Panther a hardware - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Software

Panther a hardware

14. října 2003, 00.00 | Tak jak se postupně blíží termín uvedení Panthera (nyní to je již jen deset dní), objevují se nové informace a také nové spekulace. Nejnovější informace se týká podpory formátů DVD+R/W v Pantheru, a toho, které počítače vlastně budou podporované.

Tak jak se postupně blíží termín uvedení Panthera (nyní to je již jen deset dní), objevují se nové informace a také nové spekulace. Nejnovější informace se týká podpory formátů DVD+R/W v Pantheru, a toho, které počítače vlastně budou podporované.

Panther a staré G3

Ačkoliv je Panther výrazně rychlejší než kterákoliv předchozí verze Mac OS X, přesto se omezila podpora nejstarších strojů, které byly podporovány v předchozch verzích systému Mac OS X. Ke svému chodu vyžaduje Mac OS X Panther počítač, vybavený procesorem PowerPC G3 a novějším a také zabudovaným USB. Toto omezení vyřazuje ze hry první Power Macy G3, tedy ještě "béžové" stroje, uvedené v roce 1998 - kromě klasického desktopu, který byl u nás velmi oblíben, se jedná také o minitower a u nás v podstatě neznámé modely All-in-one, používané v USA ve školství. Kromě toho se to týká také notebooků - nejsou podporované modely bez USB, to znamená, že nejstarším modelem, na kterém si Panthera spustíte, je tzv. Lombard, neboli Bronze keyboard, uvedený v květnu 1999. Všechny starší modely uvedené v roce 1997 a 98 (Hooper, Wallstreet) nejsou podporované - u předchozích verzí byl podporovaný ještě Wallstreet. V praxi z toho vyplývá, že uživatelé, kteří se zaťatými zuby používali Jaguara na svých počítačích a těšili se na Panthera, mají oficiálně smůlu. Neoficiálně samozřejmě mohou použít utilitky Xpostfacto, která slouží k instalaci Mac OS X na nepodporované stroje (tedy i ty s procesorem 604 a podobně) - zatím však nová verze ještě není na světě.

Dá se předpokládat, že Apple "ořezal" podporou z více důvodů - výrazná rozdílnost hardware těchto starších strojl, špatné grafické karty - díky jejichž mizerné podpoře v Mac OS X ho uživatelé pohnali v Kalifornii před soud a také se asi Mac OS X na těchto strojích používal minimálně. Pro uživatele těchto strojů je to určitě škoda, ačkoliv pod Mac OS 9 ještě zastanou svou práci bez problémů, provozovat je pod Mac OS X je výrazně méně efektivní na všech frontách, a nový Panther díky svému zrychlení to mohl alespoň trochu změnit. Takto však nezbývá, než si počkat na Xpostfacto a doufat, že s provozem "nepodporovaného" systému nebudou žádné problémy.

Mimochodem, podle dosavadních ohlasů se zdá, že přechod na Panthera by měl být méně bolestivý než na Jaguara - nejsou příliš vidět zmínky o tom, že by nefungovaly například ovladače pro tiskárny a podobně, což byl největší problém, když Jaguar přišel v loňském roce na trh.

Panther a DVD+RW

Ačkoliv Apple již skoro tř roky instaluje do svých počítačů DVD-R(RW) vypalovačky, v podstatě nijak nereagoval na souboj mezi tímto starším a oficiálním formátem a formátem DVD+RW, který byl vyvinut skupinou výrobců a protlačený nikoliv DVD forem, ale trhem. Vzhledem k tomu, že v současné době už skoro není možné koupit novou vypalovačku, která by nepodporovala oba formáty (i Pioneer, který stál trvdošijně na straně DVD-R ustoupil a nová vypalovačka je DVD-RW a DVD+RW), Apple dokonce modifikuje vypalovačky instalované do svých počítačů jako SuperDrive tak, že podporují pouze DVD-RW. Z hlediska zákazníka je to naprostá pitomost, uměle ořezávat funkčnost, ale co se dá s Applem dělat.

Proto je určitým pozitivním krokem, že Apple potvrdil, že v Mac OS X Panther podporuje také vypalování na DVD+R(W) formát, i když zatím podle všeho pouze pro datové zálohy, nikoliv z programů jako je iTunes či iDVD. Zda se podpora omezí pouze na externí vypalovačky, či zda Apple určitým způsobem "odblokuje" také mechaniky, které se v současné době nacházejí v počítačích, a dokáží vypalovat pod obojí (Sony, Pioneer) se teprve uvidí - ovšem takto hyperopatrný přístup je tak trošku na škodu. Apple také potvrdil, že k tomu byl více-méně donucen tlakem trhu - uživatelé nyní radějí volí formát DVD+RW, který má mnohem silnější podporu.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Software  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: CybeR Muž

Založeno: 14.10.2003, 13:30
Odpovědí: 0

Teda ... po dlouhe dobe si dovolim nesouhlasit s MaLerem, resp. s nazorem prejatym z Apple ... KTERI uzivatele ze to proboha "radeji voli format DVD+RW, ktery ma mnohem silnejsi podporu" ?!?!?!? Teda, to asi ziju na Marsu ... osobne neznam ani jednoho takovehoto "blazna" ... vzdyt media DVD-R jsou podstatne levnejsi, ve strojich typu Playstation 2 a dalsich beznych DVD playerech mnohem lepe ctivejsi ... znam x lidi, kteri "jedou" v DVD-R, dokonce maji obojetne vypalovacky ... ale DVD+R je nebere ani nahodou (neni duvod). Tak nevim ... za by dalsi martane ? :)

Odpovědět na příspěvek

RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: oc Muž

Založeno: 14.10.2003, 14:01

Ehm... dovoluji si stoprocentně souhlasit, jen jsem se zase nechtěl s Malérem pohádat o blbost, proto jsem nenapsal. A formulace "DVD+ prosadil trh" je taky docela odvážná -- implikuje (aspoň mně) stejné výchozí podmínky a větší zájem uživatelů. Ve skutečnosti je to uživatelům převážně buřt, ale Philips tlačí DVD+ naprosto šíleným způsobem.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Lukas Kalista Muž

Založeno: 14.10.2003, 16:25

Souhlas. Podle nejnovejsich informaci ma sice momentalne DVD+ navrch, nebot predstaviloo dvouvrsve medium s cca 8.5 GB.
Ale kdyz se podivam do obchodu, tak dominuji DVD-
To ale nic nemeni na tom, ze tam podporu obou Apple mel nechat. Nejspis by to znamenalo predelavat radu programu (vypalovani v systemu, iDVD, DVDSP), na coz nechtel venovat vyvojare zabyvajici se Pantherem. A kdyby to byla to neorezal a pritom nemel podporu, byl by kritizovany... To je asi jediny duvod, co me napada

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Petr Hrncir Muž

Založeno: 14.10.2003, 19:42

Mzslim, ye duvodz budou precejen trochu proyaictejsi (pak ye klavesnici prepina jen Mac OS:). Nepamatuji si ted uplne presne, jak je to s temi konglomeraty, ktere tlaci takova a makova DVD, ale od zacatku mam pocit, ze Apple do plusek nesel hlavne z principu. Ostatne kdyby se tak chovali vsichni, tak by to byl krasny standard a ne milion formatu, ktere jen matou uzivatele a secteno a potvrzeno odrazuji jisty segment trhu od investic do podobnych zarizeni (jiste zanedbatelny, ale na "neznalce" pusobi neustale dohady kolem znamenek a kompatity odpudive). Kdo pluska chce, tak si cestu najde a pro zbytek je jedine dobre, ze Apple v tomto smeru nepridaval zmatku. Na druhou stranu je pravda, ze kdyz uz tu ten zmatek jednou je, tak umele branit uzivatelum jej vyuzivat, take neni prilis moudre a zrejme je to takovy "donchichotsky boj".

Jinak na bezbolestny prestup na Panthera jsem velice zvedavy. 7B85 me zatim presvedcila o presnem opaku - cekat to nejhorsi a modlit se za rychle updaty:).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Marek Muž

Založeno: 14.10.2003, 20:30

S tim poslednim odstavcem to myslite vazne ? Nemuzu se Panthera dockat a z ostatnich vsemoznych prispevku se mi zdalo, ze prechod bude vice nez bezbolestny.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Pavel Racek Muž

Založeno: 14.10.2003, 22:50

No to je dost povzbudivy :( zitra mi prijde novej powerbook :)prave na nej jsem chtel nainstalovat uz jen panthera .

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Martin Ler Muž

Založeno: 14.10.2003, 23:09

Petr trochu straci. Pockejte si na recenzi, zamerime se na plusy i minusy, ale nemyslim si ze nainstalovat Panthera misto Jaga bude ztrata...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: oc Muž

Založeno: 15.10.2003, 00:13

Já jen doufám, že v novějších versích už není ten strašný průser, že se do Open Panelu nedalo napsat přímo jméno požadovaného souboru. V betě to kvůli tomu bylo zhola nepoužitelné :((((

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Petr Hrncir Muž

Založeno: 15.10.2003, 01:43

Neni duvod k panice. Jen jsem vyjadril sve obavy, ktere na zaklade poznatku citim. Budu STRASNE rad, kdyz se nepotvrdi a vsechno bude ok... Nechme se prekvapit.

Odpovědět na příspěvek

RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Pavel Vantuch Muž

Založeno: 15.10.2003, 10:03

V podstate souhlas.
Rekl bych, ze je u lidi normalni reakce, kdyz vidi na krabici znak + , ze maji dojem, ze kupuji neco lepsiho, ale z meho pohledu je to naopak.
U DVD+R nemam dnes jistotu, ze to bude hrat vsude.
Mel jsem nedavno konkretni zkusenost se znamym, ktery si doma sestrihal dovolenou a napalil to na DVD+R.
Ale ouha. Pujcil to znamym, aby se podivali, ale proste to nejelo.
Takze me poprosil, abych mu to prepalil na DVD-R.
A pohoda. Takze muj nazor je drzet se jednoznacne DVD-R/W a mate klid a jistotu, ze to bude hrat.
Hawk.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 15.10.2003, 10:30

Tak nejak, taky se drzim minusu, i kdyz pristi palidlo bude umet asi vsechny zatim dostupne formaty - ono se to nekdy treba pouzije.
Nicmene vzpominam si na casy, kdyz DVD palidla jeste nebyly tak rozsirene, ze jsem cetl hodne clanku o tom, ze DVD- je sice levnejsi, ale DVD+ ma lepsi kompatibilitu se stolnimi prehravaci - a ejhle ono tomu tak zrejme neni. By me zajimalo, kdo tehdy tohle tlacil.....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Pavel Vantuch Muž

Založeno: 15.10.2003, 12:00

Nedavno jsem kupoval od LaCie vypalovacku (FW/USB 2.0), je v tom NEC ND-1300A.
V podstate max spokojenost, ale nejedou tam vsechna media.
Netusim, kde je problem a ani dodavatel.
Posilal jsem to zpet na testovani, strcili do toho vsechny znacky, co meli po ruce a jedina media, co to bere, jsou Verbatim.
Ani Imation, ani Gigamaster, kterej mimochodem doporucovali, o Multidiscu ani nemluvim.
Tak na to achtung

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: Miloš Bártů Muž

Založeno: 15.10.2003, 21:48

Problém je ve firmware , ktery blokuje nektere media reseni = upgrade firmware . Detaily mate v mailu .

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: DVD+R/W ... COZE ?!?

Autor: oc Muž

Založeno: 15.10.2003, 15:26

"By me zajimalo, kdo tehdy tohle tlacil"

Philips, kdo jiný ;)))

Odpovědět na příspěvek

panther family x 1 licence

Autor: Petr Blau Muž

Založeno: 15.10.2003, 08:57
Odpovědí: 0

Ahoj kluci mam dotaz - muzete mi prosim nekdo vysvetlit jaky je rozdil s jednolicencnim panterem za 129 dolacu a family packem za 199? Resp. muzu mit v jednouzivatelske verzi v ramci jednoho complu vice uctu - napr. pro me, decka manzelku atp.? Je nejak maximalne limitovany pocet uzivatelu v ramci teto jedne stanice? Diky predem za odpoved.

Odpovědět na příspěvek

RE: panther family x 1 licence

Autor: Marek Muž

Založeno: 15.10.2003, 09:18

No ta za 129 by mela byt na 1 pocitac (jedno kolik uctu) a ten family pack na max. myslim 5 pocitacu za podminek definovanych licencnim ujednanim.

Odpovědět na příspěvek

Panther a HW

Autor: J.P. Muž

Založeno: 16.10.2003, 14:48
Odpovědí: 0

jak se zdá, Apple půjde do dalších řešení clusteringu a gridů. nechme se přeqapit.

Odpovědět na příspěvek

Minus je blbost

Autor: radimV Muž

Založeno: 20.10.2003, 00:21
Odpovědí: 0

Co to melete o nějakých plus a minus?!? Vždyť je to normální pomlčka. S tim matika nemá nic společnýho...

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

V podstate souhlas.
Rekl bych, ze je u lidi normalni reakce, kdyz vidi na krabici znak + , ze maji dojem, ze kupuji neco lepsiho, ale z meho pohledu je to naopak.
U DVD+R nemam dnes jistotu, ze to bude hrat vsude.
Mel jsem nedavno konkretni zkusenost se znamym, ktery si doma sestrihal dovolenou a napalil to na DVD+R.
Ale ouha. Pujcil to znamym, aby se podivali, ale proste to nejelo.
Takze me poprosil, abych mu to prepalil na DVD-R.
A pohoda. Takze muj nazor je drzet se jednoznacne DVD-R/W a mate klid a jistotu, ze to bude hrat.
Hawk.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: