Recenze: Apple MacBook Air 13" - lepší větší bratr - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Počítače

Recenze: Apple MacBook Air 13" - lepší větší bratr

MacBook Air 13

10. ledna 2011, 00.00 | Třináctipalcový MacBook Air rozhodně není jen větší a dražší verze jedenáctipalcového modelu. V mnoha ohledech je důstojným pokračovatelem první generace a ukazuje cestu, kam se nejspíš bude časem ubírat vývoj notebooků nejen u Apple. Pro každodenní práci je jen málo vhodnějších strojů.

Recenzi nejmenšího současného notebooku Apple jsme přinesli jako jedni z prvních už počátkem listopadu. Shrnovala dojmy z několikadenního intenzivního testování. Většího bratra jsme naopak zkoušeli více než měsíc, abychom zjistili, zda se s ním dá dlouhodobě žít.

Jedna rodina

Oba notebooky z řady MacBook Air mají samozřejmě většinu znaků společných. Chybí jim optická mechanika, mají hliníkové pouzdro klínového tvar, SSD disk a redukovanou nabídku portů (2x USB 2.0, mini DisplayPort, konektor MagSafe a 3,5 mm sluchátkový jack). Uvnitř najdete standardně 2 GB operační paměti a grafiku NVIDIA GeForce 320M ukusující z paměti 256 MB - viz podrobná specifikace.

Jenže rozdílů také není zrovna málo. Oba stroje sice využívají procesor Intel Core 2 Duo, ale 13" model začíná standardně na frekvenci 1,86 GHz s možností upgrade na 2,13 GHz a v obou případech má k dispozici 6 MB cache L2 (11" MacBook Air 1,4 GHz a za příplatek 1,6 GHz, vždy s 3 MB cache L2). To znamená, že se výkonem téměř vyrovná bílému MacBooku a při upgrade paměti na 4 GB se blíží také 13" MacBooku Pro.

Rozdíly mezi oběma sourozenci patrné na první pohled tkví samozřejmě v rozměrech a použitém displeji. MacBook Air 13" váží 1,32 kg a měří 325 x 227 x 17 mm. Lesklý 13,3" displej má rozlišení 1440 x 900 bodů. Stejný počet pixelů přitom najdete u 15" MacBooku Pro. Z toho plyne, že zobrazení je opět jemné a jednotlivé body uvidíte jen při pohledu zblízka.

Tím ovšem rozdíly nekončí. Vedle USB a mini DisplayPortu najdete na pravé straně navíc ještě slot pro karty SD/SDHC, což potěší všechny majitele digitálního foťáku. Apple také standardně osadil 128 GB SSD disk, dvojnásobná kapacita je za příplatek (11" model má standardně 64 GB a 128 GB za příplatek). Větší je také výdrž integrovavaného akumulátoru (až sedm hodin) a samozřejmě také cena.

Zatímco nejlevnější konfigurace 11" MacBooku Air vyjde zhruba na 24 500 Kč s DPH (999 USD), větší bratr atakuje hranici 32 000 Kč s DPH (1299 USD). Podrobné srovnání parametrů obou modelů najdete na stránkách Apple, stejně jako porovnání všech notebooků této značky.

Překvapivě rychlý

Testovaná konfigurace se od základní odlišovala jen SSD diskem s dvojnásobnou kapacitou 256 GB. Už instalace systému z přibaleného stylového flashdisku proběhla rychleji, než v případě menšího modelu. Samotný systém byl v provozu po 17 minutách a iLife 11 potřeboval dalších 5 minut.

Usínání a probouzení je díky SSD disku otázkou vteřiny a jen o málo delší je start (14 sekund) a vypnutí (2 sekundy) celého počítače. Apple navíc udává, že notebook vydrží v režimu spánku při plně nabitém akumulátoru opět celý měsíc. Tak dlouho se nám nechtělo nechávat MacBook Air odpočívat, ale cca desetidenní vánoční odpočinek ukázal, že udávaná hodnota je reálná.

Výdrž akumulátoru je skutečně znatelně lepší než u 11" modelu. Mnoho nechybí, abyste bez zásuvky zvládli celou pracovní dobu, ale pokud například sledujete filmy nebo hrajete hry, výdrž jde dolů. Přesto se dá, i při náročných úlohách, počítat se 4 - 5 hodinami práce jen z akumulátoru. Pro brouzdání na internetu, e-maily a psaní textů či tabulek máte hravě k dispozici udávaných 7 hodin, ale často i více. Mimochodem, dodávaný malý 45 W napájecí adaptér má sice stejný konektor MagSafe, jako ostatní notebooky Apple, ale například 15" MacBook Pro (vyžadující 85 W zdroj) dokáže rozumně nabíjet pouze vypnutý.

Díky rychlejšímu procesoru, slušné grafice a vysokému rozlišení displeje se dá u 13" MacBooku Air pomýšlet na normální pracovní využití. Nejde už jen o hračku nebo stroj výhradně na cesty, ale plnohodnotný notebook. Pokud se obejdete bez optické mechaniky, nevadí vám lesklý displej a nepodsvícená klávesnice, stojí za úvahu především upgrade operační paměti a procesoru. Ten lze však objednat jen u modelu s 256 GB diskem a v takovém případě se cena vyšplhá na bezmála 44 000 Kč s DPH (1799 USD). A za prakticky stejné peníze koupíte základní model MacBooku Pro 15".

Každodenní praxe

Překvapivě dobře v běžném životě fungovala i naše testovaná konfigurace se základním procesorem a jen 2 GB paměti. Notebook s trochou přehánění v brašně ani necítíte, díky rychlému probouzení je okamžitě k dispozici a hliníkové pouzdro spolu s SSD diskem umožňuje bezpečnou práci třeba v tramvaji nebo autobusu.

Praktičtější je ve srovnání s 11" palcovým modelem také klávesnice, která sice stále nemá podsvícení, ale rozměrově je shodná s MacBooky Pro včetně horní řady funkčních kláves. Stejně velký je také skleněný multidotykový trackpad. Pro práci jsou praktičtější také větší rozměry. Nejde jen o displej, ale také prostor pro dlaně při psaní na klávesnici a celkovou větší solidnost. Notebook zkrátka už nevypadá jako hračka.

Chcete-li ho používat doma, můžete ho klidně odkládat do koše na noviny nebo zastrčit podél opěradla gauče. MacBook Air je pohotový stejně jako iPad a přitom nemusíte bojovat s jeho omezeními například v podobě chybějící podpory Flashe. Prostě jen otevřete víko a máte před sebou plnohodnotný systém.

Windows

Pravověrní jablíčkáři mohou tuto část přeskočit, ale už na listopadovém Appleforu zazněly dotazy, jak je to s instalací Windows na MacBook Air postrádající DVD mechaniku. Oficiální dokument Apple říká, že k instalaci je nutná optická mechanika zapojená do USB portu. Komu se nechce investovat do originální MacBook Air SuperDrive ani jiné USB mechaniky, nemá moc na výběr. Instalace prostřednictvím sdílené mechaniky jiného Maca není možná, stejně jako využití SD karty. Pokud máte k dispozici počítač s DVD mechanikou a běžícími Windows 7, instalovat lze z nejméně 4 GB USB flashdisku třeba s pomocí tohoto návodu.

Instalace z USB mechaniky zabere necelou hodinu, flashdisk pak vše urychlí na velmi slušných 16 minut.

Windows fungují na MacBooku Air skoro stejně svižně jako Mac OS X 10.6.6. Jen usínání a probouzení trvá o pár vteřin déle, stejně jako start a vypnutí systému. Pokud ale máte notebook osazený 4 GB paměti, případně rychlejším procesorem, stojí za úvahu spíše virtualizace Windows v rámci Mac OS X.

Kam s ním

Nerudovské dilema v tomto případě rozhodně není snadné rozlousknout. Vzhledem k parametrům a ceně, útočí MacBook Air především na uživatele MacBooků Pro. Tím spíš je škoda, že alespoň 13" verze nedostala podsvícenou klávesnici, případně možnost volby matného displeje. Vše ostatní je na svém místě.

Argumentem proč volit MacBook Air je především jeho rychlost, z principu odolný SSD disk a nízká hmotnost. Na druhou stranu, cena jako obvykle není z nejlidovějších a konkurence ze světa PC nabízí za stejné peníze více muziky (např. Toshiba R700) nebo je výrazně levnější (Dell Vostro V13). Pokud ale netrváte na větším disku, Firewire, optické mechanice, možnosti rozšíření paměti na 8 GB, rychlejším procesoru či podsvícené klávesnici a nemusíte šetřit za každou cenu, je MacBook Air dobrá volba. Vzhledem k otazníkům nad dlouhodobou životností SSD disku je však smysluplné připlatit si za prodlouženou záruku.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Počítače  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Výdrž

Autor: mouseho Muž

Založeno: 10.01.2011, 08:58
Odpovědí: 0

Pořád mi vrtá hlavou, jak je možné, že MBA s větším displejem vydrží na baterce o dvě hodiny víc, než menší MBA 11... Můžete mi to, pls někdo vysvětlit? :)

Odpovědět na příspěvek

RE: Výdrž

Autor: claire Muž

Založeno: 10.01.2011, 09:30

Taky by mne zajimalo, jestli je v tom i neco jineho nez jen nezanedbatelny rozdil ve velikosti baterie (35 Wh vs 50 Wh).

Odpovědět na příspěvek

RE: Výdrž

Autor: Jiří Vítek Muž

Založeno: 10.01.2011, 09:33

Je to tím, že se dovnitř díky větším rozměrům věšel větší akumulátor. MacBook Air 11" má 35Wh, zatímco MacBook Air 13" má 50Wh. Ten tím pádem uživí nejen větší displej, ale také prodlouží výdrž.

Odpovědět na příspěvek

RE: Výdrž

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 10.01.2011, 09:42

Resil jsem stejnou otazku s techniky Applu a duvodem by mela byt opravdu jen fyzicky vetsi baterie, ktera poskytuje vetsi kapacitu a zvyseni spotreby je nizsi nez narust kapacity

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Výdrž

Autor: Martin Straka Muž

Založeno: 10.01.2011, 10:29

Hezka mini-recenze a shrnuti. Myslim, ze jeste porad ma 13´´ air smysl, ikdyz sam jsem dal prednost 11.6´´ a vlastne na nej dlouhoooo cekal. Vydrz je vec, ktera u mensiho modelu trosku zamrzi - prece jen 5 hodin je dobry, ale mohlo by to byt i lepsi. U 13´´ varinty je ta vydrz uz skvela..

Odpovědět na příspěvek

RE: Výdrž

Autor: mouseho Muž

Založeno: 10.01.2011, 10:47

Díky všem za reakce a odpovědi. Už v tom mám jasněji.;)
Sám mám MBA11 a výdrž pět hodin je pro mě dostačující.;)

Odpovědět na příspěvek

mba13

Autor: alex Muž

Založeno: 10.01.2011, 10:59
Odpovědí: 0

ja mam najvyssiu moznu radu mba 13" od vianoc. je to moj prvy mac, ak nepocitam iphone a xserver :)
s hardwarom som velmi spokojny (az na tie dopredu zname veci ako displej a klavesnica, ktore neratam ako chybu). v ramci softwaru ma najviac trapi, ze sa neviem spojit s win7 na bootcamp cez paralells.
ale inak notebook je velmi svizny, dokonca adobe cs5 produkty startuju nezvyklo rychlo (5 sekund). a start ms wordu spomaluje len cez 1000 fontov (bez nich to bolo tak 2-3 sekundy, teraz je to dvojnasobok).
co ma ale prekvapilo neprijemne, tak starsie hry (napr c&c), ktore potrebuju fungovat cez rosettu idu velmi sekano, ako keby vobec nevyuzivali graficku kartu.

zvazoval som, ci si nekupit mbp 13, ale vykonovo to vyzeralo velmi podobne, navyse mechaniku nevyuzivam tak casto (a ked tak mam externu usb), mbp tiez nema matny displej, rovnako ma dve usb-cka a horsi displej. a kedze mba upgradovali v oktobri, tak skoro ho menit nebudu, kym mbp sa ocakava v niekedy do jary no a to uz by bolo dlhe cakanie + dodavka na slovensko (tento moj im trval mesiac, kym ho dodali)

Odpovědět na příspěvek

RE: mba13

Autor: @martin_straka Muž

Založeno: 10.01.2011, 11:10

adn hry pres rossettu nemuzu potvrdit, ale nativne pres Windows 7 je vykon GM320 uzasny..propojeni na TV pres redukci HDMI funguje uz i zvuk a pocit z her je genialni - http://www.youtube.com/wa
tch?v=-nK8Ogjbmvk

Odpovědět na příspěvek

MBAir 13.3

Autor: Mac user Muž

Založeno: 10.01.2011, 13:49
Odpovědí: 0

Dodavka Mbair 13.3 , 4GB RAM CTO trvala mesiac.
Nelutujem, je to super rychly stroj, dakujem za recenziu.

Odpovědět na příspěvek

RE: MBAir 13.3

Autor: @martin_straka Muž

Založeno: 10.01.2011, 13:58

ja rezignoval..a nakonec vzal 11.6´´ - 2Gb RAM, protoze to cekani bych uz nevydrzel :-(

Odpovědět na příspěvek

11" Air - nelituji

Autor: Styx Muž

Založeno: 10.01.2011, 14:54
Odpovědí: 0

Já jsem své polovičce pořídil 11" základní verzi a jsem rád. Konečně mi nebere můj MacBook, resp. nemusí táhnout PC HP cihlu z práce :-) Jediná zásadní výtka, která se týká ale celého portfólia Apple. Proč sakra nemůže být vždy k dispozici varianta s matným displejem? A je jedno jestli je to laptop, monitor, nebo mobil. Kdo prosadil tenhle trend, nejraději bych ho nakopal ...

Odpovědět na příspěvek

RE: 11

Autor: @martin_straka Muž

Založeno: 10.01.2011, 15:00

ad matny displej: ani nevite jak Vam rozumim..dlouho jsem se rozhodoval jestli toto prekousnu, protoze to byl vlastne jeden z hlavnich prioritnich kriterii, ktere jsem chtel (matny displej). Nakonec jsem to prekousnul diky jinym aspektum HW+SW. Nikdy tuto modu ale nepochopim..

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 11

Autor: Styx Muž

Založeno: 10.01.2011, 15:49

Já tedy používám MacBook Pro a doplácím si za mat úpravu. Pro mě za mě, jsem ochoten připustit, že udělat kvalitní povrch v matu je dražší, tak si připlatím. Ale to bych rád i u ostatních věcí. Takhle abych sháněl mat fólie, pak se s tím patlal a stejně to nebude ono. Já fakt nerozumím tomu, jak si mohli lidi nechat vmasírovat ten lesk u obrazovek. Nebo jsou doma a v práci po tmě? To se všichni tak rádi vzhlížejí v odrazu? :-(

Odpovědět na příspěvek

RE: 11

Autor: mouseho Muž

Založeno: 10.01.2011, 16:29

Já zas nechápu, co všichni mají na tom matu.;) Vážně! Možná mi lesklý displej vyhovuje i proto, že nemám rád příliš světla - vadí mi to na oči.
Každopádně, mám vedle sebe MBA11 lesklý a Powerbook G4 mat. Ten mat je fakt hnus a jsem rád, že tentokrát jdeme nablýskanou cestou.;)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 11

Autor: :: Marek:: Muž

Založeno: 11.01.2011, 14:57

Tak az uvidis moderni mat, tak treba zmenis nazor. Ja zase nadavam na leskly displaye u notebooku, protoze porovnavam +/- modernich lesklych / matnych displayu

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 11

Autor: Shona Muž

Založeno: 11.01.2011, 19:02

Souhlas, pracoval jsem i na kvalitním NEC matu a na lesklý displej nedám dopustit. Dokonce jsem si na jednu variantu MacBook Pro 15" asi před dvěma lety pořizoval BTO konfiguraci s lesklým displejem, to když ještě byly standardně matné.

Odpovědět na příspěvek

Macbook air 11"

Autor: Cabi Muž

Založeno: 10.01.2011, 17:54
Odpovědí: 0

Ahojte. Chcel by som sa opytat niekoho kto tento notebook uz odtestoval, najlepsie od zakladatela recenzie. Uvazujem o kupe macbooku air 11" konkretne s 1.6 cpu a 4 gb ram. Chcel by som vediet ci tento notebook zvlada prehravat hd popripade aj full hd film bez problemov. A este ci teda aj tato rada air ma kazdorocny upgrade, lebo velmi som to nesledoval, no ak ano to znamena ze v oktobri vide novsia verzia? uvazujem o kupe a celkom sa mi pozdava, chcem ho na sledovanie filmov surfovanie a synchronizaciu s iphone 4, raz zacas mozno aj konvertovanie videa, ale to nieje podstatne. zaujima ma hlavne to prehravanie videa.
Za odpoved Vam vopred Dakujem.
Ps: velmi to tu nesledujem, mohli by ste mi preposlat odpoved mailom? na djjonny@zoznam.sk
Matej Cabala

Odpovědět na příspěvek

RE: Macbook air 11

Autor: mouseho Muž

Založeno: 10.01.2011, 20:12

Mám MBA 11 v základní verzi - 1,4/2GB/128GB - přehrávání full HD videa mě též dost zajímala a vyzkoušel jsem ještě před koupí na prodejně. Byl jsem příjemně překvapený, pže full HD bez problémů. Osobně si myslím, že více paměti na běžnou práci včetně sledování videa, není potřeba.;)

Odpovědět na příspěvek

Firewire

Autor: myklcz Muž

Založeno: 10.01.2011, 23:01
Odpovědí: 0

Jen si rikam, k cemu je mac bez fw portu ;)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Souhlas, pracoval jsem i na kvalitním NEC matu a na lesklý displej nedám dopustit. Dokonce jsem si na jednu variantu MacBook Pro 15" asi před dvěma lety pořizoval BTO konfiguraci s lesklým displejem, to když ještě byly standardně matné.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: