Hardwarové novinky z Expa: Xserve G5 a iPod mini - MujMAC.cz - Apple, Mac OS X, Apple iPod

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Seriály

Více seriálů



Agregator

Hardwarové novinky z Expa: Xserve G5 a iPod mini

7. ledna 2004, 00.00 | Steve Jobs v rámci keynote uvedl řadu softwarových novinek a také dva nové hardwarové produky, na které se dnes podíváme. Server Xserve se dočkal upgradu na procesor G5 a nový, menší a levnější iPod mini má kapacitu 4 GB a barevné kryty .

Xserve G5

Apple vstoupil na scénu profesionálních serverů poměrně nečekaně v roce 2002 svým Xservem - rackovým serverem ve velikosti 1U (jedné výškové rackové jednotky, jinak asi 4,5 cm). Server pochopitelně vybavil jedním nebo dvěma procesory PowerPC G4 na 1 GHz, minulý rok byl proveden uprade na 1,33 GHz a objevila se konfigurace cluster node pro použití v clusterech jako výpočetní uzel. Po uvedení Power Maců s procesorem G5 bylo jasné, že je jen otázkou času, kdy Apple začne nabízet také Xserve s tímto procesorem, ovšem jelikož G5 docela topí, spekulovalo se, zda nebude nutné například zvětšit rozměry serveru na výšku.

Nový Xserve byl jedinou počítačovou novinkou na Macworld Expo 2004 a to ho ještě Jobs představil jen tak mimochodem, po informacích o superclusteru, kterému se dostalo mohutného potlesku. Novinky v Xserve G5 jsou však poměrně zajímavé a pro uživatele podstatné, byť si tento počítač asi pořídí málokdo. Apple podle všeho nikdy neuvedl, kolik přesně se Xservů prodá, ovšem jedná se řádově o tisíce kusů, za jeden a půl roku, kdy je Xserve na trhu se jich s vysokou pravděpodobností neprodalo přes 20 000.

Nový Xserve s procesory G5 si tedy zachovává původní výšku, byť zde nastaly určité změny v podobě - jedna disková jednotka byla zrušena a místo ní tu jsou dva otvory pro ochlazování procesorů. Podle konfigurace je stroj osazen jedním nebo dvěma PowerPC G5 na 2 GHz, podle technologického popisu budou použity již "nové", 90 nm procesory, které IBM začíná dodávat v této době a se kterými se počítá v nové "generaci" Power Maců.

Procesory jsou připojené ke zbytku počítače samostatnou sběrnicí pro každý procesor o rychlosti 1 GHz, k tomu se používají nové paměti DDR 400 MHz s funkcí opravy chyb ECC, což je u serverů normou. Celková kapacita paměti je 8 GB. Disky jsou maximálně už jen tři (jeden u cluster nodu, max. 250 GB), ovšem celková kapacita je slušných 750 GB. Nově se používají disky s rozhraním Serial ATA, každý disk má nezávislý řadič. Disky je možné buď používat samostatně, nebo v RAID poli - u minulého Xservu bylo kritizováno, že je možné použít jen softwarový RAID, u Xserve G5 lze dokoupit hardwarovou PCI RAID kartu, která má 64 MB bateriemi zálohované ECC paměti pro případ výpadku. S hardwarovou podporou je možné například použít RAID 5 (kombinace stripingu/mirroringu) a získat tak celkovou použitelnou kapacitu 500 GB (při osazení třemi 250 GB disky). Disky jsou i nadále hot-plug, tedy s možností zapojení, ovšem nikoliv vypojení (hot-swap) za chodu.

Xserve je standardně vybaven dvojicí gigabitových ethernetových portů, přičemž každý je samostatně řízen a celý subsystém je připojen na vlastní PCI-X sběrnici. K rozšíření je možné použít dva PCI-X sloty se šířkou sběrnice 64 bitů a podporující rychlost až 133 MHz. Sem je možné osadit například grafickou kartu (Xserve není standardně vybavený videovýstupem), kartu pro Fibre Channel, již zmíněnou kartu pro podporu hardwarového RAIDu, Ultra320 SCSI kartu pro připojení externích disků nebo další gigabitový ethernet. V Xservu může buď běžet jedna karta na 133 MHz nebo dvě na 100 MHz.

Další rozhraní jsou dva porty FireWire 800, jeden FireWire 400, dva USB 2 porty a jeden sériový port DB-9 (RS-232). Serverové konfigurace mají také optickou mechaniku (CD-ROM, volitelně DVD-ROM/CD-RW), cluster node je bez optické mechaniky.

Nový Xserve stojí buď 2999 USD (cluster node se dvěma procesory a jednoprocesorová standardní konfigurace) nebo 3999 USD za dvouprocesorový "plný" model. Servery jsou také vybavené Mac OS X Server s neomezenými licencemi, clusterový model pouze s pětiuživatelskou licencí. Součásti Mac OS X Serveru je samozřejmě kromě celé řady serverových aplikací, pro které může Xserve sloužit, také řada nástrojů pro snadnou správu a diagnostiku serveru jak lokálně, tak na dálku.

Xserve RAID

Apple rovněž uvedl novou verzi svého RAID pole Xserve RAID. Toto diskové pole, vestavěné do rackovatelného case výšky 2U obsahuje maximálně 14 pevných disků s celkovou maximální kapacitou 3,5 TB, což při kompletním osazení v ceně 10999 USD vychází na 3 USD za 1 GB, čímž Apple prý zcela poráží ostatní konkurenty, jako je Sun, HP či Dell. Důležitou novinkou je možnosti použití i s jinými operačními systémy, než je Mac OS X - Xserve RAID může fungovat pod Microsoft Windows Server 2003, XP Professional, Red Hat Enterprise Linux a Yellow Dog Linux - pro všechny tyto systémy má Apple certifikaci přímo od výrobců. Kromě toho je Xserve RAID certifikován řadou výrobců Fibre Channel zařízení. Cena Xserve RAID se pohybuje 5999 USD s kapacitou 1 TB do 10999 za 3,5 TB.

iPod mini

Spekulace, které se objevovaly již několik měsíců se potvrdily a Apple skutečně uvedl nový model iPodu, který má nižší kapacitu, menší rozměry a také nižší cenu než dosavadní iPody. Podle tvrzení Apple nyní tvoří podíl iPodů kolem 30% na trhu MP3 přehrávačů (počítají se podle všeho jen diskové a flash přehrávače, nikoliv například CD/MP3 přehrávače). To je poměrně slušné číslo, iPodů se již celkem prodalo přes dva miliony a jen v uplynulém čtvrtletí (říjen-prosinec) jich Apple prodal přes 700 000!

Apple tedy okupuje třetinu trhu, zbytek podle Jobse drží především přehrávače založené na pevných pamětech (flash memory), diskové přehrávače ostatních značek jsou podle smělého prohlášení vytlačovány z trhu. Apple by se však rád zmocnil části trhu s flash memory přehrávači - část trhu tvoří malé přehrávače za 50 USD, ovšem výraznou část (dalších 30%) jsou přehrávače s větším obsahem paměti a možnostmi a také s vyšší cenou - kolem 200 USD.

Takový přehrávač je podle Jobse vybavený malým displejem, nepohodlným ovládáním, malou kapacitou (typicky 256 MB) kam se vejde několik desítek skladeb, s velkou tloušťkou a cenou kolem 200 USD. Proti tomu Apple chce postavit nový iPod mini.

iPod mini je zcela plnohodnotný menší bratříček standardního iPodu, ovšem má kapacitu 4 GB (což je 16 x více než typický "lepší" flash přehrávač) a tedy pojme víc skladeb - až tisíc. K tomu je tenčí (půl palce, tedy cca 1,25 cm) a stojí 250 USD - podle Jobse "nejlépe utracených 50 USD ve vašem životě".

Tělo nového iPodu je celokovové, z povrchově upraveného hliníku a Apple nabízí celkem pět různých barevných variant. Rozměry jsou 5x9 cm, což je rozměr vizitky, hloubka něco málo přes 1 cm. Váha je 104 gramů, normální iPody váží 158 a 176 gramů, podle kapacity. Rozhraní jsou stejná jako na standardním iPodu - pro sluchátka a dálkové ovládání a "systémový" konektor pro přiipojeník USB 2.0 a FireWire 400. iPod mini je možné nabíjet jak z FireWire, tak z USB 2.0 (což u normálních iPodů není možné). Součástí dodávky jsou oba dva kabely. Baterie má vydržet stejně jaké u velkého iPodu 8 hodin provozu.

Ovládání je shodné jako u starších iPodů, pouze displej je menší a jelikož na iPodu nebylo dost místa na všechna tlačítka, je upravené kolečko tak, že ho je možné i mačkat do čtyř směrů. Jinak jsou možnosti i ovládání identické, pouze displej, který je menší, má také o něco málo méně zobrazovacích bodů (138x110 proti 160x128). Součástí dodávky je klip na opasek (nasadí se na iPod mini), sluchátka, kabely a nabíječka. Dálkové ovládání je nutné koupit samostatně, stejně tak se k iPodu mini dodává i samostatně dok a obal pro uchycení na rameno, například pro joging.

Jak již bylo řečeno, cena je 249 USD, přičemž 299 USD stojí standardní iPod v nejmenší konfiguraci, nově má místo 10 GB už 15 GB disk. iPod mini si tak bude s iPodem 15 GB tak trochu konkurovat - pokud někdo už přidá oněch 50 USD k flash přehrávači, za dalších 50 USD může mít iPod s výrazně větší kapacitou - ale jelikož by to bylo již o 50% ceny více než původně, je možné, že oněch 50 USD bude psychologický krok, který ještě zákazníci akceptují a budou ochotni zaplatit.

Nový iPod mini se objeví v USA v průběhu února, ve zbytku světa až v dubnu. Uvidíme jak si povede a zda se podaří uzmout část podílu na trhu přehrávačům založeným na flash pamětech.

Softwarovým novinkám, uvedeným na Macworld Expo, se budeme věnovat zítra.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Výstavy  

 » Rubriky  » Agregator  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Proč Xserve jen 2GHz?

Autor: Martin Muž

Založeno: 07.01.2004, 09:47
Odpovědí: 0

Určitě má Apple procesory už min. na 2,4 GHz připravené do nových PowerMaců. Nechápu, proč je už nedal do Xservů.

Jinak jsem rád, že se už přešlo na 90nm a těším se na nové PoweMacy.

Odpovědět na příspěvek

RE: Proč Xserve jen 2GHz?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 07.01.2004, 10:14

Předpokládám, že to není jenom věc procesorů, pokud zrychlí procesor na 2,4 GHz, zrychlí i sběrnici na 1,2 GHz a bude potřeba asi zrychlit i RAM. Ta nevím, jestli se už vyrábí rychlejší než 400 MHz. Možná ano, ale celý navržený systém se musí také sladit, jinak to může dopadnout jako u běžného českého garážového výrobce PC, který poskládá komponenty, jak mu přijdou pod ruku a pak má problémy se stabilitou. A u serverů je stabilita na prvním místě, jestli se nemýlím.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Proč Xserve jen 2GHz?

Autor: Martin Muž

Založeno: 07.01.2004, 10:55

Souhlasím s Vámi. Nicméně Steve slíbil 3GHz PM do srpna, takže "nějak" se to udělat musí. Ale je jasné, že honit frekvence za každou cenu je nesmysl. Možná taky 90nm procesor je výkonnější než 130nm při stejné frekvenci, nebo ne?

Zajímalo by mne, o kolik je XServe G5 rychlejší než Xserve G4. Nejsou někde na netu nějaké testy?Třeba sběrnice 167MHz vs. 1 GHz je sakra rozdíl.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Proč Xserve jen 2GHz?

Autor: Jakub Formanek Muž

Založeno: 07.01.2004, 11:05

90 vs 130 -- rychlejsi asi nebude, ale mene se zahriva a ma mensi spotrebu... (a potencionalne tak dovoluje jit nahoru s frekvenci...)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Proč Xserve jen 2GHz?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 07.01.2004, 11:37

Nebo dovolí zabudování procesorů do přenosných počítačů.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Proč Xserve jen 2GHz?

Autor: Roman Šula Muž

Založeno: 07.01.2004, 11:35

Do srpna je ještě času dost, osm měsíců v IT je dost dlouha doba. Co se týče těch nanometrů, tak to nevím, tam jde spíš o to, nahečmat na co nejmenší plochu co nejvíce součástek.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Proč Xserve jen 2GHz?

Autor: Milos Muž

Založeno: 10.01.2004, 13:47

:))) garazova firma, poskladal jsem si komp doma sam (Wintel platforma) a je rock stable i pretocenej 2.4@3.0. Kamosova G4 s Pantherem je sakra nestabilni, furt se neco sere, mrzneto a tak. Furt preinstalovava system, chudak.
Problemy se stabilitou vznikaji, kdyz chce nekdo za malo penez hodne muziky. Holt, za kvalitu si musi clovek zaplatit. BTW sracku od DELLu bych si nikdy nekoupil :))

Odpovědět na příspěvek

Můj názor

Autor: Petr Muž

Založeno: 07.01.2004, 09:53
Odpovědí: 0

iPod je fakt super, nejspíš si ho budu muset také pořídit. Jen škoda že není na AA, nebo AAA dobíjecí beteky (pak bych už nic neřešil). Ale jinak celkově zklamání z novinek. Jo a iPhoto 4 je už za peníze = krok zpět.

Odpovědět na příspěvek

RE: Můj názor

Autor: Petr Muž

Založeno: 07.01.2004, 09:55

Pardon. Ne beteky, ale baterky. Jsem mimo....

Odpovědět na příspěvek

iPhoto 04

Autor: Pes Karter Muž

Založeno: 07.01.2004, 13:13

Ze je iLife za poplatek bych prezil, kdyby prave zminene iPhoto upustilo od schizofrenniho rozrazovani fotek do hlubokovrstvenych slozek a zacalo respektovat jednoduchou adresarovou strukturu.

Ale osobne neverim, ze by prave v tomto byla nova aplikace lepsi. No uvidime, cim nas prekvapi :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: iPhoto 04

Autor: Jakub Formanek Muž

Založeno: 07.01.2004, 13:20

Proboha jen NEEE!!! stromovou adresarovou strukturu -- to je neco hrozneho a primitovniho! Jen NEEEE!! vicecetne ukladani do originalu apod... Nechci pouzivat program, ktery mi znici fotky jen tim, ze si je otocim...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: iPhoto 04

Autor: czeXit Muž

Založeno: 07.01.2004, 13:29

Souhlasim, prijemne prekvapi kdyz se original uschova... neprijemne prekvapi lidi s malymi disky...

Co ale trapi me, je ze si nepamatuje posledni zobrazovane album a vzdy se spousti se zobrazovanim cele knihovny. Nevim jak vy, ale na me unavene G3, kdyz se zacne spoustet iPhoto prepnute na knihovnu s nekolika stovkami fotografii (a to jich nemam hodne), tak je to na kafe

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: iPhoto 04

Autor: Pes Karter Muž

Založeno: 07.01.2004, 13:30

Myslim, ze jsem nebyl pochopen. Mam na mysli rozrazovani fotografii podle data zmeny do slozek, ktere nesouvisi s alby.

Take nechci pouzivat program, ktery mi neumozni se vratit k originalu. Ale mel bych rad jednu slozku na jedno album a ne tohle datumove silenstvi po letech a mesicich a dnech.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: iPhoto 04

Autor: czeky Muž

Založeno: 07.01.2004, 23:26

pouzivam Image Capture a soupnu si fotky kam chci, iPhoto je podle myho ..., nebo jsem zrejme tak pohodlnej nebo hloupej, ze jsem do principu tohoto programu , resp. logiky ukladani fotek nepronikl. prohlizim v preview, edituju v photoshopu, ale souhlasim, ze pro klasickyho home uzivatele je to bomba, ale jen do te chvile, nez neco zmizi...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: iPhoto 04

Autor: Pes Karter Muž

Založeno: 08.01.2004, 07:34

Ta logika ukladani do slozek je naprosto priserna a spolu s natahovanim cele knihovny pri startu cini po delsi dobe iPhoto v podstate nepouzitelnym softwarem, coz je na druhe strane docela skoda.

Ona je otazka, co je vlastne klasicky home uzivatel, protoze i ten, pokud bude chtit mit prehled o svych datech, v tomto pripade fotografiich, i mimo software, bude v pripade iPhoto docela v soku.

Nevim jestli tento zpusob katalogizace vubec nekomu vyhovuje, tedy panu Formankovi asi ano :-) ale i reakce na zahranicnich serverech byvaji minimalne rozpacite.

Odpovědět na příspěvek

Vzhled iPod mini

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 07.01.2004, 11:04
Odpovědí: 0

Tak jsem se dival na obrazky iPoda mini, a ono to vypada, ze to je vsechno jen umne "namalovany" obrazek, ze to nejsou fota skutecnych modelu. A ponekud doufam, ze to ve skutecnosti bude vypadat alespon o chlup lepe, nez na tech obrazcich, ze se jim moc nepovedl napodobit vzhled toho hliniku. No uvidime.....

Odpovědět na příspěvek

RE: Vzhled iPod mini

Autor: Taniny Muž

Založeno: 07.01.2004, 11:44

Jo, Jobs ho mel na vystave v ruce, moha to byt maketa, ale nerekl bych...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Vzhled iPod mini

Autor: Honza Muž

Založeno: 07.01.2004, 13:51

Pokud ho chteji uvest do prodeje v unoru, tak uz to co Steve mel v ruce musi byt vic nez maketa. Uvazte ze je to cca 4-7 tydnu do chvile kdy ho dodavatee musi mit na skladech. A ze uz zacali inzerovat - Macmall, Maczone a dalsi uz prijimaji objednavky. Jen je skoda, ze je za 250USD.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Vzhled iPod mini

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 07.01.2004, 14:40

No, ja myslim, ze za ta leta jsme se jiz poucili, ze kdyz Apple rekne v unoru, mysli tim vlastne nejdrive v breznu :-) Objednavky se prijimat daji, shipping je druha vec :-)
Ja nepochybuji, ze existuji skutecne vyrobene kousky, ale ty obrazky vypadaji fakt divne - asi jako kdyz se divate v obchode s mobilama a jasne vidite, ze to jsou jen vylisovane bakelitove atrapy, trosku jako plastova krabicka na mydlo :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: Vzhled iPod mini

Autor: vicini Muž

Založeno: 07.01.2004, 15:44

zadna zahada se nekona soucasti "designovani" nejakeho tvaru je obvykle 3D model. Ten novej design mini iPodu je O.K a na vymodelovaní uplne banalni. Dve hodiny prace i s rendrem. Mimochodem Apple 3D modely pouziva uz nejakej patek. P.S vcetne krabice noveho iLife.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Vzhled iPod mini

Autor: Phoenix Muž

Založeno: 07.01.2004, 20:47

No jasne, ale kdyz uz da k dispozici PR obrazky, ktere maji jit do tisku atd., tak by tam mel dat spis skutecne fotky, aby to vypadalo k svetu a ne jak atrapa sebe sama.....

Odpovědět na příspěvek

XServe

Autor: Petr Muž

Založeno: 07.01.2004, 12:07
Odpovědí: 0

Dal jsem kolegovi přečíst váš článek a takto se vyjádřil:
"Nojo, ale oni jsou tam dva kontrolery po jednom venkovnim FC kanalu
- takze se to bude tvarit jako dva disky po 1,75 GB, nikoli jako jeden disk
po 3,5 GB, nepujde udelat redundantni zapojeni kontroleru (kazdy ma jenom
jeden host channel), pro plne vyuziti potrebujes dvouportovou FC kartu do
serveru... Takze je taky blabol, ze to bude mit 400 MBps (kanaly nelze
proste scitat).
Pochopil jsem, ze ty disky jsou ATA100 - konkurence pouziva disky
U160 nebo U320 SCSI.
Nepochlubili se, co je v tech kontrolerech za procesor a kterej OEM to
pro ne dela - skoro bych tipnul, ze za tim bude InforTrend.

Hmm... ono to ma na kazdem kontroleru FastEthernet port - na management.
A management se dela z nejake klikaci aplikace pres IP. Moment... ono je
to napsane v Jave. Takze na management je potreba rozumne novy browser,
jedno jestli na jablicku, pod Windowsama nebo v Unixu. Teoreticky.
Docela by mne zajimalo, jak se tomu kontroleru nastavuje pocatecni IPcko
- aby to nakonec nebylo zavisle na "Apple rendezvous" :-)
Jo takze se mi taky v sitovem managementu bude jeden RAID tvarit jako dva :-)

F."

Co na to říkáte?

Odpovědět na příspěvek

Windows

Autor: Ondra Nekola Muž

Založeno: 07.01.2004, 18:40
Odpovědí: 0

Priznam se, ze jsem nepochopil co je mysleno tou certifikaci pro windows. M$ je portoval na G5 nebo bezi pod nejakym emulatorem enbo jsem zcela mimo?

Odpovědět na příspěvek

RE: Windows

Autor: Martin Ler Muž

Založeno: 07.01.2004, 18:47

The Apple Xserve RAID has qualified under the Microsoft Designed for Windows Logo Program. Apple successfully completed all of the tests necessary for qualification for the Microsoft Windows Server 2003 operating system.

Jinak ovladaci soft je v Jave...

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

zadna zahada se nekona soucasti "designovani" nejakeho tvaru je obvykle 3D model. Ten novej design mini iPodu je O.K a na vymodelovaní uplne banalni. Dve hodiny prace i s rendrem. Mimochodem Apple 3D modely pouziva uz nejakej patek. P.S vcetne krabice noveho iLife.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

Nejčtenější články
Nejlépe hodnocené články
Apple kurzy

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: