Design není všechno - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Informace

Design není všechno

9. listopadu 2001, 00.00 | aneb proč Apple škodí zdraví uživatelů?

Občas se v USA objeví žaloba uživatelů, kteří tvrdí, že produkty určité firmy poškodily jejich zdraví. Pokud si dobře pamatuji, tak poslední velká žaloba se týkala klávesnic "značky" Compaq, které způsobovaly syndrom karpálního tunelu. Tyto žaloby jen málokdy skončí vítězstvím společnosti, takže není nic divného, že Compaq musel poškozené ženy vyplatit. Ano, jednalo se o písařky, které pracovaly na klávesnicích pravidelně. Co na tom, že Compaq klávesnice nevyrábí, ale nechává si je montovat, přesto si to odskákal.

Ergonomie práce na počítači je velký problém. Sleduji tuto problematiku již několik let, a jsem svědkem toho, jak se názory na ni mění. Samozřejmě, jako i v jiných oborech, i zde dochází k rozporům, protože každý "odborník" doporučuje něco jiného. Pokud se budete držet nesprávných rad, výsledkem mohou být "jenom" bolavá záda. Ale také můžete dopadnout jako já, když jsem půl roku chodil na rehabilitace kvůli bolesti hlavy.

Přestože se požadavky různých uživatelů na ergonomii mohou lišit, lze nadefinovat kategorie produktů s dobrou ergonomií a s ergonomií špatnou. Ne každému bude vyhovovat má myš, ale nikdo nemůže říci, že jde o nepodarek (pro zájemce jde o MS Intellimouse Explorer).

Když přišel Apple s "mejdlem", tedy s kulatou myší, které se také přezdívá puk, pomyslel jsem si, že (...) nemá rozum. "Myš" se nedala rozumně držet a křečovité stažení svalů při delší práci přímo volalo po vzniku syndromu karpálního tunelu. O to divnější, že se uživatelé příliš neozývali, ale naopak hodnotili design jako úžasný a přínosný. Nakonec to dopadlo tak, že novopečení Mackisti (neplést s Mekisty ze seriálu StarTrek :) zvýšili obrat v oblasti USB myší, protože u "mejdla" nebylo poznat, zda jedete nahoru nebo dolů. (Ano vím, druhá verze měla vyhloubenou "tečku", takže jste alespoň mohli tušit, jak ji držíte.)

Potom přišla průhledná optická myš. Úžasný design, výborné reklamy, ale stále jedno tlačítko. Po ergonomické stránce na tom je tato myš mnohem lépe a většině uživatelů bude velmi dobře sloužit. (Osobně preferuji větší kousky, ale to je věc zvyku.) Jako jedinou starost vidím zaoblený design, který způsobuje, že když je těsně vedle myši její kabel, můžete klepat na tlačítko jak chcete, ale nic se nestane.
Co mě už v době uvedení zarazilo, bylo pouhé jedno tlačítko. V době kdy měl Apple funkční kontextové menu (čímž si "zaplácnul" jednu "klapku" na klávesnici), uvedl opět jednotlačítkovou myš. Nyní má dokonce nový systém, který s vícetlačítkovou myší standardně počítá (třítlačítkové myši jsou z Unixu), ale stále používá jednotlačítkovou myš.

Podobně dopadají klávesnice od Applu, které mají dvě základní vady - nemají opěrku pro ruce a mají příliš malé okraje. Což o to, klávesnice vypadají elegantně a zdvih je příjemný, ale pro dlouhodobou práci skutečně nejsou. Na stole vám ujíždějí, nemůžete se opřít a pokud se náhodou netrefíte, propadne se vám prst, protože nenarazí na okraj. Ovšem co hodnotí dlouholetí uživatelé Applů jako krok zpět, to je absence vypínacího tlačítka. Pokud jde o vzepření se oficiálnímu proudu (PC), kde ho výrobci naopak zavedli, jde o velice chatrnou berličku.

Horší je ovšem skutečnost, že v současné době je velice obtížné, řekl bych skoro až nemožné, sehnat opravdu dobrou klávesnici, ze které vás nebudou bolet ruce. Pokud navíc chcete, aby měla klávesnice rozumné uspořádání kláves, zřejmě budete hledat neskutečně dlouho. Výrobci klávesnic považují běžné uživatele za lenochy, takže se jim rozhodli zpestřit život a přeházeli pozice známých kláves. Ve Windows stačí stisknout známou kombinaci Ctrl + Break a... kupodivu se vám nespustí informace o počítači, ale počítač se bez milosti vypne. A "samozřejmě" umístění kláves není jednotné, to bychom opravdu chtěli moc...

Apple byl průkopníkem ergonomie používání operačního systému. Drag-and-drop znamenal revoluci v používání programů a všichni ostatní výrobci si od něj vzali inspiraci (pravda, myšlenka pochází od PARC Xeroxu). Nyní konečně přidal klávesové zkratky pro ovládání standardních dialogů (tabulátor, mezerník a Enter), ale v některých bodech stále překračuje na místě. Někdo by si měl asi uvědomit, že design není všechno a že profesionání uživatelé u počítače tráví spoustu času, proto by měli používat ergonomický produkt.

Kdy konečně Apple přijde s kolečkovou myší? Zřejmě to nebude tak dlouho trvat, protože dlouho vzdorovat nemůže. Pokud dobře sleduji jablečnou komunitu, tak po jejím uvedení dojde k bezvýhradnému přijetí dalších dvou tlačítek a jejich evangelizaci. Za týden ani nebudou uživatelé vědět, že někdy nějaké myši měly pouze jedno tlačítko.

V říjnu jsem obcházel Invex a klapal jsem po klávesnicích. Většina měla neskutečné tvrdý zdvih, který je pro rychlou a bezbolestnou práci naprosto nevhodný. Pokud byla nějaká klávesnice aspoň trochu ucházející, měla:

  • malý Enter,
  • malý Backspace,
  • posunutý bloh kláves pro pohyb v článku (End, Home...),
  • nesmyslně přehozené klávesy PrintScreen a Break,
  • menšení funkčních kláves.

Je pravda, že jde o obecný stesk, který není určen jenom firmě Apple. Proto to berte spíše jako námět do diskuze. Práce na počítači vám nemusí způsobit nic, ale také vám může poškodit zdraví (vratně i nevratně), proto zkuste občas opustit ulitu a začít pochybovat nad vnucenými fakty. Pokud trávíte s počítačem více času, doporučuji používat optimální nástroje a vhodně nastavit pracoviště.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Polemiky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Re

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 09.11.2001, 10:36
Odpovědí: 0

Samozrejme je to o nazorech. A rici, ze to a to je lepsi ci horsi moc rikat nejde - nejde to zmerit a jsou to jen subjektivni nazory. Podle meho nazoru byla stejne nejlepsi mys vubec ADB Mouse II - lehka, presna, nizka, super do ruky. Osobne se desim okamziku, az bude vic tlacitek. Nejvic mi vyhovuje drzet mys tak trochu sejdrem, takze v podstate mackam pravy roh - pri dvou tlacitkach pak to blbe. Pri praci na PC me pak boli zapesti (a nejhorsi jsou vysoke mysi). Z toho duvodu mi ani moc nevadil "puk", i kdyz chapu, ze mnoha lidem zkratka vyhovovat nemohl. Stejne tak klavesnice - muj favorit je Extended Keyboard II. Stisk klaves proste super, stejne jako "visaci" CapsLock.

Odpovědět na příspěvek

RE: Re

Autor: bubak Muž

Založeno: 09.11.2001, 14:34

Pod toto se rad podepisi :o)) Ano, kazdemu vyhovuje neco jineho a tezko se to da zmerit i kdyz statistika poukaze na klady a zapory.
Krome citovaneho bych rad pripomel, at si kazdy uvedomi, jak pouziva mys i klavesnici (zda ma polozenou ruku, ci jen na kraji stolu...). Mys drzim podobnym zpusobem jako Lukas a z vysoke mysi me za chvili boli zapesi.
Obektivne mi asi date zapravdu, ze je dobre ZMENIT POLOHU (stejne jako ji zmenite na sedacce u TV) - kdo dba o sve zdravi to vi, kdo hleda chyby je najde vzdy... nic neni dokonale. Apropo, me staci 1 tlacitko a rad si druhou rukou pridrzim CTRL (alespon menim polohu tela) a dodnes nechapu, jak se kdysi dodavali 3 tlacitkove mysi, pricemz SW podporoval obcas max. 2. Kolecko je prima, ale mit ho nemusim.

A mimo pocitace - kdo se venuje cyklistice, tak me jiste pochopi, kdyz vyslovim SEDLO - kazdemu vyhovuje jine a kolik jich mate k vyberu ;o))

Odpovědět na příspěvek

Ergonomie klavesnic a mysi Apple

Autor: Rudolf Bock Muž

Založeno: 09.11.2001, 10:39
Odpovědí: 0

Neda mi to a musim s autorem polemizovat. S jeho nazorem ve veci klavesnic musim hrube nesouhlasit. Nejen, ze Apple vyrabi po ergonomicke strance skutecne nejlepsi klavesnice pro pocitace (tvar, hmotnost, rozmery, zdvih i tuhost chodu), ale i po mechanicke strance tyto vyrobky mnohonasobne prekonavaji konkurenci produkty. Staci rozebrat po nekolikaletem pouzivani napriklad Apple Extended Keyboard II a kterou koli klavesnici od Dellu ci IBM.
Tezko uverit, ze klavesnice Applu pochazeji od stejnych vyrobcu, ktere vyrabeji napr. klavesnice pro Microsoft.
Argumenty o absenci operky pro ruce a kouzani klavesnice po podlozce mi pripadaji usmevne. Prave v odstraneni operky pro ruce spociva nevetsi prinos ergonomii (staci si vsimnout uhlu tlacitek a stolu, vzdalenosti od hrany klavesnice, vyska klavesnice apod.). Kdo pracuje intenzivne s pocitacem a ma moznost prechazet mezi ruznymi klavesnicemi mi da jiste zapravdu (zvlaste kdo zazil onen typicky tlak v zapesti a korenu palcu). Ostatne existuje mnhoho studii, hlavne z poloviny 90. let, ktere se timto fenomenem zabyvaji. Vyjimkou byla v letech 1993 az 1995 Apple Adjustable Keyboard, ktera mela vedle polohovani obou pulek klavesnice i velike operky pro ruce. Operky ovsem mely takove paramtery, ze prace s touto klavesnici velmi pripominala praci s dnesni Apple Keyborad Pro.
Klouzani klavesnic Apple po stole - tento problem prakticky neexistuje. Pracuji s Apple vice ne 10. let a klavesnice ruznych typu jsem mel polozeny na ruznych povrsich (drevo, sklo, kov,kamen, plast...). Diky jejich hmotnosti a umisteni prizicich podlozek se mi je pri bezne manipulaci dosud nepodarilo posunout.
O kompatibilite firmware kl. od tretich vyrobcu nemluve (viz. chyby USB controlleru kl. Macally).

Odpovědět na příspěvek

Taky polemika

Autor: Jan Slaby Muž

Založeno: 09.11.2001, 12:33
Odpovědí: 0

Také si dovolím polemizovat, ale tentokrát s příspěvky. Autor to v článku doslovně neuvedl, ale podle mého názoru z něj vyplynulo, že nekritizuje starší klavesnice Apple, ale právě ty nové průhledné. Sám vím, že starší klávesnice Apple byly skvělé - viz třeba Extended Keyboard II, ale nedají se podel mě srovnávát s novými klávesnicemi. V nových výrobcích si skutečně myslím, že ergonomické klávesnice Microsoftu jsou perfektní. Samozřejmě nehodnotím nějaké obyčejné klávesnice, ale např Microsfot Natural Keyboard Pro, kde jsou již kurzorové klávesy opět ve standardní sestavě.
Ohledně myši je mi jasné, že ne každému vyhovuje velká myš. Pokud má uživatel ve zvyku držet myš jen předními prsty, případně mezi malíčkem a palcem, je jasné, že je jedno, jestli drží puk nebo masivní myš. Problém ovšem nastává pokud puke hýbe po stole dlouhou dobu. Dost uživatelů které znám ho raději vyměnili za jiný standardní tvar myši. Problém je pravděpodobně v nemožnosti opřední střední části dlaně o tělo myši. Také si myslím, že masivnější tělo myši vytváří menší ohyb zápěstí vůči předloktí.

Odpovědět na příspěvek

RE: Taky polemika

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 09.11.2001, 13:05

Ani tak neslo o polemizaci s autorem, ale spis o vlastni nazor. Hodnotit takove veci je hodne subjektivni a nikdy neni mozno dosahnout shody. Autorovi napriklad vyhovuji velke mysi, ja jsem zatim ze vsech, se kterymi jsem se setkal, mel problemy a po case az krece v ruce. Ktere jsou potom lepsi? Pro kazdeho neco jineho - pro me nizke, pro Pavla Kocicku velke. A pravdu mame oba :-) To same plati i o jinych vecech, treba operacnich systemech. Kazdemu vyhovuje neco jineho. A je strasne, kdyz pak je skoro vsude jen to same... Chce to predevsim pestrost, at je z ceho vybirat.

Mimochodem - osobne si myslim, ze soucasne klavesnice a mysi Applu jsou velice kvalitni, prestoze mi vyhovuji vice ty stare ADB.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Taky polemika

Autor: Pavel Kočička Muž

Založeno: 09.11.2001, 13:49

Viz příspěvek J. Sutery. Současné klávenice mají víc problémů než pozitiv. Pokud občas stisknu jedno tlačítko, tak mi je nějaká ergonomie ukradená. Pokud píšu dlouhé texty, tak se setsakra snažím, aby mě nebolely ruce. Pokud celý den rejdím myší, potřebují efektivní nástroj. Například myš bez kolečka je naprosto nevyhovující a pokud by mi ji zaměstnavatel nekoupil, určitě bych si ji pořídil sám.

Odpovědět na příspěvek

RE: Taky polemika

Autor: Pavel Kočička Muž

Založeno: 09.11.2001, 13:45

Máte naprostou pravdu, že kritizuji současné klávesnice a myši. Jako grafik jsem pracoval na původní ADB klávesnici a myší a dobře se mi s nimi dělalo.

Odpovědět na příspěvek

je toho víc ...

Autor: J. Sutera Muž

Založeno: 09.11.2001, 13:20
Odpovědí: 0

Přečetl jsem si samotný článek všechny dosavadní reakce na něj, ale nikdo se nezmínil o tom, ze v MacOS dosud není možné vybrat položku menu jen pomocí klávesnice, že nelze v dialogovém okně aktivovat jeho jednotlivé části z klávesnice, neboli, že se celý systém dá ovládat jen myší. Byl bych nerad kdyby si někdo myslel, že jsem nějaký DOSem odkojený blázen - už více než 10 let pracuji na macintoshi. A právě proto, že na něm pracuji, je pro mne šoupání myší hrozně zdržující záležitost. Bez NowMenu (později ActionMenu) bych neudělal asi nic. Absence možnosti použít klávesnici k provedení jakékoli operace je pro mne nepochopitelná. (Samozřejmě nemám na mysli retuše v Šopu apod.) Pokud se na moment vrátím k hlavnímu proudu diskuse - klávesnicím a myším - můj osobní dojem je, že oboje mělo zůstat ve verzích před "průhledným obdobím". A myš ještě raději prapůvodní - hranatá. Tam alespoň bylo kam opřít ukazováček a omylem nezmáčknout tlačítko. Samozřejmě optické snímání je věc jiná - tu lze za pokrok označit. Pokud jde o klávesnici - chybějící spouštěcí tlačítko je neomluvitelné a řada funkčních kláves tak těsně nad běžnou alfanumerickou částí - z hlediska praktického použití velmi, velmi nepříjemné. Dalším, pro starého macistu nepříjemným, aspektem je nutnost zcela domáčknout každou klávesu pro aktivaci její funkce - na předchozích vždy stačilo jen lehce přimáčknout. No nic, pořád je to ale lepší, než 95% klávesnic od ostatních výrobců.

Odpovědět na příspěvek

je toho víc ...

Autor: J. Sutera Muž

Založeno: 09.11.2001, 13:23
Odpovědí: 0

Přečetl jsem si samotný článek všechny dosavadní reakce na něj, ale nikdo se nezmínil o tom, ze v MacOS dosud není možné vybrat položku menu jen pomocí klávesnice, že nelze v dialogovém okně aktivovat jeho jednotlivé části z klávesnice, neboli, že se celý systém dá ovládat jen myší. Byl bych nerad kdyby si někdo myslel, že jsem nějaký DOSem odkojený blázen - už více než 10 let pracuji na macintoshi. A právě proto, že na něm pracuji, je pro mne šoupání myší hrozně zdržující záležitost. Bez NowMenu (později ActionMenu) bych neudělal asi nic. Absence možnosti použít klávesnici k provedení jakékoli operace je pro mne nepochopitelná. (Samozřejmě nemám na mysli retuše v Šopu apod.) Pokud se na moment vrátím k hlavnímu proudu diskuse - klávesnicím a myším - můj osobní dojem je, že oboje mělo zůstat ve verzích před "průhledným obdobím". A myš ještě raději prapůvodní - hranatá. Tam alespoň bylo kam opřít ukazováček a omylem nezmáčknout tlačítko. Samozřejmě optické snímání je věc jiná - tu lze za pokrok označit. Pokud jde o klávesnici - chybějící spouštěcí tlačítko je neomluvitelné a řada funkčních kláves tak těsně nad běžnou alfanumerickou částí - z hlediska praktického použití velmi, velmi nepříjemné. Dalším, pro starého macistu nepříjemným, aspektem je nutnost zcela domáčknout každou klávesu pro aktivaci její funkce - na předchozích vždy stačilo jen lehce přimáčknout. No nic, pořád je to ale lepší, než 95% klávesnic od ostatních výrobců.

Odpovědět na příspěvek

RE: je toho víc ...

Autor: Martin Ler Muž

Založeno: 09.11.2001, 14:04

Doufam, ze vas potesi, ze Mac OS X obsahuje už podporu pro ovládání z klávesnice - práce s menu, dialogy a podobně. Bližší info viz články o 10.1.

Startupkey je věc, která mi chybí neskutečně - už sem na to nadával moc a mockrát... Nejde jen o pohodlnost, že se musím sehnout k počítači, ale je to jediný způsob jak korektně ukončit počítač bez monitoru (resp. kdysi se tu řešily nějaké trojhmaty, ale kdo si to má pamatovat...)

Tlačít
ko vysouvání CD-ROM - dtto. Nechápu

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: je toho víc ...

Autor: J.Sutera Muž

Založeno: 09.11.2001, 14:45

no jo, jenže než bude OS 10.X k použití, uplyne ještě mnoho vody. Tento stav trvá od počátku Applovských věků - a už hrozně dlouho. Kdysi (OS 7.1) se to dalo řešit jedním doplňkem - CDU se jmenoval (nešlo o recesi přesto, že šlo o německý produkt, ale o opravdový název onoho doplňku). Ten však na dnešních verzích systému nefunguje. Pokud jsme u dlouho trvajících "vad" va MacOS, zmíním jeden, který s probíraným tématem nesouvisí - chování zesíťovaných maců při zatuhnutí jednoho z nich. Pokud čtenář náhodou neví, na co narážím, jde o skutečnost, že všechny Macky, které mají po síti "namountovaný" nějaký disk nebohého právě zatuhnuvšího Macka, zatuhnou taktéž (všechny) až do doby, než onen nešťastník po restartu opět naběhne, a v ten moment (když už je onen "hříšník" opět naživu) ohlásí, že nemá odezvu. Tohle je snad nejtrapnější věc na celém MacOS. Vytočí mě pokaždé úplně do běla. Nicméně se omlouvám za odbočení od tématu, ale když šlo o ty problémy ...

Odpovědět na příspěvek

Jsou to jen demo verze

Autor: Petr Staníček Muž

Založeno: 09.11.2001, 14:45
Odpovědí: 0

Já jsem skoro přesvědčen, že Apple to vzal tak, že k počítači dostane ve standardní výbavě všechno, co k práci potřebujete, ale co jde, je pouze v minimální (demo) podobě na spodní hranici použitelnosti. Kdo používá počítač sporadicky (klikne na tlačítko, přečte/pošle mail, shlédne svou denní stránku na webu a zase jde od toho - není to náhodou typický americký zákazník Applu? :) - tak tomu to stačí. Kdo s počítačem PRACUJE, musí si pořídit něco lepšího.
Malé klávesnice od iMaců se mi válí doma ve skříni, v práci na skříni, někde tam je i zaprášený puk i průhledná opto-šiška (ta ale není tak špatná), vedle na stole se mi bez užitku válí ještě jedna wacomácká myš od tabletu... Osobně bych se asi neobešel bez firmy Macally - všude mám jejich velkou iKey klávesnici, která je super; o myších ani nemluvě. V práci mám iOptinet (optická, dvoutlačítková, s klikacím kolečkem - takže vlastně třítlačítková); na tu jsem si zvykl během okamžiku - doma mám ještě starou, kuličkovou (ale dvoutlačítkovou) Macally - taky dobrá, ale pořád prstem šmátrám mezi tlačítky podvědomě hledaje kolečko... Nemyslím si, že by se dnes ještě dal Mac používat rozumně bez takovýchhle rozšiřujících "pluginů" - o dvoutlačítkové myši nemluvě...
Jinak strategii Apple v tomhle vážně nechápu...

Odpovědět na příspěvek

RE: Jsou to jen demo verze

Autor: Juraj Kuban Muž

Založeno: 09.11.2001, 18:04

Trochu mimo problematiku, ale ja by som mal o ten puk (klasicku mys k iMacu) zaujem, nechtete ju predat, potrebujem jednu USB k notebooku a tato je sikovna lebo je mensia ako bezne,

Odpovědět na příspěvek

RE: Jsou to jen demo verze

Autor: agent Muž

Založeno: 10.11.2001, 19:07

kdyz jiz zminujes Macally mel by jsi rici, ze jejich klavesnice jsou sice velke, ale poruchove, nepekne, maji blbou citlivost a dokonce jsem jiz i zazil jak "vytuhavali" USB... a jejich mysi.. jak rikam, kdo potrebuje opravdu poradnou mys, je tu MS Intellimouse Explorer -- a nejde o mys jako takovou, ale predevsim o kvalitu driveru... Macally a jeji drivery mi pri testovani zrovna dobre neprisli...
nevim jak s pocitaci pracujes, ale znam desitky lidi, kteri opravdu kazdy den pracuji s klasickym vybavenim Apple a rozhodne by nemenili... ostatne nektere prispevky v tomto foru maji podobny ton jaky casto slysim u zakazniku...

Odpovědět na příspěvek

PUK - neplest s PIN

Autor: J. 2930 Muž

Založeno: 09.11.2001, 19:58
Odpovědí: 0

Za 8 let jsem vystridal hodne mysi a klavesnic (macate i pcate). Ted jsem skoncil u male klavesnice z jedne z prvnich B&W G3 a puku. Pracuji na G4 867 Silver - jednou dokonce 2,5 dne v kuse bez prestavky - hlavne v Sopu. Puk se mne osvedcil hlavne pro svuj prijemny povrch, nizkou vysku a moznost jej uchopit prakticky jakkoli. Klavesnice mne taky vyhovuje - asi proto ze k psani nepouzivam vsechny prsty. Ovladani CD mechaniky (nema potvora vysouvaci tlac.) resim pomoci Eject Extras a vypinani pocitace s AppleScripts. Vse z KLAVESNICE - a funguje to i na nove klavesnici :-).

Na vsech Apple klavesnicich a mysich ocenuji predevsim jejich dlouhou zivotnost. Po vynucenem pouziti sedivych klaves a stykem s OS WindowsDos si peclive myji ruce...
Na pocitacich Apple bych zmenil mnohe (PC vyhodil z okna). Nevim co ale budu delat az mne opusti muj drahy PUK Assembled in Taiwan M4848 for home and office use...

Odpovědět na příspěvek

Tedy asi mám malou ruku a jsem nějaký jednoduchý blázínek,

Autor: Kakaxa Muž

Založeno: 10.11.2001, 00:20
Odpovědí: 0

ale tak nějak nesouhlasím asi s ničím v článku Mr. LittleCat.
Puk je fajn, především pro velké monitory, i když mám pohyb nastaven na nejrychlejší, stálel často "hrabu". To s velkou myší opravdu nejde. To je spíš takový křižník, kterým se udává směr, ale ne hbitá myška!
Další tlačítka mi opravdu překáží a znervózňují mne: nechci myslet na to, kde mám přesně prsty, navíc tlačítko mačkám prsty dvěma, když teď používám Apple optickou myš, s gustem do ní jen shora klepnu, aniž bych ji bral do ruky (při potvrzování otravných odklepávání, která nejdou odentrovat).
Autorovy problémy se šňůrkou nechápu, vlastně chápu, měl jsem je taky první dva dny práce, když jsem s Macem začínal.
Ale vlastně to doopravdy chápu: můj problém je, že jsem do té doby nikdy nepracoval s klasickou myší, takže jsem se jí naučil držet volně, volňoučce, křeče-free.
Nyní jsem občas nucen psát na PC a musím říci, že nová Apple klávesnice je naprosto vynikající - její běh je neuvěřitelně jemný a tichý, prostě radost psát, problém s okraji nemám, právě na levém okraji mám většinu času malíček (tedy než začnu psát). Musím se taky přiznat, že když zrovna nepíšu, zálibně si klávesy hladím po stranách, tedy, jestli věci mají duši, tak to bude láska ;-) Ovšem pravda je, že zmenšená iMac klávesnice má pro písaře dvě opravdové prudy: absenci end a delete.
Podložku před klávesnicí jsem měl asi půl roku, jednoho dne jsem ji nevímproč sundal: prostě žádný rozdíl...
Proboha, ale tohle mě vždycky dokáže dopálit: Pánové, kteří pláčete nad absencí vypínacího tlačítka, proboha, vy snad své miláčky někdy vypínáte?!!!!!

Odpovědět na příspěvek

blbost na kterou je treba reagovat....

Autor: agent Muž

Založeno: 10.11.2001, 18:59
Odpovědí: 0

>Kdy konečně Apple přijde s kolečkovou myší? Zřejmě to nebude tak dlouho trvat,
>protože dlouho vzdorovat nemůže. Pokud dobře sleduji jablečnou komunitu, ta
>po jejím uvedení dojde k bezvýhradnému přijetí dalších dvou tlačítek a jejich evangelizaci.
>Za týden ani nebudou uživatelé vědět, že někdy nějaké myši měly pouze jedno tlačítko.

promin, ale klasicky pohled zdegenerovaneho uzivatele windoze...

myslis, ze v systemu, ktery je primarne vytvaren pres 25 let pro pouziti s jednim tlacitkem budou mit 2 tlacitka nejaky obrovsky prinos? (NE)

Prekvapive pod OS 9 se najde rada uplatneni, ale v OS X se jiz druhe tlacitko temer neuplatni...

kolecko? pekna blbost... kez by kazdy soft umel cmd+drag... (mimochodem MacMSIE to umi ;-))
opravdu bych nerad skoncil jako kolegove PeeCeeckari, protoze to o cem jsem pred rokem hovoril jako o legraci se na teto platforme opravud stava realitou -- jiz jsem videl mys ktera mela 2 kolecka, 4 tlacitka nahore a 4 tlacitka z boku -- dekuji nechcni!!!!
mene je totiz mnohdy vyrazne vice...

sam pouzivam MS Intellimouse Explorer a nemam temer vyhrad, ale velmi bych diskutoval o tom, jestli je tato mys vhodna pro domaci nebo kancelarske pouzivani a zejmena jestli prinese neco zacinajicimu uzivateli (krome komplikaci)

PS: kocko, fak nepis o vecech ve kterych plaves... navic, 3tlac. nejsou z UNIXU, ale az z dob X Window -- ostatne debilnost ovladani X Window je dnes legendarni...

Odpovědět na příspěvek

RE: blbost na kterou je treba reagovat....

Autor: Ivin Muž

Založeno: 17.05.2002, 13:00

Dalsi stara struktura, co? Kdyz se nechcu prizpusobit, tak hlasite nadavam jak je to vsechno skazene.

Kolecko je SUPER. O tom ze je vyborne svedci uz jen to, jak je navykove. Pouzivej mys s koleckem tyden a pak na stare mysi budes po nem smatrat jeste mesic.

pokud teda sem tam musis neco napsat a pouzivas jakykoli CAD, nebo treba jen blby internet.

Odpovědět na příspěvek

kočka by musela použít levou přední a pravou zadní tlapičku

Autor: Martin Ludvík Muž

Založeno: 11.11.2001, 12:27
Odpovědí: 0

Apple má určitou obchodní strategii a jí přizpůsobuje své produkty. 1/ chybějící tlačítko zapnout/vypnout na klávesnici: a/ Apple se snaží protlačit své LCD monitory (doporučuji, jsou skvělé!!!), které mají tlačítko zapnout/uspat. b/ Apple se snaží ovládání maximálně zjednodušit, ale někteří uživatelé měli asi problémy v případě, že omylem stiskli vypínací tlačítko. Asi proto ho Apple nahradil kombinací CONTROL + vysouvací tlačítko CD mechaniky. Tím je vypnoutí svého Maca nyní trochu složitější, ale bezpečnější (kočka by musela použít levou přední a pravou zadní tlapičku, takže ji už nemusím odhánět). 2/ V duchu jednoduchosti ovládání stále Apple trvá na 1 tlačítkové myši (má to něco do sebe - kdo má pořád přemýšlet, jakou tlapičku použít?). Myslí ale i na profesionální uživatele (možnost připojení vícetlačítkové myši v Systému X). 3/ Ergonomie Apple klávesnic mi vyhovuje, i když G4 klávesnice má podle mne zbytečně menší mezery mezi horními částmi tlačítek a rovný RETURN. Ale to je též otázka zvyku. Jinak problémy s RSI u Apple klávesnice/myši nemám, zato práce s PC dost bolí, takže u PC jsem přešel na ovládání optické PC myši levou rukou (ta ještě odolává...). Ovládat PC myš druhou rukou a navíc ještě dvoutlačitkovou s kolečkem - to je něco, to musíte zkusit! (V případě, že více tlačítek na myši opravdu znamená výhodu, pak musím konstatovat, že práce na PC by nebyla oproti Macovi příjemnějši ani v případě, že by PC myš měla tlačítek deset!)

Odpovědět na příspěvek

RE: kočka by musela použít levou přední a pravou zadní tlapičku

Autor: agent Muž

Založeno: 11.11.2001, 23:33

joj, uplne sem zapomnel na dalsi zasadni agrument -- Apple je i pro levky -- jedno tlacitko je proste idealni pro pravaka i levaka a navic dle statistik je mezi kreativci vice levaku ;-))) a takove jinak opravdu dobre mysi od MS jsou pro levky NAPROSTO NEPOUZITELNE (je to i na krbce)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: kočka by musela použít levou přední a pravou zadní tlapičku

Autor: Ivin Muž

Založeno: 17.05.2002, 12:55

jedno tlacitko je dobre i pro opice, s dvema si asi neporadi tak jako ty. Znam 5 levaku a proste maji mysky od A4 nebo logitechu, co jsou vhodne pro pravou i levou. Geniusky bohuzel.. A tlacitka maji jako kazdy jiny. Je to vec zvyku. Nechtel bys treba nadavat vyrobci kol, ze maji zadni brzdy nevhodne pro levaky?

Odpovědět na příspěvek

XEROX nevymyslel drag-n-drop!!!

Autor: Petr Hrncir Muž

Založeno: 11.11.2001, 23:29
Odpovědí: 0

Drag and drop vytvoril Jeff Raskin ve skupine Macintosh v Apple!!! Xerox pouzival neefektivni metodu click-move-click (tedy klikni (uchop)-posuň-klikni (poloz)!!!

Odpovědět na příspěvek

Pánové, co myslíte:

Autor: Kakaxa Muž

Založeno: 12.11.2001, 00:33
Odpovědí: 0

Myslel to ten Kočička vážně, nebo jenom provokuje?

Odpovědět na příspěvek

kecy

Autor: Taky vas rad vidim Muž

Založeno: 14.11.2001, 15:04
Odpovědí: 0

co to je za kecy... pokud se nekomu ta klavesnice nelibi tak at de do hajzlu

veci od applu musite brat jako nejlepsi a posvatne neexistuji lepsi ekvivalenty jejich produktu!!!

Odpovědět na příspěvek

apple

Autor: Nexus Muž

Založeno: 18.12.2001, 22:04
Odpovědí: 0

pani macisti nechcu priznat, ze mac je fakt nefunkcna kopa srotu.. Dlhe roky som robil na pc a robim. V praci kde robime dtp a grafiku musim pouzivat mac. moj ty boze.. co je to za idiotinu. ten puk je fakt shit... nie, ze sa to zle drzi ale este ten kabel ku klavesnici mi rozne nataca mysku, cize ked uchopim mys tak prvy moment mi ide kurzor rozne, ta prehliadna mys je tak isto na figu, lebo zle sa drzi a kabel pod tlacitko.. jedno tlacitko je vhodne pre neschopnych amikov, ktori nechapu, ze na co su dobre 2-3 tlacitka... keby ste skusili niekedy 3d modelovanie, tak by ste to pochopili. kolecko je genialna vec, kto nepouziva pocitac len na hry to pochopi... a pani, preberte sa. macintosh nepozna multitasking, ak tomu co ma hovorite multitasking, tak asi ste doteraz robili na sinclari.. stabilita aplikaci a operacneho systemu je velmi chaba.. s pamatou si ten macos tiez nevie rady... no proste len blazon pouziva macos alebo macosx

Odpovědět na příspěvek

Proto si schovávám staré klavesnice IBM

Autor: brouk Muž

Založeno: 24.12.2007, 11:02
Odpovědí: 0

Ač je v mnoha firmách vyhazují, klávesnice, které IBM dodávalo asi tak před 10 lety a více byly a jsou stále super

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: