Mac OS X Lion - mezi recenzí a zamyšlením - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Informace

Mac OS X Lion - mezi recenzí a zamyšlením

Mac OS X Lion

5. srpna 2011, 00.00 | Internet se po spuštění prodeje nové verze operačního systému Mac jen hemží tipy a triky, ohlasy na to, kterak se Apple vypořádal s potřebami svých uživatelů, popřípadě s nápady, které mají lidmi být teprve oblíbeny. I my přidáme pár postřehů z toho, jak si Lva ochočit a mít jej rád.

Strategie razit prodej aplikací skrze jablečný App Store se promítla i do zcela nového způsobu distribuce a instalace operačního systému. Pro majitele minulé, leopardí verze, to představovalo na jedné straně ulehčení, na straně druhé otázku, co se bude dít, až něco v Macu selže a instalační DVD médium nebude – tak jako tomu bylo doposud – po ruce. Klady inovace ze strany Applu spočívají především v jednoduchosti a rychlosti distribuce. Nemuseli jsme čekat na to, až někdo v kamenném obchodě bude mít instalační DVD skladem, nemuseli jsme pokukovat po e-shopech a čekat na zásilku. V den zahájení prodeje bylo už jen na nás (a na našem internetovém připojení), za jak dlouho bude Lev "doma". Z řad svobodomyslných kritiků zní různé podoby frází o totalitarismu Applu a jeho uzavřenosti, App Store se ale pro iOS zařízení – zdá se – osvědčil. Existuje možnost, jak takový přístroj odemknout, čili zůstává zachována volba, zda se pravidlům podřídit či nikoliv. V případě aplikací pro Mac OS, stále máme k dispozici cestu tradiční, ale na druhou stranu – App Store tlačí ceny níž a odpadá nervozita, zda program bude či nebude fungovat a zda naše peníze neobohatí něčí konto bez odpovídající protihodnoty.

Rozhodnutí tlačit prodej operačního systému přes App Store má proto logiku – demonstruje, že právě tento způsob je ten "správný", resp. preferovaný. A předvídám, že přijde den, kdy Mac App Store bude jedinou volbou. Stejně jako tomu je u obchodu aplikací pro iOS.

Uživatel, který se vzdá myšlenek, zda to je či není pro vývojáře výhodné, a bude myslet pouze na sebe, uzná, že pro něj to výhodné bezesporu je. Ostatně, stažení celého operačního systému sice vyžadouje trpělivost, nikoliv však obavu, že po zaplacení a při případném technickém problému v procesu "sosání", by mohla nastat situace, že peníze přijdou vniveč. Jestliže někdo frflal nad objemem dat, o jejichž přenos se má jeho internetová přípojka postarat, pak by možná stálo za to položit dotaz, zda mu vadí takto "kupovat" filmy, hudbu či jiný software. Ostatně, nemalé procento majitelů systému od Microsoftu jej nemá legálně a pravděpodobně jsou i oni na online nákup a stahování systému připraveni.

Samotná instalace probíhá bez potíží a Mac OS X se kromě přímého začátku na nic neptá. A když zatoužíte instalovat systém na další stroje, můžete. Pakliže se přihlásíte se svým Apple ID z App Store.

V čem však může tento způsob prodeje vyvolávat nevoli, je fakt, že se nejedná o tzv. čistou instalaci. A bez existence poslední, nejaktuálnější verze systému, jste si mohli o lvovi jen povídat s rodinou u svíčky. Já sám jsem na MacBooku chtěl začít "od začátkuu", zformátoval disk a uvažoval, kterak tam Liona dostat, aby instalace byla co nejefektivnější. Uživatelé, říkejme jim ajťáci, našli způsob, na webu se objevilo vícero návodů, také k tomu, kterak systém zazálohovat například na flash disk či na DVD medium. Vzhledem k tomu, že jsem toho času nechtěl takové návody číst a ani řešit, instaloval jsem na zformátovaný disk, předchozí verzi systému a pomocí ní poté tu novou stáhl a nainstaloval.

Případná kritika, že Apple nemá záložní DVD, je tak vlastně vyvrácená, navíc se již před zahájením prodeje objevily informace o distribuci Lionu pro instituce a potvrdil se tedy prodej, který App Store "obchází".

iOS vládne Applu aneb Nadsázka je žurnalisticky vděčná

My, kdož nevlastníme vývojářský účet a trpělivě jsme vyčkali do oficiálního uvedení 10.7, jsme o prorokování vlivu iOS prostředí do Mac systému pouze četli z druhé (třetí...) ruky. Snímky se spuštěným Launchpadem o tom nasvědčovaly. Pro někoho dobrá cesta, pro jiné potvrzení, že Apple se nechává úspěchem iOS zařízení strhnout a křiví tak páteř systému, který vyrostl dříve a přeci jen jinak.

Na věštby mě neužije, ale dotekový iMac je spíše hloupá teze, nežli produkt, který by mi měl stát na stole. Jestliže ale bereme v potaz možnost, že Apple hodlá udělat něco jako iPad, ale velké jako iMac (na stole by to spíše leželo, popřípadě bychom to mohli postavit a používat externí klávesnici a trackpad) a mělo by to pracovat tak, jako plnohodnotný jablečný stroj, s iOS systémem by to nebylo nejvhodnější. Je tedy logické, že musejí v Applu přemýšlet, jak alespoň částečně z iOS přebrat prvky, které se pro dotekové zařízení hodí.

V Mac OS 10.7 se jich pár objevilo, přesto bych nemluvil o nějak výrazném prorůstání. Nejpatrněji to vidíme na přepínání obrazovek, resp. virtuálních ploch, které jsme dříve znali jako Spaces. Změna by se ale možná zrodila i bez iPhonů a iPadů. Posun zleva doprava je pro většinu uživatelů snadněji pochopitelný, než vytváření libovolného počtu slupců a řádků. Stížnosti na stranu nového systému plynuly do značné míry právě od těch, kteří patřili již k pokročilým uživatelům a věděli, jak se co nejefektivněji dostat z plochy číslo 1 na plochu 8 a neztratit se mezi nimi. Znám však takové, kteří Spaces zkrátka nechtěli pochopit, nyní ale listování mezi obrazovkami užívají, a to aniž by kdy v ruce drželi iOS zařízení.

Mission Control kombinují již existující funkce, Spaces a Exposé. Přepínání inspirováno listováním v iOS zařízení, dává smysl.

Mission Control, funkce, která spojuje Spaces s Exposé, je určitou daní za snahu Applu dělat věci jednoduše a pro co nejvíce uživatelů – jak často mí přátelé říkají "pro hloupé Američany". Přecházení mezi plochami může být úmorné, je-li jich více, ale pokud se naučíme, jak přecházet pomocí klávesnice (přičemž se vzdáme toho hezkého looku na listování alá iPhone/iPad), efektivní to bude stejně jako kdysi Spaces.

Launchpad působí spíše jako marketingový tah pro získání nováčků, pro efektivní využití se mu toho mnoho nedostává.

Ještě výraznější vliv mělo prostředí iOS na tzv. Launchpad. Vlastnost, která jako by měla opodstatnění kvůli PR a zvýšení prodeje Maců novým uživatelům, zvláště tedy těm, kteří mají nějaké iOS zařízení. Rozložení ikon aplikací na ploše vypadá hezky i na Macu, praktické je ale velmi málo, zvláště když program můžeme spustit buďto z Docku, nebo díky Spotlightu. U využívání klávesnice či myši musíme zapomenout na rychlost. Pokud se do systému trochu nenabouráme, Launchpad se rychle zobrazí jen s trackpadem, jinak jde o hračku, která nachází smysl snad jen tehdy, když chceme ukázat někomu, jaký software na disku máme. Při spuštěném Launchpadu je naše plocha neostrá (narozdíl od iOS zařízení, kde wallpaper vidíme), skrýt ikonu nelze a odstranit můžeme zase jenom ty, které jsme pořídili přes App Store.

Na gesta jsme byli zvyklí již z minulé verze a mohlo jich být více, pakliže jsme využili některé ze speciálních aplikací. Do značné míry stejně ale záleží na hardwaru.

Posledním prvkem, který bych ve vztahu iOS a Mac OS X zmínil, budou nová gesta. Ta naopak – máme-li trackpad – fungují výborně a systém jako takový obohacují. To, že se na gesta bude Apple soustředit i v Mac OS bylo zřejmé již od dob, kdy touchpad na Macboocích skládal z větší dotekové plochy a menších tlačítek a obešel se – narozdíl od řady konkurenčních notebooků – bez toho zavšiveného malého kulatého doplňku, jímž měl uživatel pohybovat kurzorem do všech úhlů. Jakmile se v Applu tlačítka odstranili úplně, bylo všem jasné, že gesta budou kvantitativně růst, jak to jen naše ruce dovolí. V tomto směru ale vlastně pro mnohé nejde o závratnou novinku, gesta tu byla a ještě za časů Leoparda existovalo několik aplikací, jimiž jsme si mohli gesta sami vytvářet a nadefinovávat napříč systémem a jednotlivými aplikacemi.

Změna je život aneb Síla jednoduchosti

Vždycky jsem měl rád změny a čekal jsem pochopitelně, co mi Lion nového nabídne i co do uživatelského prostředí. Na hezký design si potrpím a u programů jsem spíše preferoval jednoduché, až minimalistické řešení. Mac OS, zvláště od své "hliníkové éry", minimalismus tlačí – a to i do ovládacích prvků, do rozhraní, s nímž denodenně pracujeme. Jestliže by zvolil cestu nablýskaného pozlátka, všemožných hejbátek, barviček, průhledností, odlesků a lištiček, nejenže by to systém zatěžovalo, ale po krátké chvíli stejně bylo okoukané – a tedy nefunkční. Minimalismus není jen o jednoduchosti, ale také o funkčnosti. V tomto Apple boduje. Lion se zříká pestré barevné škály, převládají odstíny šedé. Pro někoho pochmurné, pro jiné nerušivé řešení. Grafika ikonek (včetně Finderu) je jemnější. "Tvrději" naopak může působit změna tlačítek – oblé hrany nahradily tradiční ostré.

Jestliže se Apple vydal ještě hlouběji do světa minimalismu, o to více překvapí jeho iCal a Adresář. Aplikace, kterým by slušelo všechno jiné, než kabát, který mají. Schizofrenní pocit, který nastává při každém spuštění Adresáře, mi vnucuje otázku, zda v Applu "neudělali soudruzi chybu". Přetavení UI z iOS systému by samo osobě nevadilo, v Mac OS Lion však působí jako pěst na oko. Nevadily by mi ani tak ovládací prvky těchto aplikací, naopak vítám například přepínání kalendářů, zobrazení ročního přehledu, nebo v Adresáři přestup mezi skupinami a kontakty. Asociování papríových, trhacích a vázaných bloků či kalendářů ve valné většině spíše působí jako útrpná snaha kopírovat něco, co má stejně naprostou jinou "konzistenci". Už na iPadu tyto dvě aplikace patří mezi ty, na které nerad koukám. Ve Lvovi působí vyloženě nevkusně.

Ačkoliv je to věc vkusu, jedno je jisté – nová verze iCalu a Adresáře jde svým pojetím do přímého protikladu s rozhraním systému.

Pošťák zvoní vždycky pětkrát

Nejnovější, pátá verze jablečného poštovního klienta doznala spousty změn. Konečně zde najdeme tlačítko Archivovat, funkci, kterou nejen majitelé Gmail účtu ocení. Zobrazení konverzací vychází z řešení v iOS, má ještě o něco "vymazlenější" grafiku a pokud klepneme na Zobrazit související zprávy, je vlákno doplněno o další dopisy – usmítěné v různých složkách.

Věčná potíž Mailu je s implementací Google účtu. Proč? Protože při správě pošty se jedna a tatáž zpráva ocitne například ve schránce Doručená a Všechna pošta. Když k ní ještě k tomu přidáme nějaký štítek, může počet schránek stoupat. V minulé verzi, při dohledávání konkrétního mailu, došlo k tomu, že se zobrazil ve výsledcích třeba pětkrát. Tentokrát už to naštěstí takto neční – Mail 5.0 ukazuje číslo s počtem duplikátů, které můžeme, ale nemusíme zobrazit.

Mail ve verzi 5.0 udělal kus cesty, zvládá archivovat a ukazovat korespondenci jako vlákno. V podstatě ale spíše Apple dohání to, co uměly alternativy Mailu už dávno.

Mail se snaží zůstat spíše jednodušším zástupcem poštovních klientů na trhu, štítky v něm nenajdeme, pouze barevné vlaječky. Ale alespoň rozšířil možnosti vyhledávání a jeho ukládání do podoby tzv. dynamických schránek.

Prostředí – přes jednoduchost programu – na mě, přičemž jde o subjektivní dojem, stejně ale působí méně přehledně než webové rozhraní Gmailu nebo přes co do funkcí našlapanější Postbox 2.5. Zatím nemám dostatečně dlouho odzkoušeno, ale Mail vykazoval také nedostatky při pamatování si hesla – stávalo se, že se po čase zase a zase ptal na "šifru", která mi umožnila komunikovat s příchozím či odchozím serverem.

Zajímalo by mě, zda se v budoucnu počítá (jakmile ožije iCloud) se synchronizací nastavení Mailu. Jde o podpisy, pravidla či dynamické schránky.

Soustředění nade vše – Fullscreen

Režim celé obrazovky – stejně jako gesta a vlastně ani Mission Control – nepředstavuje ve vývoji žádnou revoluci. Vlastnost, kterou některé aplikace měly, usnadňovala nerušenou práci, současně nefungovala často tak, jak bych si přál. I takové iPhoto fullscreen sice od své poslední verze mělo, ale po přepnutí na jiný program, zobrazení přešlo do toho tradičního. Nejinak v Pages či konkurečním Wordu. Obliby se dočkaly textové editory, které naopak s celoobrazovkovým režimem pracovaly funkčně. Nyní totéž umí všechny "domácí" aplikace a s aktualizacemi přicházejí další a další vývojáři. Fullscreen v Lionu dává smyslu už kvůli využití Mission Control, vícero ploch, kdy každý program po přepnutí do tohoto zobrazení jako by se stal další plochou. Bohužel nejde jejich pořadí měnit, což je hendikep, který by v Applu měli změnit.

Fullscreen neumožňuje, abychom se při práci s programem dostali do Docku či Finderu. Takže při přesouvání souborů z Finderu do iTunes, nebo obrázků z webového prohlížeče či příloh z Mailu na disk pouhým tažením musíme na celoobrazovkové zobrazení zapomenout. Je to však logické a spíše jde o zvyk, než se naučíme rychle fullscreen spouštět a vypínat.

Don`t worry, be happy

Jestliže Launchpad je spíše lákadlo pro nováčky, Mission Control relativně podařeným skloubením dvou existujících funkcí, tak Lion má i tři funkce, které rozhodně za upgrade stojí.

Starost spojená s neustálým ukládáním odpadá – vlastnost Auto Save se o to totiž postará. Ačkoliv při pádu aplikace v momentě nějaké změny dokumentu tyto změny vyruší, v běžných podmínkách stačí vyloženě jenom několik málo sekund na to, aby případný pád nic nového neohrozil. Ano, byly aplikace, které se o automatické ukládání v pravidelném intervalu staraly sami i předtím, když je ale taková vlastnost skryta přímo v systému a není závislá na nějakém intervalu ale přímo na změnách v dokumentech, můžeme být rozhodně klidnější.

Versions – jedna z velmi užitečných vlastností systému, kvůli které se oplatí přejít na Lva.

A k našemu pohodlí přispěje i funkce Versions. Při práci s dokumenty, kdy můžeme porovnávat a dohledávat jeho starší verze, zobrazit je vedle aktuální podoby, dopisovat, přepisovat a kopírovat text, takovou vlastnost ocení snad každý. Ovládání navíc vychází z Time Machine, takže nic nového pod sluncem, je dostatečně srozumitelné.

V neposlední řadě potěší, že takové Safari se po opětovném spuštění umí otevřít všude tam, kde do té doby bylo, ale především při vypnutí přístroje (a tedy i systému) můžeme po něm chtít, aby se všechny aplikace a všechna okna spustila a vše bylo tak, jako před vypnutím.

Když se na tyto tři novinky podíváme, utvrdíme se v tom, že právě zde a v těchto "maličkostech" myslí v Applu primárně na funkčnost, praktičnost a na uživatele. Všemožná gesta či virtuální plochy mohou zefektivnit práci, ale ne každý si je oblíbí a ne každý je bude využívat – resp. bude asi muset se je naučit mít "rád". Lion je ale ve valné většině o tom, že došlo k systémovým změnám, které se starají o bezpečí a pohodlí.

Už jen na okraj

Na oficiálních stránkách se uvádí číslice 250. Tolik, spíše prý více, má mít nový systém v sobě inovací. Každého napadne, že jen desetinu z nich postřehne na první pohled, jiné objeví, pakliže se v systému a jeho aplikacích "šťourá" nebo je přímo srovnává s minulou verzí. Není náhoda, že Lion rozdělil jablíčkáře na více táborů razantněji, než to udělal Snow Leopard. V Applu zjednodušují – ovlivněni prodejností iOS zařízení – a určité zažité návyky najednou padají pod stůl a my musíme navyknout něčemu novému, občas ne tolik "customize" jako tomu bylo doposud.

Na souzení nového systému je ale přece jen docela brzy. Při následujících aktualizacích se poodhalí jeho chyby (o kterých často normální smrtelník ani neví – a je otázka, zda je to dobře či ne), ukáže se, zda nové verze aplikací budou schopné efektivně pracovat a zda my si lva ochočíme tak, aby co nejméně zlobil. Vyvstává otázka, jak by mohl vypadat systém další. Nedostatků má ten stávající určitě dost (například nemožnost přecházení ve Finderu z jednoho fullscreen rychlého náhledu na druhý), takže půjde o jejich eliminaci. Invence může přijít z využívání iCloudu, byla by škoda, kdyby spočívala ve větší míře jen z vývoje v iOS.

Směr je ale udaný dost zřetelně – novinka jako AirDrop, Resume, Versions či Auto Save mají nejen zefektivnit, ale zjednodušit práci a především pak umožnit pohodlí, kdy obyčejný uživatel toho mnoho neřeší.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Software  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Ve fullscreenu Dock funguje

Autor: Michal Krause Muž

Založeno: 05.08.2011, 06:50
Odpovědí: 0

Ve fullscreenu se do Docku dá dostat - myší tak, že dojedete kurzorem na spodní hranu okna, zastavíte pohyb myši a pak jí ještě jednou pohnete dolů. A nepletu-li se, funguje i klávesová zkratka Ctrl+F3.

Odpovědět na příspěvek

RE: Ve fullscreenu Dock funguje

Autor: mrzo Muž

Založeno: 05.08.2011, 08:11

Tak… Len neviem preco mi pod clankom ukazovalo "Ziadne prispevky" (preto ten "double" post o Docku) :-)

Odpovědět na příspěvek

Dock vo fullscreen

Autor: mrzo Muž

Založeno: 05.08.2011, 08:07
Odpovědí: 0

Len opravim, ze Dock je mozne zobrazit a aj normalne pouzivat vo fullscreen aplikaciach. Staci prist k okraju kde je Dock skryty a potiahnut este raz k tomuto okraju kurzorom…

Odpovědět na příspěvek

Stabilita a TimeMachine a AutoSave ...

Autor: TheWinterStorm Muž

Založeno: 05.08.2011, 09:42
Odpovědí: 0

Zdravim,
tak ja este stale mam pocit, ze ta stabilita Lion-a nie je 100% ;(
Dost casto to pada ... je to urcite sposobene aj aplikaciami, ktore potrebuju kompatibilitu s Lion-om. Par krat sa mi uz stalo, ze Lion vytuhol uplne, a jedine co som mohol spravit bolo tlacidlo POWER ;( Na toto teda u UNIX OS nie som zvyknuty :))
AutoSave a Versions funguju dobre, akurat mi chyba moznost vymazat viacero verzii naraz. Je nutne, kazdu verziu vymazat osobite :( a ak ich je 100, co chcete vymazat, tak sa uklikate !
Verim, ze toto bude opravene v buducich verziach.
TimeMachine pouzivam uz dlho ... ale novinkou v Lione, je to, ze TimeMachine funguje aj mimo pripojeneho BACKUP zariadenia!
TimeMachine robi zalohy na disk (resp. rozdiely) v 30-60 minutovych intervaloch. Aj ked sa maze kos, tak sa subory nedostatu z disku hned prec ... presuvaju sa najprv do zaloh a az potom sa mazu (cca, 30- 40 min).
No a na to som si posvietil: Pretoze LION sluboval obnovu zmazanych suborov, prave tymto sposobom.... ono to funguje ... ale, ja som zmazal adresar ktory mal strasne vela malych suborov a bol velky.
Zacal som ho obnovovat a cuduj sa svete, ked preslo 30 minut, tak zrazu obnova vyhlasila, ze subor na obnovu chyba!
Teda obnova zlyhala! Proste system, uz subory vyhodil z disku :)
Toto je podla mna velky BUG !!! Ak prebieha obnova, nemozem mazat subory z disku.

Tolko moje postrehy z pouzivania LIONa ... :) Mam ho od prveho dna !

Odpovědět na příspěvek

RE: Stabilita a TimeMachine a AutoSave ...

Autor: thr Muž

Založeno: 05.08.2011, 10:23

Mě tedy Lion nespadl ještě ani jednou a v podstatě zatím ani žádná aplikace (asi mám štěstí, že se mi problémové vyhly).

Zatím mám asi největší problém s problematickou funkcí NAS Synology po AFT - nutná nová verze nettalk, firmware snad bude do půlky srpna.

GUI Liona mi vyloženě vyhovuje, to prostě chválím. Najde se i řada technických vylepšení - na jednom notebooku je pro mě například hodně zásadní lepší šifrování celého disku. Zatím jsem ještě plně neprozkoumal versions a věci kolem toho - určitě to je zajímavé,

Celkově ale hodnotím kladně a upgradu vůbec nelituji.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Stabilita a TimeMachine a AutoSave ...

Autor: Kvetak Muž

Založeno: 17.08.2011, 20:19

Dobry den, take pouzivam Synology s Macem. Umel byste mi prosim poradit s jednou veci? kdyztak na mail kstrunc@cisco.com. Diky moc.

Odpovědět na příspěvek

RE: Stabilita a TimeMachine a AutoSave ...

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 05.08.2011, 10:27

Děkuju za komentář a zkušenosti. Já to vnímám tak, že sice jde o ostrou, ale i tak nultou verzi, takže různé chyby jsou vyloženě pochopitelné. Dokonalost neexistuje a je jen dobře, když se na ně upozorní.
Abych doplnil ještě své zkušenosti – Lion se mi zatím nikdy nezmrazil, žádná aplikace nespadla. Co mi spíše vadí, je, že se při spuštění nějaké aplikace otevřou i další minulé dokumenty v této aplikaci. (Přičemž mi to ale nedělá vždy, u všeho a stejně.)

Odpovědět na příspěvek

RE: Stabilita a TimeMachine a AutoSave ...

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 05.08.2011, 13:25

Ještě mě napadlo – máte někdo problém s připojením wi-fi, když probudíte stroj ze spánku? Mně to občas vypadne – ukazuje, že je připojený, ale nejede, musím vypnout/zapnout wi-fi, aby to naběhlo.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Stabilita a TimeMachine a AutoSave ...

Autor: the Muž

Založeno: 05.08.2011, 14:08

Tohle se mi tu a tam dělo i u Snow Leoparda - podle mě to je problém spíš na straně wifi AP, který má problém s různý "energysave" mody wifi. Mimochodem kolega z práce měl to samé pro změnu s WIN7.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Stabilita a TimeMachine a AutoSave ...

Autor: thr Muž

Založeno: 05.08.2011, 14:08

Tohle se mi tu a tam dělo i u Snow Leoparda - podle mě to je problém spíš na straně wifi AP, který má problém s různý \"energysave\" mody wifi. Mimochodem kolega z práce měl to samé pro změnu s WIN7.

Odpovědět na příspěvek

Pousmání

Autor: Pavel Muž

Založeno: 05.08.2011, 10:10
Odpovědí: 0

Nad koncem článku jsem se musel pousmát. Při četbě jsem si v duchu říkal jak se autor popere s funkcemi jako AirDrop, Resume, Versions či Auto Save ....
Ani slovo. Hm asi není o čem psát, prostě nefungují.
Na pracovní stroj mi Lion nesmí a klidně mne kamenujte, ale vážně uvažuji o přechodu na win. Dělám ted i delší dobu na W7 a objektivně musím říst, že nemám téměř žádné problémy. Myslím, že se už nebudu dívat na design, ale především na cenu a nekupovat předražené věci.

Odpovědět na příspěvek

RE: Pousmání

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 05.08.2011, 10:23

O Auto Save a Versions jsem v článku psal. AirDrop, máte pravdu, nezmiňuji. Nicméně abych tedy doplnil text ještě o názor na tyto funkce – považuji je naopak za to nejlepší, co Lion nabízí. Takové Verze jsem už několikrát využil, AirDrop také. Můžete napsat, v čem vám nefungují? (Nemyslím to jízlivě, zkrátka jde o podání dalších zkušeností, co funguje mně, nemusí jinému.)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Pousmání

Autor: Pavel Muž

Založeno: 05.08.2011, 12:58

Zdravím - na diskuzích je spousta nářku na provoz wifi a bluetooth. To se bohužel projevuje i při použití AirDrop. Zkoušeli jsme to s kolegy několik dní. K těm problémům samotným . Air Drop by měl vyhledat zařízení kompatibilní pro přenos. Při sezení v jedné místnosti se to někdy povedlo, někdy ne. Přesto že některé zařízení našel, odpověděl, že spojení nelze provést. Jindy proces začal, bohužel i při nepříliš velkých souborech - převážne foto - spojení spadlo.
Resume - promintě mi to , ale je nepoužitelné . To co se mu podaří po restartu otevřít je celkém výsměch to presentovat jako neocenitelnou novinku do Liona.
Víte , zůstal bych u leoprda, ale apple mne stejně za chvíli donutí přechodu, protože přímo "domácí" aplikace nepůjdou spustit jinak než pod Lionem.
Jěště celoobrazovkovému reřimu, nikdy nevím, čím se mi ho podaří ukončit - jednou esc, podruhé ctrl jabko F, někdy je nutné dokonce vynutit ukončení aplikace.
Myslím, že apple to uspěchal a zase si z nás udělal tak trochu betatestery.
Jinak co to je čistá instalace ? Napřed čistej leoprd a pak přes to Lion - zkuste se podívat co tam zůstane s prominutím sajrajtu - 1,36 G
Na jabku jsem od roku 1994 - nevím při kterém systému, ale tenkrát to byla vůbec bomba - při instalaci mi to smazalo všechny zálohy na externích discích.
Snad se apple chytne za nos a vyjdou opravné balíčky včas.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Pousmání

Autor: walk3r Muž

Založeno: 05.08.2011, 22:01

achjo .. k tzv. "čisté instalaci" nemusíte vůbec S. Leoparda instalovat. Provede se z Disk Utility po Erase Patition. Lidi ... štěte, studujte (zkuste třeba google) než začnete plácat nesmysli.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Pousmání

Autor: Pavel Racel Muž

Založeno: 05.08.2011, 22:16

he he a ty si kup pravidla českého pravopisu :o)
Jinak jsme tu hovořili o tom, když dám do applu nový disk po havárii. Co s novým diskem bez záloh a instalačního media ?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Pousmání

Autor: Jiri Muž

Založeno: 06.08.2011, 13:30

instalační disk/flash si preci můžete jednoduse vyrobit v disk util. Samozřejmě předem pokud mate systém funkční.
Nové macky by mely obsahovat jakousi minimalni versi systému přímo v nejaké ROM, takže budou umožňovat instalaci ještě primo z AppStore

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Pousmání

Autor: Pavel Racek Muž

Založeno: 06.08.2011, 14:07

Jirko jasně. Já jsem skoro paranoidní a mám zálohy záloh ze záloh pomocných záloh :o)
Ale ptám se jat to řešit oficielně.
Jinak zajdu vedle do kanclu a z vysmahnuté placky tak dám Liona. A zas jak se na to bude tvářit AppStore ?

Odpovědět na příspěvek

RE: Pousmání

Autor: TheWinterStorm Muž

Založeno: 05.08.2011, 15:46

Tak ja Mac nevymenim za nic na svete!
M$ sa uspesne vyhybam uz od ich zaciatkov :)
Z WIN to bol vzdycky boj - same problemy .. aj ked uznavam, Win7 je konecne verzia, ktora sa da pouzivat ;) (Po kolkych rokoch???)

Mac mi dava silu UNIXu v krasnom GUI !!!
A PORTy su proste bomba!
JA NEVYMENIIIIMMMM!!! :)

Aj ked mi teraz LION trosku robi problemy ;) robim s nim v plne produkcnej prevadzke ... a som spokojny ... aj Snow Leopard (v 0tej verzii skripal ;))

Odpovědět na příspěvek

Grafika

Autor: Rucka Muž

Založeno: 05.08.2011, 10:23
Odpovědí: 0

Po instalaci Lionu jsem se rval s možností rozchodit Indesign a Illustrator a když se mi to konečně podařilo, začalo vše padat na tiskárně. Soubory Illustratoru co jsem měl na disku s Lionem nešly otevřít na počítači s Leopardem. Ztratil jsem nervy a vše jsem vrátil k Leopardovi... zlatý Time Machine!

Odpovědět na příspěvek

RE: Grafika

Autor: Pavel Racek Muž

Založeno: 05.08.2011, 14:18

Bohužel máte pravdu z AI se nedá tisknout, všechno spadne :( Proto jsem nedal liona na pracovní počírtač MacPro.
S CS3 má lion obrovské problémy.
Ti co si liona pochvalují se rekrutují jen z lidí co prohlížejí net, stahují filmy a poslouhaji hudbu - no a pochopitelně cvrdlikají a jsou na fejsu. Na to mě stačí notas s W7 ta 8,500 kč

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Grafika

Autor: walk3r Muž

Založeno: 05.08.2011, 21:57

ale jděte! Neplácejte jen tak ... podle pouhé vlastní zkušenosti. Na všech mých počítačích (MacPro, MacbookPro a 2xiMac) funguje vše bez problémů, a věřte že mě tyto stroje živí. Ano, používám CS5 ale i kolega s CS3 funguje normálně.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Grafika

Autor: Pavel Racek Muž

Založeno: 05.08.2011, 22:01

Jsem rád, že vám to jede. Ale mě a dalším stovkám lidí na forech prostě tisk z AI v CS3 nejede.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Grafika

Autor: Zdeněk Muž

Založeno: 07.08.2011, 11:46

Mě jedou CS3 pod Lionem bez problémů, pnechal jsem původní instalaci CS3, novou nebylo nutné dělat

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Grafika

Autor: Pavel Racek Muž

Založeno: 07.08.2011, 12:39

CS3 jako takový jede. Jen ta potvora tisk z AI. Prostě to žuchne. A nejsem v tom sám, nemůžeme najít chybu :( Uvidíme s čím přijde Adobe nebo Apple.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Grafika

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 08.08.2011, 10:14

Adobe vám řekne, že si máte pořídit CS5 - to je klasika... Takže to zůstane na Applu, aby se pokusil s tím něco udělat...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Grafika

Autor: Miki Muž

Založeno: 06.08.2011, 22:57

A má problémy CS3 s Lionem nebo Lion s CS3? Myslím si že na Liona v tomto případě nadáváte neprávem, ale měl by jste nadávat na Adobe, které nestihlo udělat aktualizace včas. Pokud se nepletu, tak výrobci SW mají verze nového OS dříve než se dostanou do prodeje, takže chybu bych viděl u Adobe a ne u Applu :-D

Odpovědět na příspěvek

Čistá instalace je jednoduchá

Autor: Pavel F. Muž

Založeno: 05.08.2011, 12:13
Odpovědí: 0

Sice to představuje dvojí stahování, ale jde to uživatelsky jednoduše. Stáhnete z Appstore Liona, provedete upgrade. Při instalaci se vytvoří skrytá recovery partition. Po instalaci provedete restart a při držení Altu se dostanete na volbu startup disku, včetně oné recovery partition.
No, až nabootujete recovery partition, tak spustíte Disk utility, smažete disk a zvolíte čistou instalaci Liona. Stáhne se vám opět Lion a provede se instalace na čistý disk.

Odpovědět na příspěvek

RE: Čistá instalace je jednoduchá

Autor: Pavel Muž

Založeno: 05.08.2011, 13:03

Kéžby :) Mě to takto bohužel nefunguje. Při držení atl se mi rozběhne lev standartním způsobem

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Čistá instalace je jednoduchá

Autor: Pavel F. Muž

Založeno: 05.08.2011, 13:51

Pokud při restartu držíte Alt a nezobrazí se Vám seznam bootovacích disků, tak není problém v Lionu. Toto je totiž služba EFI, která Vám dovolí změnit startup disk ještě předtím, než vůbec nějaký OS na disku načtete.

Odpovědět na příspěvek

Proč tak složitě a dvakrát???

Autor: franta jetel Muž

Založeno: 05.08.2011, 16:25

1. Stáhnu z App Store upgrade na Liona
2. Pro jistotu si ho zazálohuju
3. "Vypárám" z něj InstallESD.dmg (pravým myšítkem kliknu a vyberu "Show Package Contents", atd...)
4. Vypálím na DVD (DiskUtility)
5. Nabootuju Macka z takto vytvořeného instalačního DVD (při startu držím klávesu C)
6. Utilities - DiskUtility - naformátovat HDD
7. Načisto nainstalovat (=bez nutnosti upgrade předchozího sytému)

Odpovědět na příspěvek

RE: Proč tak složitě a dvakrát???

Autor: Pavel F. Muž

Založeno: 05.08.2011, 21:46

Řek bych, že postup s podržením Altu a stažením nadvakrát je uživatelsky jednodušší.
Váš postup (který jsem použil i já) odpovídá spíše pokročilým uživatelům.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Čistá instalace je jednoduchá

Autor: Miki Muž

Založeno: 06.08.2011, 22:53

Nestačí zmáčknout Alt, ale musí se zmáčknout Alt+r a potom naskočí menu kde jsou k výběru DiskUtility. Ale Lion již musí být nainstalován ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Čistá instalace je jednoduchá

Autor: Pavel F. Muž

Založeno: 10.08.2011, 09:35

No nevím, mě na Macku stačí přidržet Alt při zapnutí nb a naskočí mi volba startup disku, kde najdu i recovery disk.

Odpovědět na příspěvek

Proč tak složitě a nadvakrát ???

Autor: franta jetel Muž

Založeno: 05.08.2011, 16:31

1. Stáhnu z App Store upgrade na Liona
2. Pro jistotu si ho zazálohuju
3. "Vypárám" z něj InstallESD.dmg (pravým myšítkem kliknu a vyberu "Show Package Contents", atd...)
4. Vypálím na DVD (DiskUtility)
5. Nabootuju Macka z takto vytvořeného instalačního DVD (při startu držím klávesu C)
6. Utilities - DiskUtility - naformátovat HDD
7. Načisto nainstalovat (=bez nutnosti upgrade předchozího systému a dvojitého stahování Lion Upgrade)

Ověřeno na novém MacMini

Odpovědět na příspěvek

Ještě drobné, ale podstatné vylepšení !!!

Autor: franta jetel Muž

Založeno: 05.08.2011, 16:36

Pokud máte k dispozici USB Flashku (aspoň 4GB), je lepší image instalátoru "vypálit" na ni (DiskUtility -> Recover). Místo z DVD pak naboojeme Macka z takto připravené Flashky - instalace je pak mnohem rychlejší a spolehlivější než z DVD (to se mi napoprvé seklo...)

Odpovědět na příspěvek

RE: Čistá instalace je jednoduchá

Autor: Karffe Muž

Založeno: 07.08.2011, 22:25

Co bude uživatel dělat v případě že nebude připojený k internetu?? Systém si nestáhne, mě také nešlo vybrat bootovací dvd klávesovými zkratkami...

Odpovědět na příspěvek

Launchpad

Autor: Dalin Muž

Založeno: 05.08.2011, 12:39
Odpovědí: 0

Launchpad se krásně hodí během stahování aplikací ze Storu, kdy je v něm krásně vidět jaké aplikace se budou stahovat. Navíc u jeho ikonky v Docku běží "loading" tak je pěkně vidět, že se něco stahuje.
Funkcí pro nalákání nováčků bych jej nenazval.

Odpovědět na příspěvek

Potíže s instalací

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 05.08.2011, 13:27
Odpovědí: 0

Setkali jste se někdo s problémem při instalování systému, kdy po stažení dáte instalovat a po malé chvíli naskočí tato hláška: "The software could not be verified. It may have been corrupted or tampered with during downloading." Jde o jeden bílý Macbook v rodině, přičemž má 2 a 3/4 roku, zdá se, že by na něm měl Lion fungovat.

Odpovědět na příspěvek

RE: Potíže s instalací

Autor: Peter Macik Muž

Založeno: 05.08.2011, 13:46

Ano, presne to iste sa mi stalo, a podla diskusii na webe sa to stalo viacerym... Ide o poskodenie suboru pri stahovani z App Store - je potrebne downloadnut instalator este raz...
Skontrolujete v terminali checksum:
/sbin/md5 "/Applications/Install Mac OS X Lion.app/Contents/SharedS
upport/InstallESD.dmg"
M
a byt b5d3753c62bfb69866e94dca9
336a44a

Odpovědět na příspěvek

RE: Potíže s instalací

Autor: thr Muž

Založeno: 05.08.2011, 14:11

Tohle jsem už viděl i u běžné aktualizace přes Software update i u starších MAC OS X - fakt je to nějak nakoplý download.

Souvislost s Lionem je nulová (tedy mimo to, že u soubory 4GB je asi větší pravděpodobnost podobného problému než u normálního updatu).

Odpovědět na příspěvek

Fullscreen v s ext. monitorem

Autor: Seth Muž

Založeno: 05.08.2011, 13:55
Odpovědí: 0

S Lionem jsem hodně spokojený. Díky launchpadu jsem dal dock skrývat a mám tak fullscreen skoro každou aplikaci. Díky velké ram nemusím řešit , která app je otevřená a která ne. Launchpadem otvírám oblíbené aplikace, nebo sjedu dolů pro dock či spotlight skvělá možnost nejrychlejší volby.

Co mě ale vytáčí je hození aplikací do fullscreenu s externím monitorem. Když zapnete třeba safari do FS, tak se na externím monitoru objeví nějaká textura a monitor je nepoužitelný. Takže si vedle sebe nemůžu dát mail do FS a zároveň na primárním monitoru v safari FS vyřizovat záležitosti z mailu. Doufám, že se jedná o bug a další update ho opraví. Snad se nejedná o snahu apple naučit uživatele soustředěnosti jen na jednu aplikaci:)

Vemte si, že si koupíte apple cinema display za nějakých 20+ klacků a nemůžete si v případě FS aplikace na primárním displeji na něj nic umístit

Odpovědět na příspěvek

User friendly ?

Autor: Karel Muž

Založeno: 05.08.2011, 14:27
Odpovědí: 0

Na konci článku je cca tento text: "novinky mají nejen zefektivnit, ale zjednodušit práci a především pak umožnit pohodlí". Tuto myšlenku v kontextu Liona zde rozvedu. Stručněji by se dala vyjádřit starým známým User friendly. Ovšem je Lion User friendly ? Absolutní soud by byl těžký, ale pokud bychom za srovnávací etalon dali Snow Leopard, tak který z těchto dvou systémů je více User Friendly ? Podle mého názoru je na tom z tohoto pohledu jednoznačně lépe Snow Leopard. To je intuitivní a vychytaný systém, který člověku fakt zjednodušoval život s počítačem. Lion má možná spoustu vychytávek, ale přesto se s ním pracuje o poznání hůře.

A) uživatelské rozhraní
Stačí zmínit podle novinářů "čistý", ale z pohledu užovatele šedivý a nepřehledný systém. Porovnáte-li vedle sebe okno Finderu ze Snow Leoparda a okno z Liona, jsou rozdíly vidět jednoznačně. Šedivé ikony, které aby byly ještě hůře rozlišitelné, tak jsou méně kontrastní oproti pozadí, než u Snow Leoparda. Výsledkem je, že se vše hůře očima hledá a navíc často může uživatel pochybovat, zda je okno aktivní - neb je takové nevýrazně šedivé. V levém sloupci si uživatel musí zvolit větší zobrazení ikon, protože jinak se v něm orientovat nejde (to by mě u předchozích MacOS nikdy nenapadlo). To je ovšem na úkor zobrazitelného obsahu. Vrcholem nepřehlednosti je pak Mail.app, jehož ikony v horní liště ne že napomáhají orientaci, ale uživatele až dezorientují. V podstatě nezbytností je, aby pod ikonami byl zobrazený i její název, aby se Mail.app dal ovládat. Něco tak nepoužitelného jsem ještě neviděl u žádné aplikace na Macu. Uživatelské rozhraní MacOS dostalo - podle mého nározu poprvné za celou dobu existence platformy Mac - pořádně na frak. Ještě nikdy si nepamatuji, že bych v minulosti zapochyboval o uživatelském rozhraní Macu a každý systém byl hezčí a uživatelska přehlednější. U Lionu je tomu proprvé jinak. Pokud předchozí verze systému MacOS nastavili světový standard co je to User Friendly, pak Lion se do tohoto standardu bohužel jednoznačně nemůže vejít.

B) zjednodušování aplikací
Nelze zaměňovat zjednodušování pro snadnější život uživatele a ořezání aplikace o nezbytné funkčnosti. Zářným příkladěm takového popletení je iCal. iCal už láta potřebuje doplnit funkcionality, které konkurence má. Viz. lepší To Do a lepší provázání Mail.app s iCalem (tvorba Eventů a To Do, kterou přinesl Leopard potřebovala zdokonalit a doplnit bylo třeba podporu projektů). Na místo toho Apple iCal dále zjednodušil a ořezal (odstranil tvorbu Eventů, To Do, ostranil levý sloupec), čímž ovšem dosáhl toho, že iCal je pro praktické pracovní využití zcela nepoužitelný (zejména pro někoho, kdo používá větší množství kalendářů - třeba pro různé pracovní aktivity). Nezbylo mě nic jiného a zoufalství z iCalu vyřešit koupí BusyCalu.
Zjednodušení
m prošlo i Exposé a Spaces - vznikl tak Mission Control. Ovšem ten se nedá s původním řešením ve Snow Leopardovi vůbec srovnat, je prostě horší a chaotičtější. Možná, že ho díky marketingu teď začnou používat i Ti, kteří dřív Spaces a Expose nepoužívali, ale každému, kdo v minulosti Spaces a Expose používal, musí Mission Control otravovat život. Obecně je tento trend zcela zcestný. Léta poslouchám, jak na Win je o mnoho víc funkcionalit než na Macu. Říkám na to - nevadí, neb to co máme na Macu, zase funguje bezvadně. Ale pokud uživatelům Apple krade funkcionalitu, na kterou byly zvyklí a ještě k tomu to nahradí něčím, co nefunguje dobře a má to chyby, nelze být spokojen. Z tohoto pohledu Lion zavádí nebezpečný trend. Možná si z nás soudruzi v Apple dělají srandu a skrytě pozorují, co všechno vydržíme . . .

C) chyby
Chyby má každý nový systém a osbně je moc neřeším. Kdo je nechce vidět, ať si počká cca na 10.7.5 a bude spokojen.

Celkový pohled na Liona - i pokud si odmyslím mnoho chyb, které teď systém má - je neveselý. Lion je krok špatným směrem. Nejspíš to bude taková Macovská Vista. Za nejstrašnější zjištění přitom považuju, že Apple pošlapal vlastní léta budovaný princip User Friendly. Pro mě osobně z toho je jednoduchý závěr. Počkám s koupí nového počítače na příští systém 10.8 a budu věřit, že se Apple chytí za nos. A už teď mám mrazení v zádech co když ne. Do Windowsů se mě nechce. Ale používat Maca za každou cenu taky nebudu neb všechno má své meze. Lion dle mého tyto meze bohužel překročil.

Odpovědět na příspěvek

RE: User friendly ?

Autor: thr Muž

Založeno: 05.08.2011, 14:46

Zdravím, já měl jako první MAC ještě Power PC s Tigerem, takže mohu srovnávat a musím vám říct, že s vámi ve velké většině bodů absolutně nesouhlasím.
Třeba Mission Control je mi sympatické od prvního okamžiku, zrovna tak rozšíření možností víceprstových gest si zvykám rychle. LaunchPad mě nezaujal, ale ani mě nic nenutí ho užívat, tak nekomentuji.

Nový Mail je mi pak vyloženě sympatický (možná je to tím, že dost dělám na iPhone/iPad), necítím důvod ke kritice, naopak. Zrovna tak začínám přicházet na chut fullscreen aplikacím a jejich přepínání. Prostě ač nejsem nový uživatel, tak mi řada inovací vyloženě sedí.

Jistěže není vše dokonalé, shodl bych se s vámi třeba v té kritice "šedivosti Finderu", ten mě taky nenadchl, ale celkově musím říct, že se mi v GUI Lionu rozhodně víc novinek líbí než nelíbí.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: User friendly ?

Autor: Pavel Muž

Založeno: 05.08.2011, 21:13

Jen krátce - mail zapomíná nastavení účtu, je to takový mail pro rodinné písání.
Nějak nechápu- dělám na iphone . Jak se dá uživit děláním na iPhone ? Leč 16 na applu tak s iPhone jsem řízl o zem, protože pro mne je to telefon a jako takový by měl především telefonovat, což nesplňoval.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: User friendly ?

Autor: thr Muž

Založeno: 07.08.2011, 20:13

Mě docela fascinuje, proč má někdo potřebu házet takovými inteligentními poznámkami, jako je ten váš dotaz, jak se uživit děláním na iPhone... Je to prostě jeden z pracovních nástrojů, co je na tom divného??? Mimochodem smartphone používám pomalu víc na mail a další online věci mimo kancelář než na telefonování, takhle jsem fungoval už se starým qTek s WM6, iPhone to jen podstatně zdokonalil.
Z hlediska té vazby na normální OS mi přijde poměrně logické, že leckdo ocení, když mu vypadá prostředí v mobilu podobně jako na normálním NB. Stejné není nikdy a ani by to nedávalo smysl, ale určitá podobnost na závadu není.

Jinak k mailu v Lionu - mám v něm účtů pět (převzato upgradem ze Snow Leoparda) a nezapomíná mi nic, navíc ale pokud se to někde děje, tak to spadá k bugům, které budou snad rychle řešeny, nejde o něco principiálního.
A ještě k té původní kritice ergonomie - mě třeba zaujala věta, že "v novém Mailu ikony uživatele jen matou". Já tedy nevím, ale těch ikon je tam deset. Z těch deseti mi šest přijde naprosto jasných, dvě jsou funkce do jisté míry specifické pro daný klient (relace mailů a vytvoření poznámky), takže se to musí naučit. Lehce diskutabilní mi přijdou jen ty dvě vlevo (odeslat/přijmout a vytvořit nový mail), kde mám občas tendenci klikat na "odeslat/přijmout" pro napsání nové zprávy a proto uvažuji o prohození ikon (což jde snadno). Ale celkově i bez učení dost pohoda a popravdě moc nechápu, jak to někdo může vnímat jako nějakou katastrofu, která jen mate - opravdu nerozumím...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: User friendly ?

Autor: Karel Muž

Založeno: 07.08.2011, 21:15

K mailu - já si tam další ikony přidal, mám jich tedy o 5 více. Ovšem o počet nejde. Porovnej ikony ze Snow Loparda s Lionem. Pletl se snad někdo na Snow Leopardovi nebo tam snad bylo potřeba něco hledat nebo se něco učit ? Ne.
Pokud by to bylo na Linuxu nebo na Windowsech, tak OK (ikdyž právě tam bych si mohl uživatelsky nastavit jiný vzhled systému). Ovšem na Apple je to "katastrofa" právě proto, že jeho konkurenční výhodou není a nikdy nebyla přemíra funkcionality, ale jednoduchost a přehlednost. Pokud z této platformy zmizí User friendly, pak nebude žádný důvod kupovat si Maca.
Takže ta debata není o jednotlivých ikonách, ale o ztrátě toho, co Maca dělalo vždy Macem.
Mac byl v otázce uživatelského rozhraní vždy nekompromisně dokonalý - v porovnání s konkurencí. V Lionu to přestalo platit - a nic na tom nezmění skutečnost, že se používat dá (stejně jako se dá používat Windows nebo Linux). A pokud někdo pochybuje, ať si vedle sebe dá 2 obrazovky - na jedné Lion a na druhé Snow Leopard. Já už to pro srovnání udělal. Z tohohle přímého srovnání Lion jako vítěz vyjít nikdy nemůže. A to se ještě NIKDY na Macu nestalo, že by nový systém byl z uživatelského pohledu horší než ten předchozí.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: User friendly ?

Autor: Peter Macik Muž

Založeno: 07.08.2011, 23:22

Uplny suhlas... Uzivatelsky komfort je ovela horsi ako u Snow Leoparda... Napriklad len absencia scroll arrows je nieco strasne, plus tie spominane sedive ikony... Ostavam co najdlhsie pri 10.6.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: User friendly ?

Autor: Pavel Racek Muž

Založeno: 08.08.2011, 09:02

Naprostý souhlas. Na jedné straně se snaží o střídmý jednoduchý design a hned vedle toho v novém systému pustí do světa takovou prasárnu jako i Cal a kalendář. Naštěstí už jsou a netu prostředky jak to změnit.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: User friendly ?

Autor: thr Muž

Založeno: 08.08.2011, 09:20

Nevím, ale já prostě s Mailem v Lionu problém nemám. Tím učením jsem myslel spíš navyknutí si na větší využívání relací mezi maily. A k tomu "pletení se" ve Snow Leopardu - ale ano, taky se mi tam podařilo párkrát seknout, chvilku na "automatizaci návyků" potřebujete všude. Jde jen o to, aby to netrvalo nějak moc dlouho, to ale aspoň u mě u Liona určitě nenastalo.

Mě se naopak v Lionu dost líbí Mission control, přijde mi,že to zpřehledňuje využití více spaces a další věci. Celkově opravdu zhoršení ergonomie necítím, po navyknutí na některé novinky bych naopak mluvil o zlepšení.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: User friendly ?

Autor: Pavel Racek Muž

Založeno: 08.08.2011, 11:45

něco sem pastnu:
Od: Pavel Racek
Datum: 25. 07. 2011 19:22
Titulek: RE: RE: Postbox kontra Mail

Když jsme u těch emailových klientů. Nesetkal jsi se Lukáši, že by Postbox zapomínal nastavení účtu? Mail pod OSX mi to dělá. Pomůže přeinstalovat, ale časem se to zase opakuje. Už jsem vážně uvažoval o přechodu na Thunderbird.
Odpovědět

Od: Lukáš Gregor
Datum: 25. 07. 2011 19:27
WWW:http://lukasgr
gor.cz
Titulek: RE: RE: RE: Postbox kontra Mail

Odpovědět na příspěvek

Mail a Postbox - zapomínání účtů

Autor: Lukáš Gregor Muž

Založeno: 08.08.2011, 18:28

U Mailu se mi to stávalo (ne zatím v nové verzi), u Postboxu za celou dobu užívání se mi to nestalo.

Odpovědět na příspěvek

Tomuto člověku 100% důvěřuji.

Autor: Pavel Muž

Založeno: 08.08.2011, 12:14

Od: Lukáš Gregor
Datum: 25. 07. 2011 19:27
WWW:http://lukasgr
gor.cz
Titulek: RE: RE: RE: Postbox kontra Mail

Skutečně, u Mailu se mi to taky stávalo – u nové verze zatím ne, ale tu mám krátce. U Postboxu, ani u té starší verze, se mi to zatím nikdy nestalo.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: User friendly ?

Autor: Karel Muž

Založeno: 05.08.2011, 22:47

Mě je taky sympatický iPhone / iPad. Ale ty nejsou měřítkem kvality pro operační systém počítače. iPhone a iPad jsou pro většinu lidí doplňky, sice skvělé, ale doplňky. Většina lidí ale bude pracovat (tvořit obsah) na počítači. A počítač musí splňovat určitý minimální standard. Standard, který zajistí, že s ním uživatelé mohou dělat to, co potřebují a způsobem, na který jim vyhovuje.
Pokud ten standard někdo nedodrží, jak se to stalo v případě Apple a Lionu, nezachrání to žádné nové vychytávky, které jsou nepochybně zajímavé.
Když se podržím příkladů z mého příspěvku - pokud se hůře pracuje se základními aplikacemi jako Finder, iCal, Mail.app (a mnozí by doplnili i AddresBook, Náhled, atd.) které obsluhují základní úlohy na počítači, pak je prostě něco blbě.

Odpovědět na příspěvek

Nový disk

Autor: Pavel Racek Muž

Založeno: 05.08.2011, 20:18
Odpovědí: 0

Jak se řeší instalace Lionu při havárii disku ? Při koupi nového macka nemám žádné media.

Odpovědět na příspěvek

RE: Nový disk

Autor: Michal Muž

Založeno: 07.08.2011, 11:15

Koupis si novej MAC.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Nový disk

Autor: Pavel Racek Muž

Založeno: 07.08.2011, 12:40

Výborná výmluva pro manželku :o)))))

Odpovědět na příspěvek

Prepinani mezi aplikacemi

Autor: Dan Muž

Založeno: 08.08.2011, 00:29
Odpovědí: 0

Me osobne na lvovi nejvic vadi absence rychleho prepinani mezi spustenymi aPlikacemi, jako tomu bylo v leopardovi. Usetrilo to spoustu casu. Zatim se skloubeni spaces a expose nejevi jako adekvatni nahrada. Spis by me zajimalo, proc to apple neumoznil i v novy verzi???

Odpovědět na příspěvek

RE: Prepinani mezi aplikacemi

Autor: Franta Jetel Muž

Založeno: 13.09.2011, 04:57

Nechapu... Co je pomalyho na Cmd-Tab ???

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: