počítačů by byla asi nejlepší, současné počítače pracují ve své podstatě na stejném principu jako ty elektronkové před takřka 60 lety, i přes větší šířku sběrnic, podstatně komplikovanější výpočetní možnosti i výkon, se jedná stále o sériové výpočty. Bohužel asi v dohledné době těžko nějaká firma přijde s něčím radikálním. Z obchodních důvodů.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 09.08.2005, 09:32

praveze nie z obchodnych dovodov. to by kazda firma urobila naopak rada, aby predstihla konkurenciu. Z technickych.

Kvantove pocitace su totiz stale v plienkach, pozna sa vseobecny princip ich fungovania, je realizovanych par oblasti konstrukcie – ale to je tak vsetko. Jedna sa o tak komplexny problem, ze zatial na jeho riesenie nemame ani vedomosti, ani technologie.

Ale tipujem, ze prvy kvantovy pocitac by tu mohol do 20 rokov byt.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 09.08.2005, 09:44

I z obchodních, kdo přijde s něčím úplně jiným, bude mít problém z neexistencí nativního softwarového vybavení. A BFU to kupovat nebodou, dokud pro to nebude MS Office.
A pokud možno i Windows.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 09.08.2005, 11:04

pri vykone kvantovych pocitacov, ktory by predstavoval myslim nasobok 10^20 sucasnych pocitacov by emulacia nebol vobec ziadny problem :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: ED Muž

Založeno: 09.08.2005, 10:14

A k cemu. Stjene vysledek bude 42 :-))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 09.08.2005, 11:06

:)

Kniha dobra, film som nevidel ani nechcem. Len stale netusim, na com pan Adams fical

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Ardan Muž

Založeno: 09.08.2005, 09:36

fyzikalnich !!!!! ze te to netaha za oci :-(

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 09.08.2005, 12:33

Stydim se :-( Normalne se pokusim psat co nejlepe, tohle mi uletlo... Take jsem to psal v noci. Omlouvam se

Odpovědět na příspěvek

optimalizace kodu

Autor: pavel 123 Muž

Založeno: 10.08.2005, 12:38

Souhlasim s LK, ze tech cest ke zvysovani vykonu je cela rada, ale optimalizace kodu by mela byt snad uzakonena :))). Mame ji tady a dnes, kdezto nove technologie a koncepce ...? Dalsi cestou, relativne dostupnou by bylo pouzivani specializovaneho HW /jako drive HW kodek pro DVD/, ovsem vice univerzalnejsiho /HW kodek pro DVD jako PCI kartu, nebo PC ci PCMCIA card nevyzuzijete nikde jinde nez v kompu a nikdo jiny si ji proto nekoupi/, Konkretne mam na mysli CD walkmany pouzitelne jako externi opticke mechaniky /uz byly a jsou, ale drahe a vzacne/, ktere jedou na 2 tuzkove baterie, prehravace DVD a DVD rekordery propojene s pocitacem jen kvuli synchronizaci a toku dat, nebo dokonce PCI karty, ktere by nezatezovali tokem dat sbernici, ale brali by z ni napajeni a hlasili by se do GUI operacniho systemu a data by jela treba pres USB nebo FW na externi disk nebo DVD rekorder /kameru/, proste by tu praci odmakal specializovany HW, ktery mame vsude kolem sebe jen s temi chybejicimi moznostmi. Pavel

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Microsoft Muž

Založeno: 10.08.2005, 22:30

vem si nějáký anti-MS prášky, ty magore.
umíš napsat jeden přáspěvek, abys do toho MS nezapletl? asi ne... to ale musí bej mindrák!

Office neni idealní, ale pořád lepší než cokoliv, co kdy v této oblasti byl vůbec schopen nabídnout Apple (a vlastně kdokoliv jiný)...

báj

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 10.08.2005, 22:52

Vážený pane Anonyme, pan Lukáš Kalista se aspoň nebojí se pod svoje názory podepsat celým jménem a za svými názory si stojí. Obojího si já osobně cením. A co se týče té kanceláře, po mnoho let již používám AppleWorks, původně Claris Works, na účetnictví, psaní a podobně bohatě stačí a to s rezervou a nepřetěžuje HW tak jako stupidity od MS. A pokud potřebuji někomu něco poslat, aby to přečetl, pošlu mu rtf, db nebo pdf. A narozdíl od MS Office je AppleWorks zadara.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Microsoft Muž

Založeno: 13.08.2005, 00:42

víš MS Office je balík programů, co něco uměj. psaní v Clarisu - ha to se dusím smíchy... - to už můžu psát ve WordPadu. jseš blázen? jak můžeš něco takového srovnávat? viděl jsi někdy, co všecko lze s MS Word 2003 skutečně dělat? nemluvím o psaní trapných článešků o IT, ale využití v rámci workgrup, kde jeden dokument připomínkuje a schvaluje X lidí, kde potřebuješ různé úrovně zabezpečení atd. ale to asi nemá tady, v zájmovém kroužku uživatelů apple, ani vysvětlovat... tady nikdo nepochopí, že počítač není na koukání, ale na práci...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 13.08.2005, 07:54

Na to, o čem mluvíš, se dá použít třeba LaTeX, ten je taky zadarmo. Ještě mi pak řekni, jak se z toho tolik obhajovaného Wordu udělá kvalitní tiskový výstup na ofset? Nedávno jsem jeden takový oříšek řešil, sborník od x lidí na mezinárodní konferenci, mělo to ve Wordu asi 140 stran a dostalo se to až ke mě, protože nikdo nevěděl, co s tím dál technicky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Eeeee?

Autor: Pavel Muž

Založeno: 09.08.2005, 06:28

Tak proč to používáš ? Kup si programové vybanení od applu !! To bude určitě skvělé a nebudeš muset mluvit jask hulvát !

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: creature Muž

Založeno: 09.08.2005, 08:34

na toshibu???

c.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Pepa Muž

Založeno: 09.08.2005, 11:00

Od Apple? Ha ha ha ha. Určitě máte na mysli lokalizovan7 kancelářský balík, že?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: ED Muž

Založeno: 09.08.2005, 11:47

To je stene divne oznaceni "kancelarsky balik" predstavim si proste takoveho vyjeveneho troubu.... hned vedle nej sedi "kancelaska krysa" :-)) A oba spolu vymysli novy dotaznik !!!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 09.08.2005, 12:17

Zajímavé, mám úplně stejnou představu. A kdyby vymysleli jen jeden dotazník, tak by to ještě šlo.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 09.08.2005, 17:33

Word postavit mimo zakon a jeho pouzivatelov strielat :)

A s tymi formularmi a dotaznikmi to je pravda. Clovek pouzije soft na vytvorenie prijmu a kancelarske uradnicke krysy pouziju „kancelarsky balik“ na vypracovanie formularov, aby ho o slusnu cast toho prijmu pripravili :/

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 09.08.2005, 19:56

V soukromí nechť si používá každý co chce. Ale střílel bych ty BFU, kteří rozesílají mailem dokumty .doc, a nutí tak ostatní tento nesmyslný formát sdílet s nimi (protože z důvodu počítačové negramotnosti jiný datový formát neznají). V mnoha případech vám OpenOffice a NeoOffice nepomůže a musíte použít origoš od MS. I když s krajním odporem.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 09.08.2005, 21:04

to si treba ludi vychovavat. MS Office nepouzivam, nevlastnim a odmietam. Ak niekto nieco posle v DOC, slusne mu poviem, nech to ulozi do RTF alebo PDF. Ak nevie, cau, nezajem. Trapenim sa s konverziou mi to za (vacsinou par korun) nestoji

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 09.08.2005, 21:11

Taktéž se snažím o převýchovu, ale ne vždy to je možné.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: on_78 Muž

Založeno: 09.08.2005, 23:22

No jo hosi. Opravdu usmevny, divat se na to jak jsi zde dokazujete JAK jste uzasni. Sranda cist texty bozskych a nadlidskych uzivatelu MACU kde vsichni ostatni jsou jen podLIDI....

vas FANDA

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Fero Muž

Založeno: 09.08.2005, 23:28

Tak tak, extremy nikdy k nicomu neviedli... Vychovavat zakaznikov... Snad im vychadzat v ustrety, nie?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 10.08.2005, 09:31

aj to je pravda, ked to stoji za tu namahu a cas :)
ale vychovat si, to je zaklad. Takych corelakov, aby nosili subory v EPS alebo AI, nie CDR, to je snad zaklad. Takisto, aby nosili subory v otvorenych formatoch.

Neprajem nikomu snazit sa urobit ripovatelne PDF alebo PostScript z DOC-u, alebo sa babrat s vizitkami v Exceli!!!

To je skutocne zabity cas a nervy, vysledok je pritom neraz pod ocakavania. Tu nejde o to, ze pouzivatelia Maca su super oooh bozsky (ako prispevok vyssie), tu ide o realitu z praxe.

Myslim, ze pokazeny zub si tiez doma nik nevrta sam…

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: antonín Muž

Založeno: 10.08.2005, 10:57

plně s vámi souhlasím. Oni znají pouze platformu Apple, ale neznají ostatní platformy (podle obsahu příspěvků)nebo OP Linux, Sun, Intel x86 a hlavně podle toho co nejde na Applu usuzují, že to nejde na jiných platformách. Hluboce se mílí a jsou neobjektivní, jak jste řekl nadlidi,je mi jich nakonec líto. Svět je však jinde než podle jejich představa a to je dobře.

Antonín Berger

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 10.08.2005, 11:08

Vážený, znám docela dobře i jiné platformy, za těch 20 let jsem pár už i vystřídal. Řeč tu byla o uzavřených formátech, jako je .doc. Je to to samé, jako bych já někomu posílal dokumty ve formátu AppleWorks. Potíž je v tom, že BFU nezná jiný formát dokumentů než .doc a nutí ho používat kvůli vlastní neznalosti a neschopnosti ostatním. Proč neumí uložit dokument jako .rtf? NNebo .pdf?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: joer Muž

Založeno: 10.08.2005, 14:09

No, ono vychovat zakaznika je fakt niekedy veeeelmi tazke. ja som rezignoval, mam tu stare PC 500 Mhz, v tom Word, pride zakaznik, kcem vytlacit diplomovku, kravinky spachane vo Worde, tak tam mas comp, otvor si to v tom tvojom Worde a vytlac si. Je to jedouchsie ako konvertovat do pdf, spekulovat, lebo Word nie je kompatibilny ani sam so sebou. Vzdy lepsie taketo riesenie, ako poslat prec zakaznika, co vam necha 1000 Sk za 3 minuty.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 10.08.2005, 14:06

pripajam sa k Romanovi Sulovi. Tiez som vystriedal par platforiem. Pan Berger, v diskusiach vystupujete ako „vsude byl, vsechno videl“ a ostatni su asi podla Vas magori.

Mam skusenosti, ze velka cast pouzivatelov Maca ovlada aj ine systemy, pretoze MUSI – hlavne Windows. A ak sa niekto chce hrat na grafika a donesie mi paskvil v DOC alebo v CDR, tak to potom pardon. Tiez mam zazitky s „profesionalnymi webmastermi“, co „tvoria“ vo FrontPage.

A tito ludia, nech sa na to pozera hocikto ako chce, su amateri, tupci a neschopaci. Z ich pohladu je asi skuseny tvorca blbec a nafukanec – presne, ako si to mysli par prispievatelov vyssie…

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: dunbar Muž

Založeno: 10.08.2005, 15:24

no ked to tu tak citam tak "vsade bol vsetko videl" akurat tak Remen jr. i sr. vsak ano

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 10.08.2005, 17:29

vec nazoru. nevidel som vela veci, vela veci neviem. priznavam. ale do veci, o ktorych neviem, sa na rozdiel od kuchynovych corel grafikov nerypem.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Eeeee?

Autor: XMX Muž

Založeno: 10.08.2005, 18:20

Heh... to mi pripomina, jak jsem potreboval sitotiskem vytisknout na tricko logo... nakreslil jsem si to pekne v .AI s tim, ze jsem to vyexportoval do nekolika dalsich formatu .... a ve firme mi rekli, ze pouzivaji jenom Corel, protoze na aplikace od Adobe nemaji penize:-) Dal jsem jim na vyber a nakonec se jim nejvic libilo .BMP:-))))

XMX

Odpovědět na příspěvek

RE: Eeeee?

Autor: Michal Muž

Založeno: 10.08.2005, 08:50

ano clanek totalne o nicem. Asi dobry na vyplneni okurkove sezony.

Odpovědět na příspěvek

doplneni * Multiprocesorove Macy

Autor: Ruda Muž

Založeno: 09.08.2005, 03:28
Odpovědí: 0

Jen bych chtel autora opravit. Prvni byla firma DayStar, ktera jako prvni spolu s firmou Radius mela licenci na Macy. PowerComputing prisel az potom.

a prave fa. DayStar uz od roku 1995 prodavala 4 procesorove Macintoshe. Tento stroj se jmenoval Genesis MP800+ (4x PPC604 na 200 MHz -> pozdeji PPC604e)

Odpovědět na příspěvek

RE: doplneni * Multiprocesorove Macy

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 09.08.2005, 09:39

V Mactrackeru jsem nenašel o DayStar ani zmínku, snad jedině Motorola Starmax.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: doplneni * Multiprocesorove Macy

Autor: Chuan Torena Muž

Založeno: 09.08.2005, 10:55

Nejsem zadny velky Macista, ale historie a klonovaci obdobi me docela zajimalo. Takze pokud chcete vedet "VSECHNO" navstivte tuto stranku. Je skvela. A s Daystar je to fakt. Stejne jako zajimavy kousek od nasich zapadnich sousedu MaxxBoxx.
http://www.eve
rymac.com/systems/by_manu
facturer/index.html

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: doplneni * Multiprocesorove Macy

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 09.08.2005, 11:11

Díky za informaci.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: doplneni * Multiprocesorove Macy

Autor: Jozo Remen Muž

Založeno: 09.08.2005, 11:01

no tak to mate bud kratku pamat, alebo ste veeelmi mlady. Daystar vyrabal 4 procesorove stroje ako bolo napisane, jeden dokonca sluzil v CR na specialne efekty v studiu Heureka (napr. film Akumulator I)

Svojho casu sa jednalo o najvykonnejsi Mac klon, nebol to Power Computing:

http://days
tartechnology.com/Daystar
_Technology_Mac_Support/D
aystar_Technology_Mac_Dow
nloads/Daystar_Digital_Ma
c_Downloads/Mac_Support_D
ocuments/manuals/Man_GnsM
P_Conversion1.pdf

to je PDF manual k starsej verzii so 132 MHz procesormi PPC 904. Neskor prisli 180 MHz, 200 MHz a 233 MHz verzie:

http://www.eve
rymac.com/systems/daystar
/mp_plus/genesis_mp932_pl
us.html
http://www.lowen
dmac.com/daystar/genesis.
html

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: doplneni * Multiprocesorove Macy

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 09.08.2005, 11:15

No, v mém případě to bude spíš ta paměť (ne, že bych si připadal už vyloženě starý). Ten Power Computing mi utkvěl v paměti, že PC Worldu z roku 1996 (číslo už vám neřeknu) byla reklama toho znění.

Odpovědět na příspěvek

Quo vadis, MujMac?

Autor: Petr Muž

Založeno: 09.08.2005, 09:24
Odpovědí: 0

Nejak sem nepochopil o cem to ma byt. Zrejme musi kazdy den vyjit jeden clanek co? Proc nepisete treba o CzechTeku? Vzdyt je to ted takovy rozjety tema :-))

Radsi si hodte prazdniny, na kvalite serveru se nic nezmeni.

Petr

Odpovědět na příspěvek

Fajn článek:)!

Autor: iBobek-mac.one Muž

Založeno: 09.08.2005, 15:31
Odpovědí: 0

Souhlasím s tím, že je tu spousta strašně chytrých lidí, kterým se tenhle článek nepáčí, pretože takovéto info nepotřebují, ale neměli by zapomínat, že Maca nemají jen oni, ale i jiní a ty to třeba může zajímat... Mě se ten článek líbí a svědčí o inteligenci pisatele a jeho zájmu o věc:)! Z Jabloně zdraví iBobek

Odpovědět na příspěvek

RE: Fajn článek:)!

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 09.08.2005, 16:39

Děkuji.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Fajn článek:)!

Autor: iBobek-mac.one Muž

Založeno: 09.08.2005, 22:50

Za nic kámo, Musíme si pomáhat...:)

Odpovědět na příspěvek

nazor

Autor: Foxino Muž

Založeno: 17.08.2005, 00:14
Odpovědí: 0

tak toto je podla mna uuplne najlepsia diskusia, aku som si v zivote precital. clanok bol vyborny pan Sula, vzdy sa najde niekto, kto pracu cloveka, ktory nieco taketo skomponuje aj primitivne skritizuje. verim, ze vacsina tych, ktory sa ,,hraju,, na pocitacovych odbornikov a kritizuju mac uzivatelov, nema ani paru o tom, co mac je. drzim palce ak sa niekedy s nimi stretnu a hlbsie zoznamia s ich logikou, vymozenostou a profesionalnejsim pristupom k praci, datam, aplikaciam a moznostiam, potom pochopia (aj ked velmi tazko) ze windows je obycajny nepotrebny bluescreenovy shit, ktory zial k praci v urcitych oblastiach bezprostredne potrebujeme... no a k microsoftu samotnemu, ako aj k produktom office sa radsej nebudem vyjadrovat. to ich trapne sleposmerne pripomienkovanie napr.v aplikacii word je fakt super stupidita, ktora stoji za priklad, ako to skvele vymysleli... enjoy, Foxino.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: