Evropské ceny nových programů Adobe vyvolaly protestní akce - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Informace

Evropské ceny nových programů Adobe vyvolaly protestní akce

21. května 2007, 08.00 | Nové programy balíku Adobe Creative Suite 3 přinesly i nové ceny, o dost vyšší, avšak v Evropě a jiných regionech mimo USA vzrostly o tolik, že to vyvolalo výrazné protestní akce.

Úvodní seznámení s tématem

Jde o rozdíly cen programů Adobe v různých regionech. Nás pochopitelně zajímají hlavně ceny v Evropě, a ty při představení nového balíku Adobe Creative Suite 3 znamenaly hodně nepříjemné překvapení (probíralo se to jak na MůjMacu, tak na Grafice.) Své značně záporné komentáře připojili mnozí čtenáři.

Nejsme ovšem zdaleka sami, cenová politika Adobe vzbudila silný odpor v celé Evropě, a dokonce vyvolala poměrně významné protestní akce, s nimiž bych vás zde chtěl podrobněji seznámit.

První nesouhlasné reakce

Odmítavé reakce na nové ceny se přirozeně objevily poměrně záhy, například v tomto příspěvku na blogu britského Macworldu z počátku dubna jeho redaktorka Karen Haslamová ironicky podotýká, že asi skutečně žije v odtrženecké Británii, protože při koupi některého z balíků Creative Suite může zaplatit proti americkým kolegům až o třetinu více a za upgrade dokonce o 50 %. Ve svém příspěvku vzala americké a britské ceny bez dodatečných daní a po převodu amerických cen na libry jí vycházejí rozdíly v britský neprospěch od 30 do 60 %. Své zamyšlení končí tím, že je opravu „hezké“, jak Adobe využila příležitosti nastavit novou cenovou strukturu u své největší softwarové premiéry za 25 let.

Značných cenových rozdílů si povšimla také britská odnož zpravodajského serveru CNET.

Po kursových přepočtech jim vychází balík Design Standard o 73 % dražší, Design Premium o 81 %, a Production Premium se dokonce prodává v Británii za téměř dvojnásobek americké ceny.

CNET je ovšem natolik známý server, že mu Adobe odpověděla na dotazy. Její vysvětlení cenových rozdílů se dalo čekat: Vinu za rozdíly svaluje na to, že britský trh je menší než americký. V zaslaném stanovisku uvádí, že Adobe nastavuje ceny na každém trhu podle průzkumu mezi zákazníky, podmínek místního trhu a nákladů podnikání. A podnikání na evropském trhu podle Adobe má na jednotku tržby podstatně vyšší náklady než v USA. Podotýká, že ceny jsou v Evropě vyšší u mnohého zboží, nejenom u softwaru. Adobe podle svých slov nastavuje a vyhodnocuje ceny pro každou novou verzi, a když je to možné, snaží se cenový rozdíl zmenšit.

CNET připomíná, že zhruba měsíc předtím vznikla petice, jež si stěžovala na podobnou záležitost – ceny Windows Vista. Krabicová verze Visty Ultimate, nejvyšší verze pro nepodnikové uživatele, totiž v Británii stojí dvakrát tolik co v USA, což rozpálilo chladné Brity natolik, že zaslali protestní petici přímo ministerskému předsedovi.

Petice proti evropským cenám Adobe

A podobné petice se již dočkala též Adobe. Souhrnné informace o ní a o reakcích Adobe přináší tento článek serveru Creative Pro, který se zabývá grafikou, typografií a fotografií. Článek šéfredaktorky Teri Stoneové (ženská příjmení zde přechyluji, protože český text, má-li vypadat stylisticky a gramaticky alespoň trochu přijatelně, nemůže jednat jinak, případné politické korektory snad uspokojí to, že v kritice cen Adobe ženy hrají významnou roli a rozhodně osvědčily svou inteligenci, což je snad důležitější než pár koncovek navíc) začíná konstatováním, že se dá pochopit, proč má Adobe menší náklady na tvorbu, marketing a prodej softwaru v Severní Americe proti Evropské unii. Creative Suite se pro Severní Ameriku nabízí v anglické, francouzské a španělské verzi. V Evropské unii naproti tomu celkem ve 14 jazycích (včetně naší mateřštiny). Velký a do značné míry homogenní severoamerický trh znamená, že Adobe na něm může realizovat mnohem výraznější úspory z rozsahu než v roztříštěné Unii.

Vyšší náklady podnikání se promítají do vyšších cen softwaru, což lze přijmout. Avšak někteří lidé protestují proti tomu, že evropské ceny Adobe šplhají do nebetyčné výše, výrazně přestřelují vyšší provozní náklady.

Nejdále v protestech došla švýcarská občanka Danielle Libinová, jež celou záležitost prozkoumala skutečně podrobně a nalezená zjištění ji rozhořčila natolik, že sestavila petici požadující spravedlivější ceny. Málokdo je k tomu povolanější než tato dáma, protože předtím, než se stala designérkou, pracovala jako finanční analytik, nedá se tedy snadno opít ekonomickým rohlíkem.

Petici, vytvořenou 30. března, najdete na petičním serveru GoPetition. Petice se tam nabízí ve více jazycích, konkrétně v angličtině, francouzštině, němčině, italštině, holandštině a španělštině.

Rozhodl jsem se k této vícejazyčnosti připojit a předkládám vám zde její český překlad:

„Adobe oznámila uvedení své nové řady produktů CS3 obsahující nové a vylepšené verze předchozího softwaru jako například Photoshop, Illustrator, Flash atd. (podrobnosti na www.adobe.com).

S novými produkty přicházejí nové ceny … no dobře. Avšak ceny pro stejný produkt (například upgrade pro Design Premium pro Maca z CS2) sahají od 599 USD za upgrade v USA přes 1057 USD ve Švýcarsku po 1134 USD ve Francii a Německu, nejhůře to dopadá s 1178 USD ve Velké Británii … to tedy není dobře! (Všechny ceny uvedeny bez daně z přidané hodnoty.)

Ceny v Evropě vždy byly o trochu vyšší, ale 190 % americké ceny je nestoudné zvýšení!

Existuje zajímavé srovnání na následující adrese, které ukazuje rozdíly v cenách mezi softwarem Applu a Adobe.

Také jsem napsala článek shrnující všechny informace, jež jsem shromáždila (pouze v angličtině) na následující adrese.

Dne 24. dubna 2007 jsem poslala tuto petici Evropské komisi s žádostí, aby začali vyšetřovat tuto situaci a kde to bude možné, tak i jednat. Pokračujte, prosím, v podepisování této petice, protože ji ponechávám otevřenou tak dlouho, dokud Adobe nezreviduje své ceny.

Mezitím, pokud můžete, nekupujte upgrade, to je nejlepší nátlak, jaký můžeme vykonávat …

Petice:

My, níže podepsaní, požadujeme, aby Adobe revidovala své ceny pro Evropu a uplatnila spravedlivou cenovou politiku pro evropské země. Není-li to možné, požadujeme přesvědčivé vysvětlení, proč Adobe své produkty prodává svým evropským zákazníkům za 190 % ceny v USA.“

Petici do současnosti podepsalo již přes 10 000 lidí.

Reakce Adobe na petici

Výše zmíněný článek Libinové tvoří 20stránkový PDF dokument, v němž nesmírně důkladně rozpitvává cenové rozdíly v různých regionech a podrobuje kritice výše zmíněná vysvětlení Adobe. Všímá si i takových věcí, jako jsou náklady na jednotlivé lokalizace či delší záruka v Evropské unii a dochází k jednoznačnému závěru, že navýšení evropských cen nejde plně ospravedlnit vyššími náklady a takto vysoké ceny povedou jedině k většímu softwarovému pirátství. Článek je psán dobrou, nicméně srozumitelnou angličtinou a obsahuje přehledné tabulky a diagramy.

Vyzbrojena těmito informacemi se Teri Stoneová obrátila na Dave Burketta, viceprezidenta divize Creative Solutions Business Unit Adobe, aby na tuto kritiku reagoval.

Dostala následující odpověď: Adobe používá dvě širší kritéria ke stanovení ceny v lokální měně tam, kde prodává. První představují historické náklady podnikání v daném regionu. To se týká sice i trhů jiného zboží, ale v softwarovém průmyslu jde hlavně o to, do jaké míry je daný trh homogenní a nakolik lze využít úspor z rozsahu.

Burkett uvedl, že Evropská unie není jeden velký trh. Existují v něm čtyři hlavní měny s mnoha různorodými obchodními kanály a každý trh má velmi odlišné kanály podle toho, jaký druh nákupu softwaru tamní zákazníci upřednostňují.

Evropská unie je podle něj roztříštěná podle regionů a menších maloobchodní prodejců, Adobe prý má v Evropě čtyřikrát více lidí v prodeji než v USA, počítáno na dolar generovaných tržeb. Proti Severní Americe též má o 46 % vyšší proměnné marketingové náklady, což zahrnuje reklamní kampaně, semináře, pronájmy prostor atd. Náklady distribučního kanálu vycházejí o 25 % vyšší na dolar tržeb. Něco stojí jazyková lokalizace. A výroba a údržba skladového inventáře podle něj stojí v Evropské unii pětinásobně víc než v USA.

Zároveň ovšem Burkett přiznal, že druhé kritérium, jež Adobe používá ke stanovení cen, tvoří „marketingový průzkum určující, jakou hodnotu produktům přisuzují zákazníci”. Jak poznamenává Stoneová, jinými slovy to znamená, že se stanoví taková cena, jakou trh ještě unese.

Burkett to vysvětlil tak, že Adobe dělá průzkum v každém regionu a získává odezvu od zákazníků. Vnímaná hodnota se prý během let příliš nezměnila. Balík CS3 přináší neuvěřitelnou novou hodnotu, na což zákazníci reagují. Burkett údajně od zákazníků slyšel, že tuto hodnotu vnímají a oceňují ji.

Stoneová se dál ptala, zda při započtení průměrných kursových poměrů vycházejí ceny mezi regiony stejně. Na to Burkett odpověděl, že mezi regiony existují další velké rozdíly vedle směnných kursů. Adobe pro daný region stanovuje ceny, které zůstávají. Mění se pouze s novými verzemi programů, takže po dobu životnosti dané verze se lokální cena nemění bez ohledu na změny kursu.

Burkett připomíná, že ceny lze vázat na dolar nebo euro. Adobe se rozhodla navazovat na euro, při stanovování ceny pro lokální trh se nebere v úvahu samotná místní měna, ale euro.

Stoneová poukázala na analýzu Libinové, v níž srovnává rozdíly evropských a amerických cen u softwaru firem Apple, Avid, Corel a Quark a dochází k závěru, že rozdíly u nich nevycházejí tak výrazné jako u Adobe. Na to Burkett odpověděl, že nemůže komentovat tvorbu cen jiných firem, avšak Adobe ceny stanovuje podle historického vývoje v daném regionu a podle hodnoty produktu.

Nakonec se Stoneová dotázala Burketta na to, jestli viděl petici Libinové. Po krátkém zaváhání řekl toto: „Víme o ní. Mnozí z nás v Adobe máme velmi těsné vztahy s našimi zákazníky. Nicméně, máme zavedenou politiku, jakou podnikáme v Evropě. Je obtížné přijít na to, jak usmířit tyto dva extrémy. Cítím, že v mnoha ohledech tato situace není jedinečná pro tuto verzi nebo pro toto časové období, nebo dokonce pro software obecně. U mnohých kategorií produktů vyvstala tato otázka.”

A pokračoval: „Jsme si vědomi, že tohle je citlivá otázka a budeme pokračovat v monitorování a v rozhovorech s našimi zákazníky, abychom určili, zda existuje něco jiného, co bychom měli dělat do budoucnosti. Tradičně stanovujeme své ceny s každým produktovým cyklem a v průběhu cyklu je neměníme. Proces stanovení cen je pečlivý, provádíme rozsáhlý průzkum trhu. Věříme, že máme postup, který pro nás dává největší smysl. Stanovit ceny a držet se jich.”

Odezvy na petici a na odpovědi Adobe

Petice Libinové i článek Creative Pro nezůstaly bez odezvy.

British Journal of Photography (BJP) zmiňuje petici (popisuje ji však jako iniciativu fotografů) a důvody, jež k ní vedly.

Nick Walker z Golf Picture Bank, čtenář BJP a signatář petice, v BJP zveřejnil svůj vlastní otevřený dopis na toto téma a zmiňuje další iniciativu fotografů, totiž snahu bombardovat nesouhlasnými dopisy generálního ředitele Adobe.

Adobe na to vše ovšem BJP odpověděla stejným způsobem jako Burkett, opět cituje celkově vyšší ceny v Evropě, nutnost podpory dalších 10 jazyků a čtyř hlavních měn a tvrdí, že tyto zvýšené náklady lokálních trhů musí promítnout do cen. BJP poté víceméně rezignovaně konstatuje, že protesty s cenovou politikou Adobe asi mnoho nepohnou.

Sama Libinová v úvodu petice uvádí, že ji k jejím počinům mimo jiné dovedl rozbor Nigela Moora, grafika, který vystupuje na Webu jako “Muž s tužkou”.

Jeho prvotní analýza srovnávala pouze anglické verze programů Adobe a dala je do kontrastu s cenami softwaru Applu. I ten vychází v Evropě dráž, ale rozdíly nejsou zdaleka tak vysoké a nedá se to vysvětli ani tím,že by Apple svůj software dotoval evropskými cenami hardwaru. Moore mezitím svou stránku aktualizoval, odkazuje na petici a rozbor Libinové a přidal ukázky komunikace se zákaznickou podporou Adobe. A pochopitelně mu neunikl ani článek Creative Pro.

Samozřejmě se mu od Adobe dostalo stejných odpovědí jako všem ostatním. (Poněkud pikantní je, že příslušné zdůvodnění člověk z Adobe zakončil pozdravem „regardless”. Pro dotyčného zřejmě není angličtina mateřským jazykem, nejspíš chtěl použít pozdrav „regards”. Ovšem jeho chyba, jež znamená „bezohledně” či „lhostejně”, působí docela příznačně.)

V reakci na Burkettovy odpovědi pak Moore zřídil zvláštní stránku „vytáček” Adobe, kde jeho argumenty jeden po druhém zpochybňuje.

K tvrzení, že USA představují homogenní trh, zatímco Evropa má 10 jazyků a 4 měny podotýká, že ani USA nejsou tak docela homogenní trh, když tam Adobe nabízí Photoshop v anglické, francouzské a španělské verzi. A naopak Austrálie homogenní trh je, s jedním jazykem a měnou, přesto tam ceny vycházejí o 30 % vyšší proti USA.

Stejným způsobem zpochybňuje zvýšené náklady na vývoj a testování dalších jazykových verzí. V USA stojí všechny jazykové verze stejně, zatímco celosvětově prodávaná anglická verze, ačkoli užívá americkou angličtinu, stojí mimo USA citelně víc. A ve Švýcarsku Apple prodává francouzskou a německou verzi Final Cut Studia za stejnou cenu jako anglickou.

Adobe též tvrdí, že vyšší cena pokrývá podporu delší bezplatné („complimentary”) záruky, na což Moore reaguje otázkou, proč se za ni tedy platí? (Pravděpodobně jde jen o neobratné vyjádření, Adobe zřejmě míní delší záruční lhůtu, ovšem použité termíny k takovýmto dotazům přímo vybízejí.)

Podobně břitce odmítá Moore zmínky o nákladech na semináře a školení v Evropě, ptá se, zda tedy v USA nic podobného nemají.

K argumentům o vyšším kursu libry a eura vůči dolaru upozorňuje, že třeba australský dolar je slabší než americký, přesto jsou produkty Adobe v Austrálii dražší. Stejným způsobem se vypořádává s otázkou výkyvů měnových kursů a poukazuje na to, že Apple, podnikající ve stejném tržním segmentu a ve stejných regionech jako Adobe, dokáže udržet mnohem nižší cenové rozdíly.

A Burkettovo tvrzení o tom, že evropští zákazníci oceňují software Adobe, ho vede k ironické poznámce, že si ho zřejmě cení více než ti američtí, a tak smějí za takové privilegium platit víc. Moore na to říká, že bychom asi tedy neměli být tak vděční.

Výše zmíněné články rozpoutaly mnoho debat, jako příklad lze uvést třeba tuhle na serveru InDesign Secrets. Adobe v debatách mnoho zastánců nemá (ačkoli i takoví se našli, podle nich asi Adobe dělala ty své průzkumy trhu), všeobecně se vyjadřuje hlavně nesouhlas s tím, že mimoamerické ceny jsou o tolik vyšší. Zvlášť si stěžují uživatelé z menších zemí, kteří často ani nemají lokalizované verze programů (například Finsko či Norsko), přesto platí mnohem víc.

Složitá situace Maců

Jeden z diskutujících pak nadnesl ještě jeden problém: Mnohým stěžovatelům se doporučuje (i v petici Libinové), aby upgrade na CS3 verze prostě nekupovali. Jenže uživatelé Maců mají v tomto značně ztíženou situaci, jež je víceméně nutí stát se „bojkotokazy”. Jde o to, že teprve CS3 verze programů přímo využívají procesory Intel, zatímco Adobe CS2 pracuje na Intelu pod emulací Rosetta, což znamená citelný pokles výkonu. Plnou rychlost CS2 verzí si tudíž vychutnáte pouze na PowerPC strojích, avšak jejich podpora stále více slábne. Jinými slovy, chcete-li využít předností nejnovějších Maců, musíte zároveň koupit upgrade od Adobe. Z tohoto hlediska se mnohem lépe chápe nadšení, s nímž Adobe přechod na nové procesory podporovala. (Ne, opravdu si nemyslím, že by se jednalo o nějaké spiknutí Adobe, příčiny přechodu spočívaly jinde, hlavně v postoji IBM, Adobe jen chytře využila příležitosti).

K otázce cen nových programů Adobe už asi nelze dodat mnoho dalšího. Z výroků Adobe dost jasně plyne, že těžko můžeme v dohledné době počítat s tím, že ceny nějak výrazně změní. A v zásah Evropské komise příliš nevěřím přes chvályhodné snahy Libinové. Komise je především politické těleso a nepochybně si vybírá kauzy, z nichž může vytěžit maximální politický a mediální kapitál. To byl třeba zásah proti Microsoftu, ovšem software Adobe se týká poměrně omezeného okruhu lidí, takže to pro komisi není zdaleka tak zajímavé.

Ochabující konkurence

Ono nakonec z ekonomického hlediska je chování Adobe docela logické a dalo se v podstatě čekat. Po pohlcení Macromedie se trh profesionální grafiky a designu stal oligopolním až monopolním, a tak ceny vzrostly. Libinová ve své analýze řeší i tuto otázku a dochází k závěru, že v daných kategoriích buď Adobe vůbec nemá konkurenci, anebo pouze slabou a alternativy často vycházejí stejně draho (typický příklad oligopolu, neboli trhu ovládaného několika málo výrobci). A bohužel, otevřený software zatím není účinnou konkurencí. Osobně jsem jeho příznivcem, avšak pravda je taková, že profesionální programy dosud úplně nahradit nedokáže. GIMP, Inkscape či Scribus jistě stojí za pozornost (ostatně Grafika přináší pravidelné recenze nových verzí), jenže uplatnění najdou spíše v domácnostech či malých kancelářích. Nemluvě o tom, že bývají vyladěny pro Linux, zatímco verze pro Windows mívají potíže se stabilitou a verze pro Mac OS X se objevují buď se zpožděním, nebo jde o přenosy pod X11, se všemi z toho plynoucími problémy (viz příklad OpenOffice). Do této situace dobře zapadá také oznámení konce FreeHandu, jež ilustruje zužující se nabídku na trhu.

Macy se nacházejí ve zvlášť obtížné situaci, protože teprve s Adobe CS3 plně využijí nové procesory, navíc nabídka komerčních alternativ k programům Adobe je u nich ještě omezenější než pod Windows a pro otevřený software platí v zásadě totéž.

Závěrečné shrnutí

A tak předpokládám, že lidé, kteří se prací s programy Adobe skutečně živí, budou nakonec přece jenom nuceni nové verze koupit, a to za ceny stanovené Adobe. Zvlášť uživatelům Maců prakticky nic jiného nezbývá.

Přesto mají protestní akce svůj význam, přinejmenším Adobe ukazují, co si evropští zákazníci skutečně myslí. Ostatně věřím, že prohlášení o zákaznících vděčně platících vyšší ceny musí vzbudit podiv u většiny přemýšlejících lidí. A u nás, alespoň u těch, kdo ještě pamatují minulý režim, podobné výroky vyvolávají vzpomínky na podobnou argumentaci vládnoucích soudruhů. Jistě, Adobe jde pouze o peníze, nikoli o ovládání lidí, přesto to budí podvědomý odpor.

Rozhodně zde nechci zpochybňovat technické kvality produktů Adobe, ovšem snad ani to by nemělo být důvodem k tak přezíravé cenové politice. Výše uvedené analýzy vyvolávají oprávněné pochybnosti, zda cenové rozdíly skutečně lze vysvětlit jenom uváděnými odlišnými tržními podmínkami. Podezření na využití příležitosti plynoucí z koncentrace trhu se prostě nedá vyhnout. Z tohoto hlediska jsou zmíněné protestní akce velice důležité, mohly by snad alespoň trochu suplovat konkurenční tlak, což nakonec možná prospěje i samotné Adobe, protože příklady z historie ukazují, že podobné situace nakonec mohou vést až ke stagnaci.

Poznámka: Tento článek vznikl na popud kolegy Krejčího z Grafiky. Upozornil mě na několik zajímavých adres, a protože byl nucen věnovat se jiným pracovním povinnostem, požádal mě, abych se z toho pokusil sestavit článek. Souhlasil jsem, protože toto téma se uživatelů Maců týká ještě více než ostatních. Nedostatky zpracování tématu už ovšem padají výlučně na mou hlavu.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Polemiky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

úsměvné :)

Autor: Metal Muž

Založeno: 21.05.2007, 08:54
Odpovědí: 0

Je krásné zdůvodňovat nehorázné zvýšení ceny roztříštěností trhu, to se dá pochopit u prodeje aut nebo lokomotiv, kde každá země má jiná pravidla, ale u SW? Vždyť americké CS3 funguje úplně stejně jak za louží tak i u nás a s češtinou naprosto bez problémů (dle infa kolegině co se za louži přesunula). Jediný rozdíl je, že lokalizovaná verze má navíc 3 lopaty chyb, no nezaplať za to více.

Hlavní důvod zdražení je potřeba vysokých zisků/ navrácení investice do Macromedie a předpoklad poslušnosti evropských uživatelů.

Naše reakce může být, zůstat u CS2 a pro práci na intel mašinách si koupit upgrade/ full CS3 ve státech. Jediné omezení tamní verze (dle informací co mám) je restrikce na prodej na území US/ Canada.

Odpovědět na příspěvek

Trefne

Autor: Milan Muž

Založeno: 21.05.2007, 08:56
Odpovědí: 0

Dekuji za clanek. Velice poucny. Adobe snizilo naklady fuzi (nebo pohlcenim) Macromedie na vyvoj, vyrobu a distribuci software. Bylo propusteno velke mnozstvi lidi hlavne v obchodnich oddelenich byvale Macromedie (a to hlavne v Evrope). Lokalizovane verze nedela ani tak Adobe, jako francouzska firma Winsoft, ktera ma s Adobe smlouvu na vyrobu jazykovych mutaci. Porovnani cen se staty v Evrope mimo EU. Napr. Rumunsko apd. je zajiste taky zajimave. Bohuzel dovozem SW s techto statu patrne porusite licencni podminky (obdobne jako z USA). Nakup pomoci ceskych "promo klicek" s vyuzivanim nakupu baliku starych licenci a levnejsiho upgrade to dlouhobe taky neresi. Ale nic jineho patrne dnes neni mozne vymyslet na snizeni cen. (Krome protestu)

Odpovědět na příspěvek

RE: Trefne

Autor: pixy Muž

Založeno: 21.05.2007, 09:51

Jaké licenční podmínky, smím-li vědět? On je opravdu v nějaké licenci legální požadavek, že software zakoupený v US musím používat jen na teritoriálním území USA a převezu-li jej jinam, je to nelegální?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Trefne

Autor: Milan Muž

Založeno: 21.05.2007, 11:54

Ano, primo na krabicích je nálepka: ONLY FOR DISTRIBUTION IN a nazev oblasti. U Evropských produktů je dovětek Not for distribution in Asia Pacific or North America. Předpokládám, že u amerických tomu bude obdobně:-((

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Trefne

Autor: pixy Muž

Založeno: 21.05.2007, 13:04

DISTRIBUTION! Což znamená, že to nesmíte vyvézt do jiné země a tam to prodávat. Ale nic vám nebrání si to v USA jako fyzická osoba koupit a pak to používat v kterékoli tramtárii.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Trefne

Autor: Pavel Kout Muž

Založeno: 21.05.2007, 14:05

Tak tak, je to přece nesmysl — kdyby třeba přijel Kelby přednášet do Londýna nebo Paříže, tak si přece nebude kupovat IE-licenci? :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: Trefne

Autor: pepa Muž

Založeno: 21.05.2007, 11:46

Rumunsko už je součástí EU. Od 1. ledna. :-)

Která licence mi brání v nakoupení boxů software a následný dovoz do EU?????

Odpovědět na příspěvek

Dovoz z USA

Autor: Václav Dort Muž

Založeno: 21.05.2007, 10:24
Odpovědí: 0

Pro dovoz z USA doporučuji služby virtuální schránky http://www.zasilkovasluzb
a.com

Trva to relativne dlouho, ale funguje to.

Pro domaci pouziti, nebo verzi pro upgrade doporucuji server s legalnim prodejem software pro stazeni http://www.topsoftwaresal
es.com

Odpovědět na příspěvek

RE: Dovoz z USA

Autor: K. Muž

Založeno: 21.05.2007, 11:34

Na US verzi nelze z české nebo IE verze upgradovat. Je to dle licenčních podmínek totéž jako stáhnout soft z torrentů. :(

Odpovědět na příspěvek

RE: Dovoz z USA

Autor: Sven Siegmund Muž

Založeno: 21.05.2007, 14:45

Moment, chceš naznačit, že když si zaplatím a stáhnu software z http://www.topsoftwaresal
es.com/ je to jako bych to ukrad? Možn ájsi měl na mysli konkrétní příklad, kdy upgraduješ jednu jazykovou verzi jinou, ale mě zajímá spíš případ, když bych si koupil celej balík Adobe CS přímo od nich.

Odpovědět na příspěvek

RE: Dovoz z USA

Autor: Sven Siegmund Muž

Založeno: 21.05.2007, 14:50

Moment, chceš naznačit, že když si zaplatím a stáhnu software z http://www.topsoftwaresal
es.com/ je to jako bych to ukrad? Možn ájsi měl na mysli konkrétní příklad, kdy upgraduješ jednu jazykovou verzi jinou, ale mě zajímá spíš případ, když bych si koupil celej balík Adobe CS přímo od nich.

Odpovědět na příspěvek

DOPLNEK - naklady na jazyky

Autor: K. Muž

Založeno: 21.05.2007, 11:36
Odpovědí: 0

Adobe nema uplne pravdu s onou podporou dalsich jazyku. IE (= anglická evropská) a US (= anglická americká) verze se ničím neliší, jen označením, obashují stejné slovníky vč. např. češtiny.

Odpovědět na příspěvek

... a nejde jen o software ....

Autor: Womack Muž

Založeno: 21.05.2007, 12:05
Odpovědí: 0

Spousta amíckejch obchodníků je prostě přesvědčena, že všechno nějak okecá. Čím stupidnější argumenty uvedou, tím je jasnější, že proti této neetice není obvykle žádná možnost obrany (CS3 je příkladem). Mé zkušenosti s výrobcem jedné suroviny: .... ve státech cena nižší o 40% proti evropským výrobcům. Další americká firma nabízí tím pádem do Evropy o 30% levnější finální produkt z této suroviny ... no dobře, tak tu surovinu koupíme, abychom nabídli evropským zákazníkům lepší cenu ... ale ejhle .... amíci zhodnotili, že evropané "lépe ocení jejich produkt" a cenu suroviny pro Evropu zvýšili o 50% ... výsledek?: evropská firma zkrachuje, protože ji převálcuje americká s o 30% levnějším finálním produktem a posléze (po "ocenění evropským zákazníkem") se cena zvýší ještě tak o 20% nad současnou úroveň produkovanou zkrachovalou evropskou firmou ..... dost dobrý ne!?!? ... a sakra co dělají v Bruselu????? .... neví někdo ????

Odpovědět na příspěvek

zajímavý článek

Autor: J.P. Muž

Založeno: 21.05.2007, 12:16
Odpovědí: 0

Nicméně...
principy chování monopolu jsou stále stejné.
Tedy argumenty obou stran jsou v rámci tohoto modelu "odpovídající" . Ale to je vše. Prosadí se ten, kdo vlastními prostředky ustojí svoji silnější pozici.

Neříkám, že s monopolním chováním souhlasím. Moje názory na tuto věc jsou ovšem poněkud okrajové. Už nám řekli, že trh vítězí, ale ještě nám neřekli, jakou roli v něm hrajeme. Tedy: tento stav cenami nevyhnutelně přišel, protože se mu někdo dlohodobě věnoval, zatímco skupina, které se to nelíbí si pouze libovala.

Držím palce těm, kteří včas rozeznávají podobné procesy s časově posunutými důsledky.

Odpovědět na příspěvek

tlachani o nicem

Autor: jirka Muž

Založeno: 21.05.2007, 13:54
Odpovědí: 0

...petice a podobne zalezitosti jsou k nicemu.

Proboha, pokud se mi nelibi cenova politika adobe tak se na jeho produkty vykaslu, ne ?

Jinak drzim "hubu" a krok, poslusne si ten SW koupim, kdyz uz bez nej nemuzu byt. ...zavislost (jakakoliv) je svinstvo a holt neco stoji :)

Odpovědět na příspěvek

tlachani o nicem

Autor: jirka Muž

Založeno: 21.05.2007, 14:04
Odpovědí: 0

...petice a podobne zalezitosti jsou k nicemu.

Proboha, pokud se mi nelibi cenova politika adobe tak se na jeho produkty vykaslu, ne ?

Jinak drzim "hubu" a krok, poslusne si ten SW koupim, kdyz uz bez nej nemuzu byt. ...zavislost (jakakoliv) je svinstvo a holt neco stoji :)

Odpovědět na příspěvek

RE: tlachani o nicem

Autor: K. Muž

Založeno: 21.05.2007, 14:30

V případě, že máte alternativu, pak ano. Ale v současné době bohužel kavlitní náhrada typu all-in-one k balíku CS3 není.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: tlachani o nicem

Autor: jirka Muž

Založeno: 21.05.2007, 14:54

...a o tom ta zavislost prave je.

To jak se adobe chova mu umoznuji hlavne vsichni jeho uzivatele-zakaznici. Nadavat \"na pomery\" pak nema smysl.

Nicmene, jestlize je produkt tak kvalitni a pomuze vam zvysit-udrzet zisk, nema smysl smlouvat o cene a je to ciste o prioritach.

Takze na vyber tady je, za cenu jistych ustupku na kvalite nebo cene. Kazdy at si vybere co mu vyhovuje lepe.

Petice je dobre psat na radary a podobne ptakoviny a ne \"dealerovi\" aby vam dal slevu na pristi \"slehu\" vaseho oblibeneho koksu :)

Odpovědět na příspěvek

vždy je něco za něco.

Autor: J.P. Muž

Založeno: 21.05.2007, 14:58

kdo umí nalézt, tak ji najde.

Potřeba all-in-one je často účelově vypěstovaná.

Pokud máte problém s hledáním, musíte se obrátit na lidi, kteří vám řešení najdou, ne na marketingové oddělení Adobe :)

P.s. a nebavíme se tu o freeware experimentech.

Odpovědět na příspěvek

RE: vždy je něco za něco.

Autor: Pavel Kout Muž

Založeno: 21.05.2007, 16:33

"Pokud máte problém s hledáním, musíte se obrátit na lidi, kteří vám řešení najdou…"

Kde takoví odborníci rostou? Na Marsu?

Nejde přeci jen o samotnou realizaci, ale také o schopnost výměny dokumentů se zákazníky a jejich korektního zpracování.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: vždy je něco za něco.

Autor: J.P. Muž

Založeno: 21.05.2007, 21:44

netvrdím, že existuje "Univerzální Řešení 3" ...a že to že pak je UŘ3 = CS3. Blbost.

Myslím si jen, že pro konkrétní workflow typu
1)redakce nějakého periodika
2)kreativní výtvarné studio
3) předtiskové studio bez vazby na konkrétní tisk
4) předtiskové studio s konkrétní vazbou na CTP nebo OPI
...28) skenovací pracoviště s možností pipeline do archivu
něco EXISTUJE a není to ADOBE.

Na Marsu nerostou. Ale patrně tu nebudou mlátit prázdnou slámu.

Existují alternativní řešení, které po analýze zadaných úkolů odvedou podobně kvalitní práci. Nutno si uvědomit i další ekonomické aspekty konkrétního podnikání, ne pouze že "promo krabice" stojí tolik. Podle mne je vhodná i investice do lidí, kteří ten sw dokáží ovládat.

Pro výměnu dokumentů považuji vhodné PDF. Jeho vznik posuny i úpravy v oblasti DTP na Adobe nejsou životně závislé.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: vždy je něco za něco.

Autor: Demeter Muž

Založeno: 24.05.2007, 09:19

Čili se vám to vyplatí a není o čem diskutovat. Já zase znám lidi fungující na photoshopu 4 a nemající důvod k upgrade (no nedělají kdovíjakou high-end grafiku, ale to spousta lidí, cítících neodbytnou potřebu neustále upgradovat taky ne).

Odpovědět na příspěvek

RE: vždy je něco za něco.

Autor: K. Muž

Založeno: 21.05.2007, 18:14

Ano, jednorázově se dá kniha zbastlit třeba ve Wordu, ale nemůžete na tom postavit knižní grafické studio, co sází složitě strukturované knihy, několikajazyčné atd. Nemluvě už o potřebě sdílení dat s ostatními. Bez MS Office v kancelářském prostředí také nedáte ránu, a je tam aspoň částečná konkurence v OpenOffice. K Adobe se nikdo - bohužel - neblíží ani náhodou.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: vždy je něco za něco.

Autor: J.P. Muž

Založeno: 21.05.2007, 22:32

Office jistě není vhodný program na sazbu knih.
polemiky na téma DTP už tu na mujmacu byly.

http://www.mujmac.cz/
art/polemiky/polemika-je-
software-drahy.html
http
://www.mujmac.cz/art/pole
miky/je-software-drahy-po
lemika-2.html
http://www
.mujmac.cz/art/polemiky/q
uark_6_rum.html

Pokud dospějete k nějakému závěru, pak tedy nezbývá, než se podle něj zařídit. Můj závěr by byl spíše o tom, že jiné řešení znamená navíc investici do změny. Změna ale musí být realizována na základě znalostí prolému. Sice nebude zdarma, ale může přispět k nezávislosti na tom, co považujete za problém.

Odpovědět na příspěvek

licence

Autor: Stepan Binko Muž

Založeno: 22.05.2007, 01:26
Odpovědí: 0

On na to myslí i naše legislativa, kdy v licenční smlouvě či licenčních podmínkách může být omezeno teritoriální využití licence a předpokládám, že tak naprosto stejně bude řešena i licence Adobe.

Že to osobně nechápu a nelíbí se mi to, tak o tom žádná, ale 100% legální a správné je asi opravdu jenom to řešní, že si zakoupíte verzi pro "svůj" region.

A už teď lituju, že jsem si koupil CS2 v CS verzi. Mít anglickou, koupil bych venku upgrade a necítil bych se ani náhodou být zlodějem. Ach jo...

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: