iPod - what the mess? - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Informace

iPod - what the mess?

29. října 2001, 00.00 | Nově oznámený produkt Apple, MP3 přehrávač iPod, uživatele poměrně silně rozdělil na příznivce a odpůrce nového přístroje. Jak dopadá iPod v porovnání s konkurenčními přístroji? A pro koho je podle nás vhodný?

Po uvedení iPodu se v redakci strhla bouřlivá diskuze, jak moc je tento přístroj přínosný, zda není předražený atd. Protože sám už takové zařízení dlouho vyhlížím jako náhradu za dosluhující walkman, rozhodl jsem se trochu podobné přístroje "propátrat".

Už při čtení článku jsem si uvědomil, že bych měl získat odpovědi na dvě základní otázky: existuje srovnatelné multimediální zařízení?; je cena iPodu optimální? Zkusíme probrat dostupná řešení a závěr si necháme až nakonec.

Ze spousty přehrávačů schopných reprodukovat formát MP3 jsem vybral pouze několik řešení, která obsahují pevný disk. Přesto existují další přehrávače s interní pamětí, případně na paměťové karty nejrůznějších formátů. Ty ovšem nejsou s iPodem srovnatelné, proto se jimi nebudu zabývat. Dále také existují CD přehrávače MP3, kde se místo disku používá CD-ROM s nahranými skladbami formátu MP3, ale ty úplně nesplňují základní podmínky srovnání, proto je také vynecháme.

Archos Jukebox Studio 20 MP3 Player
Vzhledem přístroj připomíná cvičební náčiní na posilování svalů ruky. Zatímco iPod má spíše konzervativní design stříbrné barvy (styl B&O a jiné high-endové přístroje), Anarchos Jukebox vypadá jako přístroj pro mladé. K ovládání slouží tlačítka a přehledný čtyřřádkový LCD-displej. Přístroj je asi o polovinu větší než iPod (11,43 x 8,1 x 3,3 cm), takže nejde o kapesní, ale příruční zařízení, přesto jde stále o malé zařízení. Přístroj váží 290 g, což je skoro dvojnásobek iPodu (který váží asi 180 g).

Jak už napovídá název přístroje, uvnitř se nachází 20GB pevný disk, který je doplněný o 2 MB vyrovnávací paměti sloužící pro plynulé přehrávání. Přehrávat lze formáty MP3, WMA a WAV. Skladby se do přístroje přesouvají přes USB, přičemž jsou podporovány jak Windows, tak i Mac OS 8.6 a vyšší. O napájení se starají čtyři články AA (tužkové), přičemž s přístrojem jsou dodávány NiMH články včetně nabíječky, na něž má přístroj hrát až 8 hodin.

Aktuální cena přístroje pro evropský trh je 395 eur, což je něco málo přes 13 000 Kč. V ceně je aktuálně obsažena také sada pro připojení přístroje v autě. Kromě 20GB verze se vyrábí také 6GB Jukebox 6000 za 283 eur a 6GB Jukebox Recorder za 397 eur.

RemoteSolution PJB-100 Personal JukeBox 6GB
Vzhled tohoto přístroje není nijak podařený, připomíná průhledný ZIP drive s velkým LCD-displejem (128 x 64 pixelů) a ovládacími tlačítky. Kromě průhledně modré je k dispozici také černá a titanová varianta, ale přístroj o moc elegantněji nevypadá. Velikost "skladového prostoru" je 6 GB, navíc máte k dispozici 12 MB paměti pro vyrovnávání otřesů. Rozměry 150 x 26 x 80 mm jsou opět o něco větší, ale stále jde o příruční přístroj, navíc s váhou 280 g včetně baterií jde o slušné zařízení.

Přístroj dokáže přehrávat skladby ve formátu MP3 a připojíte ho k PC i Macintoshi přes rozhraní USB. Příznivce kvalitního zvuku jistě potěší sluchátka Koss PortaPro, která získala spoustu ocenění a většině hudebních redakcí slouží jako referenční.
O napájení přístroje se stará vyměnitelná 5V Li-Ion baterie, která vydrží 10 hodin přehrávání. V dodávce je adaptér pro napájení do auta a převodník pro přehrávání přes automobilový kazetový přehrávač.

Koupit můžete dvě verze. 6GB verze bez podsvícení displeje stojí 490 USD a verze s podsvícením 540 USD. Kromě toho existuje ještě 20GB verze s podsvícením, která přijde na 649 USD.

Creative Labs NOMAD Jukebox 20GB
Tento přehrávač svými rozměry (12,7 x 12,7 x 3,8 cm) i vzhledem připomíná klasický discman, je vybaven pětiřádkovým LCD (132 x 64 pixelů) a spoustou tlačítek. Váha přístroje činí téměř 400 g, což je nejvíc ze zde uvedených přístrojů. Kromě 20GB disku je přístroj vybaven také 8 MB vyrovnávací paměti pro kompenzaci otřesů.

Podporované jsou nejdůležitější formáty, tedy MP3, WMA a WAV. Napájení zajišťují 4 tužkové baterie AA typu NiMH, které zvládnou 4 hodiny provozu. Připojení k počítači je realizováno přes rozhraní USB, přičemž ho lze připojit k PC (Windows) i Apple (Mac OS 8.6 a vyšší).

Samotný přístroj pořídíte za 399 USD, přičemž v ceně je pouze nejdůležitější vybavení. Pokud chcete montážní sadu do auta, připravte si dalších 49 USD.

iPod again
Ještě bych se rád vrátil k článku o iPodu od Martina a doplnil některé informace. Z rozměrů přístroje je zřejmé, že se do něj nevejde 2,5" disk. Zákulisní iformace potvrzují, že v přístroji je 1,8" disk od Toshiby, na kterém je zajímavé, že samotný stojí v koncové ceně 399 USD. Tyto disky jsou normálně určeny do slotu PC Card II v notebooku, ale lze je použít například také v profesionálních digitálních fotoaparátech a jinde. Kromě 5GB modelu nabízí Toshiba také 2GB a momentálně připravuje kapacity 10 GB a 20 GB.

Divné je oddělení datové a hudbení části v iPodu. Původně jsem si myslel, že je to kvůli autorským právům, aby nešly sklady stahovat zpět do počítače, ovšem po přečtení FAQ na stránkách Apple jsem zjistil, že komunikuce funguje obousměrně. Pokud tedy spustíte iTunes, máte přístup k "hudební části" iPodu, po správném přepnutí se iPod přihlásí jako obyčejný FireWire disk, ale uvidíte pouze datovou část.

Závěr
iPod není špatné zařízení. iPod je výborné zařízení pro dummies uživatele Macu, kteří se nic nechtějí učit, jenom si do přístroje nahrát další album a vyběhnout ven. Těmto uživatelům zřejmě nebude vadit ani cena, protože za ni dostanou blbuvzdorné zařízení. Pro tyto uživatele bude mít přístroj jedinou nevýhodu - není vodotěsný.

Pokud se přesuneme k dalším kategorií uživatelů - k mírně pokročilým a znalejším, není přínos iPodu tak jednoznačný. Li-Ion baterie? Tu má například Personal Jukebox. Dlouhá doba hraní? Tu má většina přístrojů. Rozhraní FireWire? A jsme u klíčové otázky, zda je vhodnější USB nebo FireWire. Z čistě technického hlediska je FireWire lepší, navíc je to v současné době nejrychlejší (komerční) rozhraní. Na druhou stranu, kolikrát nahráváte do přístroje 6 nebo 20 GB dat? Řekněme, že poprvé do přístroje nahrajete 50 základní alb, ale příště budete desky přidávat po jedné.

Nebo to vezměme jinak. Ať má přístroj pouze FireWire, ale proč podporuje pouze jednu platformu? Možná by stačilo zainteresovat nějakou nezávislou firmu, která by se tvorby ovladačů pro jiné platformy jistě ráda chopila.

Přístroj byl ohlášen s velkou pompou, že jde o „převratné digitálního zařízení“, které navíc „není Mac“. Nebo „na stupnici od 1 do 10 hodnotíme 11“, „každý bude jeden chtít“ a podobně. Vzhledem k těmto prohlášením je skutečnost mdlá až šedivá a tím nemyslíme design přístroje, který je opravdu povedený. Podobně dopadly nové počítače G4, o kterých se hodně spekulovalo, ale skutečnost rozhodně nesplnila očekávání.

Doufám, že budu moci přístroj vyzkoušet, abych mohl vynést konečný verdikt. Zatím to vypadá, že ještě nějakou dobu zůstanu bez přenosného přehrávače, i když Archos Jukebox vypadá velice zajímavě a nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Polemiky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Provnaval bych i s Mini CDR/MP3 TEACem...

Autor: Jarda Kupr Muž

Založeno: 29.10.2001, 14:12
Odpovědí: 0

za 130 dolaru to vypada jako zajimave zarizeni, velikosti zhruba iPod a asi 180 MB dat co se na CD o prumeru 8 cm vejde to je kolem 3 hodin hudby a to opravdu staci. Na druhou stranu - iPod neni jen prehravac, ten prostor pro data neni k zahozeni a pokud bude soft i pro Win, budu o iPodu uvazovat. Snad by to jesto mohlo mit hlasovy zaznamnik, ale to bych asi od bazmeku za 400 babek chtel moc. :)

Odpovědět na příspěvek

Radio

Autor: iJoJo Muž

Založeno: 29.10.2001, 17:09
Odpovědí: 0

iPod by skutocne vsak mohol mat FM radio (s moznostou zaznamu do MP3).
To by myslim neurazilo.
Akurat som pozeral MP3 CD prehravac Rio, prehrava MP3 CD, audio CD, ma v sebe integrovane radio. Cele za nejakych 179 dolacov.
Akurat je to dost velke (hrube), takze asi aj dost nemotorne

Odpovědět na příspěvek

Zaujaty nazor?

Autor: Lee Muž

Založeno: 31.10.2001, 23:19
Odpovědí: 0

Nevim, nevim. Vas clanek se mi zda byt nezdarily a jak to rici, zaujaty? Vzhledem k argumentum je Vas nazor, podle meho mineni, nesmyslny... Kvalita tohoto serveru upada.

Odpovědět na příspěvek

RE: Zaujaty nazor?

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 31.10.2001, 23:27

Rad bych v tomto okamziku ponechal stranou Vase hodnoceni clanku, na ktere mate jiste pravo. Nicmene by me, jakozto spolumajitele serveru velmi zajimalo, co Vas vede k presvedceni, ze server MujMac upada? Muzete byt konkretni?

Odpovědět na příspěvek

RE: Zaujatý názor

Autor: Gregory Muž

Založeno: 02.11.2001, 10:19

To je jednoduchý. Napřed Kočička v reakcích na článek stejného tématu od M. Léra píče: "Cenu bych možná akceptoval, pokud by to šlo připojit k PC (Windows), ale takhle je to zbytečná krabička..." a pod., a teď dělá nadšenýho chytrýho, aniž by iPod měl v ruce. Napíše/opíše stejný článek ve svém "originálním" podání, plete pátý přes devátý (viz Píítr a Kočičkovy bláboly o baterkách v iPod).
Lee má pravdu. Musíte-li vydržovat takové lidi, asi ste na tom špatně.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Zaujatý názor

Autor: catt Muž

Založeno: 02.11.2001, 10:41

Gregory,
uznávám, že s LiPol jsem se seknul. Spojitost LiIon a LiPol vidím v nulovém paměťovém efektu. Ale chápu, že kdo chce kočku bít...
Pokud jste alergický na jména Kočička, Hlavenka, (doplňte), tak ty články nemusíte číst.
Nebo naopak. Pokud si myslíte, že máte netradiční pohled na věc, můžete napsat své názory. Já jsem chtěl ukázat, jaké existují alternativy a proč si zatím žádnou nekoupím. Přestože je iPod opravdu pěkný, nemá USB (to bych odpustil), ale nejde ho připojit k PC.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Zaujatý názor

Autor: Mahony Muž

Založeno: 02.11.2001, 13:33

Souhlasim s Piitrem a Gregorym.
Kocour at si dal leze Hlavenkovi do ..., na Zive ty jeho blaboly maji vetsi uspech, tady je to k smichu.
Mahony

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Zaujatý názor

Autor: Lee Muž

Založeno: 03.11.2001, 17:31

Nemyslel jsem to zas az tak radikalne, ale meli byste se opravdu trochu probrat (myslim redakci MM)...

Odpovědět na příspěvek

Na MUJMACa nešahejte !!!

Autor: Radim Bublík Muž

Založeno: 12.11.2001, 08:09

Vážení (a méně vážení), rád bych v tuto napjatou chvíli upozornil na to, abychom si dali pozor s unáhlenými soudy. Jde mi o to, že se tu několikrát objevily narážky na kvalitu MUJMACa (serveru). No TO SNAD NEMYSLÍTE VÁŽNĚ !!! Nezlobte se na mne, ale kdo to píše by se měl probudit ... MUJMAC je široko-daleko nejlepší český informační server se zaměřením na naši platformu (pokud pominu, že je pokud vím jediný :/ ). Nebýt MUJMACa, tak se angličtiny neznalý applista prakticky nedozví co se právě děje, o nějakých radách/recenzích atd. ani nemluvě ... Navíc je server i poměrně často aktualizován (minimálně týdně, ale velmi často i denně). A když k tomu připočtu, za jakých směšných fin.podmínek jeho autoři píší (sám jsem měl možnost to zažít), tak je to od nich téměř charita nám všem ... To vše by nešlo dělat bez jejich neúnavného enthusiasmu a lásky k platformě. Jistě, neznalý to může nazývat sektářstvím nebo náboženstvím, ale stejně tak by to mohl činit u příznivců například vozidel BMW (jeden příklad za všechny). Lidé, kteří nás tak vidí, totiž dle mého soudu nejsou schopni mít odlišný názor než tupé stádo, nejsou sto pochopit, že někdo může kromě funkčnosti obdivovat (a patřičně fin. ocenit) i design atd. Pana Kočičku a jiné ignoranty by jistě okouzlila šedá krabice dvounásobných rozměrů i váhy než má iPod, ale hlavně aby měla USB a bylo na ní "WinCE" nebo něco podobného a kdyby při bootování ještě hrála standardní windows-startup-sound, pak by u nich měla měla vítězství nad iPodem jisté ... Uff, přiznávám, že i mně dělá problémy se udržet, jde-li o pana Kočičku :o) Budu se s ním někdy muset sejít osobně, třeba změním názor ... Takže tímto se mu přece jen pro jistotu omlouvám :o)

Odpovědět na příspěvek

?????

Autor: Píítr Muž

Založeno: 02.11.2001, 08:51
Odpovědí: 0

Zdravím,
rád bych doporučil autorovi postudovat něco o bateriích a při recenzování prostudovat i recenzovaný přístroj.
iPod má "Lithium Polymer" baterii, což je trošku něco jiného než Li-Ion.
Dále zde máme celkový vzhled doplněný o bílé podsvícení displeje, atd, atd...

Odpovědět na příspěvek

ipod

Autor: Michal Muž

Založeno: 03.11.2001, 10:41
Odpovědí: 0

Neni zde z odborniku nekomu znamo jestli jde vyuzit tohle udelatko jako "zasobnik" na video kdesi jsem cetl ze snad by melo byt mozne presypat primo data z kamery na nej.

Odpovědět na příspěvek

???

Autor: claire Muž

Založeno: 05.11.2001, 18:01
Odpovědí: 0

je mi milejsi si precist nazor p. Kocicky nez flame/glosy sebestredne elitarske mac komunity ...

pokud se nekomu nelibi uroven serveru resp clanku, neni nic jednodussiho, nez hnout zadkem a mysli a zvednout ji sam ...

neustale se nekdo navazi do prace cds, politiky apple apod - souhlasim, ze mnohokrat naprosto opravnene - kdo z tech kriklounu ale sam udelal neco prinosneho pro apple v cechach?

jezisku na krizku, co si myslet o serveru a lidech, kteri doporucuji pro prohlizeni iCab a iPod povazuji za hvezdu podzimu - tohle prece pomalu zavani sektarstvim a manii ...

Odpovědět na příspěvek

RE: ???

Autor: Martin Ler Muž

Založeno: 05.11.2001, 18:30

Dobry den,

muzete se mi prosim ozvat mailem? zjistil sem, ze na vas zadny kontakt nemam. Dekuju

Odpovědět na příspěvek

RE: ???

Autor: Petr Hrncir Muž

Založeno: 05.11.2001, 22:16

Ale ale! Mozna, ze by se to tu obeslo i bez tech urazek, ale kdyz tady mistr kaze, tak proc se neohradit?!

Ja jsem zastancem CDS, ale vy byste si mozna mel uvedomit, ze je to komercni spolecnost, ktera neni zavisla na nezistne pomoci verejnosti. Nevim, jak si pomoc CDS predstavujete, ale jak vidim, kdyz uz tady nekdo neco udela (ah.tlp.cz), tak slysi akorat prisprostle nadavky od lidi s nickem jako ja!
Herr Got! Co si clovece vubec myslite? Ze mate patent na pravdu? Co mate proti iCabu? Mate radsi zastarale NN? Nebo snad padajici IE? Nebo dokonce cestinu nepodporujici Operu?
Vy byste mel neco udelat! misto urazeni lidi, co si jen dovolili rict, ze clanek nebyl uplne korektni. A nebyl. Kdyz si ho jako soudnej clovek prectete a porovnate kazdej z tech produktu z iPodem, tak z toho udelate jasnej zaver!
BTW nevim, co je podle vas novinkou podzimu u Apple, kdyz ne iPod! Snad upgradovany iBook? PB? Tak co? Nic_noveho_jinak_neuvedli
! Co byste oznacil za novinku podzimu??????????

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: ???

Autor: claire Muž

Založeno: 06.11.2001, 08:48

muzete si, prosim, jeste jednou precist muj prispevek? mam pocit, ze kontroverzne muze vyznit snad jen jeho odstavec ...

v pripade iCabu jsem se nevyjadril asi uplne presne, pokud se doporuceni tykalo prohlizeni stranek, na kterych byla 'rada' uvedena - nejspise mi po tom nic neni - pokud by ona rada platila vseobecne, dovolim si rict svuj soukromy nazor - a sice ze ms ie 5 mac edition je asi stale lepsi prohlizec ... proti iCabu vubec nic nemam naopak mi cely projekt prijde velmi sympaticky ...

mimochodem, pokud si z porovnani musi udelat kazdy soudny (podle vas) jasny zaver - proc me napadate za ten muj?

a konecne, nekomentoval jsem 'novinku podzimu' nybrz 'hvezdu podzimu' - a muj pocit je opravdu takovy, ze nazyvat iPod hvezdou podzimu je ponekud zvlastni - osobne mi prijde sympatictejsi 'upgrade' stavajicich modelu i- a powerBooku ...

uff, kde v me reakci je nejaka urazka? mene emoci, vice fakt ...

btw vas server se mi docela libi

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: ???

Autor: claire Muž

Založeno: 06.11.2001, 08:56

mea culpa - melo byt snad jen jeho posledni odstavec

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: ???

Autor: Petr Hrncir Muž

Založeno: 25.11.2001, 03:18

Ted sem si vzpomnel, ze sem na tohle zapomnel reagovat a docela me to zamrzelo, takze...
Ano, jen jeden odstavec... Jak malo staci, aby se jeden nastval... Jen jeden odstavec.
iCab povazuji za skvely browser (ve verzi 2.6) jen s nekolika omezenimi. Ma male naroky na hardware a je velmi stabilni, coz o IE muze tvrdit jen bud absolutni stastlivec nebo absolutni blazen. A ja dokonce mam tu drzost, ze iCabu delam reklamu a vsugerovavam ho uzivatelum (ne jen mych stranek). Povazuji jej za skvely prohlizec a vzhledem k tomu, ze me nikdo neplati, tak si muzu delat (psat) co chci. Nevim, co je na doporucovani iCabu tak strasneho, ze ani nevite, co si o me mate myslet, ale...
Ja jsem nenapadal Vas nazor na clanek - vy jste zadny nerekl! Akorat kousavou frazy, ze si rads prectete clanek catt nez srajdy macaru!
Nemohu za to, ze se vam iPod nelibi. Me se libi, i kdyz me osobne tam velmi chybi mikrofon... Kdyz uz ten chip uvnitr umi i enkodovat a kdyz uz je tam tolik mista, tak je proste skoda nepouzit to i jako diktafon... Ono je to nakonec stejne jedno, protoze u nas se jich proda asi tolik, co v Londyne za 10 s, protoze Cech se na to podiva z pohledu chudacka, kterej nema ani kacku a musi utikat na socialku pro pridavky...
BTW skoda, ze jste tak anonymni... Stydite se za sve nazory? Tak jestli si tenhle prispevek jeste prectete, tak dik... Aspon sem to nepsal zbytecne. pro priste, je mi krajne neprijemne resit takoveto vypady skrze tyto trapne nastenky. Pak je to tu jak na pavlaci a vsichni tu div nervou sprosty slova... Na druhou stranu, proc ne? proste by asi bylo lepsi nadavat si v soukromi e-mailu...

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: