Macworld Expo 2005 - iPhoto z balíku iLife'05 - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Výstavy

Macworld Expo 2005 - iPhoto z balíku iLife'05

17. ledna 2005, 00.00 | Společnost Apple před necelým týdnem updatovala i oblíbený balík iLife aplikací. A ačkoliv se všechny programy dočkaly různých vylepšení a nových funkcí, nejvíce změn postihlo program iPhoto, na který se dnes podíváme.

Společnost Apple před necelým týdnem updatovala i oblíbený balík iLife aplikací. A ačkoliv se všechny programy dočkaly různých vylepšení a nových funkcí, nejvíce změn postihlo program iPhoto, na který se dnes podíváme.

Aplikace iPhoto slouží především pro správu fotografií a jejich jednoduché úpravy. Alespoň tak tomu bylo doposud. Nové iPhoto se soustředilo především na vylepšení editace fotografií a samotný program se tak více přiblížil profesionálním nástrojů, a i když jim zatím nemůže konkurovat, pro běžného uživatele se jedná o dostatečný důvod k updatu.


Rozhraní

Samotný vzhled programu se trochu změnil a je podřízen novým funkcím. V levém sloupci stále zůstává seznam alb, ale nyní si můžete vytvářet i podsložky, což je vylepšení, po kterém toužila řada uživatelů - a nejenom v iPhoto, ale i v iTunes (to ale zatím nic podobného nenabízí). Dále v levém sloupci vedle alb naleznete i Books, neboli připravené knihy z vašich fotek, a Slide shows - hotové prezentace z vašich fotografií. V levém dolním rohu si uživatel může nechat zobrazovat další informace, jako jsou klíčová slova, informační panel s popisem fotografie, hodnocením, datem, velikostí a rozměry nebo kalendář.

Kalendář je skvělé vylepšení - fotografie lze shromažďovat podle data vytvoření v rámci celé knihovny, nebo konkrétního alba. Je možné vybrat jak konkrétní den, tak týden či měsíc. Samotný vzhled se tak více přiblížil iTunes. V pravé části iPhoto se zobrazují fotografie a pod nimi je navigační panel. Ten obsahuje stejné položky jako předchozí verze, navíc jsme se dočkali vyhledávání (podle názvu, jména souboru, popisu, klíčového slova, cívky či alba). Při importu fotografií je možné cívku (Roll) rovnou pojmenovat a přidat popis. Nové iPhoto si poradí i s RAW formátem a MPEG-4 videem (údajně by mělo zvládnout jakýkoliv QuickTime kompatibilní formát, ale neměl jsem možnost otestovat). Ve své knihovně tak můžete mít nejenom obrázky, ale i video pořízené digitálním fotoaparátem. Všechny videosekvence mají u sebe obrázek kamery a informaci o délce záznamu.

Editace

Úprava fotografií probíhá v samostatném okně, ale navíc je v horní řádce vidět zbytek obrázků ve zvoleném albu - je tedy možné se rychle dostat na další fotografii, aniž by bylo potřeba opustit editaci a "přeskočit" do módu prohlížení. Nově přibyla ikonka Adjust, po jejímž spuštění se objeví samostatný poloprůhledný panel, který slouží k další úpravě fotografie. Pomocí něj lze změnit kontrast, jas, saturaci, teplotu barev, nádech, ostrost a natočení. Při natáčení se objeví přes obrázek mřížka a pro uživatele je tak jednoduší fotografie natočit, respektive zarovnat (například horizont). Dále je možné vidět histogram a editovat expozici a úrovně (Levels).

Při stisknutí klávesy Control se obrázek zobrazí tak, jak vypadal před úpravami - drobnost, která je ideální pro kontrolu provedených změn. Editační schopnosti z předchozí verze zůstaly, takže není problém obrázek oříznout, zvýraznit barvy, retušovat, zbavit se červených očí a podobně. Nové editační schopnosti iPhoto hodně vylepšují a pro řadu uživatelů přestane mít smysl používat další poloprofesionální aplikaci na dodatečnou úpravu pořízených fotografií. Méně šťastní budou uživatelé G3 procesorů - nové editační funkce fungují pouze na Macu vybaveném G4 procesorem a lepším, na G3 je možné pouze měnit jas a kontrast.

Knihy

Neméně dobře vypadá i vylepšení tvorby knih. Bohužel tato funkce v naší lokalitě není aktivní, respektive nelze si vytvoření knihy u nás objednat. V každém případě se jedná o skvělou funkci, kterou můžeme našim zahraničním sousedům jen závidět. Díky ní je celá práce s fotografií dotažena do konce - vyfotíte, stáhnete obrázky do iPhoto, upravíte a následně si z nich vytvoříte knihu, kterou si přes internet necháte vyrobit a za pár dní ji máte v poště.

iPhoto nyní nabízí několik velikostí knih včetně různých témat. Musím se přiznat, že se mi finální knihy moc líbí a mít tu možnost, raději bych si tvořil takováto alba, než tisknul pouze fotografie.

Slideshow

I slideshow se dočkalo řady vylepšení. Vedle nových přechodů a efektů (stejně jako Keynote 2.0) je nyní možné si animace nastavovat pro každou fotografii zvlášť. Tím se iPhoto hodně přiblížilo Keynote 2.0 a nabízí podobné možnosti. Přechodů je konkrétně dvanáct a zajímavým vylepšením je "Kern Burns Effect" - jinak řečeno zoomovaní po fotografii.

Stejný efekt nabízí i iMovie nebo screensavery v systému Mac OS X. Přibyla i funkce na synchronizování délky slideshow s hudbou - takže v okamžiku, kdy skončí skladba, skončí i animace. Navíc si hotové slideshow můžete uložit a objeví se vám v levém sloupci s ostatním alby, takže není problém se k němu v budoucnu vrátit (totéž nabízí i Knihy) a ještě jej lehce můžete přenést do iDVD.

Závěr

Program iPhoto se dočkal nejvíce změn a jednoznačně tak bude tvořit největší důvod pro upgrade z předchozí verze balíku iLife. Za těch pár minut, co jsem měl možnost iPhoto testovat, jsem na žádný problém nenarazil a vše fungovalo dle předpokladů a musím přiznat, že se velmi těším, až nové iPhoto budu moci otestovat na vlastním počítači.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Výstavy  

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Software  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Hlavne je podstatne rychlejsi

Autor: Viktor Muž

Založeno: 17.01.2005, 03:19
Odpovědí: 0

Hlavne je podstatne rychlejsi

Odpovědět na příspěvek

RE: Hlavne je podstatne rychlejsi

Autor: Petr Mara Muž

Založeno: 17.01.2005, 09:04

No nejsem si tim zcela jist, nemel jsem moznost testovat iPhoto 4 a iPhoto 5 na stejne konfiguraci, pouze iPhoto 5 na Mac mini, na kterem se choval svizne, ale nerekl bych ze je podstatne rychlejsi, takovy pocit jsem z nej zase nemel.. vy ano?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hlavne je podstatne rychlejsi

Autor: Viktor Muž

Založeno: 17.01.2005, 10:56

Ano, dost velky rozdil v rychlosti. Nevim nakolik je representativni pocet foto cca 600, ale na G4/867 je rozdil znatelny. Prijemne.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hlavne je podstatne rychlejsi

Autor: Viktor Muž

Založeno: 17.01.2005, 20:06

Ano, dost velky rozdil v rychlosti. Nevim nakolik je representativni pocet foto cca 600, ale na G4/867 je rozdil znatelny. Prijemne.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Hlavne je podstatne rychlejsi

Autor: pv Muž

Založeno: 17.01.2005, 21:24

myslim ze 600 fotek neni ani trochu reprezentativni. Prumerny amater (na ktereho je iphoto zamereno) nafoti digitalem tak 2 tis fotek za rok. Vetsina lidi bude mit digital dnes uz tak 2-3 roky, takze reprezentativni cislo na posuzovani rychlosti by melo podle mne byt tak 5tis fotek. Ja fotim tak normalne - parkrat za mesic kdyz se nekam jde na vychazku apod, a za 3 roky mam kolem 10tis fotek. Kolega "zapaleny amater" se zrcadlovkou nafoti v prirode za foto-vikend kolem 1tis fotek.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Hlavne je podstatne rychlejsi

Autor: OtO Muž

Založeno: 17.01.2005, 22:34

Jako nejspis podprumerny amater mam za cca 1 rok a neco nafoceno cca 400-500 fotek, z toho vyvolanych cca 150. (budu to muset promazat, spousta jich je z mnoha duvodu k nicemu).

Odpovědět na příspěvek

složitá archivace

Autor: koralek Muž

Založeno: 17.01.2005, 07:40
Odpovědí: 0

mě osobně od iPhota odradila velice "rozlezlá" a nepřehledná knihovna (navíc se úpravou fotky duplikují, takže zabírají dvakrát tolik místa) a celkem složitá archivace, u které není možnost archivovat po albech nebo složkách :(

Odpovědět na příspěvek

RE: složitá archivace

Autor: Karel Muž

Založeno: 17.01.2005, 09:47

Souhlas! Buď jsem se nenaučil iPhoto používat... anebo jsem nezažil lepší organizaci písniček, než u iTunes (Muzikant/skupina - Album - Písnička + možnost přidání do playlistu). Jestli mi někdo vysvětlí, jak na to, vezmu iPhoto na milost, ale jinak si budu radši třídit fotky sám. Nemám jich moc, a i tak jsem si v nich při používání iPhoto nadělal takovej bordel, že ani po roce jsem se nedokopal k tomu, abych je setřídil nějak normálně. Jednou jsem tomu věnoval celý dvě hodiny a nic z toho. To je naprosto Apple-unlike... Dělá to snad novější iPhoto jinak?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: složitá archivace

Autor: Milan Muž

Založeno: 17.01.2005, 09:56

Naprosto souhlasim. Stovky slozek, naprosto neprehledne ulozeni, proste bordel. Nezvykl jsem si.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: složitá archivace

Autor: jindra Muž

Založeno: 17.01.2005, 10:32

No, az tolik slozite to neni. Fotky se sami archivuji podle datumu a "filmu" a vy si je pak muzete ukladat do svych slozek s vlastnimi nazvy, podle potreby. na tom nic sloziteho nevidim. Ty s "filmy" jsou v jedne slozce extra a vami vybrane fotky ve VASICH slozkach. A k te duplikaci- nechci se prit, ale myslim, ze fotky se po presunuti do svych slozek neduplikuji. Zkuste vymazatr dany "film" z hlavni slozky a zmizi vam i fotky z vasi slozky......Je to myslim otazka nastaveni a jako u kazdeho softu, naucit se s nim zachazet.......

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: složitá archivace

Autor: Ondřej Noak Muž

Založeno: 17.01.2005, 10:49

Tohle zavání naprostým nepochopením principů, na kterých iPhoto pracuje.
V knihovně (fyzicky na disku) je pro běžného uživatele "bordel". Ale tam nemá uživatel vůbec co lézt! Respektive nemá důvod tam lézt. Ta fyzická struktura mě zajímá stejně jako strutura u iTunes - nijak.
Oba programy třídí podle metadat nad touto strukturou.

iPhoto zdvojuje pouze fotky, které byly nějak editovány, aby se vždy zachoval i originál. Což je vlastnost, o kterou bych opravdu nechtěl přijít.
Do jednotlivých vytvářených alb se potom umísťují pouze odkazy, neklonují se skutečné fotky.

Třídění fotek v iPhoto je mnohem dokonalejší než fyzická struktura komplikovaně a neefektivně vytvářená uživatelem.
K tomu pomáhá popis fotek pomocí klíčových slov, hodnocení pomocí hvězdiček nebo podobné způsoby. V kombinaci s datem u každé fotky a filmovou rolí najdu cokoli okamžitě a stejně tak rychle si ze zadaných kritérií nechám vytvořit album. Věc, kterou při fyzickém třídění není možné nikdy dosáhnout!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: složitá archivace

Autor: AlesD Muž

Založeno: 17.01.2005, 11:15

Naprosty souhlas, jednoduche, blbuvzdorne, presne to uzivatel potrebuje.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: složitá archivace

Autor: Pes Karter Muž

Založeno: 17.01.2005, 21:44

Take souhlasim. Po prechodu z Windows, kde jsem si fotografie tridil do slozek sam, jsem mel najednou pocit, ze tenhle "gulas slozek" co iPhoto vytvari nebudu zvladat spravovat. No po case jsem pochopil, ze mi opravdu do jeho stylu ukladani nic neni.

iPhoto mam hned po iTunes moc rad. Krasne se s nim pracuje. Moznosti jsou pro mne jako pro amatera dostacujici. Naimportuji, doladim, zalozim si album, ohvezdickuji. Pohoda. Kdyz potrebuji zazalohovat alba na CD-R, proste tak ucinim primo z programu. A to jde velice pohodlne.

Tak si rikam, at si iPhoto uklada soubory do slozek, jak uzna za vhodne. Chce to zkratka jinak uvazovat, i mne to po naucenych stereotypech z Windows chvili trvalo.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: složitá archivace

Autor: Roman Petrla Muž

Založeno: 20.01.2005, 07:20

Bohužel se nám už stalo, že jedné (síťové) uživatelce s několika tisíci fotek iPhoto vypovědělo službu takovým způsobem, že jsme nenalezli jinou možnost záchrany fotek než je fyzicky vytahovat z disku. Nebyla to příjemná práce.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: složitá archivace

Autor: Pes Karter Muž

Založeno: 20.01.2005, 08:39

U nekolika tisic fotografii bych asi bez pravidelne provadenych zaloh na CD klidnym spankem nespal.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: složitá archivace

Autor: Jakub Muž

Založeno: 17.01.2005, 18:44

Proboha a proč tam lezete???? K čemu vám to je? Vždyť ta složka je INTERNÍ VĚCÍ APLIKACE -- k čemu by iPhoto bylo, kdyby se nestaralo o tak zásadní věci jako je zachování originálu (zejména u JPEG fotografií) vždyť je to snad jedna z jeho NEJLEPŠÍCH VLASTNOSTÍ!!! Nenutí uživatele trapně prohledávat "stromovou" struktur, ale nabízí přístup k fotografiím v přehledném okně aplikace! Vybrané fotografie lze snadno přetáhnout na disk, otevřít v libovolné aplikace a následně uložit modifikovanou kopii kamkoliv -- lidi, jste asi úplně zblblí přístupem ostatních "prohlížečů fotografii", se kterými iPhoto nelze (NAŠTĚSTÍ) srovnávat...

Odpovědět na příspěvek

RE: složitá archivace

Autor: Roman Muž

Založeno: 17.01.2005, 19:24

- iPhoto pouzivam treti rok a jsem s nim spokojeny:)

Odpovědět na příspěvek

klíčová slova

Autor: Bohdan Muž

Založeno: 17.01.2005, 22:10
Odpovědí: 0

Jak pracuje nové iPhoto s klíčovými slovy? Ve verzi 4 a starších je to slabé - neumí ani setřídit klíčová slova podle abecedy (jak potom v nich hledat) a o třídění klíčových slov do kategorií to si můžu jen nechat zdát. Nebo jsem na to ještě nepřišel? Poraďte.

Odpovědět na příspěvek

tak

Autor: adam Muž

Založeno: 17.01.2005, 23:05
Odpovědí: 0

zdravim!

vypada to celkem dobre, konecne par vylepseni ktrerych bylo potreba...

jinak ty diskuze jsou naprosto mimo - jak uz tady par lidi pochopilo - iPhoto je jednoznacne program pro bezneho uzivatele, ktery preferuje prehlednost, jednoduchost. nikde se po fotkach hrabat nebude, ma je proste tam kam je dal, tedy iPhoto. osobne tento program nepouzivam a nejake editovani fotek v nem bych si nikdy nedovolil (pracuji v Photoshopu), ale uz jsem iPhoto parkrat pouzil kdyz jsem byl na navsteve u znamych a chtel jim ukazat jaka byla dovolena (zkopirovani fotek a vytvoreni slideshow je otazkou par minut a je to mnohem efektivnejsi nez proklikavani se haldou obrazku...) je to proste skvela aplikace ze serie "user-friendly"

Odpovědět na příspěvek

zamknuti fotek

Autor: Vlada Muž

Založeno: 28.01.2006, 03:53
Odpovědí: 0

na iPhotu mi vadi jedna vec, nejde zamknout album a nebo cela knihovna. takze v nestrezeny chvilce se mi muze nekdo podivat na fotky, ktery by videt zrovna nemel.....jak se da tohle vyresit?

Odpovědět na příspěvek

náhledy v iPhoto

Autor: oleg cipov Muž

Založeno: 06.09.2006, 09:38
Odpovědí: 0

Některé fotografie se mi v náhledu zobrazujou jako čtverec vyvedený přerušovanou čarou, co s tím múžu udělat ? Jsem novým uživatelem, a tak mně jěště z času na čas něco zaskočí, dík

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Souhlas! Buď jsem se nenaučil iPhoto používat... anebo jsem nezažil lepší organizaci písniček, než u iTunes (Muzikant/skupina - Album - Písnička + možnost přidání do playlistu). Jestli mi někdo vysvětlí, jak na to, vezmu iPhoto na milost, ale jinak si budu radši třídit fotky sám. Nemám jich moc, a i tak jsem si v nich při používání iPhoto nadělal takovej bordel, že ani po roce jsem se nedokopal k tomu, abych je setřídil nějak normálně. Jednou jsem tomu věnoval celý dvě hodiny a nic z toho. To je naprosto Apple-unlike... Dělá to snad novější iPhoto jinak?


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: