Nelehké měření sil aneb Jak si vybrat projektový manažer - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Informace

Nelehké měření sil aneb Jak si vybrat projektový manažer

25. srpna 2009, 00.00 | Už nějaký ten pátek nemusíme při plánování a realizaci svých projektů spoléhat pouze na svoji hlavu a (přiznejme si) nespolehlivou paměť. Jistě mnozí z vás okusili pocit, kdy dohlížet nejen na svoji práci, ale také kroky členů týmu, vedl ke stavu zoufalství.

Už nějaký ten pátek nemusíme při plánování a realizaci svých projektů spoléhat pouze na svoji hlavu a (přiznejme si) nespolehlivou paměť. Jistě mnozí z vás okusili pocit, kdy dohlížet nejen na svoji práci, ale také kroky členů týmu, vedl ke stavu zoufalství. Naštěstí vývojáři softwaru mají na svědomí pěknou řádku aplikací, s nimiž se může správa projektů proměnit v přehledný a bezstresový prostor. V něm nejenže vzniknou podmínky pro efektivnější management projektu, ale také k větší radosti z práce.

Na to, jak efektivně nakládat se svými projekty, může postačit i funkční práce s kalendářem, v tomto článku se však zaměřím na programy, které se hodí již na projekty mnohem náročnější. A to ve smyslu většího počtu dílčích kroků, obsáhlosti materiálu i spolupracovníků, stejně jako (ve většině případů) delšímu časovému horizontu mezi startem a ukončením projektu.
Nabídka takových programů je solidní natolik, abyste si mohli vybrat takový, který vám co nejvíce sedne. Dopředu je však nutno počítat s tím, že zadarmo takovou aplikaci nepořídíte. Má-li splňovat opravdu to, co si pod pojmem project manager vývojáří představují, částky se šplhají až ke dvěma stům dolarům. Existují i levnější varianty, ale pěkně postupně…

Úvod - co aplikace dokáží?
Ve stručnosti můžeme funkci všech recenzovaných programů popsat jako schopnost zaznamenávat projekt, jeho části, a to se všemi náležitostmi, které k managementu patří. U aplikací Merlin, OmniPlan a Projector si tak můžete rozepsat (a vždy dodatečně vepisovat) kroky, které je potřeba realizovat, abyste splnili nějaký větší úkol, projekt. Může jít například o vedení časopisu na jeden rok, produkční plán výroby televizního pořadu, ale také stavba rodinného domu a úprava zahrady. Na vedení projektů existují tzv. time managementové metody (například Getting Things Done), projektové managery se od nich liší tím, že se neváží na vás samotné, vstřebávají do sebe nejen "pojem" času, ale také materiály, prostředí, v němž se kroky budou odehrávat - a v neposlední řadě vám aplikace usnadní orientaci při přerozdělování úkolů mezi tým lidí. Zjednodušeně řečeno, projektový manažer myslí především na ulehčení a kontrolu práce, time managementová metoda na to, abyste si kroky efektivně rozvrhli do svých dnů a týdnů.

Dát na první dojem?
Rozhodl jsem se vedle sebe postavit tři známé projektové managery, Merlin , OmniPlan a Projector . Dlouhý čas jsem s nimi jednotlivě pracoval a poté se pokoušel souběžně v každém z nich udělat tutéž věc, to aby komparace byla co nejpečlivější. Bylo zajímavé, jak se mé sympatie přelévaly od programu k programu v průběhu práce s nimi. Pokud bych měl dát na první dojem, bezpochyby by zvítězil Projector. Pro svoji intuitivnost, příjemný vzhled a takové nejvíce "macovské" vzezření. Naopak OmniPlan mi přišel takový nepřehledný (ostatně tak jako na první pohled působí většina aplikací od OmniGroup) a Merlin těžkopádný (tedy kromě jeho roztomilé ikonky).

Vzhled
Jak jsem již naznačil. Projector vás potěší, pokud se vám intuitivnost macovského prostředí zamlouvá a pokud si potrpíte na programy, které onu Apple jednoduchost v sobě obsahují a dokazují to nejen designem, ale i propojeností s vaším počítačem (např. AdressBook a iCal). Z Projectoru skutečnost, že je dělán pouze pro platformu Mac OS X, přímo čiší. Neotravuje vás přemírou ikonek a tlačítek. Při bližším seznámení zjistíte, že například spojovací linky mezi jednotlivými kroky v projektu můžete nadesignovat tak třiceti způsoby, stejně jako máte volnost při barevnosti kolonek. Ve výsledku to působí odlehčeně a příjemně - jako by spíše šlo o nějaké propagační letáčky, než o rozpracování dlouhodobé práce.

Když jsem však začal pracovat více s Merlinem, zjistil jsem, žei jeho strohost vlastně s Applem má něco společného a že se mi s ním nepracuje zle. Postupně jsem začal pronikat do funckí a poznávat, co které tlačítko udělá. Proces to byl delší, ale v jeho závěru jsem byl přesvědčen o tom, že mi Merlin umožní udělat více věcí - a přitom nevypadá nehezky.
OmniPlan jsem si nechal až na závěr. Přiznám se, že jsem se kdysi pracoval s OmniFocusem a dost dlouho jsem si na jeho prostředí zvykal (na GTD program jsem si vlastně zvykl zrovna, když mi vypršela trial verze a já se rozhodl pro koupi jiného, konkurečního programu). U OmniPlanu to začalo naprosto stejně, neboť i vizuální a ovládací řešení má s OmniFocusem velmi mnoho společného. Přednastavený font, velikost písma a barevné rovržení jako by říkalo, že tohle není legrace, nejde o zábavu, ale o práci. Pokud se vám chce, můžete si barvy a font libovolně změnit. Pokusil jsem se o to, ale… najednou jsem zjistil, že se mi vlastně původní nastavení líbí ze všeho nejvíce. Že i ta strohost má své oblé tvary, že i se mi v programu dobře orientuje a společnost OmniGroup myslela na to, abych před očima viděl vždy to, co je důležité.
Na co jsem si také zvykl (a co mě zpočátku velmi otravovalo), byly panely "info", které oproti ostatním aplikacím "nevyjedou" v pravém boku (a zmenší tak např. náhled na časovou osu), ale otevřou se v samostatných oknech.

Ovládání
V podstatě jsem to předestřel již v úvodu, Projector disponuje jednoduchým uživatelským prostředím, pracovat se s ním naučíte rychle a stručný PDF manual možná jen prolítnete očima, nebo ani neotevřete. Vytváření nových úkolů, jejich propojování - a vůbec celkové ovládání tohoto softwaru je příjemné a většinu funkcí objevíte a naučíte se s nimi hned napoprvé.
Merlinův manuál jsem studoval pečlivě a celý. Věděl jsem totiž, že program asi nabízí poněkud více funkcí než Projector. Obdobně tomu bylo u OmniPlanu. Studium těchto dvou aplikací mi sebralou kousek života, přičemž u OmniPlanu je lepší výbava audiovizuálních nápověd (ostatně, OmniGroup je v tomto ohledu opravdu pečlivou firmou), což mi práci ulehčilo. Když už jsem samostatně s každým z programů obstojně uměl, porovnával jsem, jak se vypořádají s jedotlivými kroky, které člověk absolvuje, vytváří si (a obhospodařuje) svůj první projekt. Bylo pro mě překvapením, že u uživatelsky nejméně přívětivého (viz první dojem) OmniPlanu najednou spoustu věcí dělám intuitivně, vystačím si s přetahováním myší, vizuálně se v tom všem orientuju a není pro mě problém, kdykoliv cokoliv rychle změnit, upravit. Merlinovi začal docházet dech, zdálo se mi. Když si například nadělíte na stejný časový úsek mnoho pracovních povinností, Projectoru je to de facto jedno, Merlin vám graficky ukáže, že máte "přesmíru", ale jediný OmniPlan vás na to nejen upozorní, ale i jednoduše nabízí (jedno tlačítko) možnost, jak si lépe práci rozvrhnout.
Pro tyto projektové manažery je podstatná funkce "resources", kdy ke krokům přiřazujete lidi, kteří se do nich zapojí (a jak velkým podílem práce), a materiály a nástroje, které k úkolům budete potřebovat. Projector nabízí omezené možnosti a ani vizualizace rozvrstvení práce není zrovna všeříkající. Merlin a OmniPlan jsou na tom téměř stejně, jen s tím rozdílem, že mi vizualizace toho, co který člen týmu kdy má udělat, přišla přehlednější u OmniPlanu.
Jinak samozřejmostí je, že ve všech třech případech si můžete zadat k projektu rozpočet, pak taxu k jednotlivým lidem, a ve finále mít pod dohledem i financování svého projektu. V tomto případě paradoxně Projector nabízí nejlepší výstup, Merlin spoléhá na propojenost s aplikací Billings, která vám pak vytvoří i třeba faktury.

Výbava
Postupně jsem se tak začal klonit k Merlinovi a OmniPlanu, zjišťoval jsem totiž, že Projector je sice hezký, ale stále více věcí mu scházelo. A to se dostávám k výbavě. Při práci s OmniPlanem a Merlinem jsem totiž zakopával o další a další funkce. Například možnost stanovit si pracovní dobu, se kterou bude program počítat, pričemž OmniPlan nabízí i to, abyste si ke každému (bude-li to potřeba) člověku z týmu jeho rovzrh vyrobili, můžete také do něj zanést výjimky (např. státní svátky, dovolené), aby vás pak program upozornil na to, že daný úkol v ten den váš kolega nemůže splnit, a navrhne vám řešení. Tyto dva programy také lépe pracují s "kritickými mezníky", lépe hlídají změny ve vašem plánu a také hrubý časový odhad, skutečný čas realizace a rozdíl mezi těmito časy. Nenabízejí sice tak stylově pěkné a barvité propojovací linky, zato automaticky mohou s kroky hýbat, chcete-li aby úkol č.3 a úkol č.8 spolu měl vazbu a oba končili ve stejnou dobu apod.
Projector mě na druhou stranu potěšil vkládáním "To Do" a "Event", které se od kroků odlišují, přičemž aplikace vizuálně například ony události hezky do harmonogramu zanese a zobrazuje. (Samozřejmostí je spolupráce s iCalem).
Co se týče exportování projektu (či jeho částí), Projector toho mnoho nenabízí, soustředí se především na propojenost s dalšími Apple produkty (iWeb, MobileMe), ale projekt můžete přetansformovat i do obrázku. U zbylých dvou programů je škála široká, takže se vám určitě nestane, že byste z těchto speciálních aplikací nemohli svůj "výrobek" dostat ven.

Najdeme vítěze?
Nejprve k čistě subjektivním pocitům. Sympatie se mi přelívaly z jednoho programu na druhý, nejprve jasně vévodil Projector, pak se mi zalíbil Merlin a ke konci vedl OmniPlan. Jenže Merlin má i svoji verzi pro iPhone, což mě přiklonilo k němu. (Pak jsem však zjistil, že se to hodí vlastně jen tehdy, pokud chcete "exportovat" svůj projekt z desktopové verze do mobilní. Editovat na iPhonu můžete, ale musíte mít při tom sesynchronizované obě verze. Třeba se to ale časem změní.)
Když bych měl brát na zřetel cenu, asi bych se rozhodl pro nejlevnější možnost - Projector toho totiž za třetinovou částku nabízí hodně a pokud zrovna nejste manažerem firmy, určitě by vám měl vystačit. Pokud ale dáte na větší výbavu a tento elektronický způsob správy vaší práce vám vyhovuje, radil bych nešetřit a jít do dražších variant. Mé sympatie nakonec k sobě přitáhl (byť trochu s těsným výsledkem) OmniPlan. Hodí se to navíc i z toho důvodu, že pokud fandíte OmniGroup a vlastníte další aplikace této firmy, provázanost mezi programy vám jistě pomůže a potěší.


Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Tipy a Triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Deja Vu?

Autor: MartensPh Muž

Založeno: 25.08.2009, 01:24
Odpovědí: 0

Necetl jsem neco podobneho na mitvsehotovo.cz?

Odpovědět na příspěvek

OpenProj

Autor: Jirka Cech Muž

Založeno: 25.08.2009, 04:47
Odpovědí: 0

A co treba OpenProj a nebo poridit Parallels a MS Project? Obcas je dulezite ty veci v realnych projektech sdilet s ostatnima, exportovat a kooperovat.

Odpovědět na příspěvek

RE: OpenProj

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 25.08.2009, 08:35

Děkuji za připomínku, manažerům, kteří jsou "otevření" ke sdílení projektů mezi více členy týmů, bych chtěl věnovat speciální článek. Takhle by text narostl do příliš velkých rozměrů. Nicméně, pokud máte vlastní zkušenost s používání Vámi zmíněných aplikací, určitě se podělte - třeba o porovnání s tím, co nabízejí programy v mém článku, popř. o porovnání uživatelského rozhraní.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: OpenProj

Autor: Sevar Muž

Založeno: 25.08.2009, 15:10

Taktiez tu chyba projectx.com

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: OpenProj

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 25.08.2009, 15:24

Programů tu chybí mnohem víc. Ale to nebylo mojí ambicí, abych porovnával všechny (což pochopitelně ani nejde). Spíše bude užitečnější, když v diskuzi napíšete - kromě toho, že něco chybí, svoji zkušenost s daným programem, který v mém článku není. Aby si ostatní čtenáři mohli udělat aspoň nějakou představu. Můžete to postavit právě na porovnání s tím, o čem jsem psal já. Děkuju.

Odpovědět na příspěvek

presna kopie clanku

Autor: pinky Muž

Založeno: 25.08.2009, 08:00
Odpovědí: 0

ano, presne tak - taky se mi zda tento clanek vice nez dost okopirovan z mitvsehotovo.cz
ostuda pro mujmac, bohuzel to neni ojedineli pripad

Odpovědět na příspěvek

RE: presna kopie clanku

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 25.08.2009, 08:31

Milí čtenáři, neuražte se, ale dost to dramatizujete. Jak článek pro Mítvšehotovo, tak článek pro MůjMAC psal stejný autor, tedy já, a rozhodně je dost odvážné komentář pojmenovat "přesná kopie článku", protože když si je oba přečtete, zjistíte, že zatímco u Mítvšehotovo už především píši pouze o dvou aplikacích (Projektoru jsem věnoval vlastní text a na něj se jen odvolávám), u MůjMAC srovnávám programy tři. Koncept článků se liší, rozhodně nejde o kopii.
Proč jsem psal dva texty na stejné téma? Protože nepoředpokládám, že by se čtenáři MůjMACu houfně zajímali o metodu GTD a time management (a byli tak čtenáři serveru Mítvšehotovo). Naopak také nepředpokládám, že mezi GTDmilce se rekrutují výhradně čtenáři MůjMACu.
To, že na MůjMACu vyšel článek o něco později, je souhra nešťastných okolností - text vznikl už na začátku července, ale "spolkl si jej pro sebe mailový klient".
Myslím, že adekvátnější budou vaše připomínky a reakce na samotné programy, na jejich užívání, sdělování dojmů z jiných aplikací. Hořekovat nad tím, že ještě na jiném serveru existuje obdobně laděný článek je trošičku... no, zkrátka zbytečné. :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: presna kopie clanku

Autor: ED Muž

Založeno: 26.08.2009, 08:11

Souhlasím s Vámi. Mimochodem, takto dobrý a vlastní zkušeností podepřený čánek jsem tu dlouho nečetl. Navíc oceňuji, že to bylo vcelku. Čekat na 10 pokračování, navíc nepravidelné, je ....
Díky a pokračujte určitě dál.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: presna kopie clanku

Autor: ondrej Muž

Založeno: 01.09.2009, 10:28

Aspoň vidíš, jak je mitvsehotovo.cz populární a tvůj styl prostě jediněčný ;)

Dodal bych, že z faktu, že Omniplan patří do omnigroup toho bohužel moc pozitivního nevyplývá. Komunikace omniplanu s Omnifocusem prakticky neexistuje, jediná varianta je export s mazipřistáním v Omnioutlineru, což úplně ztrácí smysl.
K aplikaci Merlina pro iPhone: synchronizace probíhá přes server,jediné riziko by bylo, pokud by projekt najednou upravovalo víc lidí, jinak problém nevidím.

Odpovědět na příspěvek

díky

Autor: Slavik Pavel Muž

Založeno: 25.08.2009, 11:35
Odpovědí: 0

Děkuji za článek. Jsem rád za takové články, o time managementu a GTD by jich mohlo vznikat více. Ještě jednou díky.

Odpovědět na příspěvek

Diky za dobry clanek.

Autor: JuraP Muž

Založeno: 25.08.2009, 11:47
Odpovědí: 0

Taky pouzivam TaskTime4, je to jen za 20USD, pocita cas straveny na ukolech atd. Jinak to neni management software, ale zda se mi za tu cenu uzitecny. Co pouzivate vy?

Odpovědět na příspěvek

uzitocny clanok

Autor: alex.botev Muž

Založeno: 25.08.2009, 16:49
Odpovědí: 0

dakujem za zhrnutie zakladnych pohladov na tri PM software. sam sa zamyslam o vyhodnosti toho ktoreho softwaru, a ich alternativou voci webovemu prostrediu (bud platene sluzby externe hostovane alebo open source hostovane "doma").

jedna vec ma vsak zaujima, ak robite svoju pracu projektovo, beriete pri vybere PM programu ohlad na projektovu metodologiu? napr. PMI alebo PRINCE2 apod.

Odpovědět na příspěvek

RE: uzitocny clanok

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 25.08.2009, 17:01

Zatím jsem do PMI / PRINCE2 aj. tolik nepronikl, při využívání OmniPlanu se "odrážím" od metody GTD - a pracuju také svým způsobem intuitivně. Je to ale i tím, že zatím jsem na OmniPlanu nevytvářel projekt týmový (jen zkoušel), doposud pouze projekt pro sebe samého. Vámi zmiňované metody určitě chci ale v budoucnu více uplatnit.

Odpovědět na příspěvek

Kompatibilita s MS Project

Autor: RiMa Muž

Založeno: 25.08.2009, 20:30
Odpovědí: 0

Ještě jsem se chtěl zeptat jak to bylo s kompatibilitou s MS Project. Ten lidi často používají a leckdy je nutné upravovat již existující projekt. Zkoušel jste i tuhle vlastnost?

Odpovědět na příspěvek

RE: Kompatibilita s MS Project

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 25.08.2009, 21:01

Jak Merlin, tak OmniPlan dokáží do formátů podporovaných MS Project exportovat, ale MS Project nemám, abych odzkoušel, jestli je to zcela v pořádku. ideální by bylo, kdyby někdo z vás toto odzkoušel, může-li, a sdělil dojmy.

Odpovědět na příspěvek

Project management software pro OSX

Autor: Marek Kopecký Muž

Založeno: 28.08.2009, 09:50
Odpovědí: 0

Dobrý den,
nic proti, jedná se spíše o článek pro širší laickou veřejnost, která si ulehčí práci na projektu typu "Renovace zahrady" nebo "Svatba" apod. :-) Opravdu nic proti- jen se někdo ptal, jak je to s projektovými metodologiemi. Budu psát jen o OmniPlan a Merlinu a v podstatě obě aplikace pracují s Metodou kritické cesty (CPM , Critical Path Metod). Uživatelská obec si vcelku často přeje, aby byla zavadena i možnost vyznačení Kritického řetězu (Critical chain) podle Goldratta a Teorie omezení. Že by OmniPlan nebo Merlin byly přímo spjaty s nějakou metodologií jako PRINCE2 nebo PMI, tak to ne. Mohou se stát součástí této (a snad jakékoliv "běžné" PM) metodologie, pokud je do ní zahrnete.
Spojovat GTD do aplikací jako OMNIPplan a Merlin není dle mého soudu nejšťastnější - tyto aplikace slouží k plánování projektu; stanovení milníků; pro snadné naplánování větších celků na časové ose. Kdežto GTD metoda je potom užitečná pro "příští kroky" pro každý den, pro stanovení podrobného OSOBNÍHO plánu příštích akcí- což si nedovedu v případě větších projektů a multiprojektů dost dobře představit - to bych potom Merlina a OMNIFocus zcela zahltil a místo přehledného zobrazení fází projektu by se z toho stal maglajz :))
Merlin má tu výhodu, že může pospojovat více projektů do Multiprojektu a sdílet (kontrolovat sdílení) resources. Představte si, že pracujete na dvou různých projektech pro jednu organizaci a na obou se podílí v několika případech stejní lidé. Logicky je třeba sledovat jejich vytížení z hlediska obou projektů najednou a to dokáže Merlin. V OMNIPlan je třeba učinit workaround, aby to tak fungovalo - v podstatě se zavede jeden projekt a ty jednotlivé projekty se sdruží do GROUP. Ale pro přehlednost nic moc, nehledě na to, když se jedná o dva naprosto rozdílné projekty, resp. řešící zcela jiné problémy apod.
OMNIPlan je vskutku super protože je od OMNIGroup. Mně osobně vůbec aplikace od OMI nepřehledné nepřijdou, je to možná tím, že jsou to moje pracovní nástroje již léta. Až bude dotažena do úplné dokonalosti integrace OMNIPlan s OMNIFocusem (nejkvalitnější GTD app na trhu), tak to bude megasuper :)). I když jistá provázanost dobře funguje již nyní...
Konečně Merlin má velice kvalitní knihovnu templejtů a dokumentů - např. pro vývoj software, spoustu RUP dokumentů. Tedy vlastně se vracím k otázce, zda je některá z aplikací spojena s některou z PM metodologií - ne, že by přímo Merlin byl RUP nástrojem (best practises od IBM), ale má slušnou knihovnu dokumentů RUP, které lze použít jako template...

Odpovědět na příspěvek

RE: Project management software pro OSX

Autor: Marek Kopecký Muž

Založeno: 28.08.2009, 09:54

malá oprava - jak píšu o GTD do PM aplikací Merlin a OMNIFocus, tak jsem napsal: "...to bych potom Merlina a OMNIFocus zcela zahltil a místo přehledného zobrazení fází projektu by se z toho stal maglajz :))" - tak jsem měl samozřejmě na mysli OMNIPlan místo OMNIFocus, protože OMNIFocus je právě tou aplikací pro podrobné stanovení příštích kroků/akcí podle GTD...

Odpovědět na příspěvek

RE: Project management software pro OSX

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 28.08.2009, 22:22

Dobrý den, moc děkuju za toto doplnění a podělení se o zkušenosti, které jsou bohaté. Máte pravdu, tento článek je skutečně spíše takovým vstupem, rozhodně jsem si ani netroufl, abych zde popisoval fungování těchto aplikací tak, jak by si zasloužily. Ještě se mám sám co učit. A ohledně GUI programů od OmniGroup - své původní stanovisko (nepřehlednost) už přehodnocuji a začínám si na tyto programy skutečně zvykat. (Viz můj článek o OmniFocusu na blogu www.itimeblog.com)

Odpovědět na příspěvek

multiple projects management

Autor: ondrej Muž

Založeno: 01.09.2009, 11:15
Odpovědí: 0

byť omniplan je velka pomoc, stejně jako omnifocus, chybí mi nástroje přesně mezi. Něco, jako omniplan na 12 menších projektů, které dělám převážně sám, ale nejsou dost jednoduché na omnifocus a jednotlivé akce nesmí kolidovat (více projektů synchronizované s iCallem to tímpádem nezachrání). Máte někdo řešení?

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: