Apple Macintosh 128 - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Počítače

Apple Macintosh 128

31. ledna 2003, 00.00 | Před 19 lety lidé byli svědky počítačové revoluce. Já dnes udělám všechno proto, abyste opět pocítili tu revoluční náladu a znova zažili ty vzrušující okamžiky roku 1984.

Před 19 lety lidé byli svědky počítačové revoluce. Já dnes udělám všechno proto, abyste opět pocítili tu revoluční náladu a znova zažili ty vzrušující okamžiky roku 1984.

Minulý týden jsem psal o výjimečné reklamě na výjimečný produkt. Dnes naše pozornost patří právě tomu výjimečnému produktu. Navíc se na něj nebudeme dívat ani zdaleka jako „jen“ na kus pozoruhodného železa, ale prověříme i jeho software, dokonale.

Abychom dnes alespoň částečně pochopili význam Macintoshe, tak musíme mít skutečně velkou fantazii a trochu potrápit paměť. Ostatně řada lidí si ještě velmi dobře vzpomíná na DOS a jeho nejrůznější nástavby a to, na co si my dnes vzpomínáme, je ještě poměrně komfortní varianta oproti skutečnosti první poloviny osmdesátých let. Nicméně jak se později sami přesvědčíte, ačkoli byl první Mac OS poměrně použitelný, zřejmě jen málokdo by dnes byl ochoten v něm pracovat.

 

Legendární "Say hello to Macintosh" a slogan Apple:
Brzy budou jen dva druhy lidí. Ti, co používají počítač. A ti, používající Jablka.

První Mac
Práce na něm začala již v roce 1979, ale využil řadu konceptů, na kterých Apple pracoval již dříve, a také těch, které vznikly podstatně dříve, mnohdy už v šedesátých letech. Mnoho konceptů bylo vypůjčeno z Xeroxu, ale ještě mnohem více jich bylo vynalezeno v Apple a samozřejmě řada z nich byla popsána různými teoretiky z jiných společností a vzdělávacích organizací dávno předtím, než společnosti jako Apple a Xerox PARC vůbec vznikly. Všechny ty skvělé technologie jako Drag-and-drop, Point-and-click, soubory dělené na data a resource forky sloužící mimo jiné k uložení mezinárodních informací mimo program, parametry typ a tvůrce u souborů, jména disků a aplikací, několik zobrazení systému souborů, ovládací panel, plocha, QuickDraw, schránka a mnoho dalších věcí, které jsou dnes pro používání počítače tak elementární jako vynález kola pro dopravu.

QuickDraw, tedy systém překreslování oken, byl navržen už pro Lízu a znamenal dokonalé a rychlé překreslování oken jak v popředí, tak v pozadí.


Lidé z projektu Macintosh zleva:
Andy Hertzfeld, Chris Espinosa, Joanna Hoffman, George Crow, Bill Atkinson, Burrell Smith, Jerry Manock

Vývoj
Na vývoji Macintoshe se podílely desítky lidí, které dotáhly každý detail k dokonalosti. Je sice pravda, že první systém musel být velmi brzy revidován, protože byl příliš pomalý (situace se opakovala i například s OS X). Stejně jako dnes i tehdy do vývoje velmi zasahoval Steve Jobs, který vždy dbal na uplatňovaní svých vizí. Hlavní inženýry vidíte na fotce, krom nich měl na projektu mamutí podíl Bruce Horn, systémový inženýr, Jeff Raskin a třeba Susan Kare, která navrhla ikonky, se kterými Macintoshe pracovaly ještě dlouhá léta (krom nich později pracovala i na ikonkách Windows 3.0 a mnoha dalších). Lidem z toho týmu bych se chtěl věnovat v samostatných článcích.

Na vývoj byl samozřejmě omezený čas, a tak musela být učiněna řada kompromisů a spousta věcí musela být vypuštěna. I malá paměť byla velmi limitující, protože pokročilé funkce jako Resource manager a samotný Finder z ní zabraly velkou část, a tak na některé funkce nezbylo místo. Bohužel některé koncepty (jako ochrana paměti) nebyly v této generaci systémů pořádně dopracovány nikdy. Multitasking byla jedna z vlastností, které byly odloženy na později a v systému byly použity až v roce 1987 (MultiFinder). Tento systémový balík však už Macintosh 128k nepodporoval.

Out of the box experience
Pokud jste někdy rozbalovali Macintoshe, tak víte o čem je řeč. Apple vždy dbal, aby vše bylo úhledně zabaleno, aby k produktu byly obrázkové knížky, usnadňující první kroky, a tak se tato část nákupu Maca stala v průběhu let jedním z rysů této platformy. Tato snaha v některých obdobích možná poněkud polevila, ale v posledních letech je opět velmi patrná. I první Macintosh byl úhledně zabalen, měl poměrně tlustý manuál a dokonce instruktážní audiokazetu, která měla první kroky ještě více usnadnit i úplným začátečníkům.

Marketing
Reklamní kampaň byla velmi agresivní. Apple investoval značné prostředky do legendární reklamy 1984, kterou samozřejmě následovala řada reklam tištěných. Mezi nejčastěji vzpomínané patří dvacetistránková reklama vložená do speciálního předvolebního vydání Newsweeku, kde Apple prezentoval revolučnost Macintoshe. Byla to jediná reklama v tom čísle - Apple skoupil všechen reklamní prostor. John Sculley, prezident Apple, tehdy poznamenal, že není jisté, zda Apple svou reklamu vložil do Newsweeku, nebo zda byl Newsweek vložen do brožury Apple. Tuto reklamu najdete na zde (v článku byly použity některé obrázky z této stránky).

Macintosh 128k*
Procesor MO68000
frekvence procesoru 8 Mhz
paměť RAM 128 KB
ROM 64 KB
sériové porty 2
disketová mechanika 400 KB
monitor 9" (512x384)
výstup zvuku mono (8bit)
spotřeba 60 W
hmotnost 7,5 kg
rozměry výška 34,5 cm
šířka 24,4 cm
hloubka 27,7 cm
ID** 1

*Označení 128k získal díky kapacitě paměti RAM. V září 1984 byla rozšířena na 512 KB.
** ID měl každý typ unikátní až do příchodu iMaca. Novější macy s novým typem ROM už mají shodné ID (406).

Mac na cesty i do kanceláře
Vzhledem k nevelkým rozměrům a poměrně malé hmotnosti jste si svého Macintoshe mohli vzít s sebou na cesty ve speciální nepromokavé tašce. Stejně jako třeba iMac, měl i první Mac ucho na uchopení a dokonce obsahoval i bezpečnostní úchyty, pomocí kterých mohl být snadno připoután k ocelovému lanu. Na všechno bylo pamatováno.

Mac OS
Připoutat, startujeme!

Proč bychom si nemohli vyzkoušet, jak to chodilo před 19. lety? Stačí stáhnout pár souborů a devatenáct let stará plocha je před vámi!

Slavná "horská scéna" (Silicon Valley), která v Mac OSu zůstala až do verze 8.6 (tuším s altem "O tomto Macintoshi") a vždycky v ní byl seznam lidí, kteří se na systému podíleli. Apple se však rozhodl zbytečně nevyřvávat do světa jména svých předních programátorů, a tak bylo toto "Easter egg" v Mac OS 9 nahrazeno pohledem do dvora Infinite loop s konstatováním: Vytvořeno všemi lidmi Apple...

Na obrázku jsou též dobře vidět různé systémy zobrazení složek a souborů. První Systém umožňoval zobrazení jako ikony a seznam, který mohl být řazen podle několika parametrů (velikost, jméno, druh a datum změny). V záhlaví ikonových oken byl i tehdy počet položek, volné i zaplněné místo na disku.

Co je na obrázku vidět méně, je "Empty Folder" (prázdná složka). Nové složky šly v tomto systému vytvářet duplikací této složky. Buď jste přepsali její název a po restartu se objevila nová prázdná složka nebo je šlo normálně duplikovat.

Emulátor
Počítač je jen pár chipů a obvodů, které umí několik operací, kterých stále není tolik, aby se nedaly vyjmenovat. Mnoho věcí se za oněch 19 let změnilo, ale emulovat starou Motorolu není problém. Jedinou věc, kterou tedy ještě potřebujeme je ROMka nějakého historického kousku, která je jakýmsi Golemovým šémem počítačů. Emulátor i tento životabudič si můžete v bundlu stáhnout ve dvou verzích (Klasik/Karbonizovaná verze - z důvodu pádu disku autora článku nejsou soubory k dispozici). Podle mých zkušeností je karbonizovaná verze trochu víc problémová (každopádně si zapamatujte zkratku apple+alt+ctrl+esc, která emulátor případně ukončí). Emulátor sám o sobě obsahuje různé volby. Nejdůležitější je menu hardware, pomocí kterého budete vkládat virtuální diskety, kde můžete měnit nastavení rozlišení (pro první systémy je nejvhodnější to nejnižší) a kde můžete vMaca restartovat. ROMka už je umístěna na svém místě, takže by vše mělo jít bez problémů. Teď jsme si (jakoby) obstarali starého Macintoshe a směle můžeme začít shánět software.

Mac OS (narozdíl od ROM) je dnes až do verze 8 volně šiřitelný, takže k našemu malému exkurzu do historie nepotřebujeme ani příliš překročit zákon. Jelikož zrovna nedisponuji fungující verzí skutečně prvního Mac OSu a taková, která by nebyla podvodem a fungovala je k nesehnaní, tak se budeme muset spokojit s opravenou verzí, která je z května 1984 (tedy o pouhé 4 měsíce novější). Obraz disku s tímto výtečným systémem je k downloadu zde.

Poté, co si tyto relativně malé soubory rozbalíte, můžete začít testovat, ale ještě vám stále chybí spousta softwaru a výukové programy, o které byste rozhodně přijít neměli! Učit se používat myš je skutečně zábavné a připomene vám to pravěk.;)

Mousing around
Výuku používání myši (Mousing around) a pár dalších podobných prográmků si stáhnete zde, ale stejně jako u některých programů, ani tento software funguje dnes jen částečně a je natolik vzácný, že je dnes už téměř k nenalezení.

Amazing! Součástí výukové diskety je i hra (s názvem Amazing - 10:9 Jobsův nápad :), která zároveň rozvíjí ovládání myši. Toto je nejnižší obtížnost, nejvyšší je podstatně těžší. Každá obtížnost má několik modifikací.

Ne iApps, ale MacApps
Apple s prvním Macintoshem petici programu, které samy o sobě zvládly mnohé: MacWrite, MacPaint, MacDraw, MacProject a MacTerminal. Různé verze těchto programů najdete na tomto virtuálním disku, bohužel se mi nepodařilo obstarat fungující verzi MacPaint.

V systému samozřejmě ani v roce 1984 nechyběly základní věci jako Kalkulačka, Hodiny a budík atd. Sami můžete posoudit, nakolik se některé z těchto aplikací před příchodem OS X změnily.:) Konstatování, že téměř vůbec by bylo zřejmě nejpřesnější. Co je však velmi odlišné je nastavení - tehdy stačil jeden ovládací panel, v poslední verzi systému té samé generace jich nestačilo mnohdy ani 30-40.

O systému i počítači by se daly popsat ještě stohy papíru. Softwarový i hardwarový koncept Macintoshe byl v mnohých směrech unikátnější, než to dnes vypadá. Doufám, že jsem nic podstatného nevynechal a pomohl upozornit na pár zajímavostí. Vyzkoušejte si první Mac OS a stáhněte si i novější verze. Snažil jsem se jich najít víc, ale z internetu už vymizely a mám pocit, že Česká republika je posledním ostrůvkem v moři zapomnění. Jestli na nějaké raritky narazíte třeba na p2p sítích, tak mi je určitě pošlete:).

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Informace  

 » Rubriky  » Agregator  

 » Rubriky  » Polemiky  

 » Rubriky  » Počítače  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

pro autora

Autor: rudolf Muž

Založeno: 31.01.2003, 10:03
Odpovědí: 0

Clovece, precetl jste si to po sobe? Ale jinak zajimavy clanek, jen by to chtelo korekturu.

Odpovědět na příspěvek

RE: pro autora

Autor: Petr Hrncir Muž

Založeno: 31.01.2003, 10:57

Opravena verze je na disku, ktery mam prave v brasne a nesu jej do servisu. Stejne umisteni maji bohuzel i soubory, na ktere clanek odkazuje, takze, prosim, mejte strpeni a zalohujte!! :(((

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: pro autora

Autor: oc Muž

Založeno: 31.01.2003, 20:09

Petře,

Chápu problémy s disky; sám jsem je mnohokrát zažil. U článku tohoto typu by se ovšem vůbec nic nestalo, kdybyste prostě s publikací počkal, než se disk dá do pořádku.

Nemluvě o tom, že při délce textu je jeho pročtení a odstranění aspoň těch nejhorších chyb práce na čtvrt hodinky (a to se říká kdo ví jestli). Pokud toho nejste schopen sám -- existuje dyslexie, a existují gramaticky nepoučitelní (jako např. nejmenovaný redaktor tohoto serveru ;))) --, prostě mi příští článek pošlete mailem; já Vám velice rád rychlou a zběžnou jazykovou korekturu provedu. Obsah je *velice* zajímavý a určitě stojí za to, aby byl podán formou, jež čtenáři nezvedne žaludek a mandle...

Váš oc

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: pro autora

Autor: micker Muž

Založeno: 31.01.2003, 23:33

me ty chyby fakt nevadily, zajimal mne hlavne obsah a ten je super, tak proc hledat chyby...

Odpovědět na příspěvek

RE: pro autora

Autor: pan Traugott Muž

Založeno: 31.01.2003, 15:02

Vazeny pane rudolfe (a spolu s Vami bych moc rad oslovil i vsechny Vam podobne "konstruktivni kritiky"),

usetrete nas, prosim, napriste zbytecneho otvirani reakci na clanek, nesouvisejicich s jeho obsahem. Nejde mi tolik ani o ctenare, jako spis o autora, ktery si myslim dal dost prace, aby nas potesil a nezaslouzi si za to verejne pokarani. Pochopte mne, prosim, jsem na to tak velmi citlivy, ze mne to az privedlo k naproste nechuti coklolv publikovat.
Mate-li opravdu uprimnou snahu usetrit nas utrpeni z cteni nekorigovanych textu, mate skvelou moznost upozornit na konkretni nedostatky primo autora v osobnim e-mailu. Budete v takovem pripade navic i zdvorilejsi a ziskate tim i Vy lepsi pocit z toho, ze jste pro nekoho neco udelal...
Dekuji Vam za pozornost a preji prima vikend
Tg

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: pro autora

Autor: oc Muž

Založeno: 31.01.2003, 20:14

Vážený pane Traugotte,

je mi líto, ale hluboce se mýlíte. Forma je stejně důležitá jako obsah: jistěže ne více, ale také, v příkrém kontrastu k Vašemu názoru, ne méně. Tento článek jsem dočtl jen s obrovským sebezapřením proto, že mne historie Maců skutečně zajímá, a že se mi líbil předchozí text "1984"; bylo to ovšem jen o chlup -- několikrát jsem už toho nechal a málem okno zavřel. Právě kvůli množství naprosto příšerných gramatických chyb, jež nejsou na místě ani v diktátu mého dvanáctiletého syna, neřkuli v článku, vydaném veřejně!

Mimochodem, jestliže jste skutečně pevně přesvědčen, že vydávání textů plných gramatických chyb je zcela v pořádku, jen když je obsah zajímavý, pak opravdu, prosím, raději nepublikujte: čeština si to nezaslouží, a Vaši případní čtenáři už vůbec ne.

Jistěže, já také své články odesílám na servery bez jazykové korektury; alespoň si však každý před odesláním několikrát přečtu. Dále, protože píši knihy a články, považuji jaksi za svou povinnost se naučit češtinu alespoň průměrně. Můj otec, který to za celý dlouhý život nedokázal ;), si nechává každý text -- i dopisy -- opravit od mámy: právě proto, že přece, proboha, vypustím-li něco z ruky, musí to mít nějakou úroveň!

Váš oc

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: pro autora

Autor: micker Muž

Založeno: 31.01.2003, 23:43

hledat chyby to nam jde, hlavne u druhych...
ale co, jsme jen lidi ze?

hosi clanek je supr, a vubec jsem ho necetl se sebezaprenim :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: pro autora

Autor: oc Muž

Založeno: 01.02.2003, 02:38

Hm. Právě vinou lidí jako Vy, lhostejných ke kulturnímu dědictví češtiny, mohou běžně vycházet noviny a dokonce knihy plné gramatických chyb.

"...To je případ váš, vy lidé čeští. Máte v rukou stradivárky, a hrajete na nich jako šumaři."

:((((((((((
(((((((((((((((((((((((((
((((((((((((((

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: pro autora

Autor: agent Muž

Založeno: 01.02.2003, 09:04

vzdy jsem si NAJIVNE myslel, ze do "kultury kriplu" patri predevdim uzivatele PC, bohuzel se stale castej setkavam s dukazy, ze tento jev prostupuje do vsech vrstev a napric platformami... a to je vazne hodne smutne...
...nenapadam autora, ten priznal, ze chyby udelal, tohle se tyka lidi, kteri chyby nepoznaji, toleruji a dokonce obhajuji nazor, ze je prece uplne jedno jak to vypada hlavne ze oni si to umi precist...

PS: "kultura kriplu" je obecny a celosvetove pouzivany termin, ktery jsem si nevymyslel, prosim, neberte si to zase hned nekdo osobne ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: pro autora

Autor: micker Muž

Založeno: 01.02.2003, 13:40

to AGENT:
beru si to osobne, a az te potkam zahraju ti na housle... (a protoze hrat neumim upadnou ti usi.)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: pro autora

Autor: micker Muž

Založeno: 01.02.2003, 13:37

nebyt sumaru, mozna uz neni o cem psat...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: pro autora

Autor: Paja Muž

Založeno: 01.02.2003, 21:06

Forma je stejně důležitá jako obsah

neni co dodat na VS to mame na taliri denne a to jsme spise technicky obor! A podotykam jsem za to stasten.

Jinak clanek mel obsah vynikajici :)

Odpovědět na příspěvek

RE: pro autora - Co je mi tuze lito a co bych si moc pral...

Autor: pan Traugott Muž

Založeno: 02.02.2003, 03:23

Mrzi me, ze si "oc" prcetl mou reakci tak nepozorne, ze ze mne bezdeky udelal propagatora nekulturnosti, ackoliv jsem se zcela zretelne a jasne dovolaval praveho opaku! Dovolaval jsem se elementarni slusnosti vuci autorovi jenz neni neomylny. Proste se jen domnivam, ze takove banalni zjisteni neni vhodne prezentovat jako reakci na clanek. A z tohoto presvedceni me zatim nikdo navyvedl. Je to nejen nezdvorile vuci autorovi, ale i bezohledne vuci ctenarum, tim ostatne moje prvni reakce na rudolfuv prispevek zacina. A proc tady se svymi tlachy nyni prudim ja? Protoze ted uz to je reakce na podivuhodnou diskuzi, kterou jsem tim spustil, nikoliv na samotny clanek.

Pokusim se jsete na vysvetlenou uvest priklad. Prisel mi dnes e-mail nasledujicihu zneni:

=========
zdra
vim, koukl jsem ze zvedavosti na vas web
a jak chyby nehledam padla mi tam jedna do oka preklep:...
...aby vas nekritizovali stejne jak to delaj v te diskuzi...
=========
(j
e to lehce kraceno a upraveno, mel tam hrubku, tak jsem si dovolil ji opravit)

A verte neverte, uz tam ten preklep neni, aniz by kdokoliv z vas byl nucen, cist zparvu o tom, ze pan Traugott neni dokonaly.

Zminoval-li jsem svou nechut publikovat, neslo mi ani tolik o to ze mou uprimnou snahu bude nekdo verejne kritizovat. Mel jsem spis na mysli to, ze se clovek nez se nadeje dozvi, ze je sumar nebo kulturni kripl - navic s taktnim upozornenim, ze si to nema brat osobne, jelikoz se jedna o mezinarodne uznavanou kategotii... Racte prominout, panove, moji vztahovacnost, ale dekuji, nechci.

A proc rikam, ze je mi to lito? Protoze si "oc" vazim za jeho pocin z pocatku devadesatych let - prvni cesky psanou monografii o tehdy novem Sytemu 7. (oc: Apple Macintosh, Grada, a.s. Praha 1992, 312 str.) Tehdy zavratnych 290,- Kc (tak zavratnych, ze si to dodnes pamatuji) bude navzdy patrit k nejlepsim investicim v mem zivote (prestoze se v ni najdou i peklepy a tesinku na dortu ma hned na obalce). Nebyt ji, mozna bych dnes nekde lestil kliky jako agent s teplou vodou (to si AGENTE neber osobne, to se jen tak rika).

Paradoxne (ale ve skutecnosti jen zdanlive p.) tak souhlasim s temi, kteri trvaji na podstatne roli formy (pamatuji doby, kdy MaLerovy prispevky nebylo lze cist, ale bylo nutno je lustit!) a s reakcemi tech, kteri propaguji toleranci k chybam, souhlasit nemohu, o forme, kterou zvolili, ani nemluve. Bohuzel se mi tak znovu potvrzuje, ze jsem se jako obvykle nevyjadril dobre, protoze jsem prokazatelne nebyl pochopen.

A co bych si tedy pral? Kdyby tohle bouri ve sklenici vody ukoncil ten, kdo stal na jejim zacatku a napsal jak to vidi on. Kdyby byl u jeho prispevku pridan jeho e-mail, patrne bych hned puvodne napsal jen jemu. Ted ani nevim jestli je to tak spravne nebo ne. Hmm..., skutecnost, ze mi masox dosud neposkytl ani o fous zvyseni produktivity me ale vlastne pali o dost vic...
Tak zase nekdy, CaJ

==================
====
Ted uz jen cekam, kdy se najde mudrc, ktery TEMPovi napise, ze je totalni kripl, kdyz neumi spravne zaradit prispevek a navic ho posle dvakrat. To si tedy zase poctem...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: pro autora - Co je mi tuze lito a co bych si moc pral...

Autor: oc Muž

Založeno: 02.02.2003, 22:01

Vážený pane Traugotte,

> ...Dovolaval jsem se elementarni slusnosti vuci autorovi jenz neni neomylny...

Inu, ono je to těžké. Nějaký ten překlep je samozřejmost; každému se může stát, že v rychlosti napýše nějakou úplnou, s prominutím, blbost... jenže v tom článku toho bylo jaksi cu moc. Buď si to Petr po sobě opravdu ale vůbec ani jednou nepřečetl, nebo nevím...

Mimochodem, v dobách "Maca" vydaného v Gradě jsem psal dost jako čuně; když to dnes po sobě čtu, je mi nevolno. A docela věřím, že kdyby mi býval hned po prvé knize či ještě raději článku někdo vynadal, býval bych si dal daleko větší pozor. (Apropos, co tam bylo za blud na obálce? Nevzpomínám si...)

Jinak ovšem máte naprostou pravdu, že jde do jisté míry o debatu zbytečnou: Petr mi zkrátka nerad šlápl na kuří oko dlouhodobé frustrace a znechucení z toho, co všechno se v této zemi může objevit v jakémkoli druhu veřejných publikací. A nejde mi snad ani tolik o ty, kdo chyby dělají -- takoví jsme, koneckonců, všichni; extrémně mi však vadí současný stav této společnosti, kdy se ignorance považuje za standard a nikdo se nad ní nepozastaví.

Daleko méně mi vadí to, že někdo může napsat "ranné brambory", jako to, že to v samoobsluze na rohu mohlo viset napsané několik let, a já byl jediný, kdo na to -- marně -- několikrát upozornil: nakonec mne výslovně odeslali do oněch temných míst na konci zad, kam nikdo nechodí rád, s tím, že to nikomu jinému nevadí, tak co "votravuju". Inu, od té doby spokojeně nakupuji jinde (a dnes už ostatně také jinde bydlím), ale probůh, kam to spějeme? Co se to děje se světem, v němž je nám dáno žít, může-li _učitelka_ netoliko napsat dítěti do žákovské "Vážení rodiče, kdyby jste byli tak laskavi...", ale ještě k tomu mi vynadat, že ona si může psát jak chce, a já jí do toho nemám co kecat?!?

V dnešní době želbohu šoky tohoto typu zažívám přečasto; to je také důvod -- jakkoli jistě ne omluva --, proč se mi občas v obdobné situaci, jakou byl vznik této diskuse, poněkud zatmí před očima a reaguji ne zcela adekvátně.

Takže asi tak.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: pro autora - Co je mi tuze lito a co bych si moc pral...

Autor: Jakub Formanek Muž

Založeno: 02.02.2003, 23:35

hele, Ondreji, to "napýše" je jako parodie? neni mi to z kontextu jasne... ale asi jo...
...jinak koukam na titulku "Apple Macintosh" (grada 92) a nic nevidim... tak nevim... rad se ale poucim!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: pro autora - Co je mi tuze lito a co bych si moc pral...

Autor: Jakub Formanek Muž

Založeno: 02.02.2003, 23:40

heh, zase na to koukam, ty "chiby" si mel dat asi do uvozovek, takhle to vypada, ze neumis psat ;-))))

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: pro autora - Co je mi tuze lito a co bych si moc pral...

Autor: pan Traugott Muž

Založeno: 02.02.2003, 23:57

Hledj, smudlo! rikam spolu s klasikem. (JdC)

Tak tedy vyhlasuji soutez pro pozorne:
Kdo prvni najde na obalce zminene knizky zavaznou chybku, ma u me razitko zdarma :-)

Ted jen abych doufal, ze to tam nakonec nemam jen ja... :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: pro autora - Co je mi tuze lito a co bych si moc pral...

Autor: agent Muž

Založeno: 03.02.2003, 10:34

tak opravdu nevidim zadnou "zavaznou" chybu... co to ma byt?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: pro autora - Co je mi tuze lito a co bych si moc pral...

Autor: Pepa Muž

Založeno: 03.02.2003, 22:08

Neni to nahodou to useknute jablko na leve strane?
Pepa

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: pro autora - Co je mi tuze lito a co bych si moc pral...

Autor: agent Muž

Založeno: 03.02.2003, 23:17

to je take to jedine, ceho jsem si vsiml... ale to asi neni "zavazna" jazykova chyba ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: pro autora - Co je mi tuze lito a co bych si moc pral...

Autor: Just Muž

Založeno: 04.02.2003, 09:20

vše opraveno abi nebilo nyc videt :)

Odpovědět na příspěvek

Re: pro autora

Autor: pan Traugott Muž

Založeno: 04.02.2003, 11:06

Soutezni ukol znel jasne:
Kdo prvni najde na obalce zminene knizky zavaznou chybku...
a ze by mela byt jazykova, o tom tam zminka neni.
Nic si z toho ale nedelej, stejnes\' byl az druhej. No, a pokud Ti to nepripada jako dost dobra tresinka na dortu, tak nejak prestavam rozumet, o cem se tu vlasne bavime a jaks\' to vlastne myslel stemi kulturnimi kriply. Pohybuju se uz par let v blizkosti DTP a muzu Te ujistit, ze tyhle lidi moc dobre znaj\' co je to nocni mura... Totiz, kdyz uz je to jednou vytisteny, tak je to, abych tak rek, \"undoless\". No, a kdyby to byl treba manual k Macu, zkoncilo by to ve soupe. Tak ze, asi taklec.
Pokud by te zajimaly vesele historky z nataceni, mam jich v zasobe hezkou radku, jsou to desitky. Muj osobni rekord, rekneme houptrefa, byla za 40.000,-. Jeste ted, kdyz to pisu mam moooc divnej pocit kolem zaludku...

Odpovědět na příspěvek

RE: pro autora - You Win!

Autor: pan Traugott Muž

Založeno: 04.02.2003, 11:00

Mylis se, je. Vyhrals.
Ostatni v osobni mailu.

Odpovědět na příspěvek

zajímavé...

Autor: J.P. Muž

Založeno: 31.01.2003, 12:53
Odpovědí: 0

na netu se kdysi objevily screenshoty, jak běží emulátor takového starého systému v OS X a na něm nějakej Photoshop 1.0 .. to už bylo sice později, ale i tak to bylo zajímavé.
mimochodem, o jakých easter eggs víte v Xku?

Odpovědět na příspěvek

eggs.

Autor: J.P. Muž

Založeno: 31.01.2003, 13:06

jen tyhle.

Odpovědět na příspěvek

RE: zajímavé...

Autor: Jiri Cisler Muž

Založeno: 31.01.2003, 17:23

takze... musis umet trochu anglicky...
pak pustis terminal a pises (bez uvozovek, zavorky oznacuji klavesy):
"emacs" (enter)
pak hned na (esc) a (x)
napis
"doctor"


hezkou terapii :)

Odpovědět na příspěvek

RE: zajímavé...

Autor: Martin Ler Muž

Založeno: 31.01.2003, 20:37

Steve to zakazal... takze uz easter eggy se delat nesmeji. ten s tim plaintalkem me prekvapuje :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: zajímavé...

Autor: oc Muž

Založeno: 01.02.2003, 02:34

Šmarjá, to už je Steve senilní?!?

Jinak máš-li na mysli to, že součástí Emacsu je stará dobrá Eliza, tak to se Stevem samozřejmé nemá NAPROSTO NIC společného.

Odpovědět na příspěvek

Jen pro pořádek....

Autor: J.P. Muž

Založeno: 02.02.2003, 10:56

;)

Odpovědět na příspěvek

RE: Jen pro pořádek.... ale i pro potechu

Autor: pan Traugott Muž

Založeno: 05.02.2003, 03:34

Tak tohle opravdu stoji zato:
Je to verze 1.0.7.
je to 13 let stary (1990)
ma to 728 K
potrebuje to min. 1024 K RAM
a na G4 to nabehne za 3 sec.
Co to je? (tentokrat bez odmeny pro prvniho uspesneho resitele :-)

To nejpozoruhodnejsi ale zjistite, kdyz s tim zkusite pracovat:
Vzal jsem novy soubor .psd v.6 ve vrstvach (v jedne byl editovatelny text!) a suse jsem ho otevrel!
Mac.eps, ovsem bez naroku na rastrovani ve zvolenem rozliseni - jen pict nahled bez vyhlazeni - ale: suse otevrel!
Dalsi sok me cekal, kdyz jsem zjistil, ze se to chova presne tak jak ocekavam: prakticky vsechny klavesove zkratky jsou stejne, poklepanim na ikonu nastroje otevrete upravu stopy, ma to krivky - "jabko M" - jak jinak, alt je kapatko, shift pridava k vyberu, jabko ubira, ma to filtry, kanaly, vsechny barevne prostory... potrebujeme na praci snad jeste neco?
No, bohuzel potrebujem, bez vrstev a cest bych uz dneska asi delat nechtel, ale pri tehle letme prohlidce jsem na zadne jine podstatne nedostatky neprisel... Takze na retus a barevnou upravu fotky tam uz tenkrat bylo vsechno. Kdyz pritom na druhe strane vidim, jaka zverstva lze napachat dnesnimi nadupanymi aplikacemi...
Ze vseho nejvic me ale dostala ta silena zpetna kompatibilita souboru a ovladani, takze to jde, kdyz se chce...

Odkaz je u predchazejiciho prispevku od J.P.

Odpovědět na příspěvek

jen pro doplneni

Autor: claire Muž

Založeno: 31.01.2003, 12:53
Odpovědí: 0

z roku '99 je film 'Pirates of Silicon Valley' ... celkem usmevna a zajimava podivana o pocatcich Apple a Microsoftu ...

Odpovědět na příspěvek

Pan kritik....

Autor: Nosferatu Muž

Založeno: 01.02.2003, 08:31
Odpovědí: 0

Iste mate pravdu, vsetko by mal mat svoj uroven, dam vam za pravdu. Ale ja by som to nekritizoval tak hrubo, ako to robite vy. Nedalo by sa to trosku inteligentnejsie, skromnejsie, trosku pribrzdit? Ja si vazim autora clanku, lebo nam, ctenarom, napisal velmi zaujimavy clanok, s cim mal iste vela roboty. Kazdy nemusi byt takym fanatikom na pravopis ako vy, tak mozno ani netusime kolko gramatickych chyb ten text obsahuje. Napriklad ja som zo Slovenska a som Madar, ani netusiaci zaklady ceskej gramatiky. Vasa hruba kritika len kazi nas dobry dojem z clanku. Mozno nie kazdy je taky dokonaly ako vy...

Odpovědět na příspěvek

:(

Autor: TEMP Muž

Založeno: 01.02.2003, 14:58
Odpovědí: 0

-> mr. OC
Velmi jste me Vasi reakci znechutil :(
Vrele bych Vam doporucil onoho jiz zmineneho doktora v Terminalu. Sverte se mu, verim ze pro Vas najde reseni...

Odpovědět na příspěvek

:(

Autor: TEMP Muž

Založeno: 01.02.2003, 14:59
Odpovědí: 0

to mr. OC
Velmi jste me Vasi reakci znechutil :(
Vrele bych Vam doporucil onoho jiz zmineneho doktora v Terminalu. Sverte se mu, verim ze pro Vas najde reseni...

Odpovědět na příspěvek

somariny

Autor: Jozef Remeň Muž

Založeno: 03.02.2003, 09:00
Odpovědí: 0

Tak na to, ze tu riesite problem cestiny a korektur v clanku, ktory je inac super a vybijate sa na blbostech, ste ani jeden neraagoval na to , ze ked si chcete stiahnut starsie verzie ROM a systemu, tak to vyhlasi
HTTP Error 404
404 Not Found

The Web server cannot find the file or script you asked for. Please check the URL to ensure that the path is correct.

Please contact the server's administrator if this problem persists.
Neviem ci len mne, ale asi je to podstatnejsie upozornit na tento problem, ako na nepodtatne veci, teda pre mna.
Tot vsjo. Jozef

Odpovědět na příspěvek

RE: somariny

Autor: Martin LEr Muž

Založeno: 03.02.2003, 09:06

Z clanku - "z důvodu pádu disku autora článku nejsou soubory k dispozici"

Az to bude mozne, nahrajeme je na spravne misto.

Odpovědět na příspěvek

Ach jo

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 03.02.2003, 15:05
Odpovědí: 0

Tak jsem se tesil, ze si prectu zajimavou diskusi o krasnych starych Applech. Namisto toho se tady nekdo rype v tom, jestli ten druhy udelal chybu tady nebo tam. Nerikam, ze je v poradku, kdyz se objevi clanek, ve kterem jsou chyby - a nekdy dokonce i hrube. Nikdo neni neomylny, stat se to muze kazdemu. Ale pripominky ohledne teto stranky clanku patri primo autorovi - nejlepe do jeho mailu. Diskuse ma byt spise o obsahu a doplneni pripadnych novych poznatku k tematu.
Ja kazdopadne panu Hrncirovi dekuji za velmi hezky clanek, ktery nam pripomenul, jak svet pocitacove gramontosti kdysi vypadal. Pokud bude takovych vice, budu velmi rad.

Odpovědět na příspěvek

old sw

Autor: Dusan Neumann Muž

Založeno: 03.02.2003, 22:47
Odpovědí: 0

Po precteni clanku jsem se vyskrabal na pudu, kde jsou pohrbeny zbytky SEII a nasel tam nejake original diskety - vetsinou jsou to drivery na printery a prvni Apple laserovky, nekolik disketovych jednotek, a mother board, ktery nevi, proc tam jeste je. jestli jeste nekde starika Maca uvidim, tak se k nemu zachovam pietne a treba ho za bura koupim a odnesu domu. Vlastne to neni nic noveho, takhle asi lide likvidovali prvni aut, krystalky, a televizry s uhloprickou 5cm.

dneu

Odpovědět na příspěvek

problem

Autor: miquel Muž

Založeno: 04.02.2003, 17:06
Odpovědí: 0

som rad ze dikusia konecne sklzla k obsahu clanku (prepacte, ale ceska gramatika ma nezaujima). nakonektoval som sa na adresu:
http://www.tlp.c
z/apple-historie/
kde sa daju stiahnut opisovane emulacie, stare OS, atd. Postupoval som podla navodu, no aj tak sa mi v emulaci \"vMac PPC\" a \"vMac (fat)\" nepodarilo spustit system. nezaboberal sa tym niekto? viete kde je problem?

Odpovědět na příspěvek

RE: problem

Autor: pan Traugott Muž

Založeno: 05.02.2003, 05:36

V tom navodu je to napsany trochu nepresne - nevybiras disk, ale musis ukazat jeho image. Tedy: posledni radka pred bodem 3) je
"Vyberte disk se systémem 1-5.x"
Spravneji by bylo: "Vyberte image disku se systémem 1-5.x"
Photosop 1.0.7. Jsem na tom ale bohuzel nerozchodil... :-(((

PS.: Tie "somariny" neboli iba o ceskej gamatike, ale ciastocne chapem, ze to tuna vela ludi neberie. Napisal som o tom panu Remenu a hadam by se hodilo, aby ty, ktory o to naozaj nestoja sa k tomu viac nevracali...

Prajem celkom hezky den

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: problem

Autor: miquel Muž

Založeno: 05.02.2003, 12:55

tak ako to opisujete som to aj urobil, no chyba bola niekde inde - pri konverzii starych diskov cez DiskCopy6 som omylom ponechal nastavene "ReadOnly Compressed".
Ale aj tak dik
M.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: